Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:20

Nee ik reken niet elk brokje waar zie je dat staan?. Vind het altijd bijzonder dat mensen die zelf niet fokken precies weten wat het kost.

En chippen zelf doen of moeten laten doen door een dierenarts of iemand van de rasvereniging dat verschilt ook al enorm in prijs.
Dekgeld kan ook zo rond de 800 euro zitten. Dat is dan al de pupprijs. Zo hadden we eens een keizersnede, weer 1.5 pup prijs enz. Kan zo wel doorgaan maar het is overduidelijk dat niet stamboom mensen dat niet willen horen dus laat ik het hierbij.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:29

nee,dat schrijf je niet maar bezine rekenen omdat je naar trainingen moet rijden....en inschrijfgeld van een club,dat doe je toch ook voor de fun?? omdat je hetzelf leuk vind,dat ga je toch niet meerekenen in pupprijs?

ik ken ook iemand die fokte en maar 1 pup kreeg,tja dat is ook pech hebben...maar ken er ook die nest op nest fokken omdat het zo lekker verdiend :)

maakt toch ook niet uit,waarom moeten fokkers altijd de zieligerts zijn die bijna geld moeten toeleggen op het fokken??

is dat schaamte ofzo?? en wie weet ga ik binnekort wel een nestje fokken,mag ik dan wel meepraten?? zal ik eerlijk zijn in wat ik verdien en wat het mij kost oke?? testen heeft mijn teefje al gehad,kosten 180 euro...

nah..ben benieuwd in wat voor financiele afgrond ik mezelf ga gooien met het fokken van een nestje hondjes...ik hou mijn hart nu al vast...phoe..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:35

Benzine geld en trainingen vind ik ook erg vreemd, fok je omdat je liefhebber van het ras bent of omdat je alle gemaakte kosten die je kwijt bent aan je hobby te dekken?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:36

kimmie261 schreef:
nee,dat schrijf je niet maar bezine rekenen omdat je naar trainingen moet rijden....en inschrijfgeld van een club,dat doe je toch ook voor de fun?? omdat je hetzelf leuk vind,dat ga je toch niet meerekenen in pupprijs?

ik ken ook iemand die fokte en maar 1 pup kreeg,tja dat is ook pech hebben...maar ken er ook die nest op nest fokken omdat het zo lekker verdiend :)

maakt toch ook niet uit,waarom moeten fokkers altijd de zieligerts zijn die bijna geld moeten toeleggen op het fokken??

is dat schaamte ofzo?? en wie weet ga ik binnekort wel een nestje fokken,mag ik dan wel meepraten?? zal ik eerlijk zijn in wat ik verdien en wat het mij kost oke?? testen heeft mijn teefje al gehad,kosten 180 euro...

nah..ben benieuwd in wat voor financiele afgrond ik mezelf ga gooien met het fokken van een nestje hondjes...ik hou mijn hart nu al vast...phoe..

Nee ik reken de benzine niet mee. Het was een voorbeeld. Wat het verschil is bij nesten van mensen die niks doen wat eisen betreft. Die gaan niet trainen, examens lopen enz. Omdat ze ook zo een stamboom kunnen krijgen en die verdienen daar beduidend meer op. Niet voor niks gaan steeds meer fokkers die eerst keurfok fokten bij de DH over op alleen een stamboom.

Ik fok absoluut niet voor het geld maar omdat ik er plezier in heb een goede hond te fokken. Als ik geld wilde verdienen dan ging ik stamboomloos fokken, nergens naar kijken qua gezondheid, erfelijkheid enz. Gewoon 2 hun gang laten gaan, mensen komen dan niet om te zeuren als er wat niet goed is, hebben een goedkope hond en ik hoef nagenoeg ook geen geld uit te geven. Kassa :D

Edit: Nogmaals probeer hier alleen maar duidelijk te maken dat er een hoop verschil is tussen stamboom en stamboom fokkers maar schijnbaar lezen mensen daar graag overheen. De benzine en trainingskosten haal ik erbij als voorbeeld om duidelijk te maken dat we heel wat meer moeten doen als menig fokker die niks doet, alleen omdat wij die keurfok bij ons honden willen hebben ipv alleen een stamboom en geen enkele zekerheid naar de puppenkopers maar wel lekker goedkoop..... maar het blijkt wel dat mensen voor weinig wat willen hebben en dan later op de blaren zitten dat hun hond toch niet zo oud word of een erfelijke afwijking hebben.....
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 05-09-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:38

