7 maanden oude weimaraner blaft veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:27

Ik zou 'blaffen' en 'niet blaffen' op commando zetten als een paired cue. Dan de cue om te blaffen alleen maar geven als het uitkomt en als het niet uitkomt de cue geven voor niet blaffen.

http://www.youtube.com/watch?v=0vtn8NhofOw

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 17:30

Aisa, niet helemaal een dubbelganger want ze blaffen om verschillende dingen en nerveus is hij ook niet. Maar het is "fijn"te horen dat er meer mensen zo een probleem hebben en verder een goed luisterende hond.

*gaat linkje even bekijken.

Wat leuk ook een weim! Hij mag zijn plekje ook wel bewaken, maar graag door gewoon een keer te blaffen en dat geen paar minuten vol te houden want dat is echt frustrerend! Heb echt expres (natuurlijk niet enkel en alleen want er zijn nog stillere rassen) hierom een jachthond gekozen. Dus het zou wel fijn zijn als hij leert zijn stembanden wat minder door te smeren.

Wel super fijn dat er zoveel mensen meedenken hoor! Ik kan alleen niet alles tegelijk proberen.

Ik negeer nu het blaffen vanwege eenzaamheid.
Ik reageer nu op het blaffen uit onzekerheid. Tot dusver liep ik dus naar hem toe, maar ik vind de methode van bij me roepen erg aansprekend en ga dit dus eens uitproberen. Kijken of het werkt...

dierenfan

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:27

idd bij je roepen en eventueel aan halsband pakken. Geeft hem steun (jij hebt de leiding en beslist) en ook rust want hij kan geen kant op dus moet zich wel bij de situatie neer leggen.

haha ik zou ook niet alles tegelijk proberen gewoon alles een paar dagen doen totdat je iets hebt wat bij jou en jou hond beiden goed werkt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 19:05

Haha dierenfan dat zou een leuke creatie worden denk ik hahaha. Dan stopt hij helemaal nooit mee rvan gekkigheid denk ik :P

Als ieniet komt, kan ik altijd nog stiekem iets naar zijn kop smijten ~~}>

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:23

Wij hebben onze hond (makkelijke hond) 2 ding drastisch afgeleerd..

Een harde maar effectieve manier.. Een ketting (halsband) raak gooien, dit hebben we 2x gedaan en daarna hoefde we het kettinkje alleen nog naar op te pakken, door het geluid liet hij het meteen..

Het is niet de pijn van het raken wat werkte (zo hard komt het nu ook weer niet aan), maar het schrikeffect wat gewerkt heeft..

Deze methode zou ik wel alleen gebruiken als je zeker weet dat het niet uit angst voortkomt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:47

renee16 schreef:
Wij hebben onze hond (makkelijke hond) 2 ding drastisch afgeleerd..

Een harde maar effectieve manier.. Een ketting (halsband) raak gooien, dit hebben we 2x gedaan en daarna hoefde we het kettinkje alleen nog naar op te pakken, door het geluid liet hij het meteen..

Het is niet de pijn van het raken wat werkte (zo hard komt het nu ook weer niet aan), maar het schrikeffect wat gewerkt heeft..

Deze methode zou ik wel alleen gebruiken als je zeker weet dat het niet uit angst voortkomt.

Welke dingen heb je daarmee afgeleerd dan? Blaffen vind ik altijd een gevaarlijk iets om te corrigeren, omdat het wel gewoon de taal van de hond is.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 22:30

Pfff wat een lastig probleem is het ook.

Vandaag is hij na een half uur blaffen, huilen, janken opgehouden en gaan liggen met nog heel af en toe een zachte piep toen ik aan het rijden was. Ik rijd meestal maar half uur dus toen hij echt stil was, afgestapt en beloond. De kon kon hem aanzijn reet roesten!

Ik had een trainer ook even om hulp gevraagd. Die zei ook, leer het aan. Dus steeds als hij om niks aanslaat roep ik hem bij me en zeg "luid". En opeens was hij stil hahaha. Vanavond is hij weer wat meer aan het blaffen maar ik krijg het nu redelijk stil. (hoewel...)
Buiten is hij al 2 dagen vrij rustig sinds ik hem bij me roep.

Straffen of boos worden heeft me iig niks opgeleverd, dat is een ding wat zeker is.
Ik weet niet of ik nu de oplossing heb, of een tijdelijk iets, waar hij over een paar dagen weer wat anders van vind, maar we houden vol!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 01:53

Als ik het goed begrijp bestaat het probleem nu alleen nog echt bij het rijden?

Ik kan me voorstellen dat het voor hem lastig is om niks te doen terwijl jij bezig bent. Is het mogelijk om hem af en toe een commando te geven? (En dit dus ook wel af te bouwen, maar dat hij wacht op instructie ipv gefrustreerd gaat blaffen)
Het blaffen tijdens het rijden lijkt me echt frustratie van het niet mee mogen doen (en wat je zelf ook zegt: je wilt geconcentreerd met je paard bezig zijn, niet op je hond letten).

Dan kun je mijns inziens 3 dingen doen:
1. hond aanleren dat jij bezig bent zonder hem (en dit dus bij meerdere situaties aanleren).
2. hem leren dat hij ook een taak heeft als jij rijdt, en hierbij zijn geduld stapsgewijs verlengen.
3. hem leren alleen te zijn zonder problemen, zo kan jij rustig rijden zonder dat hij daar bij hoeft te zijn.

