"dierenarts te duur"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:39

ik ga echt niet voor ieder wissewasje naar de da.
Een insectenbeet heb ik ook eens meegemaakt,ik zat er naast...meteen een pil prednison erin.(de da doet hetzelfde alleen per injectie)
Het was in de lip,als het in de bek van de hond was geweest was ik uiteraard naar de da gereden.
Hond met een blaasontsteking,even een kuurtje amoxcilline.Gaat het daarmee weg prima...zoniet naar de da voor nader onderzoek.De da doet hetzelfde.
Nu heb ik het geluk dat ik vrij makkelijk aan medicijnen kan komen.
Beetje zelf inschatten of ernstig iets is.Als je dat niet kunt gewoon naar de dierenarts gaan.

Een paard wat in ene niet wil eten en staat te kwijlen dan is de da er binnen een kwartier. ;)
En als je het verdomd om met een manke kat naar de da te gaan(ik las dat topic ook)zorg dan in iedergeval voor metacam.

bello2005

Re: "dierenarts te duur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:40

hier ook hetzelfde,, ik ga echt niet voor ieder klein iets naar de da,,, ik ga tenslotte zelf ook niet als ik 1 keer moet hoesten naar de dokter...

ik kijk altijd alles eerst aan,,

purnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:41

En wat nou als je zonder werk komt te zitten? Moet je je beestje dan maar op straat zetten? Tuurlijk kan je wel met je dierenarts een regeling schikken, hebben wij ook gedaan voor een zware operatie van mijn kat.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:42

voor je dieren heb je en spaarpot..

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:43

Wij hebben er ook een op stal.
Pony was dood en doodziek, VERZEKERD VOOR 80% VAN DE KOSTEN!!!
En dan nog moest ze nadenken of ze die 20% kon betalen. _-:(

De dierenarts is pas gekomen toen de stalbaas de stal niet meer in durfde (bang om een dood paard aan te treffen).

Dier ziet er super slecht uit en ze kijkt er niet naar om..
Erg sneu

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:43

Ik ga ook niet voor alles naar de dierenarts, maar ik kan gelukkig wel inschatten of iets ernstig is of niet. Vertrouw ik het niet dan bel ik gewoon altijd. Tot nu toe heb ik gelukkig nog nooit te laat gebeld voor iets, dus blijkbaar kan ik het bij mijn eigen dieren wel redelijk goed inschatten.

De frustratie is ook niet dat men niet meteen belt voor onbenullige dingen. Maar soms lijkt het in een openingspost of een dier meer dood dan levend is. Als men dan nog geen dierenarts wil bellen dan kan ik wel link worden. Met een beetje logisch nadenken kom je ook al een eind..

Als je het financieel even minder hebt valt er altijd wel iets te regelen met de dierenarts of met familie. Is het een langdurige situatie dan kan het idd beter zijn om het dier weg te doen. Lijkt me ontzettend klote, maar mocht ik ze niet meer kunnen bieden wat ze nodig hebben dan moeten ze ook weg. Al zou ik er alles aan doen om dat voor te zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:44

bello2005 schreef:
voor je dieren heb je en spaarpot..

Of je kan een verzekering afsluiten en voor honden en katten is deze niet eens zo heel duur.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:45

mijn dieren zijn niet verzekerd,,, want verzekering betaald 9 van de 10 keer niet uit

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:49

bello2005 schreef:
mijn dieren zijn niet verzekerd,,, want verzekering betaald 9 van de 10 keer niet uit

klopt...je mag premie betalen maar als het zover is wijzen ze je op de hele kleine lettertjes achterop :D En daar valt jou dier wat behandeling betreft net buiten.

Bij mij is alles te antiek om te verzekeren.Een paard van 20 en 27....en 6 honden die ook belegen zijn.Niemand wil mij :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:50

Wat ik wel heel vervelend vind is dat je nooit een idee hebt waar je aan toe bent. Ja, de standaard ingegrepen als een enting en een castratie...

