dominantie theorie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

Re: dominantie theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:58

Ik ben enige tijd geleden ook bij deze lezing geweest, strekking is in principe hetzelfde als in 'Dit is de hond' van John Bradshaw. Heldere samenvatting en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het er 100% mee eens ben.

Treurig dat de dominantietheorie nog voor zoveel mensen een houvast is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:12

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:
@ Kuggur; je hond corrigeren is natuurlijk niet hetzelfde als perse dominant willen zijn.

Nee, inderdaad, dat bedoelde ik ook niet.
Ik wilde meer aangeven dat je als je niet achter deze dominantie zienswijze staat, dat niet automatisch betekent dat je je honden "soft" opvoedt.

Ben ik met je eens ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:14

Wat ik dan wel een leuke vraag vind voor degenen die het met dit artikel eens zijn:
Wat is volgens jullie dan wél dominant gedrag? Praktijkvoorbeelden graag :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:46

anneliesdj schreef:
Wat ik dan wel een leuke vraag vind voor degenen die het met dit artikel eens zijn:

Dat vind ik nog een lastige. Hond / hond dominantie weet ik wel voorbeelden van, hoewel dat veel subtieler is dan veel mensen denken. Een hond met echt dominant gedrag (okee een stabiele hond met dominant gedrag) heeft helemaal geen enorm kabaal oid nodig. Die kan met 1 wenkbrauw optrekken de hele boel rustig krijgen. Een onstabiele hond met dominant gedrag maakt wel dat kabaal en kan eerder in de problemen komen daardoor.

Bij mens / hond vind ik het lastig. Mijn oude hond werd extreem dominant genoemd, tegen honden was hij dat wel, maar wel op een eerlijke manier. Hij trok zijn wenkbrauw op en soms patste hij wat tegen andere zelfverzekerde reuen. Tegen mensen twijfel ik er over. Hij kon niet tegen correcties en ging dan het gevecht aan met diegene, terwijl ik hem heus wel eens corrigeerde, maar veel minder en hij alles voor mij deed. Ik vond hem niet dominant tegen mensen, alleen pikte hij geen kabaal (dus te grote correcties). De dominante gedragingen (zoals ze genoemd werden) zoals het versperren van de weg voor mensen was ook een groot gedeelte territoriaal. Ik noemde hem liever zelfverzekerd.

Goede om over na te denken, om eerlijk te zijn weet ik het niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:01

anneliesdj schreef:

ik geloof niet in dominantie. Wel in rangorde en de sterkste, slimste EN meest betrouwbare is gewoon de leider omdat hij/zij op alle punten overheerst in het goede ofzo. Raar omschreven natuurlijk maar ik heb echt niets met dominantie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:09

bijv. mijn hond benaderd alle andere honden met zeer hoge houding, zeer zelfverzekerd. Echter is een andere hond dat ook dan tast hij af en of hij vind zich beter of hij legt zich erbij neer. Een gevecht heeft hij in 5 jaar nooit gehad en wel gespeeld met andere honden in de zin van dat hij aan geeft hoe het spelletje verloopt maar ook spelen met andere honden als hun aangeven hoe het verloopt. Echter dat doet hij liever niet dus in zo'n situatie gaat hij meestal wat voor zichzelf doen of blijft bij mij want dan is zijn lol ervan af.

Ik zie het net als in de mensen wereld. Je hebt mensen die graag leiding geven en niet moeten denken om onder iemand te werken die boven hun staat. Je hebt ook mensen die het allebei kunnen maar die net iets liever toch zelf bepalen hoe of wat maar het wel toe staan. Zo iemand is hij.

Nu kan je een hond niet vergelijken met een mens maar toch gaat het soms wel op.