Wel heel fijn dat je bij de andere situaties vooruitgang ziet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 02:10

Ik vind het geen gemakkelijke honden iig. Bij ons hebben we zowel weimaraners als duitse staanders in de familiekring. Beide honden worden dagelijks in draf mee genomen met de fiets, een kilometer of 4 tot 6 zekers. Beweging door met jou met te lopen, lijkt me niet afdoende.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 09:57

haha ja sassol vooruitgang, maar nog lang niet hoe ik het graag zou zien, dus we gaan stug door ;)

Ja bij het rijden is erg lastig. Een commando op afstand kent hij niet echt, behalve kom :P. Ik staer altijd vrij dicht op en gebruik dan ook handgebaren die hij volgens mij beter begrijpt dan de woorden.
Ik vind gewoon dat hij moet leren dat geduld te hebben.Hij heeft een matje, iets lekker en water, dus hij kan prima even gaan liggen of gaan spelen met het een of het ander. Het is puur dat hij mee wil.
Hem leren dat hij soms niet mee mag doen vind ik wel een goede!

Mindim, min hond is 7 maanden. Deze mag zeker niet mee draven of langs de fiets!
4 tot 5 uur lopen lijkt me ruimschoots voldoende kwa beweging. Ik leg zelf al gauw over de hele dag 4/5 km af, en mijn hond het dubbele! Dan kom ik ook aan die km van jou, alleen dan zonder hem te zwaar te belasten. Als hij ouder is mag hij ook zeker mee op buitenritten waarin ik meer doe dan stappen. NU doe ik dat bewust niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:16

leonie87 schreef:
Pfff wat een lastig probleem is het ook.

Vandaag is hij na een half uur blaffen, huilen, janken opgehouden en gaan liggen met nog heel af en toe een zachte piep toen ik aan het rijden was. Ik rijd meestal maar half uur dus toen hij echt stil was, afgestapt en beloond. De kon kon hem aanzijn reet roesten!

Ik had een trainer ook even om hulp gevraagd. Die zei ook, leer het aan. Dus steeds als hij om niks aanslaat roep ik hem bij me en zeg "luid". En opeens was hij stil hahaha. Vanavond is hij weer wat meer aan het blaffen maar ik krijg het nu redelijk stil. (hoewel...)
Buiten is hij al 2 dagen vrij rustig sinds ik hem bij me roep.

Straffen of boos worden heeft me iig niks opgeleverd, dat is een ding wat zeker is.
Ik weet niet of ik nu de oplossing heb, of een tijdelijk iets, waar hij over een paar dagen weer wat anders van vind, maar we houden vol!

Heb je toen ook 'stil' gezegd toen hij stil was? Net als bij alle andere oefeningen kan dit alleen maar werken als je oefent, in allerlei situaties, meer en minder afleiding; hoe meer je oefent hoe betrouwbaarder het gedrag uiteindelijk wordt. Het is geen kwestie van drie keer 'luid' roepen als hij blaft en dan van het probleem af zijn. Stil is wel nodig om ook aan te leren omdat een hond een nieuwe oefening sowieso vaak vaker gaat doen. Honden die net pootje hebben geleerd gaan ook vaker pootjes geven uit het niets (uitproberen). Het verschil tussen luid en stil moet je dus ook bewust en serieus oppakken, vandaar ook dat filmpje anders heb je straks een nog groter probleem.

Ook het blijven liggen als jij rijdt is best een pittige oefening hoor, opbouwen en uitbouwen; dan leert hij het echt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:57

leonie87 schreef:
haha ja sassol vooruitgang, maar nog lang niet hoe ik het graag zou zien, dus we gaan stug door ;)

Ik vind gewoon dat hij moet leren dat geduld te hebben.Hij heeft een matje, iets lekker en water, dus hij kan prima even gaan liggen of gaan spelen met het een of het ander. Het is puur dat hij mee wil.
Hem leren dat hij soms niet mee mag doen vind ik wel een goede!

Geduld moet je inderdaad leren hebben. Maar ja, wanneer krijg je geduld? Je kent het wel van vroeger, je wilt iets tegen mama zeggen:
*trekt aan jas* mama... mamaaaa... mamaaa!! "Nu even niet, mama is in gesprek" Dan wacht je heel even en krijg je weer aandacht van je moeder. Dat is dus maar een heel kort moment dat je geduldig wacht en het levert wat op.
Als jij iets tegen mama wilt zeggen, te horen krijgt: 'ik ben bezig' en je een half uur later nog geen antwoord krijgt, blijf je als kind echt niet een half uur geduldig wachten. Want na 5/10min. denk je: dit heeft geen zin, ze is me vast vergeten.

Zo werkt dat ook bij een jonge hond die zichzelf niet kan vermaken. Hij zal misschien eventjes wachten, maar als dat niks oplevert gaat ie weer op de oude toer verder.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:57

Hij moet dus ook leren dat wachten hem veel meer oplevert dan niet wachten ;) in het begin zijn dit maar hele korte stukjes.. Je hond is ook niet voor niks pas 7 maanden he..