Van het voorjaar kreeg onze hond een kuchje... 5 weken af en aan naar de dierenarts, totaal 1250 euro lichter, en hond in laten slapen.
Als we het van te voren geweten hadden, hadden we nog steeds hetzelfde traject doorlopen hoor, daar niet van. We hebben ook nooit gevraagd van: wat gaat dat kosten?
Ohja, wel met de ct scan.

Ik vraag me weleens af of het daadwerkelijk nodig is dat de kosten de pan uit rijzen, want om op de titel van dit topic in te gaan: de da ís ook duur, en soms echt belachelijk duur imo

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:50

bigone schreef:
Zo en dan de andere kant van het verhaal. Gezin met twee kinderen , koopwoning en beide ouders werken. Ouders verliezen hun baan, proberen op alle mogelijke manieren de eindjes aan elkaar te knopen. Hond word erg ziek, da kosten lopen in de honderden euro's. En dan, lekker puh, had je in de goede tijden maar geen dier moeten nemen. Kun je net zo goed zeggen dat mensen van 65 voor de trein moeten springen want ze gaan geld kosten als ze oud en versleten zijn.

_/-\o_ _/-\o_ sorry hoor ,dit is dan de werkelijkheid.....
Hoorde laatst van een dierenarts dat er héél veel mensen schulden hebben bij de praktijken......ja zelfs voor hondjes (bij de paarden is dit algemeen bekent)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:51

bello2005 schreef:

Dat is gelukkig niet waar, mijn dieren zijn wel verzekerd, mijn kat nu niet meer, maar ik heb altijd alles teruggekregen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:54

Ben ik helemaal eens.

Ik vind het onbegrijpelijk.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:59

bello2005 schreef:

Dat is ook niet helemaal waar. Heb nu een aantal dingen gedeclareerd voor mijn hond en heb van elke (nog geldende) declaratie minstens 80% terug gekregen.

Of een dier hier wel of niet naar de DA gaat ligt geheel aan de ernst. Met de 1e de beste kuchje of verkoudheid ga ik echt niet naar de DA, dat vind ik zonde van mijn geld. Ik ga ook niet voor elke dwarszittende scheet naar de dokter. Hij ziet me al aan komen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:00

Vind het vaak ook wel een beetje gezeur op bokt hoor. Ze zijn niet altijd direct helemaal stuk, van bokt moet je voor iedere dwarse scheet naar de dierenarts, of tenminste een halve medicijnkast opvoeren en uitsmeren over je dier.

Mijn hond is meestal sneller weer heel als ik eigenlijk, is ooit een struik met wespen in gelopen en toen dat gebeurde dacht ik "thuis meteen de DA bellen" was thuis waren alle bulten alweer aan het slinken en madam was net zo vrolijk als altijd. We hebben haar ook wel eens een dagje laten manken, wat een dierenbeulen zijn we toch :oo

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:03

Ben het er geheel mee eens, dat wanneer men het er niet voor over heeft om met het dier naar de da of va te gaan,
dat men dan nooit het dier had moeten nemen.
Wanneer je een dier neemt hebt ben je daar ook verantwoorlijk voor, daar hoort ook een juiste verzorging bij.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:13

Ik denk dat het ook wel van dier tot dier soms afhangt niet ?
Ik ga bevoorbeeld geen operatie van honderden euro's uitgeven aan mijn cavia , maar zou dan wel mijn laatste cent uitgeven om mijn hond of pony te redden.. ?
Ik hou van mijn knaagdieren maar als er echt grote kosten moeten gebeuren en ze hebben erg veel pijn zou ik ze eerder een spuitje laten geven dan al je geld erin te pompen.
Nu een voorbeeld. Wij hadden over een jaar onze eerste kat in huis genomen. Een kitten van 8 weken oud. Op haar 6 maand was er kattenaids vastgesteld. Ze was erg ziek maar alles kon verholpen worden door medicatie en door levenslang binnen te zitten. Maar ze was al zo gewend aan het buiten rond ravotten en de medicatie nu ook niet goedkoop was hebben wij na goed overleg in ons gezin besloten haar toch een spuitje te geven. Ik wou ze liever houden of desnoods naar een opvang gezin brengen maar mijn moeder heeft dan toch uiteindelijk de beslissende keuze gemaakt.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:19

