waarom ik BARF...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:47

Ik vind het altijd wat apart dat honden ineens alleen maar vlees zouden mogen hebben? Honden hebben zo'n 15 000 jaar van ons afval voedsel geleefd misschien nog wel veel langer, hondenvoer is pas 70 jaar geleden uitgevonden ongeveer en nu kunnen honden ineens niet meer meedoen in ons omnivoren menu? Dan hebben we die evolutie wel verassend snel weten om te keren....

Ik vind BARF eigenlijk vrij onverstandig, ik zou veel eerder kiezen voor KVV van een goed bekend staand merk volgens mij is het voor echt verdomd moeilijk om echt een compleet dieet samen te stellen voor de hond. Helemaal gezien een groot deel van de mensen helemaal geen achtergrond heeft met gezondheid en voeding...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:55

Oenka schreef:
je moet een hond geen vlees eter noemen. Een hond is een dieren eter. De hond eet ook de vuile pens van zijn prooi op ( waar vaak granen inzitten en groen, het is dus niet erg als een hond dat eet ) ook eet een hond de botten en de darmen etc op van het dier. Dus een hond is geen vlees eter maar een prooi eter ;)

en waaruit bestaat die prooi dan??

ik blijf brokken,bruine korrels welke volgestopt moeten worden met vitamines en aanvullingen om een hond er "goed"uit te laten zien,iets onnatuurlijks vinden,en vooral ook saai..

ik kan me gewoon niet voorstellen een hond elke dag weer een bak bruine korrels te voeren..zou werkelijk het idee hebben het dier iets tekort te doen,maar...ik heb vanaf mijn 12de honden,en nog nooit een hond op korrels laten leven..mss komt het ook daardoor...

liedje89,ik raad mensen ook nooit BARF aan,vind inderdaad dat je heel goed moet weten wat en hoe te voeren,wat dat betreft is kvv zeker voor beginners een heel veilige manier om te beginnen met vers voeren...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:58

Oenka schreef:
je moet een hond geen vlees eter noemen. Een hond is een dieren eter. De hond eet ook de vuile pens van zijn prooi op ( waar vaak granen inzitten en groen, het is dus niet erg als een hond dat eet ) ook eet een hond de botten en de darmen etc op van het dier. Dus een hond is geen vlees eter maar een prooi eter ;)

Er zijn twee theoriën over het afsplitsen van hond en wolf een daarvan is dat minder angstige wolf/hond voorouders begonnen met het eten van het afval dat door de mensen werd geproduceerd, tammere dieren werden langzaam onderdeel van de menselijke samenleving en hierna gehouden en ook gebruikt. Hierdoor zou je dus kunnen zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat deze dieren veel echt vleeseters of "diereneters" waren. Ze aten aas/afval van het mensenstammen aangezien wij altijd al omnivoren zijn geweest zal dat lang niet allemaal vlees en al helemaal weinig hele dieren zijn geweest.

Ook als we honden trouwens uit het wild hebben gevangen en actief getemd hebben wat de andere theorie is, leven honden al duizende jaren op het afval van ons allesetersdieet en is er dus ook al duizende generaties van selectie aan vooraf gegaan voor honden die meer geschikt zijn voor het eten van dezelfde voedselbronnen als mensen. Vlees eters of diereneters vind ik dus beide een beetje aparte benamingen voor de hond, die juist is ontstaan door minder hele dieren te vangen en meer ons aas te eten....

Oenka

Re: waarom ik BARF...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:26

een andere theorie is dat de hond het vee van de mensen aanviel en opat. Dus dat is wel degelijk prooi eter.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:33

Oenka schreef:
een andere theorie is dat de hond het vee van de mensen aanviel en opat. Dus dat is wel degelijk prooi eter.

Als ze dat deden waren ze niet opgenomen maar afgeschoten vrees ik :')

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:41

de mens zag ze dus ook als beschermer....omdat de wolf goed kon jagen etc gingen ze samen werken.

