Advies gevraagd: Hond geeft problemen sinds geboorte dochter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:06

Kan je man de hond voordat hij begint met werken uitlaten?
Desnoods een stukje naast de fiets zodat de energie er uit is, op die manier is hij er al uit geweest, en heeft zijn behoefte gedaan voordat jij met hem gaat lopen, dat wachten is dan geen echt probleem meer.
Als jij hem dan tussendoor 2x met kindje er bij uitlaat en s'avonds nog een keer zonder kind, dan is die 1 op 1 er nog steeds.
Ik zou er persoonlijk 5x van maken, je man s'ochtends, geeft de hond daarna eten, jij aan het begin en aan het eind van de middag, weer eten geven,dan vroeger in de avond nog een blok en voor de nacht er even uit om zijn behoeftes te doen.
Op die manier heb je een vast ritme zonder dat je met je kindje in de knel komt, die 2x hoeft hij niet heel nodig omdat de behoeftes vaak genoeg gedaan kunnen worden en heeft de hond toch nog 1 op 1 aandacht met jullie beide.

Anoniem

Re: Advies gevraagd: Hond geeft problemen sinds geboorte dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:57

Ja zo wilde ik het idd gaan doen!
Aan de fiets is alleen geen optie, de hond is heel erg bang voor onbekende mensen (was vanaf pup al) en zodra ze bang is schiet ze achter je benen, ze loopt dan dus het risico om onder de fiets te komen.
Of we zouden zo vroeg in de ochtend/nacht moeten gaan fietsen dat je écht niemand tegen komt hahaha.

@Marleen_usar, ken het wel, zal het in mijn achterhoofd houden.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:42

Sophie2013 schreef:
Ja zo wilde ik het idd gaan doen!
Aan de fiets is alleen geen optie, de hond is heel erg bang voor onbekende mensen (was vanaf pup al) en zodra ze bang is schiet ze achter je benen, ze loopt dan dus het risico om onder de fiets te komen.
Of we zouden zo vroeg in de ochtend/nacht moeten gaan fietsen dat je écht niemand tegen komt hahaha.

@Marleen_usar, ken het wel, zal het in mijn achterhoofd houden.

Heb je het al eens geprobeerd?

Mijn teckel loopt zoals ik eerder schreef ook naast de fiets. En ze reageert heel anders naast de fiets dan lopend.

Ze is nogal gek op katten en lopend word ze gek als ze een kat ziet, maar naast de fiets ziet ze hun amper. En dat heeft ze met wel meer dingen.
Soms ziet ze wel een kat en wil ze erachter aan.

En als ze haar grote vriendin ziet (een golden) dan wil ze daar ook heen. Maar we zijn nog gevallen, en ben ook nog nooit over haar pootjes gereden

Maar ach, ze is maar 5,5 kilo en hijs haar zo de lucht in aan haar tuig :')
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 14-10-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:46

Je hebt van die speciale stangen die je aan de fiets kunt bevestigen, dan kan de hond niet onder de fiets komen. Zijn ideaal alleen hadden wij een Rhodesian Ridgeback van 45 kg. die het zo eng vond dat hij er bij ging liggen en dan helpt zelfs zo'n stang niet helaas.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:48

Percy schreef:
Je hebt van die speciale stangen die je aan de fiets kunt bevestigen, dan kan de hond niet onder de fiets komen. Zijn ideaal alleen hadden wij een Rhodesian Ridgeback van 45 kg. die het zo eng vond dat hij er bij ging liggen en dan helpt zelfs zo'n stang niet helaas.

Stang(springer) vind ik voor kleine hondjes helemaal niks.
Je ziet dan amper wat ze doen omdat ze zo klein zijn.

