hond als je werkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:49

anneliesdj schreef:
Gimme_Spurs; ik denk dat dat vooral conditionering is, als een hond de keuze heeft is die echt wel liever bezig. Er zijn maar weinig honden die ook echt lui zijn als ze de keuze hebben.

Daar ben ik het wel mee eens! Onze jongste hond is eigenlijk altijd buiten te vinden als de deur open staat. Loopt overal, sjouwt met speelgoed, waakt over de koeien van de buren alsof ze bij ons horen (zit heel wijs ze allemaal langs te kijken aan onze kant van de omheining...)komt dan weer even binnen bij mij op kantoor kijken. Zo vult hij zijn dagen. De oudere hond is of bij mij op kantoor of loopt buiten te snuffelen en speelt regelmatig met de jongere hond.
Nu het kouder wordt en de buitendeur dicht is zijn de honden meer binnen, de oudste legt zich hier heel makkelijk bij neer maar de jongste hond kijkt vaak verlangend naar buiten, ik laat hem vaak naar buiten maar dat is toch anders als dat de deur gewoon open staat. Plus dat ik goed merk dat de ronde door het bos ze echt goed, lekker snuffelen, andere honden uitdagen voor renspelletjes.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 19:21

meggiemeg schreef:
anneliesdj schreef:
Gimme_Spurs; ik denk dat dat vooral conditionering is, als een hond de keuze heeft is die echt wel liever bezig. Er zijn maar weinig honden die ook echt lui zijn als ze de keuze hebben.

Daar ben ik het wel mee eens! Onze jongste hond is eigenlijk altijd buiten te vinden als de deur open staat. Loopt overal, sjouwt met speelgoed, waakt over de koeien van de buren alsof ze bij ons horen (zit heel wijs ze allemaal langs te kijken aan onze kant van de omheining...)komt dan weer even binnen bij mij op kantoor kijken. Zo vult hij zijn dagen. De oudere hond is of bij mij op kantoor of loopt buiten te snuffelen en speelt regelmatig met de jongere hond.
Nu het kouder wordt en de buitendeur dicht is zijn de honden meer binnen, de oudste legt zich hier heel makkelijk bij neer maar de jongste hond kijkt vaak verlangend naar buiten, ik laat hem vaak naar buiten maar dat is toch anders als dat de deur gewoon open staat. Plus dat ik goed merk dat de ronde door het bos ze echt goed, lekker snuffelen, andere honden uitdagen voor renspelletjes.

En precies dat is waarom ik zo twiifel. Hond zal zich er best bij neerleggen als hij lang alleen is maar of hij het leuk vindt? Beetje zelfde verhaal als paarden die lang op stal staan.

Magrathea

Re: hond als je werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:15

Waarom wil het er toch niet in dat sommige honden echt wel gewoon lui kunnen zijn? :')
Dat het de minderheid is doet daar weinig aan af. Moet je zo'n hond ook verplicht een uur per dag het bos in slepen terwijl hij (zeker met dit weer) veel liever ligt te soezen voor de verwarming?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:16

Als jij 's ochtends 2 uur met de hond in de weer bent gaat hij de eerste paar uur liggen slapen, dus dan is-ie vrij kort 'bewust' alleen. Als je dan na je werk weer met hem aan de slag gaat, en op je vrije dagen lang gaat wandelen of trainen, lijkt me dat hij echt geen vervelend leven heeft. Maar dan moet je dus wel die ochtenden met hem bezig gaan, elke dag opnieuw. Even een kwartiertje wandelen is niet voldoende. Uiteraard kan je wel minder doen als een HUS hem langer meeneemt, maar daar betaal je dan ook weer voor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:30

En hoe wil je dat doen Dani is je bijvoorbeeld om 07.30 in de auto moet zitten op weg naar je werk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:34

Magrathea schreef:
Waarom wil het er toch niet in dat sommige honden echt wel gewoon lui kunnen zijn? :')
Dat het de minderheid is doet daar weinig aan af. Moet je zo'n hond ook verplicht een uur per dag het bos in slepen terwijl hij (zeker met dit weer) veel liever ligt te soezen voor de verwarming?

