Weer een zorgenkindje in huis, duimen jullie mee ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:39

Ach arm dier. Ik blijf even volgen !

Ewona

Re: Weer een zorgenkindje in huis, duimen jullie mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 18:24

ppff moeilijk om te beslissen ja.
Ik heb haar dus meegenomen naar de DA met het idee dat ze ingeslapen zou moeten worden, maar ik heb haar toch weer bij.
Omdat we nog ooit wekenlang bezig geweest zijn (in samenwerking met DA) om een andere pup erdoor te krijgen en dat toen wel gelukt is, vind de DA dat we haar ook een kans mogen geven.
Ook al is het moeilijk voor de pup en voor ons.
Wanneer is het lijden en wanneer is het nog een poging tot redden ?
Die lijn was toen ook erg dun bij het andere hondje, hij had ook heel veel problemen, heeft echt wel pijn geleden, zware maag-darm ontsteking gehad, is in coma geraakt... maar nu is hij een gezond kereltje van anderhalve kg en rent vol energie rond, het is een beresterk ventje geworden.
Dus hij had daarbij zijn bedenkingen en we hebben overeengekomen dat we haar de kans geven tot maandag. We weten beide wat mogelijk is, maar het moet natuurlijk ook allemaal mee zitten.
Moest het slechter gaan kan ik hem altijd bereiken in het weekend, anders ga ik maandag op controle.
Ze heeft nog even extra elektrolyten gekregen en een prikje wegens darmprobleempjes, waarschijnlijk infectie die op komst is.
Dus we worstelen nog even verder.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:53

Lastig hoor, maar blijkbaar heb je eerder bewezen het vermogen te hebben dit tot een goed einde te brengen :j
Jouw DA heeft daar dus toch vertrouwen in en niet geheel onterecht.

Hopelijk heeft het puppie nog voldoende over om er bovenop te komen en door de elektrolyten en de prik de goede kant op gaat.

Respect voor je inzet, je zal bijzonder weinig slapen denk ik.
Maar dat is het alles waard als puplief straks mag uitgroeien tot een gezonde hond lijkt mij ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:59

Super dat jullie je zo inzetten!!!

Wat is de kans in de toekomst van het pupje? Ik bedoel dan qua gezondheid. Gaat ze hier (bijna) zeker te weten nadelige gevolgen qua gezondheid aan houden op latere leeftijd of niet? Het is niet niets al zo vroeg zo enorm slecht te zijn geweest.Het kan namelijk makkelijk organen blijvende schade geven. Stel dat ze er met alle hulp bovenop komt (wat ik uiteraard hoop!!!) blijft het dan geen zorgenkindje?

Geen aanval dit hoor echt niet! Gewoon puur nieuwsgierigheid. Helaas ken ik het heel goed maar dan op gebied van kittens. Wij krijgen letterlijk alle gevallen die bestaan wel binnen en het is niet altijd raadzaam om door te gaan vanwege dat het kitten al zover uitgedroogd geweest is dat het bijna zeker is dat het nooit meer goed komt of dat het blijvend een zorgenkind is. Soms probeer je het toch en dan zie je toch dat ze zwakker zijn, snel wat mankeren, niet goed groeien enz. Gelukkig zijn er ook zeker zeer veel kittens waarbij het helemaal goed komt (het grootste gedeelte van de minder ernstig zieken). Altijd weer een gevoel van falen als het niet lukt hoewel je wel weet dat het geen falen is van jezelf maar een falen van de mensen die het de dieren aangedaan hebben!!! (blijf dat jezelf ook altijd voor ogen houden TS je doet wat je kan maar soms is alles wat je kan helaas nog in laten slapen. Echter nogmaals hard hopen dat het pupje gezond zeer oud gaat worden!)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:02

Oef wat moeilijk allemaal zeg...bewonderingswaardig dat je het op je neemt, aan jou en puppymoedertje zal het niet liggen. Houdt de puppy zich wel al beter warm of helemaal nog niet? Kan ik me bijna niet voorstellen als ik het zo lees. Ik ga duimen dat ukkiepup het red!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:08

Heel veel succes ermee! Hopelijk komt het goed..

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:09

Enorm respect voor wat jij voor diertjes doet, hier word ik echt vrolijk van.
En natuurlijk duim en supporter ik vanaf nu mee voor het kleintje! *\o/*

