Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Def schreef:Zeker ga ik er dan tussen staan.
Maar het is omgekeerde wereld dat ik er dan wst aan moet doen.
Als je als eigenaar ziet dat jouw hond op een andere hond afdendert, moet je die gwoon corrigeren. Of de andere hond nou bang is of niet.
Het kan mij ook niet zoveel schelen of die andere hond niets leert van het wel of niet snauwen van mijn hond.
In eerste plaats moet de hond niet zo aan komen denderen.
Sommige honden zijn heel enthousiast. Die komen uit speelsheid soms aandenderen. Dat is niet zo erg, maar ook bij dat soort honden vind ik dat die gecorrigeerd zouden moeten worden.
Omdat bovenstaande in praktijk weinig gebeurd, ga ik er inderdaad vaak tussen staan om de vaart te minderen en het rustig te laten verlopen.
Ik beschrijf dit een beetje zwart wit, maar om mijn punt duidelijk te maken.
Mijn eigen hond dendert heel soms uit enthousiasme op de teckel van mijn ouders af. DAt is de enige hond waarbij ze dat doet. Maar dan word ze hierbij direct door mij teruggefloten. Teckel heeft snel rugpijn en ik wil niet dat ze daar zo op af dendert.
anneliesdj schreef:maar er zijn ook honden die oostindisch doof zijn als ze een andere hond zien.
Thuis heeft ie de volledige aandacht voor je, maar buiten niet. We trainen op dit moment met een clicker maar daar geeft hij dan ook niks om, koekjes hoeft 'ie niet. Speelgoed zou ik eventueel nog kunnen proberen, hoewel ik bijna zeker weet dat hij dan na een paar minuten toch weer zijn aandacht kwijt is.
Leverage schreef:Hebben hier mensen nog goeie tips om de aandacht van je hond te trekken buiten als hij los is?Thuis heeft ie de volledige aandacht voor je, maar buiten niet. We trainen op dit moment met een clicker maar daar geeft hij dan ook niks om, koekjes hoeft 'ie niet. Speelgoed zou ik eventueel nog kunnen proberen, hoewel ik bijna zeker weet dat hij dan na een paar minuten toch weer zijn aandacht kwijt is.
Ik zal eens kijken of er iets soortgelijks hier in de buurt zit! Maar eerst gaan we nog verder met de aandachtsoefeningen binnenshuis, dan in de tuin en zo bouwen we stukje voor stukje op. Sonja89 schreef:anneliesdj schreef:maar er zijn ook honden die oostindisch doof zijn als ze een andere hond zien.
Oftwel: een hond die niet voldoende onder appel staat. En dat vind ik dan niet mijn probleem. Mensen die hun hond niet voldoende onder controle hebben in bijzijn van andere honden, zouden hun hond aangelijnd moeten houden (vind ik). Dat doe ik namelijk ook.
Leverage schreef:Hebben hier mensen nog goeie tips om de aandacht van je hond te trekken buiten als hij los is?Thuis heeft ie de volledige aandacht voor je, maar buiten niet. We trainen op dit moment met een clicker maar daar geeft hij dan ook niks om, koekjes hoeft 'ie niet. Speelgoed zou ik eventueel nog kunnen proberen, hoewel ik bijna zeker weet dat hij dan na een paar minuten toch weer zijn aandacht kwijt is.
Sonja89 schreef:Ik heb het ook niet over áltijd aangelijnd houden. Maar mensen met zulke honden kunnen de verantwoordelijkheid niet op de eigenaar van een aangelijnde hond afschuiven, als hun hond op een aangelijnde hond afstormt en het gaat mis.
Persoonlijk vind ik dat je als eigenaar van een aangelijnde hond de ander er ook best op mag aanspreken als een hond ongewenst komt aanstormen. Het is en blijft ongewenst gedrag waar de eigenaar van de aangelijnde hond in dit geval vaak 'de dupe' van wordt (want: jouw -moeilijke- hond valt uit naar ongeleide projectielen).
Sonja89 schreef:anneliesdj schreef:maar er zijn ook honden die oostindisch doof zijn als ze een andere hond zien.
Oftwel: een hond die niet voldoende onder appel staat. En dat vind ik dan niet mijn probleem. Mensen die hun hond niet voldoende onder controle hebben in bijzijn van andere honden, zouden hun hond aangelijnd moeten houden (vind ik). Dat doe ik namelijk ook.
Over meewerken aan het gedrag van mijn hond: ik moet inderdaad geen vreemde honden in de buurt, want ik neem het risico niet dat het hartstikke fout gaat. En dat gáát het. Dus ik laat andere honden alleen in de buurt komen op een controleerbare manier, zodat de situatie voor mijn hond overzichtelijk blijft. Dus geen gestuif, ook niet van lieve pups. De laatste keer dat ik met een boog om een pup heen liep (omdat mijn hond op dat moment al gestrest was), liet de eigenaresse de pup gewoon op ons afstormen en viel mijn (aangelijnde) hond uit. En toen had IK het gedaan. Ja, daaag! Met zulke mensen ben ik echt heel snel klaar.
net alsof ze voelt dat die andere hond miet iedereen aardig vind zoals mevr. zelf!