De wolf werd eerst ook verafschuwd vanwege het eten van het vee, waarom denk je dat ze niet meer zoveel in het wild zijn?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 07:39

Een hond is geen vlees eter maar een dieren eter :') :') dus wat komt er dan dichter in de buurt, doodgekookte brok met 10% vlees of een uitgebalanceerd menu die voor alle vitamines en mineralen heel veel verschillende diersoorten bevat, vuile pens, wat maagjes, evt wat gepureerde groenten etc....
Ik snap niet wat mijn honden te kort zouden moeten komen in mijn menu, tegenstanders van vers voeren denken vaak dat men alleen maar een bonk vlees voorschotelt maar een goed menu is iets meer werk dan alleen een bonk vlees. En nee je hoeft er idd geen raket geleerde voor te zijn ;) wamt zo moeilijk is er uiteindelijk nou eenmaal niet. En ja.. Je moet je er wel in verdiepen voor je er aan begint.
Want zullen we wel stellen, hoe veel mensen staan hier in de supermarkt met hun lijstje zoveel procent vezels, zoveel procent groenten, zoveel procent fruit etc etc ? Ik denk dat het menu van menig barf hond beter uit gebalanceerd is dan het over grote gedeelte van de mens ;)
Daarmee zeg ik niet dat iedereen die zijn hond vers voert zich er ook goed in heeft verdiept helaas
Maar goed er zijn ook in nl genoeg dierenartsen die zich jaren lang verdiept hebben in voeding, hebben zij het dan allemaal aan het verkeerde eind? Zie zeer bekende tannetje koning, Erwin van gijtenbeek, Casper broekman dit zijn niet de minste artsen in ons land ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:50

Nee, de meeste mensen bakken ook hun eigen brood niet, maar kopen het. En dan kunnen ze nog kiezen tussen fabrieksbrood of van de ambachtelijke bakker. Dus mengen de meeste mensen ook hun eigen barf niet, maar kopen KVV (ambachtelijke bakker) of brokken (fabrieksbrood). Je slaat de spijker op z'n kop met je vergelijking.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 08:01

Als je nou eens goed leest gaat daar toch ook de discussie over? Dus jij eet alleen (samengestelde voorverpakte) magnetron maaltijden? Immers zit daar alles in wat men nodig heeft toch?.. Hoop het niet ;) hoop toch dat je zelf je groenten koopt, samen met een stukje vis of wat dan ook en daar een "diner" van maakt? Of ben jij iemand die alleen op brood leeft....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:38

Ik lees prima hoor. Jouw uitgangspunt is dat brokken inferieur zijn. Mijn uitgangspunt is dat dat niet zo is.
En je vergelijking met de mens gaat natuurlijk wel mank als je de manier van eten van de mens vergelijkt met de hond. Wij willen er ook nog lol aan hebben en iets moois bij zien en 'dineren'. Daarom nam ik even heel simpel brood als voorbeeld, omdat dat 'brokken' voor de mens zijn.
Maar vraag André Kuipers maar hoe hij dat jaar op het gepureerde eiwit/vet/koolhydraten astronautenvoer heeft kunnen functioneren en hij zal je zeggen dat dat geen probleem was.

Het feit dat is iets tot z'n chemische componenten kunt uitsplitsen wil nog niet zeggen dat daar dan niet alle voedingsstoffen inzitten. Ook van jouw barf kun je precies zo'n ingredientenlijstje maken. Of het vlees is of eiwitpoeder dat tot brok wordt geperst maakt daarbij geen fluit uit. Eiwitten zijn in principe eiwitten. Of liever, eiwitten zijn ketens van aminozuren, en een hond kan daar zelf álle andere aminozuren en eiwitten van maken (itt de mens, die vier essentiele aminozuren echt uit z'n eten moet halen omdat wij die niet meer zelf kunnen ombouwen uit andere aminozuren).
Dat een hond misschien barf lekkerder vindt (hoewel een hond 4x zo weinig smaakpapillen heeft als de mens en verrekte weinig proeft van z'n eten) doet daaraan niets af. Net zoals André ongetwijfeld ook weer blij was een biefstukkie te kunnen eten. Maar qua gezondheid heeft-ie echt niet geleden daar in het ISS, op z'n 'mensenbrokken'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:55

Toch wel bijzonder dat veel mensen echt door de marketing van die multinationals gebrainwashed zijn en stoppen met nuchter nadenken.

