Toekomstige dekreu weet niet hoe hij moet dekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:54

Ragdollcat schreef:
onderstaand quote van Dierenfan:

In de 10 jaar dat ik in een dierenasiel werk denk ik dat de hoeveelheid stamboomhonden waar afstand van gedaan is of die gevonden is en niet is opgehaald door een eigenaar of de fokker nog onder de 50 zit...... Gezien de enorme hoeveelheid honden die in deze jaren gepasseerd is, is het gewoon niets eigenlijk.

Dat vind ik heel vreemd, want neem eens een kijkje bij andere asielen en op de MP staan er vol mee tot op de dag van vandaag en niet alleen maar de puppys.

Vóór deze hond dat we nu hebben, hadden we eerder ook al een rashond met papieren overgenomen van iemand die het zat was en ervanaf wilde, gratis en voor niks en het was echt de liefste hond wat er maar bestaat, ongelooflijk gewoon. Anders was ze gewoon naar een asiel gegaan.

Waar er 1 hond kon eten konden we er deze wel bij hebben, ze waren meteen dikke vrienden die twee en onze katten kwamen graag bij de aangenomen hond tussen de voorpoten zitten, ze voelden aan dat ze een hele vriendelijke dame was en dat was een grote hond (bouvier).

Natuurlijk is iedereen anders en kan er hier gevraagd worden om hulp en of advies.

Maar dan ga ik wel oordelen/ denken dat die niet ervaren is in het fokken en een serieus hondenfokker is, als ie niet weet hoe aan te pakken/ handelen.

een hond met stamboom van iemand over nemen is iets anders dan uit een asiel halen natuurlijk. Particuliere herplaatsing heb ik geen cijfers van omdat ik me daar niet mee bezig houd. Het is puur een feit dat wij niet meer stamboomhonden in die jaren in de opvang gehad hebben. Ik denk dat die 50 nog lang niet gehaald wordt zelfs. Vele fokkers of rasverenigingen helpen mensen en zeg nu zelf iets waar je bij aanschaf 1000 euro voor moet betalen denk je beter over na als iets waar je 200 á 300 euro voor moet betalen of die je ongeveer gratis ergens op kan halen. Dat scheelt ook al met het feit dat stamboomhonden in een asiel terecht komen. Mensen die zo'n dier aan schaffen denken verder na dan een schattig pupje en de rest komt wel goed....

Elk jaar worden diverse puppen af gestaan omdat men toch in ziet dat men geen tijd heeft, de pup toch te druk is, de pup niet zindelijk is binnen een week, de pup sloopt en niet alleen thuis kan zijn enz. enz. enz. echter nog nooit een pup met stamboom gehad die afgestaan is (onder de honden onder de 5 maanden zeg maar)

Ik heb geen tijd er voor maar als er werkelijk zoveel stamboomhonden in asielen zitten laat ze maar zien dan (www.dierenasiels.com)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:58

Mikkiej schreef:
Kuggur schreef:
Dat lijkt me erg sterk, ik neem aan dat ze in Polen gewoon nog genoeg voorhanden zijn?
En als de hele internationale populatie van dit ras inderdaad zó klein en gegenereerd is, wel jammer dan , dan verdwijnt dat ras dus.

Dat bedacht ik me ook, in NL dan natuurlijk. Internationaal en met name in Polen zal het ras blijven bestaan. Maar om nou voor elke dekking naar Polen te rijden, duur grapje. De fokker in kwestie heeft 1,5 jaar geleden een pools reutje gehaald. Maar helaas heeft die entropion. Een oogziekte waar niet mee gefokt mag worden. En dat mag weer wel in Polen.
In NL ook wel, maar het zullen er nog minder worden. En zoals ik al zei, zullen de reuen niet meer natuurlijk dekken.

voor elke dekking hoeft niet natuurlijk maar dan nog polen is heel goed aan te rijden gelukkig en als je niet veel fokt is het ook niet vaak nodig. Zeker niet als je probeerd handig uit te zoeken qua lijnen zodat je een reu aan kan houden waar je in NL vers bloed in de lijnen kan fokken.

Maar tja stel dat dit ras bijna niet meer natuurlijk kan dekken. MOet je dan erg moeilijk doen over entropion (wat heel vervelend is maar goed te behandelen) terwijl die reu misschien wel goed wil en kan dekken? Ik bedoel maar iets wat te opereren is en waarschijnlijk wel weer uit de lijn te fokken is zou ik eerder wel mee fokken als je zo de populatie op een zeer zwak ander punt omhoog kan trekken.

Mikkiej

Re: Toekomstige dekreu weet niet hoe hij moet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:06

Natuurlijk is het niet onmogelijk. Maar de meeste dekreuen zitten niet aan de grens. Dan ben je toch echt een tijdje onderweg. Maar het is niet onmogelijk en wordt ook zeker wel gedaan.

En ja, als je het mij vraagt (en de fokkers hier in NL) mogen er best uitzonderingen worden gemaakt. Gezien de reu in kwestie compleet verse lijnen heeft en ze hem echt uit de buurt moesten houden van de teven toen ze loops waren, gezien hij ze al meteen wou dekken. De entropion is minimaal en is idd goed te behandelen, wat nu ook is gedaan. Maar helaas kan je hierdoor geen gezonde hond garanderen en wordt het niet goedgekeurd door de rvb.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:21

Even een update aangezien ik inmiddels zeer trots ben op m'n mannetje :)
Niet alleen kruipen ondertussen zijn eerste pups hier rond, hij blijkt ook nog eens een geweldige papa te zijn. Hij is heel lief en zorgzaam naar de kleintjes en beschermt ze daarnaast ook nog.
En ik dacht nog dat het niets zou worden met hem :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:30

Gefeliciteerd met je puppies.
En, het is al een paar keer gevraagd in dit topic, wat voor ras is het nou eigenlijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:12

Wij willen natuurlijk foto's zien van de kersverse papa!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:16

Kuggur schreef:
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of je wel moet fokken met een dier dat nog te dom is om te dekken..... ;)

>;)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:28

Wat leuk! Gefeliciteerd met de pups, en ik ben ook erg benieuwd naar een foto :D