Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:51

Onze hond, friese Stabij van bijna 1,5 gaat minimaal zo'n 4 of 5 keer uit. Vaste tijden zijn niet echt te zeggen wegens ons werk, maar regelmaat is er natuurlijk wel.

Ik laat hem voor mijn werk uit (tussen 6 en 7).
Na mijn ochtenddienst laat ik hem uit (tussen 11.en 13.00).
's middags laat ik of mijn vriend hem uit, tussen 15.00 en 17.00
's avonds laat ik hem uit omstreeks 22.00 / 23.00
's nachts na werk laat mijn vriend hem uit omstreeks 03.00

Kan zomaar gebeuren dat ik vroeg klaar ben met ochtenddienst en hij dus extra meegaat. niet elke wandeling is even lang en niet altijd zelfde rondje. Moet voor hem ook leuk blijven uitgelaten te worden. Overdag, zoals nu bijvoorbeeld, kan hij in de tuin en zelf bepalen of hij binnen of buiten wil liggen. Hij ligt binnen niet in de bench, heeft een mand maar verkiest vaak een andere plek om te slapen;-)

De middag wandelingen en vaak ook avond zijn meestal langer. Zeker in de middag gaan we naar het bos, langs het kanaal, balletje gooien, gewoon lekker samen bezig zijn.

We zijn al naar diverse cursussen geweest en binnenkort begint de volgende cursus weer. Mentaal bezig blijven is erg belangrijk vindt ik en hij geniet er zichtbaar van. Hij kan soms erg slim zijn, slimmer dan goed voor hem (oh nee ons;-)) is. Weet ook heel goed dus wat niet mag. Consequent blijven en voldoende uitdaging en beweging bieden dus.

Las ergens fietsen met je hond, bericht op vorige pagina. Was geloof ik van iemand die nog geen hond had, maar ook naar puppycursus wilde. Fietsen hebben we bewust nog niet veel met hem gedaan. En enerzijds om zijn leeftijd, te jong fietsen is niet goed ivm oa groei / spieren etc. Maar vooral ook omdat ik wandelen heerlijk vindt en we een super omgeving hebben. 1 tot max 2 km van zowel water als bos af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:56

Onze teckel:
sochtends voor het werk rond 6 uur +/- 30-45 min wandelen
daarna afgezet bij de buurvrouw die ook een teckel heeft zodat ze lekker kunnen spelen, smiddags gaan ze dan een uur wandelen
rond vijf uur dan weer een half uur/uur, dan halen we haar op bij de buurvrouw en dan na het eten gaat mijn moeder vaak nog lekker wandelen in het bos... en dan meestal savonds om tien/elf uur nog 5/10 min even plassen en dan de bench in..
op vrije dagen doet ze uiteraard zelf wandelen mn moeder en in de vakanties ook :)

maar ze krijgt over het algemeen erg veel beweging

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:57

Tja ik denk dat het ook te maken heeft met de ruimte die je thuis hebt. Mijn honden gaan iedere ochtend een half tot een uur mee achter de dijk, gewoon los dus onze jonge hond (5 jaar) rent alle kanten op en heeft de tijd van zijn leven terwijl onze oudere (10 jaar) meer interesse heeft in alle luchtjes dan voor de hele wandeling. Onze kleine hond (6 jaar, chihuahua) rent net zo leuk met de jongste mee en heeft ook de tijd van zijn leven. We komen andere honden tegen, ganzen waar hij achter aan kan, iedere ochtend zwemmen, gooien met de stok en gewoon lekker door het hoge gras lopen en rollen door het zand.

