Lijst hoeveel zout in kattenbrokjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:47

1. Orijen
2. Catloversgold
3. alle overige soorten die granenvrij zijn maar ik nog niet geprobeerd heb :P

Keuze voor CLG is omdat deze een stuk goedkoper is als andere graanvrije brok, ook wat lager in vleesgehalte hoor, maar nog altijd weer stukken beter dan supermarktvoer, één van de redenen dat het goedkoper is is ook dat het een nederlands merk is waarbij Orijen bijv geïmporteerd moet worden en dus logisch gezien ook duurder is

ts, lees je pb eens :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:50

Omdat mijn katten het daar het beste op doen. :) ik heb meerdere merken geprobeerd, maar ze laten het gewoon staan met gevolg dat de kat die op dieetvoer staat alles opvreet :=

RC eten ze allemaal, en dat vul ik zelf dus aan met stukjes kip etc :)

CalvinM

Re: Lijst hoeveel zout in kattenbrokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:51

Ah, vandaar! Dan is het begrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:53

Ja.. ik wilde ze eigenlijk graag op KVV hebben (met aanvulling voor de dieetvoerkat) dus ik vol goede moed van die rollen gekocht, meerdere merken. Allemaal weg kunnen doen :+

Ze zijn ook wel lastig, want wat kat A lust lusten B en C niet, en andersom. Had ik lever gehaald van een rund (ook voor mezelf :9 ) dus ik dat geven, haalt op 1 kat na de rest zn neus er voor op := als ik kip heb ook etc :=

Volgende keer beginnen we met kittens denk ik, dan kunnen ze meteen op KVV :j :+ deze katten zijn ook al wat ouder

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:59

Jans schreef:
haalt op 1 kat na de rest zn neus er voor op := als ik kip heb ook etc :=

Lol, dat heb ik een keer gehad toen ik mijn katten (nu nog maar 1) paling wilde geven. Ik had paling gekocht maar ik had nog over en ik had er echt geen trek meer in maar het moest toch op, dus ik dacht dat de katten dat wel zouden lustten. Halen die verwende krengen hun neus op voor dure paling lol.

Tegenwoordig is ze meer gewend aan verschillende soorten vlees/vis en eet ze eigenlijk alles wel. Haar enige wens is is dat het zoveel en zovaak mogelijk is graag... madame is een vreetzakje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:01

Ja paling moeten die van mij ook niet :')

Ik vind het wel naar hoor, want het is vet makkelijk als ik mijn katten gewoon vlees kan geven 's avonds, ik eet toch zelf ook elke dag vlees en ik bezuinig daar niet bepaald op. :+ (Op kattenvoer overigens ook niet :)) )

Vanavond krijgen ze wel weer kip :+ en dan mevrouw zeurpiet wat lever ofzo.

Is dat voor TS ook geen idee? Gewoon bij de supermarkt wat kippenlevertjes etc halen, voor afwisseling met het nattevoer / brokken?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:09

Annemiek80: sorry, was eten maken :P heb ik ook nu naast me staan maar ik ga meteen even kijken :)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:21

Renske heeft natvoer maar ook droogvoer voor de katten. Heeft een hoog percentage aan vlees en is granenvrij. Te koop in de meeste dierenwinkels. :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:27

Jans schreef:
Ja paling moeten die van mij ook niet :')

Ik vind het wel naar hoor, want het is vet makkelijk als ik mijn katten gewoon vlees kan geven 's avonds, ik eet toch zelf ook elke dag vlees en ik bezuinig daar niet bepaald op. :+ (Op kattenvoer overigens ook niet :)) )

Vanavond krijgen ze wel weer kip :+ en dan mevrouw zeurpiet wat lever ofzo.

Is dat voor TS ook geen idee? Gewoon bij de supermarkt wat kippenlevertjes etc halen, voor afwisseling met het nattevoer / brokken?

Bedoel je dan: gewoon dagelijks droog en natvoer zoals ik nu ook doe en dan af en toe eens een kippenlever en nog extra bij? Of als ie dan de kippenlever krijgt ipv natvoer? Enne...ik als vegetarier heb ff wat hulp nodig hoor... Kippenlever kan je bijv geven maar hoe? Bedoel...ik weet niet hoe t er uit ziet...en hoe maak je t klaar voor kattenbeest?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:37

Kippenlever/hartjes/ed. gewoon rauw in bakje geven. Voer het alleen ergens met een vloer die je kan moppen, want sommigen trekken ze het bakje uit.