Maar over het geld uitgeven wat jij in je voorbeeld noemt ben ik ook kwijt aan mijn hond terwijl ik niet met haar fok, dat valt onder de noemer hobby en je bent niet perse een beter fokker als je ipo loopt met je hond.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:41

Tiffany schreef:
Maar over het geld uitgeven wat jij in je voorbeeld noemt ben ik ook kwijt aan mijn hond terwijl ik niet met haar fok, dat valt onder de noemer hobby en je bent niet perse een beter fokker als je ipo loopt met je hond.

Edit: Nogmaals probeer hier alleen maar duidelijk te maken dat er een hoop verschil is tussen stamboom en stamboom fokkers maar schijnbaar lezen mensen daar graag overheen. De benzine en trainingskosten haal ik erbij als voorbeeld om duidelijk te maken dat we heel wat meer moeten doen als menig fokker die niks doet, alleen omdat wij die keurfok bij ons honden willen hebben ipv alleen een stamboom en geen enkele zekerheid naar de puppenkopers maar wel lekker goedkoop..... maar het blijkt wel dat mensen voor weinig wat willen hebben en dan later op de blaren zitten dat hun hond toch niet zo oud word of een erfelijke afwijking hebben.....

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:45

Ik snap wel wat jij bedoeld Wilawander maar mijn mening is daar anders over. Top dat jij veel met je honden doet en als ik op zoek ben naar een duitse herder koop ik liever voor 200 meer bij jou dan bij een fokker met een kennel achter in de tuin en die verder geen fluit met zijn honden doet mag dat duidelijk zijn. Alleen vind ik, alles wat jij doet is eigen keuze. Dat maakt de pup (in bepaalde hoedanigheid) niet gezonder omdat jij met ouderdieren in de sport loopt en wat verder rijd voor een training.

Ik denk dat jij de berekening uitgave / inkomsten anders bekijkt. Mijn mening is en blijft dat je geld verdiend aan pups fokken, en ja dat er dan een operatie aan te pas komt is het risico van het vak. Maar als alles normaal gaat houd je over en dat is geen schande om dat te zeggen hoor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:53

Tiffany schreef:
Ik snap wel wat jij bedoeld Wilawander maar mijn mening is daar anders over. Top dat jij veel met je honden doet en als ik op zoek ben naar een duitse herder koop ik liever voor 200 meer bij jou dan bij een fokker met een kennel achter in de tuin en die verder geen fluit met zijn honden doet mag dat duidelijk zijn. Alleen vind ik, alles wat jij doet is eigen keuze. Dat maakt de pup (in bepaalde hoedanigheid) niet gezonder omdat jij met ouderdieren in de sport loopt en wat verder rijd voor een training.

Ik denk dat jij de berekening uitgave / inkomsten anders bekijkt. Mijn mening is en blijft dat je geld verdiend aan pups fokken, en ja dat er dan een operatie aan te pas komt is het risico van het vak. Maar als alles normaal gaat houd je over en dat is geen schande om dat te zeggen hoor.

Daar gaat het ook niet om en zeker is dat geen schande maar kan er niet bij dat iemand meent dat een niet stamboom hond er minder overblijft als bij een stamboomhond. Als dat namelijk zo was dan waren er heel wat meer honden uit keurfok te koop. Dat was voor 10 jaar geleden heel anders maar door de nieuwe regels van de RvB en de stijgende kosten van alle papierkraam gaan steeds minder fokkers serieus fokken.

Dat ben ik niet met je eens. Stel onze buurman heeft 2 duitsers en die doet er niks mee en fokt met ze en vraagt een stamboom aan. En ik doe dat, dan is het verschil al dat zijn honden niet geröntend zijn, geen zekerheid of de ouders daadwerkelijk de ouders zijn, ook is er van het karakter niks bekend. Een DH is een werkhond en moet aan bepaalde eisen voldoen. Die van mij voldoen daaraan doordat ze in de sport lopen en aangekeurd zijn. Dus karakter en gezondheid kan al enorm uitmaken. Dan doe ik nog extra testen zoals degeneratieve myelopathie en de rug laten röntgenen. Dat doet de buurman ook niet. Dus vind dat die van mij dan wel degelijk stukken gezonder zijn. Heb zelf ook altijd honden uit keurfok aangeschaft en tot nu toe nog nooit HD of ED gehad.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 05:04