Hondenbrokken bestaan pas sinds de jaren 70. Een die kan zich evolutionair niet zoooo snel aanpassen hoor, daar zijn heel veel meer generaties voor nodig.

En een hond is een carnivoor, geen herbivoor.
Toch voert 80% van de hondeneigenaren zijn hond vrijwel compleet vegetarisch (in meest populaire merken zit niet meer dan 4% vleesproduct).

Brokken zijn fastfood.
"Gezonde anti oxidanten" waar brokmakers over opscheppen zijn rubberverbeteraars en pesticiden die door hun bewezen kankerverwekkende werking al sinds de jaren 80 verboden in voedsel voor mensen. In de meest populaire hondenbrok wordt het nog steeds als conserveermiddel gebruikt.

In brok zitten extreem lage kwaliteit voedingsstoffen. De meeste producenten gebruiken ingedienten die op alle andere stations van productie al zijn afgekeurd. Ideaal om het in diervoceding te stoppen, waar vrijwel geen regelgeving voor bestaat.

Kijk eens naar de reclame van die mooie witte kat op die boot...
Verse stukjes vis! Dat zeggen ze.
In werkelijkheid zit er niet meer dan 4% vis afvalproducten in (dus niet die mooie witte vleesvlokken die ze laten zien).
En dat persen ze met 96% andere stoffen, zodat het uiteindelijke product lijkt op een stukje vis filet!
De meeste consumenten denken ook daadwerkelijk dat het visfilet is. Ze zeggen het op de reclame en het ziet er zo uit. Maar in werkelijkheid komt er geen gram visfilet aan te pas.
Dat is denk ik het stuk bedonderen dat TS bedoelde.

Diervoer is fastfood. Vol goedkope rommel waar alle voedingsstoffen van zijn plat gekookt.

Als dit een topic zou zijn over een mens die van zijn ouders alleen mc donalds, dominos pizza en andere fastfood zou krijgen, zou iedereen met zn volle verstand zeggen dat het ongezond is, dat het kind misschien zelfs bij die ouders uit huis geplaatst zou moeten worden. En dat hoogwaardige verse voeding belangrijk is.

Maar zodra men precies hetzelfde zegt over gezond voeren van honden, roept men dat je een evangelist bent.

Ik snap het niet meer.

Tuurlijk, als je in de marketingpraatjes van de tandpasta producent wil blijven luisteren zonder zelf logisch verstand te gebruiken; prima.
Maar roep geen nare dingen over mensen die WEL bewust goede kwaliteit voeding aan hun hond geven en anderen adviseren en waarschuwen voor de mogelijke gevaren en problemen van honden fastfood;brokken.

Ja, logisch dat een brokkenhond niet altijd direct vlees wil eten.
Enig idee wat voor rommel je moet toevoegen aan een vegetarische brok voordat een hond DAT wil eten?
Met al die toevoegingen die lekker smaken (maar niet gezond zijn), is het vragen van een brokkenhond om vers te eten te vergelijken met een kind de keuze geven tussen snoep en chips of een uitgebalanceerde maaltijd met rijst, vis en spruitjes.

Wat denk jij wat t kind zou kiezen?
Dat is met je hond niet anders.
Betekend dit dat chips en snoep gezonder zijn?
Geef daar zelf maar antwoord op.

Om het hele verhaal over epilepsie, kanket, hart- en nierproblemen, allergie en jeuk bij honderdduizenden honden door het eten van brok nog maar over te slaan.

Makkelijk voor een fabrikant: brokken verkopen met zo veel zout dat je hond/kat nierproblemen krijgt, zodat ze bij de dierenarts een duurdere variant van dezelfde troep kunnen kopen.
Zelfde geldt voor de anti allergie varianten. Stop een hond jarenlang vol hoge concentratie gluten en je kunt wachten tot hij intolerantie ontwikkelt.

