Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:anneliesdj schreef:@ Kuggur; je hond corrigeren is natuurlijk niet hetzelfde als perse dominant willen zijn.
Nee, inderdaad, dat bedoelde ik ook niet.
Ik wilde meer aangeven dat je als je niet achter deze dominantie zienswijze staat, dat niet automatisch betekent dat je je honden "soft" opvoedt.
anneliesdj schreef:Wat ik dan wel een leuke vraag vind voor degenen die het met dit artikel eens zijn:
Wat is volgens jullie dan wél dominant gedrag? Praktijkvoorbeelden graag
anneliesdj schreef:Wat ik dan wel een leuke vraag vind voor degenen die het met dit artikel eens zijn:
Wat is volgens jullie dan wél dominant gedrag? Praktijkvoorbeelden graag
dierenfan schreef:ik geloof niet in dominantie. Wel in rangorde en de sterkste, slimste EN meest betrouwbare is gewoon de leider omdat hij/zij op alle punten overheerst in het goede ofzo. Raar omschreven natuurlijk maar ik heb echt niets met dominantie.
Citaat:Dominant
[dier] - Een dominant dier is een dier met een leidende sociale positie binnen een familiegroep. Bij de roodborst bijvoorbeeld, is een mannetje dominant over het wijfje en de jongen. Synoniemen voor de dominant zijn: leider, hogergeplaatste, meerdere en baas.

da's trouwens iets wat ik van Cesar op heb gepikt wat ik wel heel erg goed vind (en waar je in eerste instantie misschien niet aan zou denken). Rust = krijgen wat je wil, gevolg --> relaxte hond die de tent niet afbreekt!
Magrathea schreef:Dominantie is imo dat de hond bepaalt wat er gebeurt, en niet de mens. Het zijn net kleine kinderen... Bijvoorbeeld een hond die om onbekende redenen loopt te blaffen, piepen etc, en van de baas een kluifje krijgt om hem op te laten houden. Tja![]()
Verder iets met 'het mag dan altijd zo gaan, maar ik ben de baas en zeg dat het nu zo gaat' en dat de hond dat accepteert. Da's 'dominantie', beetje een naar woord eigenlijk maar daar komt het wel op neer. Denk aan een andere route nemen dan normaal bij de wandeling.
. 
8nnemiek schreef:dierenfan schreef:ik geloof niet in dominantie. Wel in rangorde en de sterkste, slimste EN meest betrouwbare is gewoon de leider omdat hij/zij op alle punten overheerst in het goede ofzo. Raar omschreven natuurlijk maar ik heb echt niets met dominantie.
Vraagje: wat is jullie definitie van dominantie?
Volgens het woordenboek:Citaat:Dominant
[dier] - Een dominant dier is een dier met een leidende sociale positie binnen een familiegroep. Bij de roodborst bijvoorbeeld, is een mannetje dominant over het wijfje en de jongen. Synoniemen voor de dominant zijn: leider, hogergeplaatste, meerdere en baas.
Ik heb ook altijd geleerd dat dominantie gewoon niks anders is dan de hoogste positie binnen de rangorde te hebben.. maar je gelooft niet in dominantie maar wel in rangorde? Dat is toch bijna hetzelfde? Zonder dominantie en onderdanigheid heb je geen rangorde.
Neej schreef:Mensen vergeten vaak dat honden eersteklas opportunisten zijn, en dat ze heeeeeel gauw doorhebben wanneer ze iets oplevert. Als mijn reu vindt dat het etenstijd is komt ie eerst naast me zitten, hoofd óp mijn laptop bij voorkeur, want dan kan ik niet meer computeren en in het verleden heeft ie geleerd dat ik daarop reageer. Doe ik dat niet, gaat ie vóór de tv zitten. Want in het verleden heeft ie geleerd dat ik daar op reageer. Is ie dan dominant bezig? Ik denk van niet, hij heeft gewoon geleerd dat die gedragingen meestal tot gevolg hebben dat ik vlees in zn bak leg
Zo leer je een hond toch ook wenselijke gedragingen? "oh, als ik ga zitten hier, levert mij dat eten op, dus ga ik maar zitten"
Magrathea schreef:Dominantie is imo dat de hond bepaalt wat er gebeurt, en niet de mens. Het zijn net kleine kinderen... Bijvoorbeeld een hond die om onbekende redenen loopt te blaffen, piepen etc, en van de baas een kluifje krijgt om hem op te laten houden. Tja![]()
Verder iets met 'het mag dan altijd zo gaan, maar ik ben de baas en zeg dat het nu zo gaat' en dat de hond dat accepteert. Da's 'dominantie', beetje een naar woord eigenlijk maar daar komt het wel op neer. Denk aan een andere route nemen dan normaal bij de wandeling.
Hond mag hier van mij niet als eerste door de deur gewoon omdat ik wil dat ze even kalmeert voor ze als een debiel naar buiten stormtda's trouwens iets wat ik van Cesar op heb gepikt wat ik wel heel erg goed vind (en waar je in eerste instantie misschien niet aan zou denken). Rust = krijgen wat je wil, gevolg --> relaxte hond die de tent niet afbreekt!
liedje89 schreef:Das toch geen dominantie dat is gewoon conditionering. Als ik mijn hond steeds beloon als ze iets doet dan zal ze dat gedrag herhalen.
Een hond leert vaak ook gewoon zijn baas te bespelen, gewoon omdat je je als baas niet altijd goed bedenkt welke boodschap je nu geeft met je gedrag. Onze hond gaat als mijn vader achter de computer zit vaak met haar neus tegen zijn muishand aanduwen, dan lukt het computeren niet meer en heeft madam plots een speelmaatje, mijn vader trapte er een paar keer in nu kan hij niet meer normaal computeren, is de hond dan zo'n dominant of heeft mijn vader gewoon niet zo goed nagedacht die eerste paar keer.

dierenfan schreef:Het later uit de deur laten gaan voor rust werkt idd bij sommige honden heel goed. Hier worden ze er alleen maar drukker van dus heb ze geleerd (voor hun veiligheid en die van de weggebruikers) dat ze na commando pas door de buitendeur die aan de weg grenst naar buiten mogen. Of dat nu voor of na mij is maakt niet uit (als ze los zijn na mij en aangelijnd voor mij meestal voor het gemak en het overzicht)
liedje89 schreef:Magrathea schreef:Dominantie is imo dat de hond bepaalt wat er gebeurt, en niet de mens. Het zijn net kleine kinderen... Bijvoorbeeld een hond die om onbekende redenen loopt te blaffen, piepen etc, en van de baas een kluifje krijgt om hem op te laten houden. Tja![]()
Das toch geen dominantie dat is gewoon conditionering. Als ik mijn hond steeds beloon als ze iets doet dan zal ze dat gedrag herhalen.
Een hond leert vaak ook gewoon zijn baas te bespelen, gewoon omdat je je als baas niet altijd goed bedenkt welke boodschap je nu geeft met je gedrag. Onze hond gaat als mijn vader achter de computer zit vaak met haar neus tegen zijn muishand aanduwen, dan lukt het computeren niet meer en heeft madam plots een speelmaatje, mijn vader trapte er een paar keer in nu kan hij niet meer normaal computeren, is de hond dan zo'n dominant of heeft mijn vader gewoon niet zo goed nagedacht die eerste paar keer.
terwijl een husky bijvoorbeeld daar meer gevoelig voor zal zijn.