Mijn fretten bijten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:09

Marjo89 schreef:
Inlezen is blijkbaar niet iets van deze tijd.
EEn fret is een roofdier, en mag zeker geen AARDAPPEL !!!
Geef ze liever een kippenpoot (zonder kruiden)

En een pup bijt, deze moet je straffen, effectief is NEE roepen of in time out.
Ze hebben bere veel energie..

En wil je verder door verwijzen naar frettenforum.nl

Nounou, de toon mag ook wat minder. TS heeft al aangegeven dat ze nog zoekt naar snoepjes ter beloning, omdat er in de meeste veel plantaardige producten zitten. Ik neem dus maar even aan dat de aardappel meer als speel item gebruikt wordt dan als maaltijd. (En ja, ze zullen misschien een hapje eten, gaan ze echt niet dood aan)
Ook is het niet de pup die bijt, maar de moeder.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:17

Een aardappel is geen speel materiaal, daarbij kan een fret aardappel niet verteren.
En snoepjes gaan echt niet helpen met het afleren van bijten.

En als TS zich beter had ingelezen, had ze verschil tussen Rammen en Moertjes ontdekt.
En had ze al dit soort narigheid kunnen voorkomen. Voor zichzelf maar nog veel meer voor de beestjes.
En om even verhaal af te maken, het kan ook wel zo zijn dat de moeder iets mankeert. Ziek is.
Oh ja en zeg gerust, ze mankeert niks :o Maar geloof mij dat gebeurd sneller met een fret dan dat een beginner kan bedenken.

Zelf heb ik 4 fretten op moment, en er al meer gehad.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:22

Natuurlijk heb ik geen letter ingelezen en zorg ik voor totaal onveilig speelmateriaal *\o/*

Ik heb gelezen en overwogen, aardappel na even spelen afgepakt. Nee roepen doe ik elke keer maar er lijkt geen effect in te zitten. Vandaar dat ik zoek naar mensen met ervaring die kunnen helpen. Dat betekend mijns insziens niet meteen dat ik incapabel ben.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 06-09-13 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:23

Zelf nog nooit fretten gehad en kan daar ook geen advies ingeven, is het een idee om de oude eigenaar om advies te vragen? Of op het frettenforum iemand zoeken in de buurt die misschien kan helpen?

Verder kan het denk ik wel een toontje lager tegen de ts he, tjeez, die dieren zitten er nu en ts heeft uit haar berichten te lezen het beste mee voor. Dus het wijzende vingertje is nergens voor nodig. Geef dan nuttig advies op een normale manier waar ze iets mee kan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:25

Marjo89 schreef:
Een aardappel is geen speel materiaal, daarbij kan een fret aardappel niet verteren.
En snoepjes gaan echt niet helpen met het afleren van bijten.

En als TS zich beter had ingelezen, had ze verschil tussen Rammen en Moertjes ontdekt.
En had ze al dit soort narigheid kunnen voorkomen. Voor zichzelf maar nog veel meer voor de beestjes.
En om even verhaal af te maken, het kan ook wel zo zijn dat de moeder iets mankeert. Ziek is.
Oh ja en zeg gerust, ze mankeert niks :o Maar geloof mij dat gebeurd sneller met een fret dan dat een beginner kan bedenken.

Zelf heb ik 4 fretten op moment, en er al meer gehad.

Inderdaad, rauwe aardappel verteren ze niet, dat komt er dus gewoon onverteerd weer uit ;) Uiteraard is een snoepje geen wondermiddel, als je het topic door had gelezen had je gezien dat ze deze zocht voor clickertraining.
Dat moeder ziek is kan best, dat ze wat instabieler is is ook een goede optie. (Aangezien de fret het bij de vorige eigenaar niet deed, en na verhuizing wel)
Hetgeen waar ik nu tegenaan loop is dat je misschien best wat goede tips hebt, maar dat je manier van schrijven enorm afstoot. Zo komt wat je wilt zeggen niet aan.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:26

Marjo zit jij niet op ff? :)

Precies. Fretten zijn prooidieren en jaagdieren en zullen niet snel laten zien als ze wat mankeren.