Natuurlijk, niet 100% van de brokhonden zal die problemen (toonbaar) ontwikkelen.
Maar dat betekend niet dat de problemen er niet zijn.

Om de vergelijking van het pakje sigaretten erbij te halen...
Iedereen WEET voor een feit dat het troep is en dat je er allerlei aandoeningen van kunt krijgen.
Gaat 100% dood aan longkanker? Krijgen alle mannen problemen met hun sp*rmakwaliteit? Krijgt iedereen er hartproblemen van?

Nee....
Maar is dat het bewijs dat roken gezond is en dat je het zonder risico kunt blijven doen?
Natuurlijk niet.

Waarom denken brok voerende mensen met hun nuchtere verstand dan dat dit voor hun hond wel zo is?
Slimme marketing die doorloopt in alle invloeden. Tv, fokkers, dierenartsen, dierenwinkelpersoneel, sponsor van hondenshows... overal waar je honden en hondenkenners tegen komt, zitten die fabrikanten er bovenop.
Erg slim van ze. Maar is de consument echt zo dom? Natuurlijk niet. Maar het is niet makkelijk om zelf een bewuste andere keuze te maken als allesom je heen zegt dat brok fantastisch is en er daar bovenop ook spookverhalen worden verteld over verse, gezonde voeding.

Start met nuchter nadenken. Laat de marketing los, trap er niet in.

Ik las nog iets over kwaliteit controle, over dat het op brok meer zekerheid geeft?
De enige zekerheid die je hebt bij brok, is dat er vooral de meest afgekeurde stukken troep in zitten die absoluut verboden zijn voor menselijke voeding. Ze kunnen het immers helemaal plat koken, er is geen wetgeving voor en het vlees is niet als vlees zichtbaar en er is niets te proeven omdat er zoveel smaakversterkers in zitten.
Dus die stukken darmwand die worden afgekeud voor mensen om worst mee te vullen, gaan regelrecht naar de brokkenfabrikant en dat is voor die batch dan de hoogwaardige stukken rundvlees waar de marketeers je mee overhalen.

Nee, dan geef ik mn honden liever biologisch vlees/bot/orgaan/groente/noten/fruit/etc dat is goedgekeurd voor mensen. Zonder schadelijke toevoegingen. Echt vers. Uitgebalanceerd.

Maar dan ben ik vast een evangelist, in plaats van iemand die zn gezond verstand gebruikt en belang hecht aan gezonde voeding voor de dieren die ik lief heb.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:55

Femke schreef:
Toch wel bijzonder dat veel mensen echt door de marketing van die multinationals gebrainwashed zijn en stoppen met nuchter nadenken.

Hondenbrokken bestaan pas sinds de jaren 70. Een die kan zich evolutionair niet zoooo snel aanpassen hoor, daar zijn heel veel meer generaties voor nodig.

En een hond is een carnivoor, geen herbivoor.
Toch voert 80% van de hondeneigenaren zijn hond vrijwel compleet vegetarisch (in meest populaire merken zit niet meer dan 4% vleesproduct).

Brokken zijn fastfood.
"Gezonde anti oxidanten" waar brokmakers over opscheppen zijn rubberverbeteraars en pesticiden die door hun bewezen kankerverwekkende werking al sinds de jaren 80 verboden in voedsel voor mensen. In de meest populaire hondenbrok wordt het nog steeds als conserveermiddel gebruikt.

In brok zitten extreem lage kwaliteit voedingsstoffen. De meeste producenten gebruiken ingedienten die op alle andere stations van productie al zijn afgekeurd. Ideaal om het in diervoceding te stoppen, waar vrijwel geen regelgeving voor bestaat.