Ik snap Willawander ook wel een beetje, maar ik denk ook dat de pups beter verkopen als de ouders in de sport presteren.
Ik heb een rottweiler met stamboom, hiervoor altijd rottjes en husky,s zonder stamboom gehad, dus ik ben niet pro en niet anti stamboom/stamboomloos, reden om nu voor stamboom te kiezen is dat we in het verleden veel pecht met HD en ED gehad hebben met onze rottjes, sluit je met stamboom niet uit maar je kunt wel in de ouderlijnen terug kijken wat er in voor komt, verder is het ook aan jezelf wat je qua beweging en voer doet en we wilden een rott met wat meer werkdrift.
Maar waar ik naartoe wil, uiteraard hebben we ons erg verdiept in fokkers en ouderhonden, en wat heel duidelijk is is dat als de ouderhonden goed presteren op shows, in de sport en de hele lijn HD en ED vrij is de pups voor de geboorte al verkocht zijn, zit er iets van HD of ED plus in de ouderlijnen of de honden doen niet veel shows en geen sportprestaties zie je dat er toch aardig wat pups onverkocht staan op de nestlijsten.
Verder vind ik het ook niet gek hoor dat een fokker er wat aan verdiend, is toch een leuk extra zakcentje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 06:50

Het gaat mij ook niet om verdienen want voor niets gaat de zon op. Maar bij hele hoge prijzen van stamboomfokkers gaat de prijs bij de handelaren ook omhoog. Bij een prijs van zeg 750 euro per pup verdien je er ook nog aan. Kijk naar de Chihuahua ,daar betalen mensen goud geld voor zonder stamboom. Terwijl er al stamboomfokkers zijn gezakt met hun prijs naar 850 euro omdat mensen eerder een zonder stamboom kochten omdat het verhaal gaat dat ze met 2000 euro kosten.
Mijn mening is ,prijzen omlaag zodat mensen gaan nadenken over een pup met stamboom.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:13

kimmie261 schreef:
ik heb hier een lijstje van een rottweilerfokster ,welke echt gaat voor de honden en prima voor de pups is:

je bent als fokker met 1 a 1 1/2 pup verkoop alweer uit de kosten..
ED en HD tegelijk foto's laten maken, kost je max. 300 euro
2 showtjes 70 euro
voorheen de MAG test 100 euro
Dekgeld verschil tussen stamboom/zonder stamboom is rond de 300 euro

Pups zonder stamboom 400 euro, met stamboom rond de 1000, dus met je 1 1/2 pup verkocht met stamboom zijn die kosten al verrekend.

Alle overige kosten zijn voor een stamboomloze fokker net zoveel als voor een stamboomfokker op uitzondering van de stamboom...die kost per pup met chippen rond de 50 euro...

Dus uiteindelijk houd de fokker met stamboom erbij meer geld over dan de pretnest fokker...

en dat uit de mond van een stamboomfokker :D

Het is al meerdere keren geschreven en ook in andere topics, is dat een stamboom niets zegt. Zolang mensen denken dat als je een stamboomhond koopt het wel goed zal zijn, zal je als pupkoper gauw van een koude kermis thuiskomen. Mede dankzij jurisprudentie en de hetze in de media die veroorzaakt wordt door een bepaalde stichting, worden er uitspraken gedaan dat wanneer men een rashond koopt met stamboom, je er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat deze gezond is, snijdt geen hout :n

Het is een kwestie het kaf van het koren te scheiden.
Net zoals Wilawander schrijft ; Je hebt stamboomfokkers en stamboomfokkers.

Daarnaast wil ik wel effe reageren op het lijstje van je vriendin.
Ik praat niet over rottweilers, maar ik kan je wel zeggen dat ik geen dekreu van €300,00 kan vinden.....ja die van boer Kees waar niets van bekend is.

Voor de gemiddelde DH ben ik toch zeker wel tussen de €500 en €700 kwijt en er zijn er die nog meer dekgeld vragen. Vervolgens betaal ik hier in Nederland €75 per pup per stamboom, incl chippen.
Mits je geen lid bent van een rasvereniging betaal je nog eens €105,00 extra bovenop je stambomen.