Ik zie niemand ontkennen dat er luie honden zijn.
Maar vreemd dat je die uitzondering aanhaalt om te bewijzen dat het geen punt is om je hond 10 uur per dag alleen te laten.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:35

ben het niet eens met sommigen hier..

mijn hond is nu 3,5 jaar wij hebben haar gekocht toen ze 4 maanden was in de kennel.. dit was tijdens het kerstverlof. ik woon alleen met mijn moeder. zij gaat werken en ik ga naar school. dus de hond zit enkele uren op een dag alleen thuis soms wat langer dan de andere dag. de hond is eigenlijk van mij ik heb haar alles geleerd, geef haar eten, ga met haar wandelen en verzorg haar. en ondanks dat ze vaak alleen zit door school en mijn paard heeft ze daar geen problemen mee..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:36

Maar hoe weet je nou of een hond daar geen problemen mee heeft? Dat weet je toch nooit zeker, of is de baas die dat wil denken?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:38

Nou ik vind het allemaal een beetje zwart/wit hoor. Had ik ook toen ik info over konijnen op ging zoeken. Je moet dit en je moet dat, terwijl in de praktijk blijkt dat het ook heel anders kan. Mijn konijn is 10 geworden en heeft als een prins geleefd. Some goes voor mijn hond. Ja, ze is weleens alleen. Maar heb nou echt niet het idee dat ze er minder van wordt. Het ligt er echt aan wat voor hond (ras/karakter) en de leeftijd. En echt wel dat mijn hond 's ochtends alleen gaat plassen/poepen als ik snel weg moet. En echt niet dat ze dan meteen in een depressie schiet. Het gaat erom wat je met ze doet als je thuis bent. Is met paarden ook zo. Maar idd 5 dagen achter elkaar 8 uur alleen is niet goed. Een HUS kan dan een uitkomst zijn. MAar "de kleine dingetjes" zoals boodschappen doen na je werk, of even naar de kapper dan besluiten nog die schoenen te gaan kopen, dat maakt echt niet uit naar mijn mening

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:40

marleen_usar schreef:
Maar hoe weet je nou of een hond daar geen problemen mee heeft? Dat weet je toch nooit zeker, of is de baas die dat wil denken?

ik denk dat persoonlijk dat je dit echt wel merkt aan het gedrag van je hond..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:41

marleen_usar schreef:

Als een hond geen levenslust heeft (of depressief is) merk je dat zo. Niet willen eten/drinken, niet spelen enz. Mijn hond begint te "dansen" als ik thuis kom en haar staart valt er bijna af. Ze eet goed en is ontzettend blij met spelen en als we een plas gaan doen. Ik heb niet het idee dat ze er aan onderdoor aan het gaan is door dat alleen thuis zijn. :')

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:44

volledig met je eens gimme_spurs ! je merkt het heel snel als je hond niet tevreden is met hoe dingen gaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:44

Gimme_Spurs schreef:
Als een hond geen levenslust heeft (of depressief is) merk je dat zo. Niet willen eten/drinken, niet spelen enz. Mijn hond begint te "dansen" als ik thuis kom en haar staart valt er bijna af. Ze eet goed en is ontzettend blij met spelen en als we een plas gaan doen. Ik heb niet het idee dat ze er aan onderdoor aan het gaan is door dat alleen thuis zijn. :')

Kun je ook heel anders opvatten.
Als jij thuiskomt is je hond blij dat ze er eindelijk uit kan, zo blij dat ze staat te dansen en haar staart er bijna af valt. Ze speelt zo ontzettend blij omdat ze zo lang stil heeft gezeten.
Kwestie van interpretatie ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:46

Ja want het is natuurlijk allemaal hartstikke goed, als hij maar niet depressief lijkt 8)7

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:50

TsarinaZ schreef:
volledig met je eens gimme_spurs ! je merkt het heel snel als je hond niet tevreden is met hoe dingen gaan

Totaal niet mee eens! Als een of andere idioot zijn/haar hond aan een boom bindt omdat die er op een heel makkelijke manier vanaf wil en je laat de hond los, staat deze ook weer kwispelend bij het baasje voor de deur........