Kijk eens naar de reclame van die mooie witte kat op die boot...
Verse stukjes vis! Dat zeggen ze.
In werkelijkheid zit er niet meer dan 4% vis afvalproducten in (dus niet die mooie witte vleesvlokken die ze laten zien).
En dat persen ze met 96% andere stoffen, zodat het uiteindelijke product lijkt op een stukje vis filet!
De meeste consumenten denken ook daadwerkelijk dat het visfilet is. Ze zeggen het op de reclame en het ziet er zo uit. Maar in werkelijkheid komt er geen gram visfilet aan te pas.
Dat is denk ik het stuk bedonderen dat TS bedoelde.

Diervoer is fastfood. Vol goedkope rommel waar alle voedingsstoffen van zijn plat gekookt.

Als dit een topic zou zijn over een mens die van zijn ouders alleen mc donalds, dominos pizza en andere fastfood zou krijgen, zou iedereen met zn volle verstand zeggen dat het ongezond is, dat het kind misschien zelfs bij die ouders uit huis geplaatst zou moeten worden. En dat hoogwaardige verse voeding belangrijk is.

Maar zodra men precies hetzelfde zegt over gezond voeren van honden, roept men dat je een evangelist bent.

Ik snap het niet meer.

Tuurlijk, als je in de marketingpraatjes van de tandpasta producent wil blijven luisteren zonder zelf logisch verstand te gebruiken; prima.
Maar roep geen nare dingen over mensen die WEL bewust goede kwaliteit voeding aan hun hond geven en anderen adviseren en waarschuwen voor de mogelijke gevaren en problemen van honden fastfood;brokken.

Ja, logisch dat een brokkenhond niet altijd direct vlees wil eten.
Enig idee wat voor rommel je moet toevoegen aan een vegetarische brok voordat een hond DAT wil eten?
Met al die toevoegingen die lekker smaken (maar niet gezond zijn), is het vragen van een brokkenhond om vers te eten te vergelijken met een kind de keuze geven tussen snoep en chips of een uitgebalanceerde maaltijd met rijst, vis en spruitjes.

Wat denk jij wat t kind zou kiezen?
Dat is met je hond niet anders.
Betekend dit dat chips en snoep gezonder zijn?
Geef daar zelf maar antwoord op.

Om het hele verhaal over epilepsie, kanket, hart- en nierproblemen, allergie en jeuk bij honderdduizenden honden door het eten van brok nog maar over te slaan.

Makkelijk voor een fabrikant: brokken verkopen met zo veel zout dat je hond/kat nierproblemen krijgt, zodat ze bij de dierenarts een duurdere variant van dezelfde troep kunnen kopen.
Zelfde geldt voor de anti allergie varianten. Stop een hond jarenlang vol hoge concentratie gluten en je kunt wachten tot hij intolerantie ontwikkelt.

Natuurlijk, niet 100% van de brokhonden zal die problemen (toonbaar) ontwikkelen.
Maar dat betekend niet dat de problemen er niet zijn.

Om de vergelijking van het pakje sigaretten erbij te halen...
Iedereen WEET voor een feit dat het troep is en dat je er allerlei aandoeningen van kunt krijgen.
Gaat 100% dood aan longkanker? Krijgen alle mannen problemen met hun sp*rmakwaliteit? Krijgt iedereen er hartproblemen van?

Nee....
Maar is dat het bewijs dat roken gezond is en dat je het zonder risico kunt blijven doen?
Natuurlijk niet.

Waarom denken brok voerende mensen met hun nuchtere verstand dan dat dit voor hun hond wel zo is?
Slimme marketing die doorloopt in alle invloeden. Tv, fokkers, dierenartsen, dierenwinkelpersoneel, sponsor van hondenshows... overal waar je honden en hondenkenners tegen komt, zitten die fabrikanten er bovenop.
Erg slim van ze. Maar is de consument echt zo dom? Natuurlijk niet. Maar het is niet makkelijk om zelf een bewuste andere keuze te maken als allesom je heen zegt dat brok fantastisch is en er daar bovenop ook spookverhalen worden verteld over verse, gezonde voeding.

Start met nuchter nadenken. Laat de marketing los, trap er niet in.

