Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:10

Mijn filter zorgt ervoor dat het water in beweging blijft.. Ontstaat een soort van stroming, en onwijs veel luchtbelletjes..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:12

LoveUggs schreef:
Mijn filter zorgt ervoor dat het water in beweging blijft.. Ontstaat een soort van stroming, en onwijs veel luchtbelletjes..

Helemaal goed. Dan hoef je enkel de klep open te zetten voor wat extra zuurstof.

Al denk ik dat de kans klein is dat het chloor is, ik denk dat je een nitrietpiek hebt gehad.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:14

Het gaat gelukkig al wat beter, ondanks dat ik wat vissen kwijt ben.. Er zijn er gelukkig weer wat bij die lekker rondzwemmen.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:16

Waarom worden ze op die forums altijd zo raar boos... Doe tog normaal aub. Mijn schoonzus deed haar goudvisbak ook met chloor en daar was niksssss aan de hand. Enigste advies wat ik je kan geven, is enkel 1x per week 1/3 verversen en verder gewoon aankijken. 40cm is wat aan de krappe kant maar als je er voor zorgt dat niet dalijk de hele bak vol zit, lekker laten zitten! Ze zullen er echt niet depressief van worden ze zitten er al een jaar in zonder problemen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:21

biancalaylo schreef:
Waarom worden ze op die forums altijd zo raar boos... Doe tog normaal aub. Mijn schoonzus deed haar goudvisbak ook met chloor en daar was niksssss aan de hand. Enigste advies wat ik je kan geven, is enkel 1x per week 1/3 verversen en verder gewoon aankijken. 40cm is wat aan de krappe kant maar als je er voor zorgt dat niet dalijk de hele bak vol zit, lekker laten zitten! Ze zullen er echt niet depressief van worden ze zitten er al een jaar in zonder problemen!

Omdat het je reinste mishandeling is aquaria met schoonmaakmiddel of chloor schoon te maken. En het is geen boosheid, eerder ongeloof.

Kennelijk heb jij ook weinig kaas gegeten van vissen houden, dat is prima, maar ga dan geen advies geven :) En al helemaal niet de mensen bekritiseren die wel weten hoe het moet :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:33

_San87_ schreef:
LoveUggs schreef:

Helemaal goed. Dan hoef je enkel de klep open te zetten voor wat extra zuurstof.

Al denk ik dat de kans klein is dat het chloor is, ik denk dat je een nitrietpiek hebt gehad.

De nitrietpiek komt pas na 8-10 dagen en ts heeft de bak nu gevuld met kraanwater, dus dat kan eigenlijk niets anders zijn geweest dan iets wat ze van buitenaf heeft toegevoegd, chloor dus bijvoorbeeld.

TS; als je écht écht écht iets nodig hebt om je bak schoon te maken (vanwege kalk bijvoorbeeld) kun je azijn gebruiken en dat heel héél goed naspoelen. Maar de bak volledig leeg halen moet je niet doen als er vissen in zitten, alleen in geval van uiterste nood.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:35

biancalaylo schreef:

Gooi anders even een druppel chloor op je hand, dan weet je hoe dat ongeveer moet voelen voor zo'n visje als er een druppel chloor achter blijft in de bak waar hij vervolgens weer in moet zwemmen.
Onwetendheid prima, maar tegen beter weten in toch doen :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:13

anneliesdj schreef:
_San87_ schreef:

De nitrietpiek komt pas na 8-10 dagen en ts heeft de bak nu gevuld met kraanwater, dus dat kan eigenlijk niets anders zijn geweest dan iets wat ze van buitenaf heeft toegevoegd, chloor dus bijvoorbeeld.

TS; als je écht écht écht iets nodig hebt om je bak schoon te maken (vanwege kalk bijvoorbeeld) kun je azijn gebruiken en dat heel héél goed naspoelen. Maar de bak volledig leeg halen moet je niet doen als er vissen in zitten, alleen in geval van uiterste nood.

Wat denk je dat dode bacteriën aan vuil afstoten ;)?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:16

Ze heeft erin zitten schrobben met chloor, denk niet dat daar nog bacterien in zitten, zelfs geen dode ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:17

Ik lees nergens dat ze het filter ook met chloor heeft schoongemaakt. Jij wel?

En als er toch wat chloor in het water heeft gezeten, dan heeft dat de bacteriën gedood waardoor er alsnog in no time enorme vervuiling en dus een nitriet-piek plaats heeft gevonden.