Persoonlijk geloof ik zeker niet dat het een probleem is wanneer een hond een aantal uur alleen thuis is, maar ik vind wel dat het dier de gelegenheid moet hebben om eens in de zoveel tijd te poepen en te plassen. 6 uur of langer vind ik echt veel te lang om het het dier op te laten houden. Het zal echt wel gaan, maar het gaat ook als je het dier dag en nacht op sluit in de wc, maar dat betekend niet dat het normaal is.......

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:53

daar heb je misschien een punt maar een hond laat het echt wel merken wanneer ie niet gediend is met hoe het gaat in huis.. het is inderdaad een lange tijd dat ze binnen zit maar eerlijk gezegd als ik dan dagen thuis bent ligt ze ook heel de dag te slapen en dan denk je maar weer wat is dan het verschil of je nu thuis bent of niet ze slaapt toch :p maar inderdaad 6u of langer is lang voor een dier

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:56

TsarinaZ schreef:
daar heb je misschien een punt maar een hond laat het echt wel merken wanneer ie niet gediend is met hoe het gaat in huis.. het is inderdaad een lange tijd dat ze binnen zit maar eerlijk gezegd als ik dan dagen thuis bent ligt ze ook heel de dag te slapen en dan denk je maar weer wat is dan het verschil of je nu thuis bent of niet ze slaapt toch :p maar inderdaad 6u of langer is lang voor een dier

Dénk nou eens na. Is het serieus goed genoeg voor je dat een hond niet laat zien dat hij ongelukkig is? Hij lijkt niet depressief dús het zal wel goed zijn. Is dat goed genoeg voor jou om het voor jezelf goed te praten?

Je wilt toch dat je hond gelukkig is.. Niet dat ie gewoon niet ongelukkig is.. Daar zit nog heel veel tussen en héél veel honden zijn met bijv. een maatje veel gelukkiger. Al lijkt hij zonder 'al' gelukkig te zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:57

Dat is ook! Ik voel me schuldig als ik niet thuis ben, maar als ik thuis ben doen ze bijna niets anders dan slapen :+
Ze passen zich ook heel goed aan! Drinken doen ze niet als er niemand thuis is... Als we thuis komen, worden we meer dan uitbundig begroet (maar dat doen ze ook als je een minuut buiten bent geweest :+ ) en gaan ze snel drinken....
Ik vind het vooral een probleem als het dier heel erg lang zijn/haar behoefte op moet houden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:59

Geryon schreef:
Ja want het is natuurlijk allemaal hartstikke goed, als hij maar niet depressief lijkt 8)7

Ik zeg niet dat het goed is he... Als je goed leest zeg ik juist dat het NIET goed is om je hond 5 dagen achter elkaar 8 uur per dag alleen te laten.

Het lijkt nou net alsof ik mijn hond mishandel...

@ Kentaro: Honden zijn trouw aan mensen, daarom zijn ze gedomesticeerd. Mijn hond zou wel de laatste zijn die vertrouwen in mensen zou moeten hebben. Ze is geslagen en geschopt en achterna gezeten in Spanje, maar daar merk je nu niks meer van.

@ anneliedj: komt ook omdat ik dan (ein-de-lijk) weer thuis ben hoor. Maar een depressieve hond gaat geen spelletjes met je doen en wordt niet graag getrained. (Kayla leert haar kunstjes in een half uur). Dat bedoel ik meer. En dat blije spelen is altijd. Ook als ze dagen achter elkaar de hele dag kan ravotten als we op vakantie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:59

Ik werk vanuit huis.
Hondjes gaan lekker mee naar boven op kantoor en hebben daar hun eigen mandje.

Maar 1 v/d 3 ligt 9 van de 10x gewoon beneden, alleen op de bank.
Die andere 2 liggen wel eigenlijk altijd bij me. Liefst zo dicht mogelijk met de mand tegen m'n bureaustoel.