Ik las nog iets over kwaliteit controle, over dat het op brok meer zekerheid geeft?
De enige zekerheid die je hebt bij brok, is dat er vooral de meest afgekeurde stukken troep in zitten die absoluut verboden zijn voor menselijke voeding. Ze kunnen het immers helemaal plat koken, er is geen wetgeving voor en het vlees is niet als vlees zichtbaar en er is niets te proeven omdat er zoveel smaakversterkers in zitten.
Dus die stukken darmwand die worden afgekeud voor mensen om worst mee te vullen, gaan regelrecht naar de brokkenfabrikant en dat is voor die batch dan de hoogwaardige stukken rundvlees waar de marketeers je mee overhalen.

Nee, dan geef ik mn honden liever biologisch vlees/bot/orgaan/groente/noten/fruit/etc dat is goedgekeurd voor mensen. Zonder schadelijke toevoegingen. Echt vers. Uitgebalanceerd.

Maar dan ben ik vast een evangelist, in plaats van iemand die zn gezond verstand gebruikt en belang hecht aan gezonde voeding voor de dieren die ik lief heb.

Maar dat is wel van vlees dat goedgekeurd is voor de menselijke consumptie ook al is het afval van dat wat wij niet eten ;) En daar heb ik geen probleem mee. Maar of dat met vers voor de honden ook het geval is dat betwijfel ik.

En nogmaals een hond op brok word niks ouder als die op vers. Dus zo slecht kan het gewoon niet zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:57

wat vind jij dan van bv euroshopper blikvoer voor een hond??

ik ken een hond die werd daar nl 13 jaar oud op,dus zo slecht kan het niet zijn,en toch is meestal iedereen wel tegen blikvoer??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:06

Sja, dat is het verschil tussen goedkoop zompig fabriekswitbrood en ambachtelijk volkoren voor de mens. Beide zijn ieder geval geschikt voor consumptie voor de mens, maar het één is idd beter dan het andere.
Waar ik tegen 'in opstand' kom is de suggestie dat blik en brok zó ongezond/slecht zou zijn dat het niet voor dierlijke consumptie geschikt zou zijn. Dat is pertinent niet waar, marketing of geen marketing.

En laten we wel zijn, een hond draait er z'n poot niet voor om om een week oud groen uitgeslagen met de maden er op stuk vel van een dood kalf als delicatesse te zien. Vel met maden kun je moeilijk als kwaliteitsvlees zien...Die maden zijn wel hoogwaardig eiwit natuurlijk, maar ik geloof nooit dat dát de reden was.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:09

Precies Ibbel.
Waar ik me nogal aan erger is dat eeuwige argumenteren met anekdotes. "Ik kende een hond die..." en vul maar in.
Er is geen enkele aanwijzing dat honden op barf gezonder zijn en/of langer leven dan honden op brok.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:16

wat wij leren in onze studie diergeneeskunde:

-honden zijn niet 100% carnivoor (itt katachtigen), daarom eten ze ook wel eens een hap gras en lusten ze ook diverse soorten groente en fruit.
-zonder zeer goede kennis van zaken, kan een BARF-dieet verschillende tekorten veroorzaken. (slechte Ca/P verhouding etc) wat op zijn beurt weer "rubber jaws" en botafwijkingen kan veroorzaken
-de ingredienten die gebruikt worden voor dierenvoeding zijn NIET minderwaardig. Enkel omdat mensen het zelf niet willen eten, wordt het zogenaamd "2e rangs"eten.
-BARF kent ook gevaren ivm voedselveiligheid (pathogene bacterien etc.)

al met al; reden genoeg om voor brokken te kiezen lijkt mij! (toch zeker voor de meerderheid van de honden)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:31

powiepower schreef:
wat wij leren in onze studie diergeneeskunde:

