Hoe veel loop jij dagelijks met je hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe lang wordt jouw hond gemiddeld uitgelaten per dag?

0 - 15 minuten
11 (6%)
15 - 30 minuten
10 (5%)
30 - 45 minuten
11 (6%)
45 - 60 minuten
19 (10%)
60 - 90 minuten
35 (19%)
90 - 120 minuten
36 (19%)
120 - 150 minuten
26 (14%)
150 - 180 minuten
18 (9%)
180 - 210 minuten
7 (3%)
210 - 240 minuten
3 (1%)
240 - 300 minuten
3 (1%)
300 minuten (5 uur) of meer
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 183

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:08

Geryon schreef:
essiesilly schreef:
90 tot 120 min.... ook al wonen we op een boerderij waar ze alle ruimte hebben, we gaan elke dag heerlijk aan de wandel, hondenschool doen we ook :) en speuren dus lekker actief!

vind t altijd sneu om te zien dat sommige honden alleen maar op het erf vast geplakt zitten :o ja sorry :P

Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen? Jouw mening :)

Ik vind het dan weer sneu dat grote honden in huis vastgeplakt zitten tot ze eindelijk weer even naar buiten mogen. Als ze dan een maatje hebben kunnen ze nog wel lekker spelen en rennen in huis, maar helaas zitten heel veel honden alleen en liggen ze een beetje op de bank te slapen tot ze weer uitgelaten worden..

jep een huis is elke dag hetzelfde maar een terrein ook. Hoe groot ook elke dag hetzelfde en totaal geen uitdaging tenzij de hond graagt jaagt en er wild is om op te jagen maar de meeste mensen die terrein honden hebben die willen dit gedrag weer niet dus dan krijg je toch weer een hond die zich loopt te vervelen. Niet in een huiskamer maar op een enorm terrein echter vervelen is vervelen of dat nu op een meter of op een hectare is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:13

8nnemiek schreef:
Ik vind die opmerking van de DA ook niet zo geweldig.. Met mijn hond ben ik pas echt het wandelen gaan opbouwen toen ze een jaar oud was. Het is een ras dat van nature vooral rent, en tijdens het wandelen al snel heel geforceerd gaat lopen, en dat is slecht voor de gewrichten bij een hond in de groei, dus hebben de fokkers mij aangeraden om het eerste jaar alleen korte stukjes te lopen en haar verder gewoon in de rijbak lekker op haar eigen tempo te laten rennen. Ik ben liever wat te voorzichtig dan dat ik over een aantal jaar met een hond zit met kapotte gewrichten.

jep en ik ben voorzichtig geweest en een vriendin van me ook. Mijn hond had ED en haar hond HD het zit er in of het zit er niet in. Het kan altijd gebeuren door een trauma (ongeluk o.i.d. of verkeerde voeding) dat het fout gaat maar in principe krijg je geen HD/ED door normale beweging te geven. Honden weten heel goed wat ze wel/niet aan kunnen en je kan het zelf beperken maar in de tijd die ze dan krijgen doen ze alleen maar zeer gek terwijl als ze normaal hun energie kwijt kunnen het erg mee valt. 2 uur in normaal tempo lopen is veel voor een hond van 4 maanden echter lijkt me altijd nog beter dan een kwartier of half uur ruw spelen met één of meerdere andere honden.
Echter je moet wel op je hond letten. Als deze aan geeft dat hij/zij moe is dan moet je hem rust geven en niet nog een uur moeten lopen dan ga je forceren en dat kan dus zo'n trauma geven en later problemen met afwijkingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:20

Dierenfan dat is zeker zo, dat gaf ik ook aan: kijk naar wat je hond aan kan. Mijn xRottweiler is als volwassen hond toch zeker tien kilo zwaarder dan mijn nu volwassen (1,5 jr) herdertje. Misschien had zij minder lang kunnen lopen als pup (maar toen ik haar uit het asiel haalde was ze al een jaar en ze ging gelijk voor de lange wandeling mee > er ging een wereld voor haar open :) ). Zij kan ook haar energie wat minder goed verdelen, ze is nogal explosief.

Mijn herdertje ging na thuiskomst van de wandeling ook niet meteen slapen, eerst nog lekker in huis spelen. Ze loopt altijd los en als je haar gewoon vrijlaat en ziet wat ze aankan gaat het prima. Ik vind dat er veel te truttig omgegaan wordt met veel jonge honden (niet allemaal en bij sommige zware rassen begrijp ik het ook). De zg vijf minutenregel waar sommige mensen nog mee komen is echt zo ontzettend achterhaalt.

Honden, mits goed in verhouding gebouwd, zijn gemaakt om lange afstanden te lopen. Als ze de tijd en ruimte krijgen om lekker los buiten te lopen, zijn ze echt niet aan een stuk door aan het sprinten.