Ja, dan liggen ze te slapen. Maar wel "bij mij" te slapen.
Blijkbaar is dat voor hun toch een groot verschil :P

Ik ben ook regelmatig op pad. Maar dan zorg ik dat ze nooit langer dan maximaal 6 uur alleen hoeven te zijn. Liefst korter.

Zouden m'n vriend en ik allebei fulltime buitenshuis werken? Dan hadden we nooit honden genomen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:02

Geryon schreef:
Dénk nou eens na. Is het serieus goed genoeg voor je dat een hond niet laat zien dat hij ongelukkig is? Hij lijkt niet depressief dús het zal wel goed zijn. Is dat goed genoeg voor jou om het voor jezelf goed te praten?

Je wilt toch dat je hond gelukkig is.. Niet dat ie gewoon niet ongelukkig is.. Daar zit nog heel veel tussen en héél veel honden zijn met bijv. een maatje veel gelukkiger. Al lijkt hij zonder 'al' gelukkig te zijn.

Even advocaat van de duivel he: weet de hond wat 'ie mist? Ja, mijn hond was verdrietig toen mijn konijn dood was. Maar serieus, dit is volgens mij juist heel erg denken zoals een mens. Want wij weten wat we missen. Doet een hond dat ook als er nog nooit een dergelijke situatie is geweest?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:05

gimme_spurs: nou even heel of topic! je hond noemt Kayla toch ? nou dan zijn we het niet alleen over meningen eens! mijn hond noemt namelijk Cayla :j

er heeft niemend gezegd dat het goed is dat de hond alleen zit jullie doen het inderdaad klinken alsof wij onze honden mishandelen... ik heb al mijn hele leve honden en mijn moeder ook en wij hebben het altijd op deze manier gedaan en nooit problemen gehad! onze honden zijn altijd trouw en speels gebleven ookal zaten ze soms alleen..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:05

Gimme_Spurs schreef:
Geryon schreef:

Ik zeg niet dat het goed is he... Als je goed leest zeg ik juist dat het NIET goed is om je hond 5 dagen achter elkaar 8 uur per dag alleen te laten.

Het lijkt nou net alsof ik mijn hond mishandel...

Ik heb het helemaal niet over achterlaten of wat dan ook. Heel veel mensen die bewust hun dier niet alles geven wat het nodig heeft, redenen met 'het is goed want hij lijkt/is niet depressief'. Ik vind dat gewoon absurd. Lekker makkelijk zo om dieren te houden, dat wel. Nemen er een konijntje bij in een binnenhok waar die een paar uurtjes uit mag, een klein paardje in de tuin, een muisje in een hokje. Allemaal oké want ze zien er niet ongelukkig uit!

Ook weer zo'n dooddoener. Het dier weet niet wat 'ie mist dus is het allemaal maar oke dat we ze niet geven wat ze nodig hebben. Nee, hij kan niet denken 'ik mis een vriendje' maar het zal er wél voor zorgen dat hij minder gelukkig is dan mét vriendje. Maar dat boeit niet, duh. Want hij doet het ook goed zonder.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:07

nou ja iedereen wil zijn hond wel een vriendje geven om gelukkiger te zijn maar niet iedereen heeft daar het geld of de tijd voor

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:09

Ik werk 32 uur per week en mijn partner 38 uur per week. Toch hebben wij een hondje in huis.
Onze hond gaat 2 dagen per week naar de oppas, daar zit hij dan vanaf een uur of 11 in de ochtend tot mijn partner hem weer ophaalt na werktijd. De andere 2 dagen zijn de werktijden van mijn partner en mij redelijk goed op elkaar afgestemd. Ik begin later en hij komt eerder thuis. De hond maakt er niets van om dan een paar uurtjes (max 5) alleen thuis te zijn. Wel is hij al wat ouder en luiert meer dan dat hij actief is. Wel wordt onze hond altijd voor langere tijd uitgelaten. in de ochtend een uurtje, tussen de middag een uurtje , dan als partner of ik thuis komen van werk een klein rondje van een minuut of 20 en na het avond eten ook nog een uurtje. Verder besteden wij ook aandacht aan hem in huis . Van spelen tot knuffelen .