Konijn laten dekken in het najaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

Re: Konijn laten dekken in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 05:54

Vrouwke: de reacties zijn zo fel omdat mensen haar al maanden proberen te laten inzien dat wat zij doet en wilt (jonge konijntjes fokken) iets is waar je het dier geen plezier mee doet en waar op dit moment nauwelijks vraag naar is gezien de knaagdieren opvang propvol zit.
Omdat het lijkt dat men tegen de bierkaai vecht, wordt het irritatielevel steeds hoger.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 05:58

vrouwke schreef:
saskiakefie schreef:
Ik zou je ouders ook wel graag willen spreken onderhand want die hebben duidelijk (een deel) van de opvoeding niet goed begrepen... Zowel hoe je met dieren omgaat, als verantwoordelijkheid. Ik snap er niks van dat zij dit toestaan.

Kan het iets vriendelijker? Ts krijgt gelijk de wind van voeren, kan ook anders gezegd worden, toch?

dit is al het zoveelste hetzelfde topic. Ik snap wel dat er zo gereageerd wordt hoor!

Echter TS krijgt nu weer precies wat ze wil. Heel veel aandacht dus ik zou zeggen gewoon met zijn allen niet meer reageren en het stopt vanzelf. Laat haar nijn maar een nestje krijgen. Ze krijgt ze toch niet kwijt en puntje bij paaltje is het vanzelf niet meer leuk. Jep, weer een onnodig veel teveel nest dat op de stapel erbij gaat maar dat gebeurd met mensen die niet na kunnen denken. Helaas is TS daar dus geen uitzondering van gezien het enorme overschot...........

Met 8 weken leeftijd moeten de rammen en voedsters al gescheiden worden en kost het extra ruimte en tijd. gezien wat er allemaal al op MP staat gaat ze ze nooit allemaal kwijt raken. Hoop voor TS dus wel dat ze een flinke ren heeft en ook ruim voldoende geld om als het tegen zit nog eens 4 rammen te kunnen castreren :7

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:55

Dit is net zoiets als wat vorige week bij ons gebracht werd.
Vrouw wilde gewoon héél graag een nest. Ze zette twee dwergkonijntjes bij elkaar en vier weken later volgde er een nest.
Nou wat een lol... één konijn had geen ogen (ogen in de oogkassen ontbraken gewoon), één konijntje had nu al met 4 weken een hele duidelijke tandafwijking. Het derde konijntje miste één oog en het vierde konijntje zag er dan wel redelijk goed uit.
Die met één oog en het vierde konijntje leven nu nog... De andere hebben we op ONZE kosten laten inslapen. Want zelf kon ze dat niet betalen. Ook hebben we oogzalf moeten kopen voor der, want 5 euro voor een zalfje kon ze ook niet betalen.

De twee jonge konijntjes waren gelukkig 2 mannen. De overige konijnen zitten nu in onze opvang.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:40

@TS, Vergeet niet dat de mensen die een jong konijn willen ook vaak na een jaar dat dier weer zat zijn, sta er bij stil wat er dan met zo'n door jou gefokt konijntje gebeurd. Dier kwijnt weg in zijn hok of het diertje wordt verkocht op marktplaats, wordt wellicht slangenvoer, of als het diertje geluk heeft naar een opvang gebracht waar het met soortgenoten mag zitten en er een goed thuis wordt gezocht.

Verkoop of geef jij je konijntjes alleen aan mensen die ze niet alleen laten zitten? Want ik neem aan dat je weet dat het groepsdieren zijn.

Denk goed na, zo'n nestje is leuk en schattig maar er kleven zeker nadelen aan vooral voor de diertjes zelf.

Myraxhorsey schreef:
Ja ik kan dat echt wel betalen hoor...

Stel je hoogzwangere konijn wordt ziek, en je gaat naar de DA en die zegt we moeten de jongen er nu uithalen. Kan jij dan zo'n operatie betalen of doen je ouders dat?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:45

Jis_ schreef:
Myraxhorsey schreef:
Ja ik kan dat echt wel betalen hoor...

Stel je hoogzwangere konijn wordt ziek, en je gaat naar de DA en die zegt we moeten de jongen er nu uithalen. Kan jij dan zo'n operatie betalen of doen je ouders dat?