-honden zijn niet 100% carnivoor (itt katachtigen), daarom eten ze ook wel eens een hap gras en lusten ze ook diverse soorten groente en fruit.
-zonder zeer goede kennis van zaken, kan een BARF-dieet verschillende tekorten veroorzaken. (slechte Ca/P verhouding etc) wat op zijn beurt weer "rubber jaws" en botafwijkingen kan veroorzaken
-de ingredienten die gebruikt worden voor dierenvoeding zijn NIET minderwaardig. Enkel omdat mensen het zelf niet willen eten, wordt het zogenaamd "2e rangs"eten.
-BARF kent ook gevaren ivm voedselveiligheid (pathogene bacterien etc.)

al met al; reden genoeg om voor brokken te kiezen lijkt mij! (toch zeker voor de meerderheid van de honden)

1. ja maar niet hoofdzakelijk graan en of mais ;) en in een goed menu zit ook gewoon wat gepureerde groenten. als katten wel 100% carnivoor zijn waarom word je daar dan ook raar aangekeken als je vers adviseert?
2. http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=48632.0 alles over het calcium verhaal (niet zomaar uit de lucht komen vallen maar van "een" zeer grote dierenarts die zijn strepen wel heeft verdiend en veeeeel meer onderzoek gedaan heeft dan de plaatselijke artsen)
3. heb jij de ingrediënten gezien die in brok gaan? ... en mensen willen geen BHA BHT en allerlei zeer schadelijke stoffen eten maar honden mogen dat dan wel??
4. dat doen brokken net zo hard ;) alleen het feit blijft wel dat bij honden die op vers staan de zuurtegraad hoger ligt, niet alleen om zo de botten te kunnen verteren maar ook veel bacterieen overleven hier in niet. (dit betekend niet dat een hond nooit ziek kan worden natuurlijk.. )

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:54

mika11 schreef:
Ik voer geen barf, wel vers vlees.
Eigenlijk ben ik daarmee begonnen omdat mijn hond een zeer slechte eter was.
Sinds hij vers vlees krijgt, ken ik hem niet meer terug qua eten. :D

Ik weet wel dat de basis van een gezonde en sterke hond, goed voer is.
Mijn hond doet het heel goed goed op vers vlees.
Hij heeft geen last meer van zijn anaalklieren en is super fit en gezond met z'n 12 jaar.
Dus hij is er sowieso beter van geworden, sinds hij vers vlees eet.
Maar als hij geen slechte eter was geweest, zou ik nooit aan vers vlees begonnen zijn. :D

In januari komt er een puppy bij, die gaat in het begin deels op vers vlees en deels op de brokken.
(allebei van Prins.).
Het is wel handig als een hond leert om brokken te eten.

Hier net zo, ook een combi van vers (of eigenlijk kvv) en geperste brok (ook Prins). Juist vanwege het slechte eten.
Anders was ik misschien ook niet aan kvv begonnen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:10

kimmie261 schreef:
wat vind jij dan van bv euroshopper blikvoer voor een hond??

ik ken een hond die werd daar nl 13 jaar oud op,dus zo slecht kan het niet zijn,en toch is meestal iedereen wel tegen blikvoer??

Nee denk niet dat het slecht is al ben ik geen fan van blikvoer en voer ik zelf een hoogwaardig voer. Ben niet van de goedkope brokken enz

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:21

Voor de "brokken in de jaren '70" kregen veel honden ook "barf", met name pens was populair om te geven en dat was nog goedkoop ook. Ook kregen veel honden hart, maar dat is natuurlijk minder voedzaam dan vuile pens. Ook kregen veel honden vleesafval en bot (vooral om op te kluiven), wat onze hond op lelijke verstoppingen kwam te staan. in feite aten veel honden met de pot mee, maar ook in de jaren 60 bestond hondenvoer al hoor... Maar ondanks het met de pot mee-eten en orgaanvlees werden honden niet ouder dan nu. Barf maakt geen sikkepit uit. Alleen bepaalde kleurstoffen in brokken bleken een slechte uitwerking op de nieren te hebben en die worden dan ook niet meer toegepast, tenminste niet in de betere voersoorten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:24