Mijn Rottweiler heeft overigens toen ze acht jaar oud was in vier maanden tijd allebei haar kruisbanden volledig afgescheurd en allebei de miniscussen verbrijzeld. Volgens de chirurg die haar heeft geopereerd worden honden al met slechte kruisbanden geboren en heeft beweging daar verder niets mee te maken. De tweede operatie is mislukt en mijn hond loopt nooit meer zo als vroeger. Ben blij dat ze die zeven jaar zich volledig heeft kunnen uitleven.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:33

Ik denk onze hond toch wel 300+. Hij wordt zo'n acht keer per dag uitgelaten. 's Ochtends om 07:00h wordt hij 5 minuutjes uitgelaten om even te plassen. Dan om 08:00h tien minuten. Als mijn vader is werken en mijn zus en ik op school laat mijn moeder hem om 11:00h een uur uit in het bos. Ook rond een uur of 13:00h/13:30h laat ze hem nog een halfuurtje uit. Om 15:00h/16:00h laat ik hem een uur uit en rond 18:30h laat mijn vader hem een uur/drie kwartier uit. Om 23:00h gaat hij voor het laatst 5 minuten. In totaal zo'n 4 uur, en dan kan hij ook nog 's middags in de tuin lopen (geen behoeften doen). Op zondag gaat hij daarentegen soms wel 6 uur per dag dus gemiddeld zo'n 5 uur. Ik heb een Jack Russell reu van 3 jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:36

In de ochtend 20minuten, in de middag minimaal 20 minuten maar ook vaak langer, meestal 45 min tot een uur. In de avond soms enkele minuten (alleen even plassen) of een korte ronde (20 min). Afhankelijk van de tijd en hoeveel ze al gelopen hebben.
In het weekend vaak lekker lang wandelen, dan kunnen we uren weg zijn.

Op het moment wat minder ivm een pup die nog niet veel mag, dus nu red ze de 60-90minuten misschien niet helemaal...
Daarnaast doen we nu wel met de kleine 3x per week cursus en als die over is gaan we kijken om met beide honden weer te gaan trainen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:38

Ik heb echt geen gemiddelde. Als het even kan ga ik een flink uur met ze naar het bos, vaak langer maar niet altijd elke dag omdat ik minstens 20 km. moet rijden om bij een losloopbos te komen. Die heb je in België niet echt.
Rond het huis maak ik soms een wandeling van een uur maar dan wel aangelijnd.

Verder kunnen ze de hele dag in en uit lopen en we hebben een flink terrein. Ze rennen graag mee als er iemand voorbij komt en ik speel meerdere malen per dag met ze. Beweging en uitdaging hebben ze genoeg en dat hebben ze ook nodig want anders worden ze oervervelend. Maar die beweging en uitdaging krijgen ze dus niet alle dagen met wandelen.

Tinkermuts

Re: Hoe veel loop jij dagelijks met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 04:53

Ik vind twee uur achtereen lopen voor een pup van 4 maanden geen normale beweging, ik heb het hier niet over paar uur in de tuin kuieren of weiland maar over echt wandelen/uitlaten.
Mijn pup kuiert ook met mooi weer de hele dag in de tuin maar hij komt niet twee x ruim een uur los in de roedel, hij loopt zich daar op stuk, ik heb ook nergens de 5 minuten regel aangehaal, ik vind dat weer tekort.
Die hd of ed zit erin is niet geheel waar, 30% is erfelijk, overig komt door verkeerde voeding en overmatig en verkeerde beweging.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:25

Ik maak 's morgens en 's middags een wandeling van minimaal een uur. Verder mag ze onbeperkt binnen en buiten zijn, wat en wanneer ze wil. Ze gaat mee als ik de paarden ga doen. Ze loopt nog een half uur 's avonds laat en ze heeft elke avond een half uurtje speeltijd met de honden uit de buurt.

Oja, en ik loop steeds andere routes, wissel steeds van bos over de gehele Utrechtse Heuvelrug om het leuk en interessant voor d'r te houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:27

Tinkermuts schreef:
Ik vind twee uur achtereen lopen voor een pup van 4 maanden geen normale beweging, ik heb het hier niet over paar uur in de tuin kuieren of weiland maar over echt wandelen/uitlaten.
Mijn pup kuiert ook met mooi weer de hele dag in de tuin maar hij komt niet twee x ruim een uur los in de roedel, hij loopt zich daar op stuk, ik heb ook nergens de 5 minuten regel aangehaal, ik vind dat weer tekort.
Die hd of ed zit erin is niet geheel waar, 30% is erfelijk, overig komt door verkeerde voeding en overmatig en verkeerde beweging.