Ik doe alles wat ik doe met een doel. Het geeft me eten (koken), een schoon huis (schoonmaken), geld (werken) e.d. en daarom doe ik dat allemaal. Echter ik ga niet werken voor mijn baas als ik geen waardering krijg en/of geld (ik doe ook vrijwilligers werk en dan heb je dus alleen waardering van je werk). Dat is nu met al mijn dieren ook zo. Als ik gedrag waardeer dan krijgen ze daar wat voor of een aai of voer of wat dan ook maar iets wat ze waarderen. Dat gedrag blijft zich herhalen.

Gedrag wat ik niet wil zien dat negeer ik (grommen bij de etensbak) dat gedrag sterft uit want ik reageer er totaal niet op en iets waar ik niet op reageer is niet belangrijk en dus niet nodig om daar energie in te stoppen aldus mijn honden. Dit geldt niet voor stelen uit de prullenbak want dan kan ik negeren wat ik wil maar als ze zichzelf ermee belonen (het eten wat ze eruit halen) heeft het totaal geen nut als ik het negeer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:46

dierenfan schreef:
ik geloof niet in dominantie. Wel in rangorde en de sterkste, slimste EN meest betrouwbare is gewoon de leider omdat hij/zij op alle punten overheerst in het goede ofzo. Raar omschreven natuurlijk maar ik heb echt niets met dominantie.

Vraagje: wat is jullie definitie van dominantie?

Volgens het woordenboek:
Citaat:
Dominant
[dier] - Een dominant dier is een dier met een leidende sociale positie binnen een familiegroep. Bij de roodborst bijvoorbeeld, is een mannetje dominant over het wijfje en de jongen. Synoniemen voor de dominant zijn: leider, hogergeplaatste, meerdere en baas.

Ik heb ook altijd geleerd dat dominantie gewoon niks anders is dan de hoogste positie binnen de rangorde te hebben.. maar je gelooft niet in dominantie maar wel in rangorde? Dat is toch bijna hetzelfde? Zonder dominantie en onderdanigheid heb je geen rangorde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:55

Ik geloof sowieso niet in rangorde met mensen. Wij zijn geen honden, dus waarom zouden ze een rangorde met ons bepalen. Daarnaast is er een verschil tussen wat natuurlijk is en wat sociaal wenselijk. Met vreemde honden hebben honden ook geen rangorde, alleen met honden waar ze mee samen leven.

Daarnaast heb ik meegemaakt dat de leiderspositie niet altijd zo vast staat als dat wij willen geloven. In een grotere roedel kan het best zijn dat de een in huis de leider is en de andere buiten. Hoewel dat bij die roedels wel is, omdat de binnenhuis leider het buiten niet interessant genoeg vindt om er iets van te vinden en een ander het mag regelen.

Ik geloof wel in dominant gedrag (omdat wij dat woord eraan gekoppeld hebben) en in honden die veel dominant gedrag vertonen. Dominantie is in mijn ogen een gedragsvorm en geen karaktertrek, of hoe je het wilt noemen. Ik heb het liever over zelfverzekerd en stabiel/onzeker en onstabiel. Maar dat is ook omdat er vaak een negatieve lading aan dominantie zit.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:29

Mijn honden mogen op de bank, als eerste door de deur en als ze eten kom ik niet aan hun eten :)
Ik heb 3 honden die onderling niet ene heel duidelijke verhouding hebben. Ik durf niet te zeggen wie de leider is van ze. Dat is allemaal afhankelijk van de situatie :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:14

Dominantie is imo dat de hond bepaalt wat er gebeurt, en niet de mens. Het zijn net kleine kinderen... Bijvoorbeeld een hond die om onbekende redenen loopt te blaffen, piepen etc, en van de baas een kluifje krijgt om hem op te laten houden. Tja :Y)
Verder iets met 'het mag dan altijd zo gaan, maar ik ben de baas en zeg dat het nu zo gaat' en dat de hond dat accepteert. Da's 'dominantie', beetje een naar woord eigenlijk maar daar komt het wel op neer. Denk aan een andere route nemen dan normaal bij de wandeling.

