Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LoveUggs schreef:Mijn filter zorgt ervoor dat het water in beweging blijft.. Ontstaat een soort van stroming, en onwijs veel luchtbelletjes..
biancalaylo schreef:Waarom worden ze op die forums altijd zo raar boos... Doe tog normaal aub. Mijn schoonzus deed haar goudvisbak ook met chloor en daar was niksssss aan de hand. Enigste advies wat ik je kan geven, is enkel 1x per week 1/3 verversen en verder gewoon aankijken. 40cm is wat aan de krappe kant maar als je er voor zorgt dat niet dalijk de hele bak vol zit, lekker laten zitten! Ze zullen er echt niet depressief van worden ze zitten er al een jaar in zonder problemen!
En al helemaal niet de mensen bekritiseren die wel weten hoe het moet
. _San87_ schreef:LoveUggs schreef:Mijn filter zorgt ervoor dat het water in beweging blijft.. Ontstaat een soort van stroming, en onwijs veel luchtbelletjes..
Helemaal goed. Dan hoef je enkel de klep open te zetten voor wat extra zuurstof.
Al denk ik dat de kans klein is dat het chloor is, ik denk dat je een nitrietpiek hebt gehad.
biancalaylo schreef:Waarom worden ze op die forums altijd zo raar boos... Doe tog normaal aub. Mijn schoonzus deed haar goudvisbak ook met chloor en daar was niksssss aan de hand. Enigste advies wat ik je kan geven, is enkel 1x per week 1/3 verversen en verder gewoon aankijken. 40cm is wat aan de krappe kant maar als je er voor zorgt dat niet dalijk de hele bak vol zit, lekker laten zitten! Ze zullen er echt niet depressief van worden ze zitten er al een jaar in zonder problemen!
anneliesdj schreef:_San87_ schreef:
Helemaal goed. Dan hoef je enkel de klep open te zetten voor wat extra zuurstof.
Al denk ik dat de kans klein is dat het chloor is, ik denk dat je een nitrietpiek hebt gehad.
De nitrietpiek komt pas na 8-10 dagen en ts heeft de bak nu gevuld met kraanwater, dus dat kan eigenlijk niets anders zijn geweest dan iets wat ze van buitenaf heeft toegevoegd, chloor dus bijvoorbeeld.
TS; als je écht écht écht iets nodig hebt om je bak schoon te maken (vanwege kalk bijvoorbeeld) kun je azijn gebruiken en dat heel héél goed naspoelen. Maar de bak volledig leeg halen moet je niet doen als er vissen in zitten, alleen in geval van uiterste nood.
?
En dat soort flesjes zijn leuk voor de portemonnee van tetra maar voegen meestal weinig toe. chantal_bel schreef:als je nu weer met chloor schoonmaakt gooi er dan de helft extra aesy balance of hoe dat heet. Flesje van tetra is dat.
?_Tara_ schreef:Ik zou gewoon niet meer met chloor schoonmakenEn dat soort flesjes zijn leuk voor de portemonnee van tetra maar voegen meestal weinig toe.

_Tara_ schreef:Ga je alsjeblieft eens goed inlezen over het houden van vissen... Een algeneter bv, eet helemaal geen alg en wordt veel te groot voor jouw aquarium. Dit 'aquarium' is echt veel en veel te klein ook voor guppies. Dat die diertjes 't al 2 jaar uithouden...
Ik zou je best tips willen geven maar dat wordt dan een verhaal van 3 A4-tjes ofzoDus echt, aquaforum.nl, venividivissie.nl enz. Ga daar een avondje lezen.
Edit: Met die babygupjes dat doe je overigens, naar mijn mening, prima. Die dieren uitvangen en apart houden levert alleen maar weer meer stress op en inderdaad, wat moet je met al die vissen weer. Door de wc spoelen is overigens het meest zielige wat je met een vis kunt doen. Hij komt dan in ene keer in heel erg vervuild water terecht waar 'ie misschien nog even zal leven en dan dood gaat. Beter kun je, mocht je een zieke vis hebben, die in een zakje doen en tegen de muur dood slaan ofzo.
. De vissen die in de volksmond algeneters worden genoemd, zijn in werkelijkheid gewoon verschillende soorten meervallen/pantsermeervallen of karperachtigen, bijvoorbeeld. Hoewel iedere 'algeneter' in bepaalde mate algen weg eet en meestal enkel een specifieke soort (je moet ze altijd bijvoeren en zorgen dat er kienhout in het aquarium zit), is het correct om te stellen dat het overgrote gedeelte van de 'algeneters' niet daadwerkelijk algen als hoofdmenu heeft
._San87_ schreef:Het is geen onzin, want het klopt gewoon in essentie. De vissen die in de volksmond algeneters worden genoemd, zijn in werkelijkheid gewoon verschillende soorten meervallen/pantsermeervallen of karperachtigen, bijvoorbeeld. Hoewel iedere 'algeneter' in bepaalde mate algen weg eet en meestal enkel een specifieke soort (je moet ze altijd bijvoeren en zorgen dat er kienhout in het aquarium zit), is het correct om te stellen dat het overgrote gedeelte van de 'algeneters' niet daadwerkelijk algen als hoofdmenu heeft
.
De enige echte algeneter is het geslacht Gyrinocheilus en daarvan wordt enkel de Gyrinocheilus aymonieri (Chinese of Siamese algeneter) in aquaria gehouden, en dat zijn ook nog eens nare vissen die lastig samen zijn te houden met andere vissoorten, tevens ontwikkelen ze in gevangenschap een voorkeur voor droogvoer/diepvriesvoer, dit geldt ook voor 'algeneters' als ancistrussen en otocinclussen.
prugelpiet schreef:Goh, ben ik dan ook verkeerd bezig? heb aquarium van 60x30 en een algeneter, en groot issie niet hoor
. LoveUggs schreef:En hoe zit het dan met de eerste in het rijtje...?
Of zo'n Black Molly? (Die laatste even uit m'n hoofd) zijn beide ook niet groot?
. 12 liter is gewoon veel en veel te weinig voor welke vis dan ook._Tara_ schreef:Nee dat klopt. Die kunnen in een aquarium vanaf zo'n 60 cm lang/60 liter inhoud. Mits je daardoor je aquarium niet overbevolkt. Want nogmaals, algen krijg je echt niet weg door een paar vissen in je aquarium te doen die wat algjes eten.