Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Dit soort problemen worden hier in IJsland niet met zijden handschoentjes aangepakt; Je hond is dood.
Als hij niet tijdens zijn schapenjacht wordt afgeschoten door de boer in kwestie (en de meesten hebben een wapenvergunning en jachtwapens), dan wordt je hond na het aanrichten van dergelijke schade verplicht ingeslapen (klein landje, de eigenaar wordt meestal gevonden).
Kuggur schreef:Dit soort problemen worden hier in IJsland niet met zijden handschoentjes aangepakt; Je hond is dood.
Als hij niet tijdens zijn schapenjacht wordt afgeschoten door de boer in kwestie (en de meesten hebben een wapenvergunning en jachtwapens), dan wordt je hond na het aanrichten van dergelijke schade verplicht ingeslapen (klein landje, de eigenaar wordt meestal gevonden).
Knudd schreef:1. Houd je hond aan de lijn als er naast de schapen gewandeld wordt! (van een stroomdraadje trekken ze zich echt niets aan!)
Dit verbaasd me. Heb je alleen een stroomdraad rondom het weiland of ook gaas?
PocoGaucha schreef:ohh, wat een topic dit, ik weet er alles van. Bij ons hebben ze dinsdag morgen schapen in het weiland gebracht. Dinsdag middag ging ik de hond uitlaten, zoals altijd gewoon los. De schapen rende wat weg, maar ik dacht, hij gaat niet door het stroomdraad(zijn al vaker schapen tegen gekomen, toen bleef ze wel achter de draad), maar ze ging er doorheenEn toen ze eenmaal aan het lopen was, luisterde ze niet meer. Ze luistert goed als er geen afleiding is, maar als ze wat ziet, dan is ze weg. Ik heb al geoefend met terug roepen achter een bal aan. Dat gaat wel, maar een bal is lang niet zo leuk als een haas, kat of kudde schapen. zou een hondenfluitje kunnen helpen? dat ze me dan beter hoort?
Gelukkig dreef ze de schapen alleen maar op een kudde, en ze hield netjes afstand(ze was er eigenlijk bang van), maar ze heeft die beesten wel helemaal in paniek geholpen. En ik moest haar echt afsnijden anders had ik haar nooit meer te pakken gekregen. Ik weet dat het eigenlijk niet mag, maar ik heb haar echt op haar donder gegeven, ohh ik was echt zooo boos. op de terug weg gewoon weer door de draad laten gaan, toen kreeg ze een schok.
Mijn vader heeft haar expres nog een keer aan de stroomdraad laten voelen, nu blijft ze er wel ver vandaan. maar ze gaat voorlopig echt niet meer los. jammer voor haar, maar we moeten eerst maar even beter oefenen op luisteren.