Ga daar maar niet van uit. Een castratie, of een gecastreerde man kopen vonden ze al te duur voor een konijn... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:47

Ach ja, sommige mensen beweren dierenliefhebbers te zijn. Zo zie je maar weer, eigen lol staat voor op. Dat wordt dus het tweede nestje dit jaar. Waar zit je verstand, in de kast laten liggen?

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:50

Voordat het nestje is geboren hebben die mensen echt wel al een ander konijn of willen ze hem niet meer.
Doe maar niet, verwen je konijntje maar een beetje meer met het geld wat je anders voor de baby's gebruikt had. Daar zijn ze denk ik blijer mee.
Groetjes

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:53

Hoop dat iemand dit onderwerp gaat sluiten. Want ik heb ook zo'n gevoel dat ze het geweldig vind om negatieve aandacht te krijgen.
Net zoals al haar andere onderwerpen....
Ze vraagt iets, je geeft haar advies en ze doet toch haar eigen willetje.

Nogmaals: konijnen zijn groepsdieren, ze zitten niet graag alleen. Dus laat je ram castreren en koppel die aan je voedster zodat ze beide niet meer alleen zitten.
Een konijn is geen ding en geen speelgoed, maar een levend wezen. Een konijn doe je echt geen plezier met een nestje!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:01

@TS: ik snap dat fokken leuk en spannend is. Maar waarom ga je het dan niet goed doen? Ga naar een kleindiershow, kijk eens rond welk ras echt bij jou past, wat je mooi vind en welk kakakters bij je passen. Ga je verdiepen in dat ras, wat is er gewenst en wat niet qua uiterlijk en qua karakter. Ga je verdiepen in de ziektes die voorkomen en hoe je dat herkent, welke DNA testen moeten er bijv gedaan worden. Neem je tijd hiervoor en als laatste stap koop je een raszuiver vrouwtje (als je genoeg tijd neemt heb je daar ook genoeg geld voor gespaard en kun je echt een topper kopen). Kijk wat er aan haar verbetert moet worden en zoek daar het perfecte mannetje bij, koop een dekking van dat mannetje. Dan zul je fantastische jongen krijgen die je goed kwijt kan! Nee rijk zul je er niet van worden qua geld maar je maakt een ras beter, dat is toch heel gaaf!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:07

Als je je konijn in het najaar laat dekken, zijn de jongen rond kerst vast een mooi formaatje :9 ~~}> ;) *grapje natuurlijk, voor ik heel bokt over me heen krijg!

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat er al gezegd is. Lees je eens goed in en pak het dan professioneel aan.
Fokken is meer dan een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zetten ;)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:15

TS, voordat je er over denkt om weer te fokken, ga eens een tijdje bij een konijnenopvang in de buurt helpen.
Dan kun je er enerzijds achter komen wat er allemaal bij de verzorging van (jonge) konijnen komt kijken (en dat is veel! niet alleen tijd maar ook financieel)
Anderzijds hoop ik dat je dan in gaat zien dat er al genoeg konijnen zijn zonder baasje, dat het dus beter is geen nieuwe nestjes te fokken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:33

Krissis schreef:
Vrouwke: de reacties zijn zo fel omdat mensen haar al maanden proberen te laten inzien dat wat zij doet en wilt (jonge konijntjes fokken) iets is waar je het dier geen plezier mee doet en waar op dit moment nauwelijks vraag naar is gezien de knaagdieren opvang propvol zit.
Omdat het lijkt dat men tegen de bierkaai vecht, wordt het irritatielevel steeds hoger.

Maar het zijn altijd de zelfde die uit de vel springen en iets niet gewoon kunnen zeggen.
Ik denk dat je daar niets mee bereikt, alleen dat TS flink er tegen in gaat.
Jullie hebben wel gelijk, maar kan ook anders gezegt worden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:33

Sommigen hebben een plaat voor hun hoofd, normaal praten helpt daar schijnbaar niet tegen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:36

vrouwke schreef:
Krissis schreef:

Maar het zijn altijd de zelfde die uit de vel springen en iets niet gewoon kunnen zeggen.