Zelf denk ik wat ik al zei, dode bacteriën als gevolg van het verkeerd schoonmaken van het filter. Dode bacteriën = nitriet-piek.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:42

als je nu weer met chloor schoonmaakt gooi er dan de helft extra aesy balance of hoe dat heet. Flesje van tetra is dat.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:45

Ik zou gewoon niet meer met chloor schoonmaken :') En dat soort flesjes zijn leuk voor de portemonnee van tetra maar voegen meestal weinig toe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:46

chantal_bel schreef:
als je nu weer met chloor schoonmaakt gooi er dan de helft extra aesy balance of hoe dat heet. Flesje van tetra is dat.

Euh, how about gewoon niet :+?

_Tara_ schreef:
Ik zou gewoon niet meer met chloor schoonmaken :') En dat soort flesjes zijn leuk voor de portemonnee van tetra maar voegen meestal weinig toe.

Dit inderdaad. Ik heb van die flesjes die ik bij m'n aquarium kreeg. Ze staan onaangeroerd in de kast. Kan ze net zo goed weggooien *vraagt zich af waarom ze dat nog niet gedaan heeft.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 17:07

Zoals San78 al zegt heb ik het filter niet met chloor schoon gemaakt. Nieuw stuk erop gezet en even uitgespoeld. Nu zwemt alles gelukkig weer rond, maar het gaat nog een beetje in vlagen... Ene moment hangen ze bovenin en zwemmen er 1 à 2 wel rond, en het volgende moment hangt er niets bovenin en zwemt alles rond. Het gekke is dat de 2 kleine visjes die er nog inzaten, nergens last van hebben gehad en al die tijd lekker rondzwommen en genoten van de vrijheid die ze hadden, en zich niet hoefden te verstoppen.. :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:11

Mijn man had heel vroeger eens een minder helder moment, en gooide precies 1 druppeltje chloor in een visbak (tegen een of ander iets, ik weet niet meer, het moest in ieder geval "schoon" worden.)
Dat spul is zó gruwelijk giftig, die vissen waren in een paar minuten allemaal dood.
Dus ik kan me voorstellen dat mensen nogal "moeilijk" doen omdat het woord chloor viel TS... Ze doen het niet om je te pesten, maar omdat ze, net als jij, bezorgd zijn over je visjes.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 17:17

Snap ik ook hoor :+
Maar als er bij jouw man 1 druppel chloor in kwam en alle vissen zo dood waren, zal het bij mij geen chloor zijn geweest aangezien het grootste deel bij mij nog leeft, en inmiddels weer rondzwemt...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:27

_Tara_ schreef:
Ga je alsjeblieft eens goed inlezen over het houden van vissen... Een algeneter bv, eet helemaal geen alg en wordt veel te groot voor jouw aquarium. Dit 'aquarium' is echt veel en veel te klein ook voor guppies. Dat die diertjes 't al 2 jaar uithouden...
Ik zou je best tips willen geven maar dat wordt dan een verhaal van 3 A4-tjes ofzo :P Dus echt, aquaforum.nl, venividivissie.nl enz. Ga daar een avondje lezen.

Edit: Met die babygupjes dat doe je overigens, naar mijn mening, prima. Die dieren uitvangen en apart houden levert alleen maar weer meer stress op en inderdaad, wat moet je met al die vissen weer. Door de wc spoelen is overigens het meest zielige wat je met een vis kunt doen. Hij komt dan in ene keer in heel erg vervuild water terecht waar 'ie misschien nog even zal leven en dan dood gaat. Beter kun je, mocht je een zieke vis hebben, die in een zakje doen en tegen de muur dood slaan ofzo.

Wat is dat nou weer voor onzin.

De standaard algeneters zoals de Siamese algeneters eten wel degelijk alg..

Niet zo met je beschuldigende vingertje wijzen als je eigen info ook niet correct is.

Voor jou info.....de meest voorkomende algeneters in een zoetwater aquarium

http://members.home.nl/rolanddegroot/algeneters.htm

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:54

Ja, maar die eten nooit zoveel alg dat je je ruitjes nooit meer schoon hoeft te maken. Dat had ik wat moeten verduidelijken inderdaad.
De meeste mensen die op zoek zijn naar een vis om van hun algen af te raken (wat dus niet lukt), hebben een aquarium van zo'n 60 cm. Dan kopen ze dus bv een siamese algeneter inderdaad. Die wordt veel te groot en vaak ook nog agressief. Net zoals de meeste andere algeneters uit dat lijstje veel te groot worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:57

Het is geen onzin, want het klopt gewoon in essentie :). De vissen die in de volksmond algeneters worden genoemd, zijn in werkelijkheid gewoon verschillende soorten meervallen/pantsermeervallen of karperachtigen, bijvoorbeeld. Hoewel iedere 'algeneter' in bepaalde mate algen weg eet en meestal enkel een specifieke soort (je moet ze altijd bijvoeren en zorgen dat er kienhout in het aquarium zit), is het correct om te stellen dat het overgrote gedeelte van de 'algeneters' niet daadwerkelijk algen als hoofdmenu heeft :).