Hond mag hier van mij niet als eerste door de deur gewoon omdat ik wil dat ze even kalmeert voor ze als een debiel naar buiten stormt :+ da's trouwens iets wat ik van Cesar op heb gepikt wat ik wel heel erg goed vind (en waar je in eerste instantie misschien niet aan zou denken). Rust = krijgen wat je wil, gevolg --> relaxte hond die de tent niet afbreekt! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:58

Nou dat weet ik niet, je hebt ook superonderdanige honden die piepen en blaffen gewoon omdat ze zo enthousiast/blij/verveeld zijn, die hebben echt niet door dat ze dominant bezig zijn maar hebben op een gegeven moment het gevolg wel door (piepen is koekje) en hebben dus door dat het wat oplevert. Maar ik geloof niet dat dat vanuit dominantie bedoeld is, zo'n hond heeft vaak geen idee.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:33

Magrathea schreef:
Dominantie is imo dat de hond bepaalt wat er gebeurt, en niet de mens. Het zijn net kleine kinderen... Bijvoorbeeld een hond die om onbekende redenen loopt te blaffen, piepen etc, en van de baas een kluifje krijgt om hem op te laten houden. Tja :Y)
Verder iets met 'het mag dan altijd zo gaan, maar ik ben de baas en zeg dat het nu zo gaat' en dat de hond dat accepteert. Da's 'dominantie', beetje een naar woord eigenlijk maar daar komt het wel op neer. Denk aan een andere route nemen dan normaal bij de wandeling.

Das toch geen dominantie dat is gewoon conditionering. Als ik mijn hond steeds beloon als ze iets doet dan zal ze dat gedrag herhalen.

Een hond leert vaak ook gewoon zijn baas te bespelen, gewoon omdat je je als baas niet altijd goed bedenkt welke boodschap je nu geeft met je gedrag. Onze hond gaat als mijn vader achter de computer zit vaak met haar neus tegen zijn muishand aanduwen, dan lukt het computeren niet meer en heeft madam plots een speelmaatje, mijn vader trapte er een paar keer in nu kan hij niet meer normaal computeren, is de hond dan zo'n dominant of heeft mijn vader gewoon niet zo goed nagedacht die eerste paar keer :+ .

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 00:07

Ik maak wel onderscheid tussen een dominante hond, dominant gedrag en dan dus nog zeker/onzeker dominant. Met dominant bedoel ik dan 'het reguleren/leiden van' (persoon of situatie).
Zo kan een hond best onzeker, en toch dominant gedrag vertonen imo.
Een combinatie die best vaak voorkomt, omdat er veel onzekere honden zijn bij inconsequente en onduidelijke baasjes.
En je natuurlijk altijd het aspect hebt van: dominant 'ten opzichte van'. Zo zal de 1 mij bestempelen als dominant en de ander als onzeker (de term 'onderdanig' gebruikt men liever niet bij mensen ook vanwege de associatie met wat er bedoelt wordt vanuit de dominantietheorie). Dat hangt er namelijk weer vanaf hoe 'dominant' die persoon ten opzichte van mij is.

Door duidelijk te zijn, de grenzen en wensen neer te leggen en te handhaven los je 'dominantieproblemen' op.
Ik zou zelf dus bij een hond die gromt naar mij tijdens het eten, geen eten in de bak erbij gooien. Ook zal ik het niet afpakken of het grommen corrigeren. Grommen is taal, daar heb ik geen probleem mee.
Hooguit dat ik in de buurt een appeltje ga eten, met mijn lichaam zijdelings naar de hond toe (immers ik ben met m'n appel bezig, niet met de hond). Of een boterham en de hond een stukje korst geef (uit de hand) als ik klaar ben.
Mijn wens is namelijk dat ik gewoon bij de hond kan zijn tijdens het eten, zonder dat dit hem stoort. De grens is mij bijten, dat zal ik wel corrigeren. Maar ook zal ik op mijn beurt weer rekening houden met de grenzen en wensen van de hond. Wederzijds respect noem ik dat.