Even een vraag, heb je haar andere onderwerpen doorgelezen of niet?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:42

vrouwke schreef:
Krissis schreef:

Grappig dat je dan mijn post aanhaalt, want ik heb best geduld en kan dingen ook aardig brengen, zelfs als het om een nestje gaat maar bij TS is de maat nu wel vol.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:12

Om even een beeld te schetsen. Ik heb gekeken op marktplaats naar het aanbod konijnen. Over het algemeen jonge konijnen zijn dat, weinig oudere konijnen. Ik heb vanaf vandaag tot een week terug genomen (donderdag 5 september). Ik ga dus er even voor het gemak vanuit dat 1 advertentie = 1 jong konijn.
In totaal zijn dat 35 pagina's. 30 advertenties per pagina, dat is 1050 advertenties per week. In totaal 1050 jonge konijnen worden er per week aangeboden. Dat is per maand 4200 konijnen (/advertenties). Dat is per jaar 50.400 jonge konijnen. Is dus 138 jonge konijnen PER DAG.
Ja, volgens mij is er een konijnenoverschot in Nederland...

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:17

Nimfee schreef:
Om even een beeld te schetsen. Ik heb gekeken op marktplaats naar het aanbod konijnen. Over het algemeen jonge konijnen zijn dat, weinig oudere konijnen. Ik heb vanaf vandaag tot een week terug genomen (donderdag 5 september). Ik ga dus er even voor het gemak vanuit dat 1 advertentie = 1 jong konijn.
In totaal zijn dat 35 pagina's. 30 advertenties per pagina, dat is 1050 advertenties per week. In totaal 1050 jonge konijnen worden er per week aangeboden. Dat is per maand 4200 konijnen (/advertenties). Dat is per jaar 50.400 jonge konijnen. Is dus 138 jonge konijnen PER DAG.
Ja, volgens mij is er een konijnenoverschot in Nederland...

Ik zou maar niet uitgaan van 1 advertentie 1 konijn :n helaas zijn het er meestal 3 of meer

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:21

Dan heeft ze het nog goed bekeken _O-

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:26

Ik dacht dat er alleen dierenliefhebbers op Bokt zaten?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:29

Jammer dat de TS niks meer laat horen, maar ik hoop van harte dat ze er toch iets mee doet en niet denk dat dit een achterlijk forum is oid.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:30

Heeft TS toevallig ook ouders die inbreng hebben?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:46

Had je al niet eerder nesten gehad en daar diverse topics over gehad?

Meid, niet gaan fokken. Asielen zitten overvol en jouw jonge konijnen zullen uiteindelijk voor het grootste gedeelte in de broodfok/handel/slacht terecht komen. Of je moet al minstens 10 mensen voor een jong konijntje hebben (kennissen van ons hadden ooit een voedster met 13 jongen, die uitzonderingen heb je ook). Verder moet je ook nog denken aan koppelen, castreren, want een konijn kan uiteraard niet alleen weg. Heb je daar al over nagedacht?

Misschien is het een idee om 'pleegmoeder' te worden? Dan adopteer je een konijn uit een asiel dat jongen heeft of nog moet bevallen. Zo kun je toch een keer jonge konijntjes hebben met goede begeleiding (en onder contract) van een asiel. Ik weet zeker dat heel veel asielen hier naar op zoek zijn. Als ik het goed heb, gaan de konijntjes dan bij je weg als ze een nieuw baasje hebben gevonden via het asiel of na een aantal weken. (dit weet ik niet precies)

Kijk eens naar deze link: http://asielgoofy.nl/konijnen.php
Onderste konijnen, Pip en Dropje, zitten al maanden in het asiel. Ze hebben nog geen baasje gevonden. Waarom niet? Er is een gigantisch overschot aan konijnen.

Asiel Brutus in Zwolle, ook genoeg konijnen, kijk maar: http://www.brutus-zwolle.nl/?herplaatsbaar,68

Ik zou toch eens serieus nadenken of je wel zou gaan fokken, of je wel mee wilt werken aan het konijnenoverschot. Zoek een leuke dame uit een asiel en steek je tijd daarin, veel leuker en je doet er ook iets goeds mee :j