Honden voer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:20

pipo schreef:
Nee alleen als ze gerookt ,gekookt ,gebakken of in iedergeval klaargemaakt zijn om voor ons eetbaar te zijn. Rauwe botten is heel erg goed als onderdeel van natuurlijke hondevoeding
De botten die in de dierenwinkel liggen die zijn gevaarlijk!

waarom zijn die gevaarlijk?

pipo

Re: Honden voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:32

omdat gerookte botten verhit zijn en verse verkopen ze niet want die lopen zelf weg na 2 dagen :D
Daarbij komt dat als je vers voert je weet dat je geen botten moet geven van dragende delen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:45

rauwe kippenbotten kunnen echt geen kwaad,en vergeet niet dat menig kipje maar 6 weken oud ( jong) wordt,zijn an sich allemaal nog vrij zachte botjes die je voert...

als je ze verhit dan wordt het bot hard en dan kan het versplinteren.

hier krijgen puppen met 8 weken oud kippenvleugels of nog leuker: eendevleugels:
Afbeelding

:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:11

Kippenbotten zijn juist heel zacht als ze rauw zijn. Hier krijgen ze geen botten uit de dierenwinkel, want die zijn verhit en kunnen wel versplinteren, maar ze eten ondertussen al een aantal jaar rauw gevogelte. Je kan het zelf ook zien, als je in een rauw kippenbot de snoeischaar zet, vlieg je er gewoon doorheen zonder splinters.

Varken krijgen ze nooit, daar kan een hond flink ziek van worden en zelfs van doodgaan als er een bepaalde ziekte inzit. (auz nog wat?)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:41

toch heb ik geleerd dat pluimvee botten niet goed zijn ivb met kalk gehalte. Mijn hond krijgt het dan ook zeer zeker niet. Ook in 1 van mn studie boeken staat dat....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:52

En wat voor studie volg je dan?

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:16

kynologie

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:17

dit staat in het boek elementaire kynologische kennis onder het hoofdstuk voedingsleer. Geschreven door Drs Robert van der Molen

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:19

Als hij te dik wordt ga je toch minder voeren?

Edit: of je laat hem meer bewegen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:22

ik heb er echt nog nooit van gehoord,en ik zou weleens een bron willen lezen dan.

kan me niet voorstellen dat zoiets "natuurlijks" als kippenbotten in een kip als prooidier voor een hond schadelijk aan een teveel aan kalk kan zijn :n

ik voer nu 31 jaar vers en ook kippenekken en vleugels of hele kippen,en in die 30 jaar nog nooit een hond met enig probleem gehad met een kalk overschot van kippebotjes..ze poepen er nog niet eens wit van...( en dat doen ze wel ( eens) als ze andere diersoorten botten gekregen hebben )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:28

Ik ben al druk aan het zoeken, want ik heb pas een heel lijstje gezien waar rauwe botten geanalyseerd waren. Dus de hoeveelheid calcium ook.

EDIT: Wat ik nog wel weet is dat eruit kwam dat kippenbot niet meer calcium bevatte dan andere botten. Lam, geit en kalfsbotten bevatten wel meer calcium dacht ik.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:38

bron heb ik erbij vermeld

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:39

Ja en waar heeft hij het vandaan? Uit welk onderzoek komt het? En waar is dat onderzoek te vinden?

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:42

dat zou ik niet weten, maar het is een wtenschappelijke uitgave, dus het zal vast onderzocht zijn. Dit boek wordt in verschillende kynologische opleiding gebruikt en wordt het in het vakken pakket vast gesteld....dus zal zeker geen onzin zijn. Deze beste man is zelf ook dierenarts

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:48

Er zijn ook zat dierenartsen die juist voor KVV/BARF/Nrv zijn. Zelfs een DA die een eigen kvv merk ontwikkeld heeft dat jaarlijks geanalyseerd wordt.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:49

Hij is nergens tegen in dat boek en nergens voor. Wel worden voor en nadelen besproken en wat er allemaal nodig is etc :) onder het hoofdstuk voedingsleer

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:53

Kippenbotten versplinteren niet, zolang ze rauw zijn. Dat kan je zelfs zelf testen. Als ze verhit zijn versplinteren ze wel en dat kan levensgevaarlijk zijn.

Daarbij komt dat een natuurlijke bron aan calcium uitgescheiden kan worden door het lichaam, terwijl een kunstmatige dit niet wordt en dus opgeslagen wordt (en zoals altijd: waar té voor staat is niet goed, tenzij het te paard is ;) )

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:27

tevreden ook ;)

Maar dat is jouw mening, ik blijf bij het mijne

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:28

Dat is geen mening hoor. Je kan het van die botten zelf uit testen en ik ben druk bezig met de analyses te zoeken over calcium in bot.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:52

Deze topic is al wat ouder, en toch wil ik even reageren...

labrador 1,7 maand oud(dus nog in de groei, hond groeit door tot 3 jaar) en 35 kg.
Nu mag een reu ongeveer 28-32 kg wegen, teef iets eronder.
Marge is groot dit betreft omdat er verschillende type bestaan.
Laten we de helft nemen, zit de hond 5 kg boven wat hij mag
En dit gewicht en het feit dat de hond nog lang niet uitgegroeit is...
1 kg honden gewicht staat gelijk aan 4 kg mensen gewicht.

hond ruikt aan de huid...
Logisch..brok is simpelweg gezegd een chemisch component.
Waarom chemisch...alles wat natuurlijk is is eruitgehaald en de niet natuurlijke vitaminen weer erin terug gestopt.
Dit om het product zo lang mogelijk houdbaar te houden.

