Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:18

Onze eigen hond heeft ooit 1 poging gedaan, maar die heeft toch wel flink op z'n donder gehad. En nog, als ze ook maar even te gefixeerd staan te kijken hebben ze een waarschuwing te pakken.
Ik wil dat soort ongein niet.

En ik kan er dan ook echt niet bij dat er eigenaren zijn die dit gewoon toestaan.

Ik ben heel benieuwd of we de komende dagen nog dooie schapen aantreffen. En vooral hoeveel lammeren we gaan krijgen..

Ik hoop dat ik met dit topic mensen wakker kan schudden. Niet iedereen weet wat de gevolgen zijn en ze zijn zich er misschien wel helemaal niet van bewust, maar het heeft zoveel meer gevolgen dan dat sommige mensen denken..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:24

http://img594.imageshack.us/i/dd55.jpg/

Voor de beeldvorming. Als ze er zo bij liggen zijn ze ver heen. :n Suïcide schapen krijg je er van, ze duiken direct de sloot weer in nadat je ze eruit getrokken hebt.. -O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:26

Dat komt door desorientatie.. Omdat ze in de sloot gelegeb hebben.
Dat heeft niet met suicide te maken :)

Evenals een schaap wat op de rug ligt..die word ook gek als je die in een keer rechtop zet...

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:51

Oh verschrikkelijk is dat toch he? Mensen denken echt niet verder na :n
Toevallig werd mijn man gisteren onder het eten gebeld,er liggen een paar schapen in de sloot
want er liep een hond in de wei. Gelukkig viel de schade mee,geen gewonde of verdronken schapen.
Maar dat hebben we wel te danken aan alerte buurman. Wij hebben ongeveer 120 schapen en die lopen niet allemaal achter ons huis dus ook in andere weilanden in de buurt. Hierdoor heb je er minder zicht op
en dan ben je soms wel eens te laat,zoals vorig jaar ;( . Toen werden er 2 schapen dood gebeten en 4 zodanig verwond dat de veearts ze moest euthanaseren . Nou dan ben je echt niet blij. De dader is nooit gevonden. Maar er wel van geproefd want een paar dagen lagen er een paar schapen verder op dood in de wei. Ook allemaal bijt wonden. Waarschijnlijk liepen die honden gewoon s'avonds los en konden ze lekker hun gang gaan -:(-
Onze honden(rottweilers) lopen gewoon tussen de schapen maar hebben allemaal als pup zijnde "kennis" gemaakt met een lam ooi, en dat blijven ze hun hele leven onthouden :j

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:56

Asociaal inderdaad...

Ik heb echt geen hekel aan honden, absoluut niet maar hou ze alsjeblieft aan de lijn als ze niet luisteren...

Een aantal jaar geleden had in een haan lopen bij mijn paarden in de wei (Dier had ik gered van de slacht :D). Beest had een hok staan in de wei en liep verder los rond. Ging de wei niet uit.

Opeens lag hij dood... in de wei. Niks aan te zien verder. Later kwam uit dat er een hond de wei in was gerent, achter de haan aan. Hond heeft hem gelukkig niet te pakken gekregen maar beestje is wel bezweken aan een hartaanval... (eigenaren van de hond hebben alles zien gebeuren) Mensen zijn netjes sorry komen zeggen, dat wel. Maar kom op.. ze wisten dat het beestje daar in de wei liep, als je weet dat je hond dan nog al graag jaagt hou hem dan eventjes aan de lijn dat stukje...

Afgelopen zomer ook 2 honden die bij mijn paarden de wei in renden. Niet aanvallend gelukkig, gewoon nieuwsgierig. Spreek de eigenaar daar netjes op aan. Krijg ik als antwoord: Ooh maar ze doen niks hoor, ze zijn aan paarden gewent!
Tsja.. dat geloof ik best, alleen mijn paarden niet aan honden... Kan dus ook niet garanderen dat mijn paarden niks doen.

Sommige mensen moeten echt af en toe even nadenken...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:04

hier ook de hond vanaf pup aan de schapen gewend, schapen lopen ook gezellig met de hond samen over het erf te scharrelen.
hij zal dus ook nooit achter schapen, koeien paarden of iets dergelijks aangaan.
alleen hazen krijg ik er niet uit, dus als ik in een gebied loop waar veel hazen zitten gaat hij vast.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:28

Hier ook al vele geiten dood of gewond dankzij de 'buur'honden die zichzelf mogen uitlaten.Mensen realiseren zich niet eens hoeveel kilometers een hond in korte tijd kan afleggen en als die honden eenmaal doorhebben waar ze 'leuk' kunnen 'spelen',is het hek van de dam |(
En meestal zien we de daders niet of hebben geen flauw idee waar ze vandaan komen.In 20 jaar is er maar één keer een honden eigenaar langs gekomen om de schade te vergoeden,nadat hij zijn hond onder het bloed thuis zag komen.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:42

Dit soort problemen worden hier in IJsland niet met zijden handschoentjes aangepakt; Je hond is dood.
Als hij niet tijdens zijn schapenjacht wordt afgeschoten door de boer in kwestie (en de meesten hebben een wapenvergunning en jachtwapens), dan wordt je hond na het aanrichten van dergelijke schade verplicht ingeslapen (klein landje, de eigenaar wordt meestal gevonden).