De enige echte algeneter is het geslacht Gyrinocheilus en daarvan wordt enkel de Gyrinocheilus aymonieri (Chinese of Siamese algeneter) in aquaria gehouden, en dat zijn ook nog eens nare vissen die lastig samen zijn te houden met andere vissoorten, tevens ontwikkelen ze in gevangenschap een voorkeur voor droogvoer/diepvriesvoer, dit geldt ook voor 'algeneters' als ancistrussen en otocinclussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:01

_San87_ schreef:
Het is geen onzin, want het klopt gewoon in essentie :). De vissen die in de volksmond algeneters worden genoemd, zijn in werkelijkheid gewoon verschillende soorten meervallen/pantsermeervallen of karperachtigen, bijvoorbeeld. Hoewel iedere 'algeneter' in bepaalde mate algen weg eet en meestal enkel een specifieke soort (je moet ze altijd bijvoeren en zorgen dat er kienhout in het aquarium zit), is het correct om te stellen dat het overgrote gedeelte van de 'algeneters' niet daadwerkelijk algen als hoofdmenu heeft :).

De enige echte algeneter is het geslacht Gyrinocheilus en daarvan wordt enkel de Gyrinocheilus aymonieri (Chinese of Siamese algeneter) in aquaria gehouden, en dat zijn ook nog eens nare vissen die lastig samen zijn te houden met andere vissoorten, tevens ontwikkelen ze in gevangenschap een voorkeur voor droogvoer/diepvriesvoer, dit geldt ook voor 'algeneters' als ancistrussen en otocinclussen.

Goh, ben ik dan ook verkeerd bezig? heb aquarium van 60x30 en een algeneter, en groot issie niet hoor :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:03

prugelpiet schreef:
Goh, ben ik dan ook verkeerd bezig? heb aquarium van 60x30 en een algeneter, en groot issie niet hoor :=

Ligt eraan welke algeneter je hebt. Otocinclussen, bijvoorbeeld, kunnen wel in een dergelijk aquarium. Met een ancistrus of een pleco heb je een probleem.

En uiteraard wordt iedere vis klein geboren ;).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:04

Wat voor algeneter is 't dan? Staat 'ie misschien tussen dat lijstje van de link die Kitty net plaatste?

Dat is ook een beetje een probleem denk ik met die vissen. Mensen noemen 't algeneter maar hebben verder geen idee wat voor soort 't precies is. Waardoor ze vaak ook niet weten hoe 'ie precies gehouden moet worden. Dat bedoel ik dan in 't algemeen he, niet richting jou bedoeld, prugelpiet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:18

En hoe zit het dan met de eerste in het rijtje...?
Of zo'n Black Molly? (Die laatste even uit m'n hoofd) zijn beide ook niet groot?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:20

Nee dat klopt. Die kunnen in een aquarium vanaf zo'n 60 cm lang/60 liter inhoud. Mits je daardoor je aquarium niet overbevolkt. Want nogmaals, algen krijg je echt niet weg door een paar vissen in je aquarium te doen die wat algjes eten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:21

LoveUggs schreef:
En hoe zit het dan met de eerste in het rijtje...?
Of zo'n Black Molly? (Die laatste even uit m'n hoofd) zijn beide ook niet groot?

Je bak is te klein voor alle vissoorten :). 12 liter is gewoon veel en veel te weinig voor welke vis dan ook.

_Tara_ schreef:
Nee dat klopt. Die kunnen in een aquarium vanaf zo'n 60 cm lang/60 liter inhoud. Mits je daardoor je aquarium niet overbevolkt. Want nogmaals, algen krijg je echt niet weg door een paar vissen in je aquarium te doen die wat algjes eten.

Klopt. Algen krijg je alleen 'weg' met uitstekende waterwaarden, easycarbo helpt ook. En dan nog, alg zal je altijd houden, het hoort in een natuurlijk systeem.