Ik vind een aantal posts hier ontzettend kortzichtig. 'Dan moet je je beest maar weg doen'. Hoi, we leven niet voor niets in de financiële crisis, het is niet alleen meer zo dat mensen geen paard meer kunnen onderhouden, maar ook zo dat nog maar weinig mensen de luxe hebben van het kunnen aanschaffen van een paard. Een gezond paard raak je aan de straatstenen nog niet kwijt, laat staan een paard met een kwaaltje.
Dus, volgens sommige bokkers hier zou ik mijn paard dan maar beter direct kunnen laten inslapen, met de kans dat hij later een dodelijke kwaal oploopt, waarvoor hij een miljoenenoperatie moet ondergaan? Nou, ik mag toch werkelijk hopen dat iedere dierenarts mij dat weigert.

Nee sorry, mensen die met ieder klein dingetje naar de dierenarts gaan hebben toch zeker geld te veel. Niet eens zo zeer omdat we in de crisis zitten, maar gewoon omdat veel mensen het wel heel erg kunnen overdrijven. Ik weet niet hoor, ik zit niet voor iedere kleine buikpijn of voor iedere nies bij de huisarts, waarom zou ik dan voor mijn paard de dierenarts laten komen als hij een dagje onregelmatig loopt.
Als mijn paard iets heeft, dan kijk ik naar de symptomen, en naar de ernst ervan. Weet ik niet wat het kan zijn, of twijfel ik of de ernst hoog genoeg is, dan vraag ik om andermans mening. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik slecht voor mijn paard zorg, sterker nog, ik ben in ruim 2 jaar voor niets meer naar de dierenarts geweest dan de standaard inentingen, en bij zijn laatste enting een maand terug kreeg ik nog het compliment mee over hoe ontzettend gezond hij eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:24

Hier gaan we ook niet om elke wissewasje naar de DA. Af en toe kijken we eerst even 1 a 2 daagjes aan. Ontstoken wondjes behandelen wij zelf. Tenzij het natuurlijk extreem is, maar zo ver laten wij het niet komen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:32

Als mn paard ziek is, altijd veearts.
Ten alle tijden. Als ik het niet vertrouw dan komt hij.
Savonds, met spoed.

Kosten interesseren me niet dan. Vaak sturen ze de rekening achteraf.
Ik heb de va een x 2 maal met spoed gehad. Mn paard deed heel lusteloos en afwezig. Dingen waar ze normaal op protesteerd kon ik nu gewoon doen. (Aan haar oren zitten). En ze had verhoging.

Ze bleek last te hebben van baarmoederkrampen icm hengstigheid. Hij gaf een pijnstiller.

Mijn paard gaat voor de rekening. Sowieso

Als je hem niet kan betalen moet je nadenken of je je paard wel moet aanhouden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:39

Ook handig om van te voren door de dierenarts te laten bepalen wat het ongeveer kost.
Mijn hond moest paar jaar geleden worden geholpen aan een gezwelletje op z'n neus.
Ik vroeg wat het zou kosten en ze schreven het voor me op, op het papier met de behandeling die ik mee kreeg. Zou ongeveer 500,00 kosten.
Toen werd m'n hond na een paar dagen geholpen, ging ik afrekenen en was de rekening iets van 700,00.
Ik kon dat papier laten zien en zei dat ik niet verwacht had dat de rekening zo hoog was.
De assistente ging met de dierenarts overleggen en ik hoefde 'maar' 500,00 (ongeveer) te betalen. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:42

Moderatoropmerking:
We begrijpen dat dit een heel actueel onderwerp is waarover veel mensen een mening hebben en iedereen bezig houdt. Laten we niet vergeten te nuanceren en mensen niet direct te veroordelen, want elke situatie is weer anders. Aanvallen, al dan niet persoonlijk willen we hier niet tegen komen. We zien ook een hoop genuanceerde berichten, bedankt daarvoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 02:51

capopjekop schreef:
Als je het financieel even minder hebt valt er altijd wel iets te regelen met de dierenarts of met familie.