Beloning snoepjes werken 9 van de 10 keer niet maar als je het toch wilt proberen kun je beter stukjes kipfilet, baby muis, stukje rundvlees, gedroogde kipfiletblokjes etc gebruiken. Dit is 100% vlees en dus niet schadelijk. :)

Ik denk ook dat je het beste voor hebt met ze maar er zijn zoveel dingen die je nog komt te weten over ze. Als je geduld hebt heb je over een paar weken of maanden echt lieve beestjes.

Marjo89

Re: Mijn fretten bijten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:37

Ja ik zit op FF.

geduld en consequent zijn . En Nekvel helpt niks,
Nee roepen, of time out. Of lang laten renne, en spelen dat ze moe worden.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:49

Duhelo schreef:
Oh jeetje, wil je dat alstublieft nooit maar dan ook nooit meer aanraden aan beginnende frettenhouders?
Een dergelijke tip kan bij mensen die het gedrag van de fret niet goed kennen serieus schade aanbrengen, wat als de fret verpakt en haar meeheeft in het gezicht?een beet in je vinger lukt wel nog, maar in je gezicht ...

Bij sommige fretten kun je het simpelweg niet afleren. Tips om ze los te laten laten: blazen (maar sommige bijten daardoor harder), kopje onder duwen (bij de echte diehards die anders niet meer los laten, effe kopje onder in een potje water zorgt dat ze loslaten en je je vingers kunt redden, als je ze dan in het nekvel vast hebt kunnen ze tenminste niet meer herpakken). Time out (lukt enkel bij jonge fretten). Een getimed en gericht tik op de neus (maar de echte diehards laten zich daar ook niet van de wijs brengen.

Bij een Diehard: handschoentjes. Vaak hoeven ze zelfs niet te beschermen, zolang ze je huid maar niet ruiken/voelen.

Dit bedoel ik dus, verzuipen, op de kop tikken en blazen is weinig respect voor het dier en puur eigenbelang van de gebeten eigenaar.
Er is nog de methode, steek je vinger verder in de keel, al raad ik dat niet graag aan omdat ik bang ben dat mensen hun fretten de kaak breken.

Al met al blijft een fret in onkundige handen de dupe. Ik heb in al die jaren nooit fretten gehad die mij vaker dan 2 keer hebben gebeten omdat ik het oploste zoals beschreven. Ik lig inderdaad niet wakker als iemand in zijn\haar lip gebeten wordt. fretten onder water drukken is echt niet tof..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:23

Tycho schreef:
Duhelo schreef:
Oh jeetje, wil je dat alstublieft nooit maar dan ook nooit meer aanraden aan beginnende frettenhouders?
Een dergelijke tip kan bij mensen die het gedrag van de fret niet goed kennen serieus schade aanbrengen, wat als de fret verpakt en haar meeheeft in het gezicht?een beet in je vinger lukt wel nog, maar in je gezicht ...

Bij sommige fretten kun je het simpelweg niet afleren. Tips om ze los te laten laten: blazen (maar sommige bijten daardoor harder), kopje onder duwen (bij de echte diehards die anders niet meer los laten, effe kopje onder in een potje water zorgt dat ze loslaten en je je vingers kunt redden, als je ze dan in het nekvel vast hebt kunnen ze tenminste niet meer herpakken). Time out (lukt enkel bij jonge fretten). Een getimed en gericht tik op de neus (maar de echte diehards laten zich daar ook niet van de wijs brengen.

Bij een Diehard: handschoentjes. Vaak hoeven ze zelfs niet te beschermen, zolang ze je huid maar niet ruiken/voelen.

Dit bedoel ik dus, verzuipen, op de kop tikken en blazen is weinig respect voor het dier en puur eigenbelang van de gebeten eigenaar.
Er is nog de methode, steek je vinger verder in de keel, al raad ik dat niet graag aan omdat ik bang ben dat mensen hun fretten de kaak breken.

