Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:57

Ik heb vorige week mijn Maine coone (3 jaar) opgehaald, ik mocht haar meenemen op voorwaarde dat ze buiten mag. Aangezien ik op een boerderij woon is dat geen probleem. Ik hou haar eerst maar eens een week of 6 binnen om te wennen. Bij de vorige eigenaars liep ze ook buiten, ze maakt een klein rondje en komt dan weer binnen maar vindt dit heerlijk. Dat was een van de voorwaarden dus daar ga ik me ook zeker aan houden. Mijn 2 andere htk katten lopen ook buiten. Mijn oudje die ik vorige week heb moeten laten inslapen is er 17 mee geworden. Haar maatje is 14 geworden. Ik heb nog nooit een kat binnen gehouden, ze slapen wel binnen maar overdag lopen ze in en uit.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:58

Hier ook een Maine Coon dametje die gewoon lekker naar buiten mag. Jaren lang binnen gehouden en ze was gewoon dood ongelukkig, sloot zich af en verstopte zich. Om die reden besloten om haar meer vrijheid te geven en ja hoor ze GENIET. Ze is nu 6 en loopt nu bijna 2 jaartjes buiten. 9 van de 10 keer zit ze gewoon in de tuin hoor en heel af en toe maakt ze een wandeling buiten de tuin. Ze mag/kan gewoon de tuin uit maar dat heeft ze het eerste jaar niet eens gedaan. Ze sluit zich niet meer af en verstopt zich gelukkig ook niet meer. Ze laat zich overigens NIET aanraken door vreemden, je krijgt haar echt niet te pakken hoor, zelfs niet als ze binnen is.

BeeMed

Re: Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:02

Ik krijg eigenlijk ook altijd een beetje de zenuwen als ik een raskat buiten zie lopen. Ga me dan altijd afvragen of zo'n dier daar met toestemming rond gescharreld of dat ie de benen heeft genomen. En dan loop ik gelijk met mn ziel onder mn arm moet ik nu actie gaan ondernemen of niet. Ik laat ze tegenwoordig maar lopen, maar ga vervolgens wel weer de hele week amivedi in de gaten lopen houden om te zien of ie daar opkomt en of ie toch niet ontsnapt was.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:04

Hier een Maine Coon man die elke dag, en soms zelfs 's nachts buiten komt. Hij is naar anderen ongelooflijk schuw en snel weg, dus ik vertrouw erop dat hij niet makkelijk te vangen is.
Hij komt over het algemeen iedere avond binnen en dan hou ik hem 's nachts binnen. Alleen in het "gezellige poezen-seizoen" wil hij nog wel eens een nachtje wegblijven, maar dan komt ie de volgende dag wel weer binnen.

Ik zou het mijn katten niet aandoen om binnen te blijven. Daar zijn ze niet op gemaakt. Liever een kat die 3 jaar heel gelukkig is geweest, dan eentje die 15 jaar naar buiten zit te kijken!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:09

Wij hebben een x Pers lopen en die mag buiten. Maar ik ben als de dood dat ze meegenomen wordt of gewoon ondergereden. Aan het einde van de straat woont een man die nog wel eens een kat dood wil slaan :n
Onze vorige kat is op een zaterdag ook ineens niet terug gekomen. Eerder vond ik het nooit eng, maar nu ik het zelf eens meegemaakt heb vind ik het heel eng. Later plaats ik een ren in de tuin, dan val ik niemand lastig en niemand valt mijn katten lastig :)

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:22

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:35

Wij hebben ook twee Maine Coons die buiten komen. We wonen in Canada in the middle of nowhere met enorm veel ruimte. Eerst vond ik het wel eng, we hebben af en toe beren in de tuin, zien regelmatig vossen en coyotes en we hebben een beverhuis bij het water. Maar ze vinden het fantastisch en nu na 2 jaar buiten willen ze niks anders meer. Ik geniet ervan als ik ze zie rennen of spelen. Ze zijn inmiddels echte muizen killers. Ze zijn alleen buiten als we thuis zijn en nu het winter is zijn ze maar heel kort buiten, gewoon te koud. Snachts zijn ze nooit buiten vanwege het wild.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:40

Onze beide Maine Coons hebben we gekocht op een leeftijd van 1 jaar, de ene woonde in een flat op 3 hoog en de andere woonde in een heel klein rijtjeshuis. Beide in die tijd nooit naar buiten geweest, maar hier op de boerderij zijn het nu de grootste muizen en vogelkillers geworden van de katten die we hebben. We hebben ook 2 HTK katten, maar die zijn liever lui :P

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:48

Mijn ouders hebben twee Ragdolls, gaan beide ook gewoon naar buiten.
Gelukkig wonen zij wel in een bosachtige en rustige omgeving.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:23

Wij hebben twee Brits Langhaar katten. Ze zijn net een jaar oud. En nee, ze komen niet buiten. Wij durven het niet aan en zij durven zelf ook niet naar buiten. Ze zitten wel vaak ik de piepkleine opening van het af en toe openstaande raam in de kamer.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 14:54

Leuk al die reacties! En natuurlijk ook een heleboel meningen! Ik kan me ook in ieders antwoord vinden.