De rest van de dag gaan ze niet meer uit maar ze hebben de hele dag de keus of ze naar binnen of naar buiten willen. Ze kunnen de wei in wanneer ze zelf willen dus als hij weer last krijgt van de dolle 5 minuten dan vliegt hij door de tuin en de wei om vervolgens naar kantoor te vliegen, op de bank te gaan liggen en te gaan slapen..
Mijn honden kunnen de hele dag hun behoeftes doen, hebben meer dan voldoende ruimte, zien de hele dag mensen (altijd iemand thuis) en kunnen doen en laten wat ze willen.
Meerdere keren per dag uitlaten is voor een hond al geen optie en bij de andere 2 merk ik niet dat ze die drang hebben. Dit is voldoende voor ze.

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:58

Wij doen het 3x per dag:

'S ochtends een kwartier
'S middags een kwartier
'S avonds een kwartier.

Dat is onze vaste ritme, maar heel erg vaak als we tijd hebben gaan we met haar naar de hei en blijven we anderhalf uur weg.
Dat minstens 3 keer in de week, daarnaast lopen we soms langer dan een kwartier naar een meertje vlak bij ons huis, dan lopen we daar naartoe en blijven we een halfuur ofzo. Bovendien hebben we een tuin waar madam veel in rent :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:00

Wij hebben een Spaanse Waterhond.
Totaal geen vast schema, Maya kan gewoon altijd naar buiten met een luik, meestal spelen we vaak met haar bal in de grotere voortuin gaan 1 keer per dag wel eens wandelen 30 minuten in de velden.
Maar doorgaans spelen we veel met dr bal en dat vind ze echt helemaal top :')
Fietsen doe ik ook wel eens met haar!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:03

risje schreef:
Las ergens fietsen met je hond, bericht op vorige pagina. Was geloof ik van iemand die nog geen hond had, maar ook naar puppycursus wilde. Fietsen hebben we bewust nog niet veel met hem gedaan. En enerzijds om zijn leeftijd, te jong fietsen is niet goed ivm oa groei / spieren etc. Maar vooral ook omdat ik wandelen heerlijk vindt en we een super omgeving hebben. 1 tot max 2 km van zowel water als bos af.

Dat ben ik , maar mijn husky is geen jonge hond meer + dat ie voor hij bij mij kwam al voor de slee gelopen had.
Vaak gaat ie niet meer mee aan de fiets, zit misschien tussen mijn oren hij is fit zat maar al wel 9 jaar.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:05

Mijn hond (akita) laten we 2 keer per dag een half uur uit.
s'ochtends en s'avonds na het eten om 7 uur.
Als we er s'avonds heel laat in gaan, en waarschijnlijk wat langer uitslapen, gaat ze s'avonds voor het slapen altijd nog even 10 minuutjes.

Ze doet het er prima op en is het al gewend van jongs af aan.
Verder kan ze de hele dag naar buiten in de tuin.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:10

Mjetterd schreef:
Als we er s'avonds heel laat in gaan, en waarschijnlijk wat langer uitslapen, gaat ze s'avonds voor het slapen altijd nog even 10 minuutjes.

Voor een Akita vind ik dat wel weinig, dat is in totaal maar een uur en iets meer. Gewend of niet, dat vind ik geen reden om weinig te lopen eerlijk gezegd. Tuin hebben honden ook al na een week gezien, daar valt niets meer uit te halen om zichzelf te vermaken\.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:12

Ik denk dat 1x per dag wat langer lopen dan je standaard rondje wel fijn is voor je hond, ook je rondjes afwisselen is goed voor het koppie :)
Mijn doordeweekse schema voor onze Jack Russell reu van 10:
6.00: even een eerste plas doen
7.15: 15min
Tussen 12.00 en 14.00: 30-45min
17.00: 30min
als ik hardgelopen heb gaat de hond mee mijn cooling down rondje lopen 20.00: 10min
23.00: laatste rondje, 15min

in het weekend is het bijna altijd anders, dan gaat hij mee naar het bos of natuurgebied, mee naar de camping, of gewoon thuis.