Heb er regelmatig 2 naast de fiets, en allebei aan de lijn in de hand. Zie ik tenminste wat ze uitspoken of dat ze heel moe zijn.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:11

Onze wolfhond was zo ontzettend op ons gericht, dat ik me ook ernstig zorgen maakte tijdens mijn zwangerschap dat hij misschien wel eens jaloers kon gaan worden. Wij hebben heel bewust niets maar dan ook niets in zijn ritme veranderd. Wat dus bijvoorbeeld ook betekende dat wanneer er mensen binnen kwamen waar de hond erg gek op was en die hem gewoonlijk uitgebreid begroetten (zoals mijn ouders), zij dat van ons moesten blijven doen, nog voordat ze op de baby doken! Dus eerst de hond, dan de baby. Alles was er op gericht om er voor te zorgen dat hij zich onmogelijk achtergesteld kon voelen. Ik liep gewoonlijk iedere dag een flink stuk met hem, dus dat bleef ik doen toen onze zoon geboren was. Ook mocht onze zoon toen hij iets groter was (als enige!) eten aan de hond geven op een andere plek dan in zijn voerbak. Zo leert de hond dat hij eten krijgt wanneer het ons kind uitkomt en werk je spelenderwijs aan een rangorde, zonder deze af te dwingen.

En een kind en een hond zijn prima te combineren. Een poepluier op het moment dat je net met je hond naar buiten wil gaan is binnen 5 minuten opgelost. Als je hond het geen 5 minuten kan ophouden, ben je al minstens twee uur te laat met uitlaten.

Als de hond eerder op de bank mocht, dan moet hij dat nu nog steeds mogen. Een kind moet een leuke aanvulling zijn, niet de oorzaak van verwarring. Geef de hond eerder meer aandacht dan minder. Als hij moeite heeft met zijn behoefte ophouden, ga je maar 6 keer naar buiten in plaats van 4 keer. Ook goed voor je kleintje, lekker de frisse lucht in :j
Dat je je hond op een matje in huis wil laten plassen vindt ik (sorry) oerstom! Je wil hem iets laten doen wat ontzettend tegen zijn natuur ingaat, namelijk zijn eigen nest vervuilen. Hoe bedoel je verwarrend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:29

Voordat je hem naast de fiets doet kan je de skeelers ook eerst proberen, als hij dan opzij springt weet je dat de fiets geen optie is en de risico's zijn minder groot. (Moet je nog wel skeelers hebben liggen natuurlijk)
1 van mijn hondjes is ook niet geschikt om naast de fiets te hebben, die heb ik wel eens mee gehad te skeeleren maar dan is hij ook niet op het meelopen gericht, nou is hij ook gewoon lui en vind hij het niet nodig om een stap harder te doen maar het is niet voor elke hond leuk.
Mensen konden bij hem wel denken dat ik al een uur onderweg was op hoog tempo terwijl ik dan 10 minuten rustig aan geskeelerd had, voor beide niet leuk dus..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:35

Kitty1985 schreef:
Percy schreef:

Heb er regelmatig 2 naast de fiets, en allebei aan de lijn in de hand. Zie ik tenminste wat ze uitspoken of dat ze heel moe zijn.

Dat zou kunnen. Ik heb er geen ervaring mee met kleinere honden. Denk wel dat het inderdaad wat minder geschikt is voor kleintjes maar het voorkomt wel dat je hond(je) onder de fietswiel terecht komt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:47

Percy schreef:
Kitty1985 schreef:

Dat zou kunnen. Ik heb er geen ervaring mee met kleinere honden. Denk wel dat het inderdaad wat minder geschikt is voor kleintjes maar het voorkomt wel dat je hond(je) onder de fietswiel terecht komt.

Ik fiets met mijn reu al 7 jaar, en sinds +- 4 jaar regelmatig(3/4 x in de week) met 2 hondjes.
Nog nooit een hond onder mijn wiel gehad, ook niet bijna.

Komen ze te dicht bij de fiets, dan duw ik ze met mijn voet weg.

Mijn honden kennen het commando naast. En als ik naast zeg op de fiets, dan is dit ter hoogte van mijn been(net als lopend).

Ze zijn allebei 5,5 kilo schoon aan de haak. 11 kilo hijs ik zonder problemen de lucht in als het moet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:31

@Kitty, we hebben het al eens geprobeerd ja en toen kwam ze bijna een paar keer tussen de wielen :+ dus dat was niet zo'n succes.