Het laten röntgenen van de heupen en ellebogen, bedraagt inderdaad maximaal €300,00, maar daarnaast kan ik nog wel bijna €200,00 betalen aan de Hirschfeld Stichting om mijn officiële beoordelingen thuis te krijgen.

Als hobbyfokker zijnde hoef je er ook niet rijk van te worden, want het hoeft je niet in je dagelijkse behoeften te voorzien.
Niemand schrijft ook dat een hobbyfokker er nooit niets aan verdient. Uiteraard fokt een hobbyfokker weleens een nest waar hij/zij wat aan over houdt, maar in bepaalde mensen hun ogen is dat uit den boze blijkbaar :?

Daarnaast is het zo dat je ook niet kan spreken over het feit dat kruisingen of rasloze honden gezonder zijn, want er bestaat helemaal geen database die dat registreert, dus kan je nooit spreken van een zwart op wit gegeven.
Ook typisch is dus dat bepaalde instanties een wetenschappelijk onderzoek op willen gaan starten naar erfelijke gebreken binnen de rashondenfokkerij en dan met name het verschil tussen honden die binnenom of buitenom een rasvereniging gefokt zijn en de zogenoemde look á likes <<)

Beter dat een bepaalde instantie dit eerder had gedaan, voordat zij met niet onderbouwde en onjuiste informatie naar buiten waren gekomen :)*

Vervolgens ben ik voor 300% ervan overtuigd dat het gros van de mensen die lukraak twee honden kruisen, omdat zij zelf het zo leuk vinden om eens een nestje te hebben, er totaal niets voor doen.
Kijk eens naar die stamboomloze JR's..... Die hebben allemaal PL en dan zeggen de mensen dat dat een raskenmerk is _O- _O- _O-
Dat huppeltje hoort bij een JR :x Nou dan ben je goed bezig hoor!!!

We zijn nog altijd bezig met een ontzettend grote DNA poule, waar nog niet alles over bekend is en dat geldt net zo goed voor het menselijk ras.
Het DNA van een hond en een mens kan je niet vergelijken, maar genetische mutaties treden bij beiden hetzelfde op.
Niemand kan 100% garantie geven, maar je kan wel zoveel mogelijk proberen uit te sluiten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:05

Kamatz@ jij kan het beter verwoorden als ik.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:47

je moet lezen, ze schrijft dat het VERSCHIL in prijs tussen een stamboek reu en een stamboomloze reu een verschil is van ongeveer 300 euro...

niet dat een stamboomreu 300 euro kost!!!!

lezen zou al zoveel schelen...

en ook dat nog,zelfs stamboomfokkers weten allemaal te vertellen dat er slechte stamboomfokkers zijn,alleen zijn ze hetzelf natuurlijk nooit,maar dat terzijde,stel nou dat dat mini handje vol wel fantastische stamboomfokkers moet gaan fokken naar de vraag van 180.000 pups per jaar,HOE zien jullie dan de gezondheid van deze hondjes worden???

want die VRAAG is er nu eenmaal....dat snap ik gewoon niet,en iedereen verdiend er maar aan wat ze eraan willen verdienen aan pupjes,maar kom gewoon niet aan met zielige gezichtjes dat fokken geld KOST want dan wordt er écht geen hondje meer gefokt met stamboom :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 06-09-13 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:18

Of nu een pup is met stamboom of pup zonder stamboom

De fokker wil er toch wat aan verdienen

Vind voor de honden met stamboom een lijdends weg op alle shows

Ik ben keer bij een van de grootste honden shows geweest in Nederland

Ik ben er huilend weg gegaan

Vreselijk en totaal niet meer dier vriendelijk

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:28

kimmie261 schreef:
je moet lezen, ze schrijft dat het VERSCHIL in prijs tussen een stamboek reu en een stamboomloze reu een verschil is van ongeveer 300 euro...

niet dat een stamboomreu 300 euro kost!!!!

lezen zou al zoveel schelen...

en ook dat nog,zelfs stamboomfokkers weten allemaal te vertellen dat er slechte stamboomfokkers zijn,alleen zijn ze hetzelf natuurlijk nooit,maar dat terzijde,stel nou dat dat mini handje vol wel fantastische stamboomfokkers moet gaan fokken naar de vraag van 180.000 pups per jaar,HOE zien jullie dan de gezondheid van deze hondjes worden???