De dominantietheorie is echt al een tijd geleden weerlegt, er is toen een tegenhangende theorie (slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen) gekomen.
Het woord 'dominant' werd gekoppeld aan 'de dominantietheorie', dus voor velen een allergie. Terwijl het woord 'dominant' verder nog steeds los staat van 'de dominantietheorie'.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 00:22

Mensen vergeten vaak dat honden eersteklas opportunisten zijn, en dat ze heeeeeel gauw doorhebben wanneer ze iets oplevert. Als mijn reu vindt dat het etenstijd is komt ie eerst naast me zitten, hoofd óp mijn laptop bij voorkeur, want dan kan ik niet meer computeren en in het verleden heeft ie geleerd dat ik daarop reageer. Doe ik dat niet, gaat ie vóór de tv zitten. Want in het verleden heeft ie geleerd dat ik daar op reageer. Is ie dan dominant bezig? Ik denk van niet, hij heeft gewoon geleerd dat die gedragingen meestal tot gevolg hebben dat ik vlees in zn bak leg :P

Zo leer je een hond toch ook wenselijke gedragingen? "oh, als ik ga zitten hier, levert mij dat eten op, dus ga ik maar zitten"

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 05:45

8nnemiek schreef:
dierenfan schreef:

Vraagje: wat is jullie definitie van dominantie?

Volgens het woordenboek:
Citaat:
Dominant
[dier] - Een dominant dier is een dier met een leidende sociale positie binnen een familiegroep. Bij de roodborst bijvoorbeeld, is een mannetje dominant over het wijfje en de jongen. Synoniemen voor de dominant zijn: leider, hogergeplaatste, meerdere en baas.

Ik heb ook altijd geleerd dat dominantie gewoon niks anders is dan de hoogste positie binnen de rangorde te hebben.. maar je gelooft niet in dominantie maar wel in rangorde? Dat is toch bijna hetzelfde? Zonder dominantie en onderdanigheid heb je geen rangorde.

zonder zelfverzekerde en terughoudende/onderdanige dieren heb je geen rangorde ;)

Het ligt allemaal dichtbij elkaar dat klopt maar ik vind het gewoon zo enorm raar dat men elke keer begint over zijn/haar dominante hond doet dit en dat enz. Als men een hond al vaak erg dominant vind wat vind men dan van een kat vraag ik me wel eens af of kijken mensen daar anders tegenaan (leuke voor een nieuw topic 'hoe dominant is jou kat')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 05:46

Neej schreef:
Mensen vergeten vaak dat honden eersteklas opportunisten zijn, en dat ze heeeeeel gauw doorhebben wanneer ze iets oplevert. Als mijn reu vindt dat het etenstijd is komt ie eerst naast me zitten, hoofd óp mijn laptop bij voorkeur, want dan kan ik niet meer computeren en in het verleden heeft ie geleerd dat ik daarop reageer. Doe ik dat niet, gaat ie vóór de tv zitten. Want in het verleden heeft ie geleerd dat ik daar op reageer. Is ie dan dominant bezig? Ik denk van niet, hij heeft gewoon geleerd dat die gedragingen meestal tot gevolg hebben dat ik vlees in zn bak leg :P

Zo leer je een hond toch ook wenselijke gedragingen? "oh, als ik ga zitten hier, levert mij dat eten op, dus ga ik maar zitten"

Oei ik zou hem maar in laten slapen hoor. Die hond is totaal verpest en echt niet meer te vertrouwen nog even en hij begint aan jou i.p.v. te vragen of je NU zijn bak vol gooit :+ :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 05:53

Magrathea schreef:

Hond mag hier van mij niet als eerste door de deur gewoon omdat ik wil dat ze even kalmeert voor ze als een debiel naar buiten stormt :+ da's trouwens iets wat ik van Cesar op heb gepikt wat ik wel heel erg goed vind (en waar je in eerste instantie misschien niet aan zou denken). Rust = krijgen wat je wil, gevolg --> relaxte hond die de tent niet afbreekt! :)

Dat uit eerste alinea noem ik dus geen dominantie het is gewoon dat de hond of jij de beslissing neemt en op dat moment dus de leiding hebt (jaja leiding met korte ei). Jij stelt dus als ik in het dagelijks leven iemand vraag iets zus en zo te doen en diegene doet dat dan ben ik dus dominant over dat persoon? Het kan ook gewoon samenwerken zijn en samen nadenken en samen akkoord gaan.

