hoe vervoer jij je hond in de auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Re: hoe vervoer jij je hond in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:34

Achterbank met honden gordel. Met kleine stukjes mag ze soms voorin.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:39

Klein hondje, ze zit in een tuigje dat je vast kan maken aan de gordel op de passagiersstoel :) Ze is zo braaf dat ze ook los kan, maar ik moet er niet aan denken dat ze bij een ongeluk oid door de ruit vliegt.. Zelf doe je ook een gordel om :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:42

Op de grond bij de passagiers stoel, niet erg handig, ze wil de hele tijd naar de bestuurder :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:42

Bench achterin/op de achterbank

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:56

puppen op schoot,of bij mijn voeten

volwassen honden zitten los in de laadbak in de station,zit wel een hondenrek tussen de stoelen en bak...

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:03

mijn hond zit/ligt op de achterbank. als hij zit dan heeft hij zijn poten op de grond waar wij normaal onze voeten neerzetten.. (hij is ook net zo groot als een mens := )
Wil wel heel graag een autogordel hulpstuk want hij heeft al een tuig om.Moet ik binnenkort toch eens gaan bestellen, gelukkig is hij heel rustig in de auto maar een ongeluk zie je helaas nooit aankomen..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:04

Achterbank met kleed die tussen de stoelen hangt, waardoor ie niet ertussen kan vallen, en een mandje voor de steun (wagenziek).
Tuigje met bijbehorende gordel ligt in de kofferbak, die krijgt ie om zodra we de grens over gaan (verplicht).

Als we gauw ergens heen wippen dan zit ie ook wel eens bij de bijrijder op schoot, maar dat gebeurd zelden.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:08

Op de bijrijdersstoel in een tuigje met daaraan een korte lijn die in de auto gordel geklikt zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:22

Die van mij gaat gek worden als hij vast zit aan een gordel. Dus geen optie. En wil geen hond in paniek.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:25

even tussendoor , als de politie je aanhoudt en je hond zit niet in een gordel vast, word je dan bekeurt ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:29

love_Soraya schreef:
even tussendoor , als de politie je aanhoudt en je hond zit niet in een gordel vast, word je dan bekeurt ?

In Duitsland wel.

In Nederland zijn er geen regels over hoe je een hond moet vervoeren, dus nee.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:30

bedankt voor je snelle antwoord :) !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:31

In mijn vorige auto lag die eigenlijk altijd op de achterbank omdat die toen niet in de kofferbak kon. Nu zit die eigenlijk in de kofferbak maar vind ik geen veilig idee. Moet er niet aandenken dat er dan iemand achterop rijdt. Voorin mag die sowieso niet. Ken wel een hond die graag op je schoot komt liggen maar dat rijdt echt niet prettig.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:32

los in de kofferbak met een hondennet boven de achterbank.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:36

Het is inmiddels wel degelijk verplicht in Nederland om de hond vast te leggen, of in bench of aan de gordel vast!

ik schrik van het aantal honden wat nog gewoon als levensgevaarlijk projectiel in een auto ligt
bij een ongeluk/hard remmen, vliegt hij door de auto en door de ruit naar buiten, zelfs een chihuahua weegt meer als een pak suiker en als je die met een vaartje in je nek krijgt ben je zelf dood

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:38

Op schoot :+ of bij mijn voeten. Ik rij uiteraard niet zelf haha.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:38

fjordie333 schreef:
ik vind in de bench levensgevaarlijk...mijn voorkeur gaat uit naar een hondenautogordel

Waarom?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:42

spatter schreef:
Het is inmiddels wel degelijk verplicht in Nederland om de hond vast te leggen, of in bench of aan de gordel vast!

ik schrik van het aantal honden wat nog gewoon als levensgevaarlijk projectiel in een auto ligt
bij een ongeluk/hard remmen, vliegt hij door de auto en door de ruit naar buiten, zelfs een chihuahua weegt meer als een pak suiker en als je die met een vaartje in je nek krijgt ben je zelf dood

En waar staat dat dan? Enige waar je om moet denken is artikel 5 van de Wegenverkeerswet, wat inhoudt dat je ervoor moet zorgen dat de hond geen hinder voor het verkeer of een gevaarlijke situatie mag vormen. En dat is nogal breed te interpreteren.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:44

love_Soraya schreef:

Ik heb daar toch een waarschuwing voor gehad had een keer het tuigje niet vast en toen werd ik aangehouden voor een algemene controle. Agent zei ook je zit zelf in de gordel en je kind in een zitje vast waarom hond niet vast??

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:44

Wij hebben een speciaal autotuigje voor onze hond :)

Hij zit gewoon op de achterbank.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:54

In de bench helemaal achterin.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:57

Gewoon in kofferbak, maar met formaat hond wat wij hebben is de kofferbak ook gelijk gevuld.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:06

Wij hebben een auto ongeluk gehad waarbij 1 hond op een merkwaardige manier (was maar een spleet) tussen de bank en de bijrijders stoel is gelanceerd. Ze zaten alle 2 in een tuigje. Bij de andere hond was het tuig ook geknapt maar zij is niet de auto rond geslingerd. Allebei erg getraumatiseerd.

Nu zitten ze altijd vast met tuigen die zijn gemaakt waarvan autogordels ook zijn gemaakt.

Een bench raad ik af tenzij je gahakt wil. Bij een grote snelheid of druk (als je auto ingedeukt wordt) wordt je hond door de tralies gedrukt.
Een lage snelheid kan er al voor zorgen dat je hond door de voorruit schiet of in je nek terecht komt wat enstige schade bij jezelf kan veroorzaken.

Mensen die hun hond los in de achterbak hebben kunnen ook wel raden wat er gebeurt als er iemd achter op klapt......

Dus neem een goed tuig, niet die goedkope dingen.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:08

Je moet ook een goede autokooi/bench hebben. Geen draadkooi bench of een goedkope autobench. De duurdere degelijke modellen hebben geen trailies, behalve in de deur.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:10

spatter schreef:

Hoe moet ik mijn hond of kat in de auto vervoeren?
Er zijn geen specifieke regels vanuit de overheid voor het vervoer van een hond of kat in de auto. Wel is artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) van toepassing. Volgens dit artikel mag u uw huisdier niet vervoeren in de auto als dit tot gevaarlijke situaties of verkeershinder leidt of kan leiden.

bron:www.rijksoverheid.nl

staat toch nergens dat het verplicht is??

en een gordel doe ik echt nooit meer...1x gedaan,en de hond die altijd zo lief lekker lag te soezen op de achterbank draaide zichzelf klem in dat tuig,raakte in paniek,en begon te trekken,en te gillen,en tja,met een rottweiler die in alle macht probeert los te komen hebben we een noodstop moeten maken op de vluchtstrook...

echt levensgevraalijk...