Het is maar net wat je gewend bent. De meeste mensen vinden het ook met een volwassen hond heel normaal om alleen een blokje om te gaan aan de lijn. En zeker met de kleine rassen 8)7 De rest van de dag zit de hond dan gezellig in de bench zijn energie op te potten tot hij weer tien minuutjes naar buiten mag. :(:)
Ik vind dat je gewoon moet kijken wat je hond nodig heeft. En mijn hond maakt dagelijks een wandeling van een paar uur in het bos. Inmiddels is ze geen vier maanden meer, maar ik stem mijn wandeling af op de behoefte van mijn hond. Doordeweeks kom je bij ons in het bos altijd dezelfde (weinig) mensen tegen die met de hond in het bos lopen. In het weekend is het een gekkenhuis (alleen met mooi weer) van compleet doorgedraaide honden die ook een keertje los mogen.
Ik vind dat al die honden die niet elke dag een paar uur los kunnen ravotten "geen normale beweging" krijgen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:22

Dat is bij ons ook zo Nikass, woon tegenover de parkeerplaats van het bos en nu staat het vol terwijl er vorige week toen het koud was en miezerde over de hele dag misschien 10 auto's zijn geweest. Vind dat juist wel fijn lopen als het regent, laarzen en een regenjas aan en je hebt het hele bos voor jezelf. :))

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:31

Hier wisselt het ook heel erg. Vriend probeert in elk geval elke dag een ronde van 1 tot 1,5 uur te doen. Dan is het nog 2 of 3 keer straatje in voor poepen plassen. 1 avond een uur behendigheid, 1 avond 1,5 uur gehoorzaamheid. Zijn we samen vrij dan lopen we in de avond ook nog een rondje van een half uur tot drie kwartier. En soms gaat ze nog 20 minuutjes naast de fiets. Echt zo ontzettend wisselend. Als het te warm is kunnen we niet ver met haar lopen omdat ze dat niet aan kan en dalijk zullen we in de winter rekening moeten gaan houden met haar spondylose. We hebben in elk geval niet dat ze aan geeft dat ze meer moet doen, is fijn rustig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:05

Depende schreef:
Dat is bij ons ook zo Nikass, woon tegenover de parkeerplaats van het bos en nu staat het vol terwijl er vorige week toen het koud was en miezerde over de hele dag misschien 10 auto's zijn geweest. Vind dat juist wel fijn lopen als het regent, laarzen en een regenjas aan en je hebt het hele bos voor jezelf. :))

Ja heerlijk :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:26

ik vind het triest dat mensen een pup af staan in een asiel met 3 benchen erbij en het feit dat hij te druk en energiek is. Dat vind ik nog vele malen erger dan iemand die 2 uur loopt met zijn pup. Vind het wel heel erg veel maar als de pup het goed aan kan wie ben ik dan? Hopelijk voor de pup krijgt hij dit op volwassen leeftijd ook want eenmaal aangeleerd krijg je het er niet meer makkelijk uit. HOe meer je beweging geeft hoe groter de vraag naar beweging wordt namelijk. Vandaar dat ik mijn honden veel beweging geeft omdat ik ze veel beweging wil kunnen geven (zolang dat medisch gezien mogelijk is).

Je hebt een standaart maat om je eraan te houden en om daar vanaf te wijken. Mijn hond at als pup vele malen minder als welke andere pup dan ook hij at per dag misschien 1% van zijn lichaamsgewicht (ik voer vers en toen voerde ik ook veel barf) en daar had hij ruim voldoende aan. De maatstaven liggen echter heel anders (volwassen honden 2% en puppen kan tot wel 5% nodig zijn dacht ik). Nu is mijn hond ook als pup altijd al heel relaxt en rustig geweest dat zal er zeker mee te maken gehad hebben dat hij niet zoveel eten nodig had.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:36

Bij ons 45-60
4 maal per dag eruit en elk 15 minuten. Hij is al 13 jaar dan vind ik een uur per dag meer dan genoeg.. Soms in het weekend een wandeling van een half uur. Vroeger ging ik ook fietsen met hem maar met zijn leeftijd nu vind ik dit te actief.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:26

Graag de meningen over wat wel of niet genoeg/teveel beweging is in het discussietopic geven. Dit topic is puur bedoeld om een beetje inzicht te krijgen in hoeveel mensen tegenwoordig met hun hond lopen.
Het zou jammer zijn als mensen hun antwoord aanpassen of niet durven te geven door eventuele meningen.

Toelichting over waarom je zoveel/zo weinig met je hond loopt zijn uiteraard welkom (leeftijd, gezondheid .e.d spelen mee).