Mijn honden weten uitstekend de weg in de buurt (logisch) als we gaan wandelen weten ze heel goed welke richting ze op moeten voor een grote of kleine(re) ronde. Vaak kiezen ze zelf al wat ze willen maar kies ik wat anders dan gaan ze zonder morren mee. Echter ga ik met hun mee dan zijn ze (lijkt het wel haha) extra vrolijk en blij. Echter op dat moment zijn ze echt niet dominant over mij maar ze beslissen gewoon wat ze willen en ik ga wel/niet akkoord en het wordt sowieso opgevolgd want ik heb de eind beslissing maar 'overleg' is mogelijk.

Het later uit de deur laten gaan voor rust werkt idd bij sommige honden heel goed. Hier worden ze er alleen maar drukker van dus heb ze geleerd (voor hun veiligheid en die van de weggebruikers) dat ze na commando pas door de buitendeur die aan de weg grenst naar buiten mogen. Of dat nu voor of na mij is maakt niet uit (als ze los zijn na mij en aangelijnd voor mij meestal voor het gemak en het overzicht)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:17

liedje89 schreef:
Das toch geen dominantie dat is gewoon conditionering. Als ik mijn hond steeds beloon als ze iets doet dan zal ze dat gedrag herhalen.

Een hond leert vaak ook gewoon zijn baas te bespelen, gewoon omdat je je als baas niet altijd goed bedenkt welke boodschap je nu geeft met je gedrag. Onze hond gaat als mijn vader achter de computer zit vaak met haar neus tegen zijn muishand aanduwen, dan lukt het computeren niet meer en heeft madam plots een speelmaatje, mijn vader trapte er een paar keer in nu kan hij niet meer normaal computeren, is de hond dan zo'n dominant of heeft mijn vader gewoon niet zo goed nagedacht die eerste paar keer :+ .

De hond heeft je vader geconditioneerd dus :+
Maar dat is nu ook wel af te leren, kwestie van volhouden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:25

dierenfan schreef:
Het later uit de deur laten gaan voor rust werkt idd bij sommige honden heel goed. Hier worden ze er alleen maar drukker van dus heb ze geleerd (voor hun veiligheid en die van de weggebruikers) dat ze na commando pas door de buitendeur die aan de weg grenst naar buiten mogen. Of dat nu voor of na mij is maakt niet uit (als ze los zijn na mij en aangelijnd voor mij meestal voor het gemak en het overzicht)

Als dat bij jouw honden niet werkt heb je het niet goed/consequent uitgevoerd.
Laten wachten op een commando levert juist extra spanning en drukte op, de hond weet dat dat commando gaat komen en zit zichzelf op te fokken, bij het horen van dat commando schieten ze dan vooruit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:50

Het zou ook dominant zijn als de hond bepaalt wanneer hij geaaid wordt.
Dus bij de dominantie theorie leer je dat je nooit de hond moet aaien als hij daarom vraagt.
Het initiatief moet altijd bij de baas liggen, zodat hij onderdanig blijft.

Maar helaas is mijn hond ook verpest en dominant als het om aaien gaat. :D
Als puppy heeft ie eens over m'n hand gekrabt, dat leverde op dat ik hem ging aaien.
Hij is nu 12 maar z'n hele leven lang krabt hij mij en iedereen over de hand als hij geaaid wil worden. :')
Dat heeft ie zichzelf als puppy in één keer aangeleerd.
Maar dan is hij toch niet dominant, maar gewoon slim, het levert hem iets positiefs op.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:59

Dat hoeft niet dominant te zijn. Mijn hond legt vaak zijn kop heel nadrukkelijk op schoot als hij aandacht wil. Maar als ik zeg 'nee, klaar', dan gaat hij ook weer weg. Hij blijft het alleen proberen omdat het soms wel werkt - en zolang hij netjes luistert als ik zeg dat-ie moet wieberen vind ik dat ook geen probleem. Hij kan ook wel eens heel opdringerig doen, echt tegen me aanduwen - dát vind ik te ver gaan en corrigeer ik ook (verbaal). Maar daar zit dus al een nuance in.