want die VRAAG is er nu eenmaal....dat snap ik gewoon niet,en iedereen verdiend er maar aan wat ze eraan willen verdienen aan pupjes,maar kom gewoon niet aan met zielige gezichtjes dat fokken geld KOST want dan wordt er écht geen hondje meer gefokt met stamboom :n

Denk dat dat voor jou ook geld dat lezen. Want stamboom is niet altijd maar gelijk aan de buurman die ook stamboom fokt en dat proberen we nu de hele tijd al duidelijk te maken. :)*

En fokken kost geld als je het goed wilt doen is gewoon zo. Er zijn ook fokkers die fokken om het ras te verbeteren of om in hun eigen honden te kunnen voorzien zodat je weet wat je hebt. Liefhebber heet zoiets.

sporten schreef:
Of nu een pup is met stamboom of pup zonder stamboom

De fokker wil er toch wat aan verdienen

Vind voor de honden met stamboom een lijdends weg op alle shows

Ik ben keer bij een van de grootste honden shows geweest in Nederland

Ik ben er huilend weg gegaan

Vreselijk en totaal niet meer dier vriendelijk

Ben absoluut geen showmens en loop met alle honden 1 hooguit 2 clubmatches, alleen dat wat voorgeschreven word voor de rasvereniging om te kunnen aankeuren. Daar dat niet mijn ding is maar een lijdensweg vind ik het absoluut niet tenminste niet op de DH clubmatches. Andere shows zoals winner enz. daar ga ik nooit heen dus kan ik niet over oordelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:43

je hoeft mij niets duidelijk te maken hoor,ik heb zo vreselijk veel ellende gezien met stamboomfokkers dat ik er eerder weinig vertrouwen in heb als wél vertrouwen heb in stamboomfokkers..

dat probeer ik jullie óók al die tijd al wijs te maken...

enige wat ik stel en daarop reageren jullie niet!! ,is dat ik vaak lees dat mensen alleen maar stamboomhonden zouden moeten kopen,dus ip stamboomloos de ban in,en mijn vraag is dan :

stel dat dat zou gebeuren,mensen mogen alleen nog maar stamboomhonden fokken en kopen HOE zien jullie dan de gezondheid van een ras gewaarborgd blijven als fokkers tegen een vraag van 180.000 pups per jaar moeten gaan opfokken..

antwoord daarop is er nog steeds niet gekomen...en het is echt zo'n simpele vraag... Afbeelding

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:06

Ik denk dat de gezondheid misschien dan wel beter wordt. De onderzoeken worden waarschijnlijk goedkoper en beter. De genenpoel wordt waarschijnlijk groter want er worden dan meer honden uit het buitenland gehaald om mee te fokken.
Dat er minder honden beschikbaar komen is denk ik niet zo verkeerd, mensen moeten dan eerst nadenken voordat ze een hond gaan kopen want je kan hem dan niet meer vandaag nog gaan halen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:09

de gezondheid wordt beter van rassen als er nog meer gefokt moet gaan worden om aan een vraag te voldoen,en dat ook met rassen die nu al van ellende in elkaar zitten??

dat snap ik niet helemaal...

voor het idee er zouden dan dus 3x zoveel stamboomhonden gefokt moeten gaan worden om aan een vraag te voldoen ,als dat er nu gefokt worden...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:15

Nu wordt er vaak alleen met "kampioenen"gefokt terwijl in mijn ogen je beter ook kan fokken met de wat mindere honden. De honden die misschien wat te lang,te kort,te hoog oid zijn.
Ik zeg toch niet dat er geen honden meer zonder stamboom gefokt moeten worden maar het zou wel fijn zijn als die fokkers op zijn minst wat na laten kijken bij een dierenarts.
Nu bestaan er alleen maar heel veel regels voor mensen die serieus fokken en dat maakt dat het fokken een stuk minder leuk is geworden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:17

kimmie261 schreef:

Dat kan niet. Gewoon niet, dan komen er altijd weer verkeerde fokkers bij. Die zijn er al met stamboom (dus bij de DH diegene zonder keurfok ;) ). Van mij hoeven er niet alleen stamboomhonden te komen, maar iets meer verdieping in de gezondheid van de honden waarmee gefokt wordt (ook pretnestjes) zou wel goed zijn denk ik. Je kan alleen nooit alles voorkomen, omdat nog niet alle erfelijkheden bekend zijn.