hij heeft de hele woonkamer en keuken als wij niet thuis zijn, als we er wel zijn dan ook nog de achtertuin. Als de buren thuis zijn gaat hij ook hun tuin en huis in, buren zijn gek op hem haha!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:13

Hebben jullie honden dan allemaal een vaste tijd om te plassen?
Mijn honden hebben dat niet...
Ik heb vaak als ik om 8 uur me bed uitga,
Ik 2 hele diepe zuchten hoor, en alleen masr 2 neusjes onder de deken vandaan zie,
Soms slaap ik zelf tot 10 uur, en zijn ze nog luier als mij.
En soms moeten ze wel om 8 uur, dan geven ze dat gewoon aan..
Mijn honden zijn meestal de hele dag bij me..
En savonds is het meestal rond etenstijd, en voor het slapen gaan.
Maar dat is ook nooit rond de zelfde tijd :)
En wij maken elke dag minimaal een grote wandeling van anderhalve uur..

S_uus

Re: Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:14

Ik heb ook geen plas schema hoor, pa wel die gaat altijd rond half 9 half 1 en half 1 's nachts andere tijd weet ik niet dan ben ik meestal trainen.

Ik zelf heb geen vaste tijden behalve laatste ronde , die is wel rond 0.00 0.30 of zo

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:15

Nimfee schreef:
Mjetterd schreef:

Voor een Akita vind ik dat wel weinig, dat is in totaal maar een uur en iets meer. Gewend of niet, dat vind ik geen reden om weinig te lopen eerlijk gezegd. Tuin hebben honden ook al na een week gezien, daar valt niets meer uit te halen om zichzelf te vermaken\.

Ik ben wel benieuwd waar het idee vandaan komt dat akita's veel beweging nodig hebben :)?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:15

Bij mij gaan ze in de ochtend tussen 8 en half 10 een half uur. In de middag tussen 15:00 en 17:00 drie kwartier tot een uur en in de avond tussen 21 en 23 nog een half uur.
Ze gaan ongeveer 3x per week mee naar bos/strand en 1 van de honden loopt altijd los en krijgt elke dag wel hersengymnastiek door zoek spelletjes of trucjes te leren.
Ik probeer ook altijd een andere route te kiezen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-09-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:16

S_uus schreef:
risje schreef:

Dat ben ik , maar mijn husky is geen jonge hond meer + dat ie voor hij bij mij kwam al voor de slee gelopen had.
Vaak gaat ie niet meer mee aan de fiets, zit misschien tussen mijn oren hij is fit zat maar al wel 9 jaar.

Heb even terug gekeken, maar ben jij niet. Is Dezenaam, maar goed, jij hebt en hond en begreep uit dat bericht dat zij die nog niet heeft. Fietsen is goed, maar niet op te jonge leeftijd.

En inderdaad zoals je zegt, het zit vaak ook tussen onze eigen oren;-)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:17

Mjetterd schreef:

Pff dat vind ik ook wel weinig hoor. Akita of niet, ik denk dat elke hond het wel lekker vindt om even te rennen, benen strekken, snuffelen, spelen enz.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:18

Wij hebben een cavalier en doen t volgende:

'S ochtends (doordeweeks +- 7u, zondag +- 9u), 15 min, vervolgens eten
Nog een x 's ochtends (doordeweeks voor ik naar school ga, weekend rond 11/12) half uur
Smiddags als ik thuis kom/ouders thuis komen rond 3/4, half uur
Savonds na t avondeten rond 8u, halfuur
Savonds laat voor we naar bed gaan rond 11-12, kwartier

Vind persoonlijk 3x per dag echt te weinig, maar da dmijn mening (tenzij natuurlijk oudere, geblesseerde hond oid )

Edit: vaak als t mooi weer id en niet te warm is, savonds nog een blokje fietsen met haar :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 01-09-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:18

Aaah zo sorry haha.

Ja zit ook hoor, maar weet je wat het is hij is nu al even niet mee geweest aan de fiets maar dat echte husky gedrag heeft ie wel : gewoon knallen.