Qua brokjes is carocat ook een optie in categorie betaalbaar en goed.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:42

Is het dan ook in 1 stuk of verstandig om zelf aan te snijden? Of juist niet... Waar meneer zn eten krijgt ligt overal laminaat dus moppen is geen probleem :) Maar bedankt voor de tip! Dan nog wat...waar vind ik de kippenlever/hart en weet ik wat nog meer wat ze kunnen eten?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:45

De meeste katten zijn vrij kieskeurig, dus kan goed zijn dat ze geen rauw vlees zo eten. Vaak wil het even koken of heet water eroverheen gooien wel helpen. Gaat wel een beetje ten koste van de voedingsstoffen, maar dat is dus ook meer voor het wennen. Het is verder niet erg om af en toe wat orgaan of spiervlees bij brok te voeren. Alleen geen bot. Ook geen rauw varkensvlees voeren maar verder mogen ze zo goed als alles.
In de supermarkt verkopen ze kippenhartjes en lever vaak wel. En anders naar de (bio)slager om te vragen of zij nog wat vlees hebben wat ze niet gebruiken. Sommige dingen kun je dan heel goedkoop krijgen.

Een top 5 brok heb ik niet, want mijn kat ging vrijwel meteen over op vlees, voor mijn hond idem. (Beiden om aparte redenen)
Maar inderdaad graanvrij.
Als je persé iets uit de winkel wilt, kijk dan naar de ingredientenlijst. Staat graan als eerste op de lijst, niet kopen. Al weet ik niet zeker of je dan nog iets overhoudt :+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:50

Ik mag hopen van wel.. :+ Moet even opschrijven wat...geloof Jans of Lieveli zei wat er juist wel en niet in moet zitten, want op basis daarvan ga ik denk ik dan een keuze maken. Rekening houden met de kosten, hoeveelheid zout en vlees. Ik hoop dan dat ik iets vind wat daar aan voldoet :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:52

Het zal je ben ik bang tegen gaan vallen. Was een tijdje terug met een vriend naar hondenbrokken aan het kijken voor z'n hond. Er was 1 merk waarbij graan niet als eerste op de ingredientenlijst stond.
Staat er: rundvlees, mais, tarwe, rijst (niet perse in die volgorde). Dus ja, rundvlees zit er in grootste hoeveelheid in, maar er zitten wel 3 verschillende soorten graan in die bij elkaar misschien wel weer meer zijn dan rundvlees. Slimme producent :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:53

friendly schreef:
Is het dan ook in 1 stuk of verstandig om zelf aan te snijden? Of juist niet... Waar meneer zn eten krijgt ligt overal laminaat dus moppen is geen probleem :) Maar bedankt voor de tip! Dan nog wat...waar vind ik de kippenlever/hart en weet ik wat nog meer wat ze kunnen eten?

Wij gaven de kat ze gewoon heel, dan zijn ze er lekker mee bezig. Ze kreeg ze puur als extratje als er een bakje afgeprijst was ivm de datum. Op die manier hoef je je ook geen zorgen te maken over tekorten, want 1 a 2 x per maand wat anders vangt de gewone brok op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:54

friendly schreef:
Ik mag hopen van wel.. :+ Moet even opschrijven wat...geloof Jans of Lieveli zei wat er juist wel en niet in moet zitten, want op basis daarvan ga ik denk ik dan een keuze maken. Rekening houden met de kosten, hoeveelheid zout en vlees. Ik hoop dan dat ik iets vind wat daar aan voldoet :)

Dat was Jans! Jans is van de informatie en ik ben van het commentaar :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:56

Als je een aantal merken gezien hebt die je wat lijken kun je ook die merken weer hier posten. Via internet kunnen wij wel zien wat de ingredienten zijn en misschien helpen in een keuze maken?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 18:00

MarcoBorsato schreef:
friendly schreef:

Dat was Jans! Jans is van de informatie en ik ben van het commentaar :+

Ik ken je ook wel van t commentaar, maar er zit ook wel eens wat nuttigs tussen :P Dus vond t net zo goed bij jou passen haha! Maar met je commentaar kan ik ook wel wat hoor :)

Sassol: als ik het niet vergeet is dat wel een goede optie :P

Edit: heb van catloversgold en perfect fit de samenstelling al gevonden maar perfect fit valt qua granen totaal af. Hartstikke veel mais en granen..

perfect fit inhome
Gedehydrateerde vetarme kipproteïnen(min. 24%)
Maïsglutenmeel
Maïsbloem
Dierlijke vetten
Rijstproteïnen
Volledige maïs
Sojameel
Gedehydrateerde vetarme varkensproteïnen
Rijst
Gehydroliseerde dierlijke proteïnen
Celstof
Gedroogde bietenpulp
Natriumchloride
Gist
Gedehydrateerde dierlijke proteïnen
Kaliumchloride
Goudsbloemmeel
Extract van yucca schidigera

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:12

Misschien het merk first class.
Is een redelijk onbekend maar, maar redelijk betaalbaar en te vergelijken met royal canin.

of visan optima, is iets duurder maar nog redelijk te doen.