Al met al blijft een fret in onkundige handen de dupe. Ik heb in al die jaren nooit fretten gehad die mij vaker dan 2 keer hebben gebeten omdat ik het oploste zoals beschreven. Ik lig inderdaad niet wakker als iemand in zijn\haar lip gebeten wordt. fretten onder water drukken is echt niet tof..

ik heb inmiddels een hele hoop fretten zien passeren (zéker meer dan 50) (oh jeetje, ik werk nl in een dierenwinkel!, en ben daar ook verantwoordelijk van de knaagdierafdeling, ja, waar er ook fretten zitten, maar don't worry, de fretten hebben een aparte gigantische terrarium van 4 m², hebben een trapje met plateau én glijbaan, slaapmogelijkheden, kattenbakken, goede kwaliteit voeding en mij als verzorging. én worden particulier aangekocht, dus hebben het beter dan menig particuliere fret ;) )

Lees misschien nog even heel aandachtig mijn post, en lees het zoals het er effectief staat:

Citaat:
kopje onder duwen (bij de echte diehards die anders niet meer los laten, effe kopje onder in een potje water zorgt dat ze loslaten en je je vingers kunt redden, als je ze dan in het nekvel vast hebt kunnen ze tenminste niet meer herpakken)

Is toch iets heel anders dan verzuipen geloof ik? Eventjes in een badje water drukken zodat hij als schrikreactie voldoende lost dat je je vingers terug hebt. Als ik jouw kopje onder duw verzuip ik je daar toch ook niet mee?
In het oor bijten vind ik nou ook niet zo vriendelijk hoor, als het mag vergeleken worden met honden is dit een héél erg dominant gedrag waarmee je de fret psychisch met de grond gelijk maakt, én het is daarnaast ook nog eens pijnlijk voor het dier. (wat blazen en kopje onder of spuiten met water niet is).
Plus het risico (moest ts deze raad volgen) dat TS in het gezicht gebeten wordt (wat denk je dat er dan zou gebeuren met die dieren als ze iemands gezicht opengereten hebben?). Je ligt er niet van wakker dat iemand voor de rest van zijn dagen verminkt wordt?

En soms heb je er gewoon tussenzitten die enkel met handschoenen hanteerbaar zijn (loslopen is dan geen probleem, maar pas op als je een korte broek aanhebt, je achillespees vinden ze een lekkere plek nl)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:29

Hier een frettenfokker, of althans oud-frettenfokker.

Voordat ik een nieuw baasje voor de pups zocht, zorgde ik ervoor dat ze helemaal tam waren.
Ook ik had mijn handen vol gaten en wonden, heb uiteindelijk een manier gehad waardoor het in een keer afgelopen was. Vinger voor het mondje, hap? hop vinger in de keel. Na 2 a 3 keer zijn ze het afgeleerd, sommige al na 1 keer. Heb er daarna nooit problemen mee gehad en zijn opgegroeid tot mooie en bovenal lieve fretten!!
Zal nu wel van sommige commentaar krijgen, maar de fretjes zijn er echt niet slechter op geworden! :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:41

Topic eens op m´n gemak doorgelezen. Wat een gewéldige huisdieren.... :roll:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:52

Kuggur schreef:

ze zijn leuk hoor :D, maar komen het beste tot hun recht in een aangepaste groep, met een grooooote kooi (of pakweg een kamerterrarium, bij voorkeur met uitloop naar buiten) zodat ze de mens enkel nodig hebben om kak te rapen en te voederen.
Alhoewel ik er in mijn carriere wel zat knuffelbeesten tussen gehad heb, die er niks leukers op vonden om op hun rug in mijn schoot te komen liggen en gekroeld te worden. Heb er eentje tussen gehad wat haar favoriete plekje bovenop mijn hoofd was. kroop langs mijn broekspijpen omhoog, langs trui, op schouder, op hoofd; en bleef daar zitten tot de kooi proper was, en alles gevoerd was.
Heb er gehad die kusjes kwamen geven, speelden voor sjaal, meeliftten in mijn t-shirt, trui. Heb kleine ratachtige gehad, en heb mannen gehad van zéker 60 cm en tegen de 5 kilo, die laatste speelde voor sjaal trouwens, wel leuk in de winter :D
Enige reden dat ik ze persoonlijk niet neem is de geur. Draai en keer het zoals je wil, ze stinken wel :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:00

Duhelo schreef:
zodat ze de mens enkel nodig hebben om kak te rapen en te voederen.

haha, subtiel _O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:02

Tigress schreef:
Duhelo schreef:
zodat ze de mens enkel nodig hebben om kak te rapen en te voederen.

haha, subtiel _O-

bij nader inzien lijkt het alsof ik zeg dat de mens moet kak oprapen en voederen aan zijn fretten, is nou ook niet bepaald de bedoeling -O-
haha,nu weer ontopic :D