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 17:51

Kuggur schreef:
Dit soort problemen worden hier in IJsland niet met zijden handschoentjes aangepakt; Je hond is dood.
Als hij niet tijdens zijn schapenjacht wordt afgeschoten door de boer in kwestie (en de meesten hebben een wapenvergunning en jachtwapens), dan wordt je hond na het aanrichten van dergelijke schade verplicht ingeslapen (klein landje, de eigenaar wordt meestal gevonden).
_/-\o_ Als ze dat hier ook eens zouden toestaan.. Dan leren mensen ook wat de gevolgen kunnen zijn van een onopgevoede hond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:13

Kuggur schreef:

mooi geregelt...aangezien de hond/eigenaar vaak in herhaling vervalt :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 18:17

Ik zag mevrouw vanmiddag nog met hondlief wandelen, zelfde stuk als waar ie gister ontsnapt is. 8)7 Ben ik dan zo gek of??..
Als hond er gisteren nog had gelopen had ie het ook niet overleefd vrees ik.

Ben blij dat de schapen veilig op een ander weiland lopen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:19

Onze hond ging ook altijd door de sloot en dan achter de schapen aan naast ons. Boos dat m'n vader dan werd joh. Die heeft hem toen een keer flink de stroomprikker in z'n achterwerk gestoken en toen deed ie het nooit meer. Is inderdaad heel sneu om die schaapjes zo te zien. Heb toch regelmatig meegemaakt dat een van ons een schaap omdraaide, tussen hek vandaan plukte of uit de sloot viste. Mijn moeder heeft zelfs nog een keer op een verjaardag gezeten met schapenstront op d'r broek hahaha.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:24

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:31

Pff jeetje zeg. "De hond even laten spelen met de schapen", wat een achterlijk antwoord van de honden eigenaren! Hopelijk komen je schapen er weer boven op

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:32

Ik zag vorig jaar vanuit m'n raam de twee ezels achter een border collie aanlopen op de weide. Ik ben toen in volle paniek naar de weide gerend, ik weet namelijk dat de ezels effectief zouden stampen. Ik dacht dat het om een ontsnapte hond ging ofzo. Wanneer ik toekom staat er een man van aan de zijkant naar z'n hond te kijken met de riem in de hand. Hij had z'n hond even leuk achter de ezels willen laten rennen... Hij keek nog verontwaardigd ook toen ik zei dat dit gevaarlijk was VOOR Z'N HOND. Om hem aan te spreken op het feit dat hij van privéterrein moet afblijven was ik gewoon te verbaasd. Daar heb ik nog steeds spijt van...

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:40

1. Houd je hond aan de lijn als er naast de schapen gewandeld wordt! (van een stroomdraadje trekken ze zich echt niets aan!)

Dit verbaasd me. Heb je alleen een stroomdraad rondom het weiland of ook gaas?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 18:46

Knudd schreef:
1. Houd je hond aan de lijn als er naast de schapen gewandeld wordt! (van een stroomdraadje trekken ze zich echt niets aan!)

Dit verbaasd me. Heb je alleen een stroomdraad rondom het weiland of ook gaas?

Zoals al eerder aangegeven in het topic, alleen stroomdraad. Tenminste, aan de kant waar de hond naar binnen gegaan is.

Maar dat is voldoende om de schapen binnen te houden. En wij waren in de veronderstelling dat mensen hun hond wel buiten het weiland houden.
Het moet verdorie toch niet zo zijn dat ik een heel bunker voor die beesten moet gaan bouwen om honden buiten te houden? Wat overigens ook niet geholpen zou hebben want dan was de hond wel door de sloot gesprongen, of over het gaas heen.

Als ze eenmaal bedacht hebben dat ze een schaap willen pakken doen ze dat, wat de omheining ook is.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:48

Zelfs met schapengaas kan je ze nog niet 100% buiten houden, hier gingen de honden gewoon langs het gaas bij de poort de wei in.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:55

Hel veel schapen lopen achter een laag stroomdraadje. Die blijven daar wel achter. Honden kunnen hier makkelijk overheen springen. Schapengaas dito. Een beetje hond komt daar ook met gemak over.

Mijn noorse eland hond is een ras jager, toch loopt ze altijd los. Opvoeden doet een hoop. Dat vergeten/kunnen veel hondeneigenaren niet.