Ik kan volledig begrijpen dat je niet de hoofdprijs wil/kunt betalen voor diervoeding. Zelf doe ik dat ook niet, let ik naast mijn eigen boodschappen ook heel erg op de diervoeding boodschappen.
(ben student)

Succes met je zoektocht!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:11

Ik heb even gekeken op de site van Ranzijn, schrok eigenlijk van de prijzen.
Als ik kijk bij Ranzijn webshop zie ik bij de 10kg verpakkingen varierend van 4 - 6,70 de kilo. Behalve de ranzijn huismerkbrokken, maar daar is het eerste op de ingredientenlijst: granen. En dan zit in de duurste (Hills) weer zout toegevoegd. Ook in Techni-Cal, die 5 euro de kilo kost.

Porta 21 Feline Finest Grainfree, kost in 10kg verpakking 3,60 de kilo.
Sannabelle No Grain kost in een 10kg verpakking 4,50 de kilo.
Ook zie ik geen zouten behalve choline chloride, een zout die tot de B-vitaminen behoort in deze merken terug.
Maar deze zijn dus inderdaad alleen via online winkels te bestellen.....

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:13

Ik heb hier onder een aantal kattenbrokjes (mede uit de top 5 van een aantal mensen) qua samenstelling op internet proberen op te zoeken en de onderstaande kunnen vinden. Dus niet in de winkel geweest maar het lijkt mij niet dat het verschilt.

1. Royal canin indoor
SAMENSTELLING
Maïs, gedehydreerd gevogeltevlees, rijst, isolaat van plantaardige eiwitten*, tarwe, dierlijke vetten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, plantaardige vezels, mineralen, bietenpulp, sojaolie, Fructo-Oligo-Sac- chariden, gist, visolie. TOEVOEGINGSMIDDELEN (per kg): Nutritionele toevoegingsmiddelen: Vitami- ne A: 14800 IE, Vitamine D3: 800 IE, E1 (IJzer): 44 mg, E2 (Jodium): 3 mg, E4 (Koper): 8 mg, E5 (Man- gaan): 57 mg, E6 (Zink): 185 mg - Conserveermiddelen - Antioxidanten.

Catloversgold
SAMENSTELLING
Kippenvleesmeel (28%), Bruine rijst (28%), Zalm (19%), Kippenvet
(6.5%), Gedroogde Eieren (6%), Lijnzaad (3.7%), Biergist (2.0%), Mineralen (1.0%),
Vitaminen (1.0%), Zalmolie (0.5%), Vismeel (0.5%), Taurine, DL-Methionine,
Appel (0.05%), Wortel (0.05%), Alfalfa (0.05%), Pepermunt (0.05%), Cranberries
(0.1%), Prebiotica: Mannanoligosaccharides (0.05%), Fructooligosaccharides (0.05%),
Natuurlijk antioxidant (0.05%) (geconserveerd met Rozemarijn and gemengde
Tocopherol),Yucca Schidigera Extract (0.05%), Probiotica: Enterococcus Faecium.
Sporenelementen: Zinkchelaat van aminozuurhydraat 391 mg/kg, IJzersulfaat
monohydraat 353 mg/kg, Zinksulfaat monohydraat 326 mg/kg, Mangaansulfaat
monohydraat 129 mg/kg, Koperchelaat van aminozuurhydraat 58 mg/kg, Kopersulfaat
van pentahydraat 46 mg/kg, IJzerchelaat van aminozuurhydraat 23 mg/kg,
Calciumiodate watervrij 1.8 mg/kg, Sodiumselenite 0.59 mg/kg.
Darmflorastabilisatoren: Enterococcus Faecium Cerenelle 68
(SF68: NCIMB 10415) 200.000 cfu/kg, Aminozuur Taurine: 1165 mg/kg
Geen conserveermiddelen of kleurstoffen toegevoegd.
Voor houdbaarheidsdatum, charge en registratienummer: zie codes op verpakking.

2. Orijen
SAMENSTELLING
Vers kippenvlees (20%), gedroogd kippenvlees (15%), verse kippenlever (4%), verse hele haring (4%), vers kalkoenvlees (4%), gedroogd kalkoenvlees (4%), verse kalkoen lever (3%), verse hele eieren (3%), verse gratenvrije snoekbaars (3%), verse hele zalm (3%), vers pluimveeharten (3%), kippenkraakbeen (3%), gedroogde haring (3%), gedroogd zalm (3%) , gevogelte leverolie (3%), gevogelte levervet (2%), rode linzen, groene erwten, groene linzen, luzerne, yam, erwtenvezels, kikkererwten, pompoen, spinazie, wortelen, rode appels, Bartlett peren, veenbessen, kelp, zoethout, engelwortel, venkel, goudsbloem, zoete venkel, pepermunt blad, kamille, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn.