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 06:06

Papegara wat noem jij fokken? Ik kan me herinneren dat je een zwanger fretje kocht vorig jaar en dan ook niet te vergeten dat je je eerste fretjes als het goed is ook vorig jaar kocht en die aan een meid verkocht waar ik contact mee had en ook dat je maar 1 seizoen 'gefokt' hebt. Totaal niet wreed bedoeld hoor. ;)

En TS het zijn geweldige dieren, je moet er alleen wat meer vertrouwen in krijgen. Succes. :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:29

Duhelo schreef:
Kuggur schreef:

ze zijn leuk hoor :D, maar komen het beste tot hun recht in een aangepaste groep, met een grooooote kooi (of pakweg een kamerterrarium, bij voorkeur met uitloop naar buiten)

Ik wil je er even op wijzen dat fretten SOLITAIR zijn.. En aangepaste groep klinkt als samen.
Sommige fretten houden wel van maatjes. Maar ook heel veel fretten die zeker geen maatjes willen.

Ik heb 4 fretten, waarvan er 2 alleen zitten. Een van 8 jaar en de andere is 1,5. En 2 pups van 15 weken zij zitten samen.
Komen beide uit ander nest en heel bewust naar karakters gekeken.
Een fret is geen hamster/konijn/cavia, en al helemaal geen hond of kat. Al lijken ze er in sommige opzichten wel op.
Een fret stamp af van een bunzing, en heeft een heel apart darmkanaal. Groenten/Fruit kunnen zij niet verteren, het zijn prooi of kvv eters. of stukken vlees (dat doe ik) En ik snap werkelijk niet dat ze soms zomaar worden aangeschaft. :(
Er zijn bijters, slopers en etterbakken. Maar er zijn ook enorme schatten.
Als je nog nooit in aanraking bent geweest met een fret, en er enkel over gelezen heb. Zou ik niet zomaar beginnen aan fretten ga dan eens in de opvangen kijken.. Ze zijn qua ziektes heel complex, ze hebben heel snel last van stress. Met alle gevolgen van dien.
Ik ben begonnen met een 3 jarige dame, en nu al paar keer pups. Het is een hele hoop werk, 's nachts eruit om zindelijk te maken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:41

We hebben ook een hele lieve fret gehad, die beet nooit in je gezicht of je handen, maar geeft je alleen maar hele lieve likjes en kusjes.

Wel beet ze graag in je voeten en ik roep dan NEE of AU en dan laat ze wel gelijk los en gaat ze gek doen en soort van lachend weghobbelen, net of ze me uitlacht, die kleine boefje.

Maar soms houdt ze gewoon vast en dan als ik mijn voet optil hangt ze er gewoon aan hahaha, dan geef ik een kleine tikje op haar neusje en dan is het klaar.

Je moet niet te hardhandig zijn met deze beesten, ze zijn best kwetsbaar en je moet ze zoveel mogelijk lekker kunnen laten spelen en rondlopen en ja helaas ze maken veel troep en ze graven graag overal in.

Dat moet je gewoon voor lief nemen en erom lachen.

Het zijn gewoon niet echt ideale huisdieren, je moet weten hoe op te voeden en ermee om te gaan en accepteren dat ze troep maken.

Voor mij zijn het hele leuke knuffels/ huisdieren.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-09-13 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:53

Bij fretten moet je consequent zijn. Bijten = tik! en dan ook een goede tik want anders zien ze het als een spelletje.

Bij de vasthouders gaan ze wel koppie onder hoor! Op de 200 fretten was er sporadisch eentje wel eens hardleers tja, als die niet los wil laten dan moet je toch wat. Om nou de hele dag met een fret aan je hand rond te lopen is ook weer zo wat.

Handschoenen heb je nergens voor nodig. Als je consequent bent kun je 99,9% van de fretten goed hanteerbaar maken. Uiteraard blijven er rotzakken tussen zitten en moeten sommige na een paar maanden weer eens uittesten hoe ver ze kunnen gaan maar als je duidelijk bent heb je er geweldige dieren aan.

Daarbij als je het niet vertrouwd zijn er wel trucjes om ze goed te hanteren als ze nog niet zo lief zijn maar die kun je beter in de praktijk leren an dat ik hier ga opschrijven hoe het moet. Vaak zijn frettenopvangen wel bereidt om iemand een dagje of weekje te laten meelopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:13

wow! als ik dit zo lees kunnen het kleine monstertjes zijn :D

Enige fretten die ik ooit van dichtbij zag waren die op mijn gebruikelijke rondje met de paarden toen ik nog thuis woonde.
Kwam altijd een vrouw tegen die een stuk of 4-5 fretjes uitliet buiten in een parkje, daar liep ook nog een kat en een hond bij los. Zag er wel leuk uit....nu ik dit lees...

