.Over Kyra: Ik krijg ook de indruk van angst-agressie als ik je zo hoor. Op de foto vind ik haar er niet ontspannen uitzien, eerder oncomfortabel en gelaten. Maar een foto is een momentopname dus dat kan vertekenen en daar ga ik verder geen conclusies uit trekken...
Haar schrikken en blazen zou ik op dit moment negeren en laten voor wat het is. Zij moet zichzelf ook weer even hervinden na deze heftige situatie, rust is nu denk ik het beste medicijn. Maar volgens mij had je die gedachte zelf ook al
.In het geval van angst-agressie:
Je begint al goed, niets forceren of afdwingen. Nog een andere tip: niet terugmeppen als ze agressief wordt, dan kun je een "vechten op leven en dood situatie" krijgen. Ze verdedigt zich, alleen daar slaat ze in door (aanval is haar beste verdediging). De truc is dus om haar het gevoel te geven dat ze de situatie kan vertrouwen en dat er niets gebeurd. Dat ze dus zelf ook niets hoeft te doen.
Bij heropvoeden/correctie alles op mentaal overwicht proberen te doen. Neutraal en rustig blijven, zo min mogelijk emotie: geen angst, geen woede, jij = zen
. Denk aan een goede leider in een kudde, die gebruikt ook amper fysiek geweld. Hoe stabieler je bent, hoe vertrouwenswaardiger. Je mag duidelijk aangeven wat je wel of niet wilt, maar doe dat consequent en rustig. Ook bij spelen: jij houdt de controle en bent de rem. Wordt ze te druk: einde spel en probeer gelijk de rust terug te brengen. Laat haar niet broeden/opbouwen.
Probeer uit te dokteren wat Kyra graag wil en kom haar daarin tegemoet. Heeft ze een persoonlijke ruimte van 3m, respecteer die zoveel mogelijk. Drinkt ze bijv graag uit de kraan, zet die voor haar open en geniet met haar mee als ze druppels likt - op die manier leert ze vanzelf dat je leuk gezelschap bent.
Komt vast wel goed tussen jullie, nogmaals
) Ze wordt nu wel wat relaxter, ze is nu 4 jaar ongeveer dus dat heeft even geduurd. Ze heeft zich altijd zo gedragen ( behalve toen ze de eerste keer krols was, toen was het ineens een aandachtsslet :/ )