Onze DAP doet het niet meer hoor, veel te veel mensen die de rekeningen nooit meer betalen.
En familie... ik denk niet dat iedereen daar zomaar op kan rekenen. Mijn schoonouders zijn ook ingesprongen toen een kat was aangereden en de poot geamputeerd moest. Maar ik was heel kwaad dat ik vooraf een offerte kreeg van de DA, die later maar liefst 300 Euro hoger uit bleek te vallen. Ook de nacontroles die er bij zouden horen moesten we achteraf ineens wel betalen, dat was nog eens 150 Euro extra erbij (kat had na de operatie last van ontstekende wonden, extra spuit erin, extra bezoekjes,.. :roll: )
Achteraf waren we bijna 1000 Euro kwijt voor de kat. Had ik dat vooraf geweten, met mijn excuses aan de lieve poezel, dan was het verdict wel anders geweest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 03:42

vivana schreef:
bigone schreef:
Zo en dan de andere kant van het verhaal. Gezin met twee kinderen , koopwoning en beide ouders werken. Ouders verliezen hun baan, proberen op alle mogelijke manieren de eindjes aan elkaar te knopen. Hond word erg ziek, da kosten lopen in de honderden euro's. En dan, lekker puh, had je in de goede tijden maar geen dier moeten nemen. Kun je net zo goed zeggen dat mensen van 65 voor de trein moeten springen want ze gaan geld kosten als ze oud en versleten zijn.

_/-\o_ _/-\o_ sorry hoor ,dit is dan de werkelijkheid.....
Hoorde laatst van een dierenarts dat er héél veel mensen schulden hebben bij de praktijken......ja zelfs voor hondjes (bij de paarden is dit algemeen bekent)

Bij mijn dierenarts (voor mijn twee katten en twee konijnen :) ) moet je gewoon meteen afrekenen. Gisteren nog geweest om een nieuw konijn te laten castreren. Was meteen 100 euro armer ;) . Bij mijn paard heb ik van de week nog de rekening van de dierenarts (was voor zijn tanden, dus viel gelukkig mee) betaald, net even een paar dagen te laat, omdat ik ook op geld zat te wachten. Maar ik betaal tenminste. Kan ik het niet betalen (ben ook maar een alleenstaande moeder), helpt mijn vriend gelukkig mee of ik regel een betaalregeling of iets. Gelukkig nog nooit gehad in al die jaren en helaas heb ik het 'potje' wat ik opgebouwd had voor andere onvoorziene zaken nodig. Dus die kan ik opnieuw op gaan bouwen (verzekering, begin ik niet aan!!!). Het is echt niet makkelijk na een onverwachte scheiding met alles wat er na nog komt aan ellende, maar mijn dieren blijven. Hoe dan ook. En als er wat met ze is, komt er een arts bij, al haal ik niet voor alles meteen een DA erbij, want dat vind ik ook onzin. Met mijn dieren gaat het gelukkig al jaren prima, al heb ik vorig jaar 500 euro in totaal uitgeven aan een ziek konijn, die ik uiteindelijk helaas in heb moeten laten slapen. Dat was weer even een kostenpost, maar ik ga toch echt met zo'n ziek dier naar een DA toe. Dan werk ik maar wat meer en bezuinig op zaken of iets. Al moet ik zeggen, dat ik het geluk heb dat mijn vriend me ten alle tijde bij staat financieel, als ik het echt even zwaar heb. Vind ik best moeilijk, maar ik ben daar wel dankbaar voor. Ik heb ook best veel verantwoordelijkheden, soms is het echt surviven en dan is hulp en steun wel iets heel fijns. :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 06:03

Geryon schreef:
Boras schreef:
Er bestaan natuurlijk ook situaties waarbij er bij aanschaf van het dier genoeg geld was, maar als gevolg van de crisis niet meer. Een beetje nuance kan geen kwaad :)

Dan doe je dat dier weg ;)

Dat is wederom veel te eenvoudig gesteld. Gebruik je fantasie bij het bedenken van mogelijke scenario's waarbij het niet zo simpel is als jij stelt.