Mijn kat heb ik nog niet zo lang, en voorlopig blijft hij nog even binnen, maar ik ga het volgend voorjaar toch proberen... Hij heeft ZO veel energie en hij doet niks anders als gek doen, rennen en gek doen. Dus absoluut geen slome kat.
Ik geloof dat ik hem er echt heel erg blij mee ga maken als hij buiten kan rond slenteren.
Wat ik veel gelezen heb is dat een kat niet te makkelijk te vangen moet zijn... en dat is 1 ding wat zeker is! Haha! Als de deurbel gaat vliegt hij al onder de bank! Houd niet van vreemde mensen!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:59

Katten horen niet los buiten te lopen ras of geen ras, gevaar of geen gevaar, denk ook aan je medemens, JIJ hebt een huisdier, je buurvrouw/buurman niet. Dus als je een kat wil regel dan ook een ren/cattery zodat je kat veilig naar buiten kan zonder overlast te veroorzaken. Iedereen blij.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:14

Jaime_ schreef:
Katten horen niet los buiten te lopen ras of geen ras, gevaar of geen gevaar, denk ook aan je medemens, JIJ hebt een huisdier, je buurvrouw/buurman niet. Dus als je een kat wil regel dan ook een ren/cattery zodat je kat veilig naar buiten kan zonder overlast te veroorzaken. Iedereen blij.

Alsof elke kat per definitie overlast veroorzaakt :roll:

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:27

Tja, de katten van mijn buren lopen ook weleens in mijn tuin. Soms wel vervelend als ze woelen tussen mijn plantjes of een net ingezaaid stukje en ik vind ook weleens een drol tijdens het onkruid wieden... Maar ja, ik doe er niet zo moeilijk over. Zou niet iedereen waarderen, das waar. Niet iedereen is een dieren/kattenliefhebber, maar goed, genoeg katten die buiten inderdaad weinig kattenkwaad uithalen :p

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:32

Eliine schreef:
Jaime_ schreef:

Alsof elke kat per definitie overlast veroorzaakt :roll:

Vaak wel ja. Een kat moet poepen bijvoorbeeld, logisch. Maar dat is niet lekker als dat toevallig net in het moestuintje gebeurt waar de buurman zo trots op is. Of een goudvis uit de vijver van de buurvrouw vissen (katteninstinct). Of vogeltjes verjagen uit de tuin van de vogelliefhebber die het hele jaar door buitenvogels voert met zelfgemaakte vetbollen en vogelhuisjes.
Of zelfs langs een raam lopen van een huis waar katten lopen kan al voor overlast zorgen. (lees kat uit dat huis wordt gek want er loopt een vreemde kat langs het huis/in de tuin waardoor alle bloempotten/vazen voor het raam worden omgegooid.)

Ik ben geen kattenhater hoor, in tegendeel ik ben juist stapelgek op katten en heb er zelf ook 3. Maar om te voorkomen dat er nog meer kattenhaters bijkomen zou het fijn zijn als iedereen zijn dieren op eigen grond/erf houd en ze niet los laat lopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:35

Jaime_ schreef:

Ja daar was op te wachten natuurlijk, dat we die eeuwige discussie weer gaan beginnen.

Ik zou zeggen: start een eigen topic (of liever, toch niet, want er bestaan tenslotte al zo'n 5125541 topics over)

Het gaat om het buiten laten van specifiek een raskat, laten we het daarbij houden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:59

Wij hebben een Syberische Boskat en hij loopt gewoon buiten. Ondanks het risico lopen al onze katten (4xboerderijkat en 1xBoskat) gewoon buiten, want anders gaan ze zich vervelen. Dus 's nachts zijn ze buiten, gaan ze jagen en andere dingen, maar overdag zijn ze bijna allemaal binnen want daar is het toch het warmst :D (al moet ik zeggen dat ik elke dag even alle katten tel hoor en me ongerust maak als ik er 1 niet gezien heb, willekeurig of het een raskat is of niet)

De Boskat is bij ons gekomen omdat hij in een appartementje alles onder plaste, maar met de uitdagingen die hij hier heeft is het helemaal over :j (

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:25

Het interesseert mij eerlijk gezegd vrij weinig of mijn kat overlast veroorzaakt.
Ik heb ook wel eens overlast van anderen, en daar klaag ik ook niet over.

Mijn katten hebben echt niks aan een ren van 2×5m. Wat kunnen ze daar nu extra doen wat binnen niet kan? Behalve de buitenlucht opsnuiven.

Ik laat ze lekker los. :)

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 12:36

Laten we de discussie van katten buiten laten lopen maar ff niet aangaan idd! Mijn buren vinden mijn kat die nu buiten loopt in elk geval geweldig! :-) Ook voor de kids, nu hoeven ze zelf geen huisdier aan te schaffen.
Als het haalbaar is (wat dus de vraag was)vind ik het gewoon beter dat een kat naar buiten kan. Je ziet ze gewoon veranderen in blije dieren!

Maar ik ben weer een heleboel wijzer! Bedankt voor de leuke reacties! We gaan het dit voorjaar gewoon lekker proberen. En mocht ik het niet vertrouwen of meneer vind het helemaal niks... dan blijft hij gewoon binnen.

Wat mij betreft komt er nu een slotje, voordat het heel ergens over gaat.