Ben op het moment heel erg druk, maar zal binnenkort eens een vragenlijst maken die wat uitgebreider is. Moet zeggen dat ik het toch wel interessant vind wat ieders visie hierop is (ook al komt die misschien niet overeen met de mijne).
En merk door dit topic ook wel dat ik waarschijnlijk toch wat onderwerpen hiervoor zal moeten mengen om een compleet beeld te krijgen. (Beweging, leeftijd, gezondheid, ras, grootte, gewicht, huisvesting, voeding etc.)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:37

Iemand zei hier dat mensen die kort met de hond lopen niet reageren, dus ik zal maar even reageren haha! Niet mijn hond maar van mijn vriend. Hoogstens een kwartier per dag. Eerst vond ik het ook wel zielig maar die hond wil serieus niet. Ze heeft in de tuin (geen enorme tuin, wel een lekkere lengte waar ze op en neer rent) speeltjes en hondenzwembadjes.
Als je aan haar vraagt wandelen komt ze soms heel enthousiast, maar regelmatig wil ze gewoon echt niet. Meeslepen kan wel, maar daar heeft niemand iets aan. Vandaar niet zo lang per dag, als ze langer aangeeft gaat ze natuurlijk wel langer, maar dat doet ze gewoon niet.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:57

hier ben ik weer.. heb een tijdje niet gereageerd, druk gehad etc.
we hebben een nieuw hondje er bij.
dus helaas worden er hier nog niet veel wandelingen gemaakt..
of in ieder geval, geen lange.

en moet zeggen met ons (oudste) hondje ga ik wel nog geregeld fietsen ongeveer een uurtje.
de rest van de energie verbruikt ze met de pup.
de pup begint ook al wat conditie te krijgen. we lopen iedere keer ongeveer een 10 min, met daarin natuurlijk wel veel gespeel van beide honden.
dit doen we zo'n 3 keer per dag, de rest van de dag spelen en slapen ze veel binnen en buiten (achterom).

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:06

Bij ons wisselend het ook nogal. Ten eerste woon ik naast het bos dus ideaal. S'ochtends een rondje van een kwartier. Als ik in de middagdienst zit nog even snel behoeftes doen buiten rond 12:00 uur, wat rond de 5 minuten zal zijn. Dan neemt mijn vriend de hond mee naar de boerderij waar hij los loopt samen met een andere hond. Ook gaat hij mee koeien halen, wat rond een dikke 20 minuten zal zijn. Dan rent hij door het land, helemaal in zijn nopjes. Als hij weer mee terug naar huis gaat nog even een kwartier fietsen of lopen en dan voor bedtijd nog even 5 minuten. Op zondag, als we allebei vrij zijn, gaan we vaak naar een bos wat verder weg met een meertje oid.

Verder spelen we ook regelmatig in de tuin of in de bak met een bal, verkiest hij zeker boven een wandeling haha. Heb een Jack Russel van een jaar en 3 maand inmiddels :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:59

dierenfan schreef:
ik vind het triest dat mensen een pup af staan in een asiel met 3 benchen erbij en het feit dat hij te druk en energiek is. Dat vind ik nog vele malen erger dan iemand die 2 uur loopt met zijn pup. Vind het wel heel erg veel maar als de pup het goed aan kan wie ben ik dan? Hopelijk voor de pup krijgt hij dit op volwassen leeftijd ook want eenmaal aangeleerd krijg je het er niet meer makkelijk uit. HOe meer je beweging geeft hoe groter de vraag naar beweging wordt namelijk. Vandaar dat ik mijn honden veel beweging geeft omdat ik ze veel beweging wil kunnen geven (zolang dat medisch gezien mogelijk is).

Je hebt een standaart maat om je eraan te houden en om daar vanaf te wijken. Mijn hond at als pup vele malen minder als welke andere pup dan ook hij at per dag misschien 1% van zijn lichaamsgewicht (ik voer vers en toen voerde ik ook veel barf) en daar had hij ruim voldoende aan. De maatstaven liggen echter heel anders (volwassen honden 2% en puppen kan tot wel 5% nodig zijn dacht ik). Nu is mijn hond ook als pup altijd al heel relaxt en rustig geweest dat zal er zeker mee te maken gehad hebben dat hij niet zoveel eten nodig had.

ja hoor, gelukkig wel :) Elke ochtend lekker naar het bos. Ze heeft inderdaad al een bere-conditie. Maar ik heb een hond uitgezocht met een goed gebouwd lijf en een flinke dosis energie, omdat ik hou van lange wandelingen maken met mijn hond. Ik zal (onder andere) daarom nooit een hond nemen met te korte pootjes of een hond die het gauw benauwd heeft.
En tja, met mijn oude hond met twee kunstknieën loop ik dat natuurlijk allemaal niet meer. Zij loopt, afhankelijk van of ze een goede of wat mindere dag heeft, een half uur tot drie kwartier. De jongste loopt dan vast mee, maar dan meestal aangelijnd. Daarna breng ik de oudste thuis en gaat de jongste mee naar het bos.