@Percy, oh dat wist ik niet, ik ga eens even zoeken er naar! :)

@Kitty, ook weer goed om over na te denken :j alle commando's kent ze ook goed, maar als ze in paniek is dan vliegt ze al weg nog voor je naast of hier kan zeggen. In de praktijk hier is het al duidelijk naar voren gekomen dat het niet te combineren is, tenzij we op een boeren landweg zijn waar niemand is. Dan is lekker wandelen over de hei dus veel fijner :)

@SaskiaKa, het meer uitlaten heb ik eerder al op gereageerd, bedankt verder voor je mening. En een poepluier is hier trouwens niet binnen 5 minuten geregeld, als ik al voor de deur met baby in de wagen of drager sta en ze poept dan moet ze er eerst weer uit, de trap af en dan nog verschonen. Eer ik bij de commode ben ben ik vaak al 5 minuten verder, dan nog verschonen, terug naar boven (we hebben een aparte woning) en dan weer baby op haar plaats en dan nog naar beneden. Al met al ben ik zeker 20 minuten verder vanaf het poepen tot we buiten staan gezien onze woning zo raar is ingedeeld en ik op een flat woon, hoog woon en eer we bij een stukje zijn waar ze haar behoeften kan doen zijn we ook weer flink wat tijd kwijt. ;)
Neemt niet weg dat het vaker uit laten een goed idee is en we dat nu ook aan het doen zijn. Maar zoals gezegd heb ik daar al op gereageerd ;) .

@Dees_daan, ik heb geen skeelers en woon in het heuvelland ;)

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:45

Ik weet dat mijn ouders altijd bij onze hond de kleding waar in mijn moeder was bevallen bij haar in de mand legde.
Ze hadden ooit gehoord bij kennissen dat de hond het nieuwe gezinslid niet accepteerde, en daar door 'raar' gedrag ging vertonen.

Maar door die kleding in de mand te leggen, accepteerde ze het wel, want daar zit natuurlijk de geur in van de baas!
Ondertussen zijn wij met 6 broers en zussen thuis, altijd dit op deze manier gedaan, en nooit maar ook nooit ergens last van gehad...

Misschien nog een optie om een shirtje met de geur van jou en je kindje in de mand te leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:19

Ja we hebben het mutsje van de kleine (van net na de bevalling) ook aan de hond gegeven. Heeft hier blijkbaar niet geholpen haha ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:16

Net in elk geval al een extra wandeling gemaakt, ook lekker met een stok aan het apporteren geweest. Ze heeft netjes buiten geplast.

Van iemand de tip gekregen voor 'hersenwerk' en ik heb al wat ideetjes op gedaan waarvan sommige makkelijk zelf te maken zijn dus daar ga ik nu ook even een begin mee maken. :j

Ik verwacht echter vandaag geen problemen want de kleine is de hele dag op het kinderdagverblijf, maarrr een goed begin is het halve werk :)

Edit:
Net een puzzel spelletje gedaan, in een plastic bak papier proppen en wc rollen gedaan en snoepjes verstopt. Ze snapte er eerst niks van maar toen ze 2 snoepjes gevonden had zag ze de lol er zeker van in (en ik ook trouwens, leuk man!). Zeker voor herhaling vatbaar :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:56

Wat fijn om te lezen! Ik ben blij dat je luisterd naar de adviezen die hier gegeven worden. Ik had het hier gister nog met mijn zus over, en wij waren beiden best bezorgd. Mijn zus zei ook meteen: "Ze moeten oppassen en de hond anders uit huis plaatsen, want dit kan best eens gevaarlijk worden voor de baby."
Maar ik denk dat je met dit soort dingen het probleem goed op zou kunnen lossen. En als het kindje straks ouder is hebben ze allebei een maatje voor het leven :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:00

Nou weetje Eilleen die gedachte is wel door onze hoofden gegaan hoor, daar ben ik heel eerlijk in. Een dier is voor het leven vind ik maar als het gedrag niet zal gaan verbeteren zullen we ook over dat onderwerp na moeten gaan denken want ik wil geen risico's nemen natuurlijk.