Voordeel van kvv is trouwens wel, dat het fijner is voor het gebit.
Tot z'n 8e jaar moest m'n hond eigenlijk elk jaar z'n gebit laten schoonmaken.
Toen hij daarna op kvv overging, heeft hij in de afgelopen 4 jaar maar 1x z'n gebit laten schoonmaken.
Het plakt niet aan de tanden, bij brokken heb je door de ingrediënten dat er tandplak ontstaat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:06

Voer hier brokken en natuurlijk kauwmateriaal maar al onze honden hebben nog nooit een gebitsreiniging hoeven ondergaan. Mijn oudste is 9 en heeft mooie witte tanden en kiezen daar markeert helemaal niks aan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:02

Ik snap wel een beetje wat TS bedoelt met 'bedonderd' worden. Als ik kijk wat er in een dure brok zit, koop ik dat liever zelf en geef ik het wel vers. Gewoon wat mais, kip, visolie, zonnebloemolie, wat groenten e.d. voor de ruwe vezels, een multivitamine-complex en tadaaaa ik kan een hele dure brok maken voor weinig geld.
Hoef ik er nog geeneens conserveermiddelen bij te doen omdat ik het gewoon vers kan kopen bij de supermarkt.

Afijn, je snapt dat ik ook voorstander van vlees ben. Mensen die brok willen voeren, prima hoor, mij niet gezien. Overigens snap ik de verhalen ook nooit zo, 'een hond die ik ken is 13 geworden op .... brok/blikvoer' is 13 zo oud dan? Voor een Duitse Dog/Berner Sennen wel ja, maar een enigszins gezonde rashond of kruising niet.
En nee ik heb geen data die ondersteunt dat honden ouder worden op BARF/vers vlees, wel dat alle honden die ik heb zien overstappen van brok naar vlees er beter uit vind zien en minder ontlasting heeft. En ik vlees voor een carnivoor (in de geval van de hond die inderdaad ook wat groente/fruit/ei e.d. eet) een stuk logischer vindt.

Brok plakt inderdaad meer in de kiezen dan kvv, maar hoe je het ook wend of keert ook honden moeten 'tandenpoetsen'. Of je dat dan doet dmv hondentandpasta+borstel, een natuurlijk kauwbot of een rauw lamsbotje maakt geen drol uit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:18

Is barf/brok het nieuwe bit/bitloos?

Wel verfrissend. Even.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:20

mika11 schreef:
Voordeel van kvv is trouwens wel, dat het fijner is voor het gebit.
Tot z'n 8e jaar moest m'n hond eigenlijk elk jaar z'n gebit laten schoonmaken.
Toen hij daarna op kvv overging, heeft hij in de afgelopen 4 jaar maar 1x z'n gebit laten schoonmaken.
Het plakt niet aan de tanden, bij brokken heb je door de ingrediënten dat er tandplak ontstaat.

En onze honden eten elke dag brok, en die hoeven ook nooit een gebitsreiniging, ook omdat wij de tanden poetsen van onze dieren.

Dit is weer zo'n topic waarin de BARF en vers vlees mensen hun gelijk willen krijgen en brok mensen willen bekeren.

Als jij BARF wilt voeren, moet je dat lekker doen. Maar als ik mijn hond brok wil voeren, dan wil ik dat ook lekker kunnen doen, zonder er meteen van beschuldigd te worden dat ik een dierenmishandelaar ben omdat ik mijn hond brok voer.

Dan nogmaals, dieren zijn naast dieren ook INDIVIDUEN. Net zoals jij en Pietje van de buren ook een individu zijn. Wat wil dat zeggen? Dat wat goed is voor de een niet altijd goed is voor de ander. Onze honden zijn tegenwoordig vrij ras gefokt, wat dingen zoals een gevoeliger maag en darm kanaal met zich meebrengt, of andere gevoeligheden of allergieën, waardoor ook niet elk voer geschikt is voor zulke honden.

Wat mij enorm tegenstaat aan barf, zijn de botten. Ik moet er niet aan denken dat er zo'n bot splinter narigheden gaat veroorzaken in het lijf van mijn hond.

@Amaris, my thoughts exactly.