En een nestje kan geld kosten en geld opleveren en met de huidige jurisprudentie kan een fokker beter dat geld opzij zetten, want een koper kan de rechtszaak (belachelijk genoeg) gewoon winnen. De hondenwereld qua rechten is nog veel krommer dan de paarden wereld.

Ik heb een look a like Duitse Herder (zonder stamboom) die gezond is. Maar ik had haar als pup nooit gekocht, er komen toch een hoop aandoeningen voor, ook bij de look a likes, en dan heb ik liever een stamboom. Niet omdat ik dat papiertje zo spannend vind, maar wel de mogelijkheid tot het controleren van de gezondheid van de voorouders. Ik zou dus persoonlijk nooit voor een hond zonder keurfok gaan (hoewel ik niet weet hoehet bij andere rassen geregeld is).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:25

Wilawander schreef:
En fokken kost geld als je het goed wilt doen is gewoon zo. Er zijn ook fokkers die fokken om het ras te verbeteren of om in hun eigen honden te kunnen voorzien zodat je weet wat je hebt. Liefhebber heet zoiets.

ook dit ken ik hoor,nestje wat ik ga fokken is voor mijzelf,puur liefhebberij...zo vreemd sta ik er nu ook weer niet in...ik hoop ook dat ik maar 2 pupjes ga krijgen,ik wil helemaal geen nieuwe bazen zoeken,2 pups is meer als genoeg,100% liefhebberij en in eigen honden voorzien dus :j

overigens vind ik het prima als honden getest worden,alleen ben ik niet zo ge*l op HD/ED testen,ik vind erfelijke kanker een groter probleem als HD/ED waarvoor ip elke hond wel geopereerd kan worden mits een eigenaar daar geld in wil stoppen.....

aan de andere kant,2 gezonde honden ach,wat is het risico eigenlijk,en nee dan heb ik niet over het fokken met 2 JR die op 3 pootjes lopen,maar gewoon 2 gezonde volwassen honden....daar heb ik echt niet eens zo'n probleem mee...maar goed ik vind hd/ed vrij ook geen algehele gezondheidsverklaring,en JAAA mijn teefje is getest op hd/ed en 100% vrij,en de reu die ik gevonden heb OOK!!!wauw aan die principes voldoe ik al,maar dan nog is het voor mij geen enkele gezondheids garantie.

het is altijd maar hopen dat je een gezond hondje treft.... :)

MyWishMax :) :) dat bedoel ik dus...je zal nooit een wereld kunnen creeren zonder stamboomloze honden ( gelukkig niet,ik vind kruisingen over het algemeen geweldig) ,alleen de echte broodfok ( hondjes uit polen of woefkesranch ed) daar zouden mensen nu eens wijzer in moeten worden...maar zolang mensen daar pupjes kopen zal deze broodfoktak blijven bestaan.. -O-
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 06-09-13 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:25

kimmie261 schreef:
je hoeft mij niets duidelijk te maken hoor,ik heb zo vreselijk veel ellende gezien met stamboomfokkers dat ik er eerder weinig vertrouwen in heb als wél vertrouwen heb in stamboomfokkers..

dat probeer ik jullie óók al die tijd al wijs te maken...

enige wat ik stel en daarop reageren jullie niet!! ,is dat ik vaak lees dat mensen alleen maar stamboomhonden zouden moeten kopen,dus ip stamboomloos de ban in,en mijn vraag is dan :

stel dat dat zou gebeuren,mensen mogen alleen nog maar stamboomhonden fokken en kopen HOE zien jullie dan de gezondheid van een ras gewaarborgd blijven als fokkers tegen een vraag van 180.000 pups per jaar moeten gaan opfokken..

antwoord daarop is er nog steeds niet gekomen...en het is echt zo'n simpele vraag... [ Afbeelding ]

Ik heb jou daar antwoord op gegeven. ;)

En dat jij slechte ervaringen hebt dat geloof ik meteen. Ik zie ook genoeg ellende met stamboom honden. Daarom probeer ik ook het duidelijk te maken dat daar dus in Nederland zoveel verschil inzit. En daar mag van mij gelijk wat veranderen.
Alleen stambomen voor honden die aan alle eisen voldoen. En niet aan iedereen die maar een hond met een papiertje heeft. En daar zijn ook meestal al die problemen waardoor jij een slechte ervaring maakt.