Ik kan dan mn handrem indrukken maar hij knalt gewoon door dus ik zou dat eerst moeten opbouwen met een klein rondje , even de tijd voor zoeken :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 13:25

Angeliquee18 schreef:
Hebben jullie honden dan allemaal een vaste tijd om te plassen?
Mijn honden hebben dat niet...
Ik heb vaak als ik om 8 uur me bed uitga,
Ik 2 hele diepe zuchten hoor, en alleen masr 2 neusjes onder de deken vandaan zie,
Soms slaap ik zelf tot 10 uur, en zijn ze nog luier als mij.
En soms moeten ze wel om 8 uur, dan geven ze dat gewoon aan..
Mijn honden zijn meestal de hele dag bij me..
En savonds is het meestal rond etenstijd, en voor het slapen gaan.
Maar dat is ook nooit rond de zelfde tijd :)
En wij maken elke dag minimaal een grote wandeling van anderhalve uur..

Nee, geen vaste tijden. Hij kan het ook lang uithouden, soms is het onvoorkomelijk dat hij 8 uur alleen zit, dan gaat hij natuurlijk gelijk uit en moet hij wel nodig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:29

Ik ga maar één tot twee keer per dag met ze weg. Dan gaan we wel een uur wandelen. Verder lopen ze de hele dag buiten op het terrein en speel ik tussendoor met ze (frisbee, bal etc.). Enige is dat ik wel de mestboy regelmatig ter hand neem om hondendrollen te ruimen maar dat is toch niet te voorkomen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:31

Mjetterd schreef:
Nimfee schreef:

Ik ben wel benieuwd waar het idee vandaan komt dat akita's veel beweging nodig hebben :)?

Als ik in google intik 'Akita beweging' dan zie ik overal dat een akita een groot uithoudingsvermogen heeft en veel beweging nodig heeft.
In de rasbeschrijving van de akitaclub staat "Een Akita moet regelmatig flink beweging krijgen" (bron: http://www.akitaclub.nl/index.php/rasse ... ving-akita).

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:31

Nimfee schreef:
Als ik in google intik 'Akita beweging' dan zie ik overal dat een akita een groot uithoudingsvermogen heeft en veel beweging nodig heeft.
In de rasbeschrijving van de akitaclub staat "Een Akita moet regelmatig flink beweging krijgen" (bron: http://www.akitaclub.nl/index.php/rasse ... ving-akita).

Dat moet elke hond toch (oude/zieke honden daar gelaten).

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:33

dyoka schreef:
Nimfee schreef:

Dat moet elke hond toch (oude/zieke honden daar gelaten).

Ja dat is inderdaad ook zo, geldt eigenlijk ook voor elke hond. Op de oude en zieken na. Of het nu een jack russel is of een duitse dog. Elke hond heeft gewoon lekker veel en leuke beweging nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:46

Hier geen vaste plastijden. Pup mag het gewoon achter thuis doen nog.

Zelfde als we geen vaste voertijden hebben.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:51

2 x een half uur vind ik inderdaad ook wel weinig :)
Iedere hond heeft beweging nodig, al is het een chiuwaua

Ben in in ieder geval blij dat ik niet de enige ben met een vaste tijd.
Mijn dagen lopen gewoon écht nooit hetzelfde.
Ik heb wel eens een hond in huis gehad,
Dit om stipt 8, 2, 6 en 11 uur piepte om te plassen.
Heel vervelend vond ik dat :p

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:54

Aaaaaah ten eerste; wat een geweldig mooie hond heb jij! <3

Ten tweede: ik vind dat een hond 4keer uit moet.. Dat deden we wel met onze hond (inmiddels overleden: ook een sheltie).
Smorgens, smiddags, rond avondeten en voor je naar bed gaat.. En dan een gewoon rondje van een kwartier..