Ik ben van boeren komaf, ook schapen weet dus wat er kan gebeuren, en heb een aantal keer mee gemaakt dat als een hond eenmaal bloed geproefd heeft het blijft doen. Dat honden die voor een 2e keer de "fout" in gaan door te jagen/verwonden/doden worden afgemaakt sta ik vierkant achter. En dat vind ik echt niet sneu voor de baas.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:58

belachelijk toch ?
vreselijk dat sommige hondeneigenaren de honden
los blijven laten.
ondanks de 6 ( ! ) waarschuwingsbordjes in de weide.
helaas worden er elk jaar weer schapen of lammetjes doodgebeten.
of sterven uit pure stres :n
bah !

en maar zeggen''' mijn hond doet dat niet ''
zelfs de best opgevoede honden kunnen
zoiets doen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:03

ohh, wat een topic dit, ik weet er alles van. Bij ons hebben ze dinsdag morgen schapen in het weiland gebracht. Dinsdag middag ging ik de hond uitlaten, zoals altijd gewoon los. De schapen rende wat weg, maar ik dacht, hij gaat niet door het stroomdraad(zijn al vaker schapen tegen gekomen, toen bleef ze wel achter de draad), maar ze ging er doorheen :( En toen ze eenmaal aan het lopen was, luisterde ze niet meer. Ze luistert goed als er geen afleiding is, maar als ze wat ziet, dan is ze weg. Ik heb al geoefend met terug roepen achter een bal aan. Dat gaat wel, maar een bal is lang niet zo leuk als een haas, kat of kudde schapen. zou een hondenfluitje kunnen helpen? dat ze me dan beter hoort?

Gelukkig dreef ze de schapen alleen maar op een kudde, en ze hield netjes afstand(ze was er eigenlijk bang van), maar ze heeft die beesten wel helemaal in paniek geholpen. En ik moest haar echt afsnijden anders had ik haar nooit meer te pakken gekregen. Ik weet dat het eigenlijk niet mag, maar ik heb haar echt op haar donder gegeven, ohh ik was echt zooo boos. op de terug weg gewoon weer door de draad laten gaan, toen kreeg ze een schok.

Mijn vader heeft haar expres nog een keer aan de stroomdraad laten voelen, nu blijft ze er wel ver vandaan. maar ze gaat voorlopig echt niet meer los. jammer voor haar, maar we moeten eerst maar even beter oefenen op luisteren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 19:20

PocoGaucha schreef:
ohh, wat een topic dit, ik weet er alles van. Bij ons hebben ze dinsdag morgen schapen in het weiland gebracht. Dinsdag middag ging ik de hond uitlaten, zoals altijd gewoon los. De schapen rende wat weg, maar ik dacht, hij gaat niet door het stroomdraad(zijn al vaker schapen tegen gekomen, toen bleef ze wel achter de draad), maar ze ging er doorheen :( En toen ze eenmaal aan het lopen was, luisterde ze niet meer. Ze luistert goed als er geen afleiding is, maar als ze wat ziet, dan is ze weg. Ik heb al geoefend met terug roepen achter een bal aan. Dat gaat wel, maar een bal is lang niet zo leuk als een haas, kat of kudde schapen. zou een hondenfluitje kunnen helpen? dat ze me dan beter hoort?

Gelukkig dreef ze de schapen alleen maar op een kudde, en ze hield netjes afstand(ze was er eigenlijk bang van), maar ze heeft die beesten wel helemaal in paniek geholpen. En ik moest haar echt afsnijden anders had ik haar nooit meer te pakken gekregen. Ik weet dat het eigenlijk niet mag, maar ik heb haar echt op haar donder gegeven, ohh ik was echt zooo boos. op de terug weg gewoon weer door de draad laten gaan, toen kreeg ze een schok.

Mijn vader heeft haar expres nog een keer aan de stroomdraad laten voelen, nu blijft ze er wel ver vandaan. maar ze gaat voorlopig echt niet meer los. jammer voor haar, maar we moeten eerst maar even beter oefenen op luisteren.

Ik mag hopen dat je bij de boer bent geweest om dit te melden?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:22

ik vind dat ze hier ook IJslandse methodes in mogen voeren, absoluut en ik kan elke boer begrijpen die een vreemde hond op zijn land aan het jagen heeft dat deze de hond dood schiet

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:31

ik ook eerlijkgezegd :=

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:37

In bijv. Engeland worden schapendoders afgemaakt. Een hond die eenmaal schapenbloed heeft geproefd is nooit meer te vertrouwen.

Iemand van Bokt had een topic dat haar 2 honden het erf waren afgegaan en op schapentocht. Volgens mij ook nog snelweg overgestoken. Enfin, niet zo prettig voor de schapen. Maar ja, dat deden ze anders nooit.... Ik weet nog wel dat er politie is geweest en dat de honden niet meer los op het erf mochten.

Ik was jaren geleden met mijn hondjes in een bos. Daar liepen in een omheinde wei een paar pony's. Een van mijn hondjes ging ineens lollig doen (volgens hem) en ging die pony's opjagen. Hij kreeg een enorme trap en gilde het uit en verdween het bos in.

We hebben uren gezocht en hem toen verdwaasd gevonden. Hij heeft het nooit meer gedaan. Wat het gekke is dat ikzelf ook een paard had en hem vaak meenam naar de pensionstal.
Nooit problemen.

Gelukkig kreeg hij die trap van de pony al meteen dus er was geen paniek.

Volgens mij is het zo dat jachthonden, zoals Podenco's maar ook windhonden, nergens los mogen lopen. In ieder geval windhonden.