VERS GELEVERD - vrij van conserveringsmiddelen en nooit bevroren.

Additieven: Nutritionele toevoegingsmiddelen: Vitamine A (15.000 IE/kg), vitamine D3 (2000 IU/kg), ijzer (40 mg/kg), jodium (3 mg/kg), koper (13 mg/kg), mangaan (14 mg/kg) zink (150 mg/kg), selenium (0,3 mg/kg).
Conserveermiddelen: Vitamine E

Voedingsstofgarantie:
Orijen kattenvoer voldoet aan de voedingsstofprofielen van de AAFCO (Association of American Feed Control Officials) voor alle levensfasen van de kat.

3. Iams multi-cat
SAMENSTELLING
Kip (> 30%), maïsmeel, dierlijke vetten, zalm (> 4%), bietenpulp, cellulose poeder, sorghum, gierst meel, rijst, maïsmeel, eieren, gedroogde hele eieren, kaliumchloride, biergist, fructo-oligosacchariden, DL-methionine, calciumcarbonaat, natriumchloride.

Toevoegingen: Vitamine A (70.000 IE/kg), vitamine D (1.200 IE/kg), vitamine E (250 mg/kg), koper (25 mg/kg), L-carnitine (100 mg/kg).

4. Almo nature - kip
SAMENSTELLING
vlees en dierlijke nevenprodukten (40%, waarvan 28% kip en 15% vers vlees), graan, olie en vet, extracten van plantaardige proteïnen, gist, mineraalstoffen, plantaardige nevenproducten.
Toegevoegde stoffen:
voedingsfysiologische additieven:
taurine (0,6 g/kg), L-carnitine (0,11 g/kg), vitamine D3 (334 IE/kg), vitamine E (167 mg/kg), vitamine C (84 mg/kg).
Sporenelementen: ijzer (10 mg/kg), koper (0,1 mg/kg), zink (68 mg/kg), mangaan (0,6 mg/kg).

5. Whiskas Indoor (deze heb ik nu)
SAMENSTELLING
Granen
Vlees en dierlijke bijproducten (waarvan 4% kip in de lichtbruine brokjes)
Plantaardige bijproducten (waarvan 2% bietenpulp, 0,03% yucca schidigera)
Oliën en vetten (waarvan 0,25% visolie, 0,1% zonnebloemolie)
Plantaardige eiwitextracten
Mineralen (waarvan 0,2% natriumtripolyfosfaat)
Groenten (4% worteltjes in de oranje brokjes, 4% erwtjes in de groene brokjes)

Edit: op het merk Orijen en Catloversgold is de rest vrij makkelijk te krijgen in een supermarkt, ranzijn ed.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:15

Hoeveel zout weet ik niet, maar ik weet wel dat whiskas erg slecht voor is. Voornamelijk voor de nieren geloof ik.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:18

Ik weet eigenlijk ook niet hoe zout word aangegeven tussen de ingrediënten.. Dat is natrium toch?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:00

ik zat even op de ranzijn site voor je te kijken, je hebt daar ook princess grainfree, had er nog nooit van gehoord maar er is daar dus wel een granenvrije brok te krijgen.

Terwijl ik de ingrediëntenlijsten door zat te spitten van andere soorten voer kwam ik meerdere malen 'maisglutenmeel' tegen.
Daar werd ik wat nieuwsgierig van aangezien mais van nature namelijk glutenvrij is (ik volg nl een glutenvrij dieet zelf), zoekende naar informatie hierover kwam ik het volgende tegen:
http://grondstoffencursus.nl/cursus/cursus_home/granen_1/68#
Eigenlijk dus gewoon een afvalproduct, daarnaast niet voor menselijke consumptie geschikt (oké het gaat hier dan ook om een diervoeder maar toch), en grotendeels geproduceert met GMO mais (aangezien het merendeel van maisglutenmeel uit de VS komt)

Zout kan in verschillende vormen aangegeven worden.
Natriumchloride (keukenzout), kaliumchloride, magnesiumsulfaat, daarom is het dus ook lastig te zien hoeveel zout er nu daadwerkelijk in een bepaald voer zit

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 18:46

Oke..maar als je weet dat weet kun je letten op alles wat kalium, natrium en magnesium er in heeft zitten. Ik ga eens even kijken naar dat merk wat jij daar noemt.. Ik vind het nu ook wel interessant om als er een ander merk voer moet komen te kijken naar de hoeveelheid vlees tov de rest en minder zout.