Vooralsnog probeer ik het even met alle ideetjes en adviezen van jullie, waar ik écht ontzettend dankbaar voor ben :D en hoop ik dat we het op die manier kunnen gaan oplossen, ik vind namelijk dat onze hond alle moeite en liefde verdient en ze hoort bij ons en zolang we er nog niet alles aan gedaan hebben om dit tot een goed einde te laten komen gaat ze ook absoluut nergens heen ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:09

Soms lopen dingen gewoon anders dan je had gedacht. Wij hebben ook altijd honden gehad, maar onze vorige hond liep wat anders adn gepland. Ontzettend leuk dier, 3 jaar, maar echt heel agressief naar vreemden. Cursussen mee gedaan, gedragstherapeuten erop los gelaten, en uiteindelijk moeten beslissen om hem in te laten slapen. In huis was het een schat van een dier, maar buiten had hij zoveel stress en was hij zo gevaarlijk. We hebben voor de veiligheid van de maatschappij gekozen. We wonen in een buurt met ontzettend veel kinderen, en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als de hond een keer ontsnapt was. Hij zou een kind letterlijk versnipperd hebben.
Maar onze insteek is altijd dat je toch wel 10 jaar met zo'n hond doet. De beslissing was dan ook ontzettend moeilijk en ik hoop nog steeds dat ik 's ochtends wakker wordt en dat het een nachtmerrie was. Dat we er door heen zouden komen en ik mijn maatje terug had. Maar helaas.... Soms lopen dingen anders dan je gepland en gehoopt had, en dat is ontzettend moeilijk. Maar wij hebben er alles aan gedaan om het lot van onze hond te veranderen. Het mocht alleen niet baten, en dat is eeuwig zonde.

Gelukkig kan je er bij jou hondje waarschijnlijk wel doorheen komen en gelukkig ben jij net zoals wij. Niet opgeven zonder slag of stoot :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:22

Oh jasses wat een verhaal! Dat is niet fijn nee en in dat soort situaties moet je inderdaad denken aan het welzijn van anderen en de risico's, zeker bij agressie, maar men wat een zware beslissing zeg :(
Nog sterkte!

'Gelukkig' gaat het hier alleen maar om sloop en plas gedrag (en een beetje rangorde) dus ik sta er ook erg positief in. :j
Ze ligt nu knock out op haar kussen te slapen, dus de extra wandeling en de spelletjes hebben haar goed gedaan :D over een half uurtje wandeling nummer 4 ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:26

Ik denk dat jullie er ook zeker wel doorheen gaan komen hoor. Je bent er ook bij voordat het gaat escaleren in de vorm van agressie.

Wie zei dat toch? Iemand vertelde mij (na aanleiding van jouw verhaal) dat zij de hond altijd meenam als er iets met de baby moest. En dan tijdens het luier verschonen (oid) de hond kunstjes laten doen. Hem zelfs leren te helpen. Dan gaf ze hem de vieze luier (ingepkat in een zakje) en dan mocht de hond die weggooien. Zo trots als een pauw! ;) Alleen duurt het 'even' voor dat hondlief dat snapt ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:39

Oh briljant!!
Ik stop als we verhuisd zijn met werken en dan heb ik nog meer tijd dus dan kunnen we ook zeker met dat soort dingen aan de slag :j
Ze leert ontzettend snel en is over-enthousiast dus ik denk dat dat zeker een leuk spelletje kan worden :D

(ik denk alleen niet dat onze hond bij de luieremmer kan gezien die groter is dan de hond zelf is :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:02

Ugh *zucht* :(
Ik ben niet blij momenteel.
We laten de hond nu iedere 2 uur uit, het matje is uit huis verdwenen en alles ging goed tot gistermiddag.

Ze heeft gisteren rond half 1 geplast en gepoept en sindsdien niks meer, alleen vanochtend rond 10 uur nog geplast.
We blijven gewoon door gaan met uitlaten maar ze doet niks :oo dit lijkt me toch niet gezond? Ze heeft gisteravond en vanochtend nog brokken gehad, alles ook gegeten en drinkt goed...

Nouja, nu weer een poging, hopelijk plast/poept ze nu wel :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-13 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:26

Niet ergens in een hoekje waar je het niet ziet?
Verder zou ik me nog niet teveel zorgen maken, ze heeft dus 24u niet gepoept en 2u niet geplast. Als ze vanmiddag nog niet gepoept heeft, rond 4u zou ik de da gaan bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:33

Ze heeft zojuist gepoept en geplast! Gelukkig! :D