Ik denk dat het verschil tussen conditionering en dominantie 'm erin zit dat een dominante hond niet zonder slag of stoot een correctie zal accepteren. En ik denk ook dat er veel minder echt dominante honden zijn dan mensen graag willen geloven, in de meeste gevallen is het volgens mij vooral een kwestie van verkeerde opvoeding. Dat zie je wel bij Cesar Milan; je hebt van die hondjes die vreselijk blaffen en grauwen en happen, maar als hij dan niet weggaat doen ze verder niks, ze bijten eigenlijk nooit. En af en toe heb je dan een hond die wel echt gericht gaat bijten. Die eerste zie ik als conditionering ("Hé, als ik me zo gedraag krijg ik mijn zin") de tweede als dominantie ("Ik wil mijn zin en als jij niet luistert ga ik jou bijten").

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:00

Ik geloof dat niet hoor, pupjes en jonge honden kunnen ook op een heel onderdanige manier om aandacht vragen, dat maakt ze echt niet dominant. Die aandacht hebben ze gewoon nodig en het is heel normaal om daarom te vragen, als je kind om aandacht vraagt geef je hem dat toch ook? Tenzij het op een negatieve manier gaat, maar uiteindelijk krijgen ze de aandacht die ze willen wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:23

liedje89 schreef:
Magrathea schreef:

Noem het hoe je wilt, het gaat er uiteindelijk om dat jij als baas bepaalde regeltjes hebt waar je hond zich aan dient te houden :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:41

Inderdaad, de meeste mensen willen een fijne, gehoorzame hond.
Het hangt van het doel af waarom iemand een hond heeft. (werkhonden is weer anders)
Maar de meeste mensen willen een gezinshond die deel uitmaakt van het leven.
Echt een vriend voor het leven, zo'n trouwe hond.
Daar horen ontspannen wandelingen bij waarbij de hond terugkomt als je roept.
Die niet vecht, bijt of aggressief is naar mens of dier, maar ook geen bangerik is.
Die de aandacht voor jou heeft en niet achter katten, joggers of fietsers jaagt.
Die 's avonds bij je op de bank of aan je voeten ligt.
Die rustig op je ligt te wachten als je een paar uur weg bent.
Die gehoorzaamt naar de opdrachten die je hem geeft.
Echt zo'n hond, dat mensen die hem kennen ook een hond zouden willen hebben. :)

Zo worden honden jammer genoeg niet geboren.
Dat leer je ze aan en dat valt meestal flink tegen. :+
Maar ik kan me niet voorstellen als je dit wilt aanleren volgens de dominantietheorie dat je het dan voor elkaar krijgt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:50

Mwoah... Dominantie is een breed begrip imo...

Overigens, over eten afpakken, ik vind het wel belangrijk dat honden het toelaten dat je eten afpakt. Wat als ze iets heeft gepakt op straat, en je hebt gehoord dat er een debiel rondloopt die vergiftigde worsten neerlegt? Of iets heel simpels: je zet de voerbak neer, hond begint te eten en dan denk jij 'oliebol, de wormenkuur zit er niet in en ik ben al twee dagen te laat, ik ga het sowieso vergeten als ik het nu niet doe'. Dus dan pak je de bak weg om de kuur erbij te doen en geef je het weer terug :j

Het verschilt ook heel erg per hond. De gemiddelde labrador weet volgens mij niet eens meer wat dominantie is :') terwijl een husky bijvoorbeeld daar meer gevoelig voor zal zijn.