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:20

Fretten zijn echt wel heel leuk!!
Je moet er alleen wel veel tijd in steken en zorgen voor veel ruimte..
een fret de hele dag in een kooi, ja dan worden ze vervelend.

Hier rende ze mokkend door de kamer, echt geweldig en heb hard gelachen om die gekke beesten!!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:41

Hier ook een nog redelijk onervaren fretten-eigenaar. Ik zou zegen: Maak je vooral niet te druk.

Toen wij onze twee dames net kregen (zusjes, van toen 1,5 jaar), hebben ze heel wat geëxperimenteerd en gebeten. Ik was toen als de dood voor ze. Handschoenen waren inderdaad een uitkomst!
Op een gegeven moment hebben we ze maar gewoon elke keer lang los in huis laten lopen want dan waren ze lekker moe en we zorgden ervoor dat ze niet bij ons konden komen door de voeten op de stoel te doen bijvoorbeeld. Gewoon zoveel mogelijk hun eigen gang laten gaan. Op een gegeven moment ging het oppakken prima en konden we met ze spelen, al was een van de twee weleens 'loslippig'.
Na een aantal maanden gingen we verhuizen en ik kan nu zeggen, na bijna een jaar, dat ze echt helemaal op hun plek zijn. De verhuizing had nog voor veel stress gezorgd. Het zijn nu twee stabiele fretjes die eerst duidelijk nog heel wat zekerheid (?) mistten.

Dus ik zou zeggen: laat ze gewoon lekker lopen en probeer zo min mogelijk in te grijpen. En wat mensen hierboven zeiden: Het is inderdaad belangrijk om niet bang te zijn, fretten onderzoeken veel met hun tanden en als ze op een gegeven moment door hebben dat jij gewoon 'jij' bent, is bijten helemaal niet interessant meer. Dingen als blazen als straf, in het nekvel pakken of schreeuwen zou ik niet doen, daar raken ze alleen maar meer opgefokt van en dat werkt tegen je.
De fokker had gezegd dat de twee van ons nooooooit zouden bijten. Achteraf is het waarschijnlijk gewoon stress en onzekerheid geweest dat ze ons wel beten.

Het heeft gewoon tijd nodig, waarschijnlijk moeten ze nog wennen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes. Uiteindelijk zijn ze hartstikke leuk en vooral heel grappig!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:14

Ik weet niet wie jou toen bedreigd heeft en het gaat me ook helemaal niet aan maar dat is dan weer laag. Maar je vergeet die andere 2 fretten die je gekocht had en verkocht had vorig maar. Lijkt me stug dat je in 1 jaar tijd zoveel veranderd bent? :) er waren namelijk ook genoeg mensen die het moertje graag wilde hebben en haar een kans wilde geven.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:45

Zoals je in mijn bericht kon lezen moest ik alles weg doen ivm ziekte/allergie. Iedereen met Angora fretten is slecht volgens het FF, dat is het enige wat ik er nog over kwijt wil.

Nu weer verder om TS te helpen met haar probleem! :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:02

Ts nog vragen?:)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:35

Haha!! Te grappig dat onze papegaaienvriendin zich hier in durft te mengen. Iemand die notabene een bijtfret liet inslapen. Maar daar is vast een kilometerlange goede reden voor :-)

Even reagerende op TS. Alsjeblieft niet een fret met aardappel laten spelen, ik heb daar een fret door verloren. Fretten kunnen dat inderdaad niet verteren en bij mijn fret had hij een heel klein stukje binnen gekregen en dat is vast blijven zitten in de darm en heeft een darmperforatie veroorzaakt met de dood tot gevolg.

Gewoon geduld en begrip voor je fret helpt al veel. Ze zijn enorm leuk, maar jonge fretten zijn ook pubers. Die proberen uit en ontdekken de wereld mede met hun tandjes. Aan jou de taak duidelijk te maken dat dat niet mag. Maar ga er niet bovenop zitten. Ook rust geven en naar jou toe laten komen ipv steeds aandacht vragen.