Veel lees is dat mensen barf gaan proberen, top, maar astublieft verdiep uzelf erin.
Want...kip is bv alleen een mager component (voor afvallen dus) die de opname van spiercellen bevorderd, dus wezenlijk alleen maar geven op het moment dat de hond een explosie heeft gehad van beweging.
Rood vlees...vis...zijn vetten..uiteraard ook andere componenten, maar zo kan je het wezenlijk zien.
Ingewanden MOET een hond ook zeker krijgen, dit om zijn eigen ingewanden te voeden.
ik zie niemand (bijna) praten over, vitaminen...
waar zitten die in...groenten!!

Barf is veel omvattend, en er zijn zat goede bedrijven die het maken, en die ook weten waar ze over praten.
Zelf studeren,laat het ayb over aan bedrijven die ervoor geleerd hebben.

zo las ik ook de zin, ja ik ga geen botten geven...
Botten zijn van essentieel belang om de maag op gang te brengen.
Door het kauwen worden de enzymen aangestuurd die weer een seintje geven naar de maag.
Maagzuur is 2x sterker als dat van een mens.
Botten worden omgezet in kraakbeen, en doordat het nog een zacht-hard component is gaan de darmen een betere werking krijgen, waardoor er meer knijpbewegingen gemaakt worden, net als bij de mens hoort er een donkerbruine ontlasting vrij te komen.
Hoe donkerder het is, hoe meer voedingstoffen er uit de voeding gehaald is.
Doordat de darmwerking beter werkt, gaat de huid ook beter werken.
Zelf ben ik een totale tegenstander van gepurreerde voeding, hond kauwt niet meer, waardoor er bijna tot geen darmwerking is.

Even een paar feiten(bewezen)
Hond en wolf hebben hetzelfde schaargebit.
Hond is qua DNA 98% wolf, alleen het uiterlijk hebben wij veranderd.
Hond heeft kauwbehoefte, door dat de hond zijn prooi verschalkt, komt de drive uit zijn hooft
Hond aan barf systeem heeft gemiddelt 1x in zijn leven een tandarts nodig.
Huid verbeterd met ongeveer 80% na ongeveer 6 maanden(dit heeft te maken met het natuurlijke haarverlies.
Eet een wolf ook een gekookt potje?
Mocht u dit allemaal klinklare onzin vinden, want uw hond is uw loekie poekie die eigenlijk wel een mens is...
Het is en blijft een dier, met totaal andere voedingswaarde als wij.
Mens-herbivoor...hond-carnisvoor.

succes met je hond
gr
An
www.hondendagopvangdehoef.nl

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:57

het heeft alles met verhitten te maken, calcium breekt af, word breekbaar, dus botten breken dan ook.
Ooit een wolf, wilde hond een kip zin koken?

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:59

MyWishMax schreef:
Er zijn ook zat dierenartsen die juist voor KVV/BARF/Nrv zijn. Zelfs een DA die een eigen kvv merk ontwikkeld heeft dat jaarlijks geanalyseerd wordt.

Elk bedrijf wat produceerd word elk jaar gecontroleerd.
meeste bedrijfen zetten dat ook openbaar...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:59

Anhighwood: Je gaat nogal de fout in. Barf wordt niet gemaakt door bedrijven, dat is KVV. Barf is een manier van zelf samenstellen, dus vleesbot, spiervlees en orgaan. Aangevuld met groenten. Je kan het bestellen bij bedrijven, soms zelf in de goede gewichten laten verpakken, maar het wordt niet gemaakt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:08

er is dan ook niets mis met "gepureerd" ( neem aan dat dat gemalen vlees is? ) vlees,genaamd kvv,darmwerking is dan gewoon super...

wordt soms zo moe van dat extreme gedoe tegenwoordig... :\

laat mensen nu gewoon lekker kvv gaan voeren,waar hélémaal niets mis mee is...kunnen ze altijd nog daarna overgaan naar zelf samenstellen als ze dat willen,ik blijf erbij dat zelf samenstellen niet voor iedereen weggelegd is,plus dat je écht moet weten wat je voert en geeft..

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:14

MyWishMax schreef:
Anhighwood: Je gaat nogal de fout in. Barf wordt niet gemaakt door bedrijven, dat is KVV. Barf is een manier van zelf samenstellen, dus vleesbot, spiervlees en orgaan. Aangevuld met groenten. Je kan het bestellen bij bedrijven, soms zelf in de goede gewichten laten verpakken, maar het wordt niet gemaakt.

er zijn zeer zeker bedrijven die dit samenstellen....
zoek en gij zult vinden!!
kimmie261 schreef:
er is dan ook niets mis met "gepureerd" ( neem aan dat dat gemalen vlees is? ) vlees,genaamd kvv,darmwerking is dan gewoon super...
Dit is medisch onderzocht en terdege waar...
kauwen bevordert de maag en darmwerking!

wordt soms zo moe van dat extreme gedoe tegenwoordig... :
Kan ik mee eens zijn!!(maar dit in de vorm van brokvoeding van mijn kant uit)

laat mensen nu gewoon lekker kvv gaan voeren,waar hélémaal niets mis mee is...kunnen ze altijd nog daarna overgaan naar zelf samenstellen als ze dat willen,ik blijf erbij dat zelf samenstellen niet voor iedereen weggelegd is,plus dat je écht moet weten wat je voert en geeft..

totaal mee eens, laat dit lekker aan de bedrijven over die dit samenstellen.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van gepureerd vlees, doodsimpel omdat de hond niet meer kauwt.
Maar altijd ok, als mensen het voer voeren waarvoor een carnivoor voor gemaakt is!