Voorbeeld. Uit onderzoek is gebleken dat 50% van de duitse herders problemen hebben of drager zijn van het gen Degeneratieve myelopathie. De ras vereniging stelt onderzoek niet verplicht. Een aantal fokkers zijn hiermee begonnen waaronder ik. Twee van de 5 honden van mij zijn dragers van dit gen. Deze had ik graag samen een nest laten krijgen. Alles paste dat dus niet want daarmee zou ik 25% zieke honden kunnen fokken. Wil ik niet. Dus reu word niet aangekeurd gaat niet in de fok.
Nu weet ik toevallig dat meerdere fokkers deze combinatie al vele malen zonder onderzoek hebben toegepast. Deze hebben alleen een stamboom en deels ook geen. Daar houd ik m'n hart vast bij die nakomelingen. Maar deze zijn wel zo'n 200 a 300 euro goedkoper. Een kennis van ons heeft er 1 gekocht zonder stamboom daar hij onze te duur waren. Die van ons zijn geheel vrij van die ziekte, die van hem vermoedelijk niet. Even zo een voorbeeld wat een verschil het kan maken. En is rot als je hondje met 5 jaar die verschijnselen gaat krijgen. Maar vele fokkers vinden het maar overdreven. Ja omdat het geld kost. Want stel je hond is drager of lijder en iemand komt er achter dan willen ze geen pups meer en dat is een groot verlies.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:33

kimmie261 schreef:
overigens vind ik het prima als honden getest worden,alleen ben ik niet zo ge*l op HD/ED testen,ik vind erfelijke kanker een groter probleem als HD/ED waarvoor ip elke hond wel geopereerd kan worden mits een eigenaar daar geld in wil stoppen.....

aan de andere kant,2 gezonde honden ach,wat is het risico eigenlijk,en nee dan heb ik niet over het fokken met 2 JR die op 3 pootjes lopen,maar gewoon 2 gezonde volwassen honden....daar heb ik echt niet eens zo'n probleem mee...maar goed ik vind hd/ed vrij ook geen algehele gezondheidsverklaring,en JAAA mijn teefje is getest op hd/ed en 100% vrij,en de reu die ik gevonden heb OOK!!!wauw aan die principes voldoe ik al,maar dan nog is het voor mij geen enkele gezondheids garantie.

het is altijd maar hopen dat je een gezond hondje treft.... :)

MyWishMax :) :) dat bedoel ik dus...je zal nooit een wereld kunnen creeren zonder stamboomloze honden ( gelukkig niet,ik vind kruisingen over het algemeen geweldig) ,alleen de echte broodfok ( hondjes uit polen of woefkesranch ed) daar zouden mensen nu eens wijzer in moeten worden...maar zolang mensen daar pupjes kopen zal deze broodfoktak blijven bestaan.. -O-

Het gaat ook niet alleen om de ouders, maar ook de voorouders of die HD/ED vrij zijn. Dan heb je een grotere kans om een HD/ED vrije hond te krijgen, hoewel het ook enorm afhangt van de omgevingsfactoren. Dat maakt het meteen moeilijk...

Wbt kanker, als je de voorouders kent, kan je de keuze maken of je die pup wilt terwijl er kanker voorkomt bij de voorouders. Als je de voorouders niet kent, dan weet je dat niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:40

Ja dat begrijp ik ook niet zo goed. Van een hond zonder stamboom weet je toch helemaal niks. Je kan niks natrekken.
Toen ik mijn jonge reu kocht heb ik dagen zitten uitpluizen. Zijn stamboom tot vele generaties terug, nakomelingen van de ouders, voorouders enz. Dat doe ik bij elke hond die ik koop. En tot nu toe waren deze allemaal gezond. Geen HD en ED enz.
Maar denk dat zowel voor kanker als voor DM enz. omgevingsfactoren afhankelijk zijn en niet alleen maar erfelijkheid. Als ik zie hoeveel kanker voorkomt dan kan het haast niet anders dat honden daar sowieso al gevoelig voor zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:45

Dat is ook het leuke vind ik aan met stamboom. Mijn nieuwe pup heeft een vader uit Nieuwzeeland. Alles uitgezocht ,weken op internet gezocht. Veel foto's van voorouders waardoor je toch een beetje beeld krijgt hoe ze gefokt is.