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:23

@dierenfan : ik beschouw het ook helemaal niet als een aanval hoor. Bij mij mag ieder mens zijn mening zeggen, zo is dat.
Ik sta ook helemaal achter die gedachte, dat als het niet meer verantwoord is, dat je dan beter een pup/kitten kan laten gaan, dan later een zieke, sukkelende hond/kat op de been te houden.
Zelf twijfel ik heel erg dat dit nog goed komt, mede doordat ik ook al veel moederloze pups heb zien passeren. We hebben 12 pups volledig kunnen groot trekken met de hand, maar daar tegenover staan natuurlijk ook een aantal pups die we moesten loslaten... dat kan ook niet anders.
De natuur kan soms hard zijn, maar wie zijn wij als mensen om daar tussen te willen komen.
Je kan doen wat in je macht ligt, maar ook niet meer dan dat, soms houdt het gewoon op.
Het probleem pupje waar ik het over had wat nu gezond rondloopt, was eerder opgegeven, heeft dus heel veel meegemaakt en is in coma gegaan. Toch is alles nog goed gekomen en is hij nu sterk en gezond, echt een taai beestje. Het was van in het begin een vechtertje, gewoon de max, zelfs als hij doodziek was gaf hij niet op. (kwam ook bij dat hij zowiezo hier mocht blijven wonen, ongeacht of het een zorgenkindje zou blijven)
Jammer genoeg zie ik dat niet terug in dit pupje, ze heeft geen vechtlust meer. Volgens mij was ze gewoon al te ver heen toen ze hier kwam, want ze was echt uitgedroogd.
In gedachten heb ik haar al opgegeven, ongeacht wat de DA zegt, maar natuurlijk ga ik gewoon door en zie wat er van komt.
Als hij haar die paar dagen nog wil geven om zich te herpakken, wil dat misschien zeggen dat hij er nog beterschap in ziet.
Zelf zie ik dat niet, maar dat is ook omdat ik haar telkens in handen heb, en hij haar maar even ziet en op die tijd moet oordelen.

Maar goed, zelfs als ze het niet moest halen, dan nog ben ik tevreden.
Ik heb het dan tenminste geprobeerd, en wat meer is : ik weet dat moedertje vanaf nu veilig zal zijn.
Zij hoeft dit nooit meer mee te maken. Zodra ze op gewicht is zal ze geholpen worden, geen fok machientje meer, toch weer een zieltje gered, ondanks alle narigheid.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:26

@Elpharo : zelf warm houden is er nog niet bij, niet in deze toestand. Maar we zorgen wel dat ze niet te fel afkoelt door kersenpitten kussentjes en een warmtelamp op afstand. Moedertje doet ook haar best weer en laat het pupje netjes bij haar liggen. Als moedertje even weg wil om te plassen of te eten, dan zie je dat het pupje wel dichter tegen de kersenpitjes aankruipt, vind ze dus wel gezellig aanvoelen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:51

Net je topic gelezen en wil je eerst mn complimenten geven dat je al deze dieren hebt geholpen of geprobeerd te helpen !

Hoop dat dit kleintje zich er doorheen gaat slaan, of iig genoeg opknapt om zeker te weten dat doorgaan goed is.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:04

idd diep respect en complimenten voor je kracht en steun voor die zielige kleine pup.
Zelf denk ik dat ze wel een kans maakt.. hoe zwak ze ook is .. ze is toch alweer 2 nachten doorgekomen. Meestal sterven ze binnen 48 uur.
Ik help mee duimen voor een goede afloop :)

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:08

Jeetje, hopelijk gooit die infectie geen roet in het eten. Wel fijn dat ze iig nog tot maandag krijgt, wie weet gaat het dan alweer wat beter. Hopelijk komt ze het weekend goed door, ik duim met je mee!

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:31

wat vervelend, maar je bent goed bezig. ik ben zelf dierverzorgster, zoals je zelf ook zegt en ik je verhalen hoor is de kans klein dat ze op knapt, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, succes komende dagen!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:08

Hoe is het pupje de nacht doorgekomen? Merk je verschil met gisteren?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:05

Jammer genoeg heeft het pupje het zoals verwacht niet gehaald.
Gisterenavond laat is het alsnog gestorven.
Toch een teken dat er meer aan de hand was vanbinnen, waarschijnlijk door de uitdroging.
Ze is maar 11 dagen mogen worden.
Maar ik ben blij dat ik haar de laatste dagen toch heb kunnen laten voelen wat warmte en verzorging is.
Ik had haar natuurlijk graag zien rondhuppelen over een aantal weken, maar ik leg me neer bij de beslissing van de natuur, beter zo.

Moedertje weet ook dat haar pupje er niet meer is.
We hebben haar de pup vannacht laten houden, zodat ze kon snuffelen en likken.
Vanmorgen hebben we het pupje weggehaald toen ze even buiten was met de dochter.
Gelijk het nestje uitgewassen met dettol en nieuw dekentje gegeven.
Ze heeft voormiddag heel het huis rondgekeken of ze haar nog kon vinden, maar heeft er zich bij neergelegd.
Ze zoekt nu fijn contact met onze andere hondjes. Die zijn heel sociaal en vangen haar dus goed op, ze mag zelfs bij hun in de mandjes gaan liggen.
Ik zag haar daarstraks ook al stiekem een voorraadje botjes aanleggen. Ze weet nog niet dat ze hier altijd beschikbaar zijn en dat ze dus niet hoeft te "hamsteren". :D

We spitsen ons nu volledig toe op het moedertje.
Ook zij verdient een nieuwe start.
Ze is vandaag uitgebreid in bad geweest (wou haar eerder niet wassen om haar geur herkenbaar te houden voor het pupje), ze is geborsteld, nageltjes geknipt, oortjes zuiver gemaakt.
Het is al een heel ander hondje, met een lekker fris geurtje, want ze stonk. (om het nog maar zachtjes uit te drukken)
Op het eerste zicht zou je denken dat ze in prima conditie is met die pluizige haren, maar als je haar wilt aanhalen voel je de ruggengraat, ribjes en heupbeentjes.
Er mag dus wel wat bijkomen, maar dat zal snel in orde zijn.
Ze moet ook nog veel leren voordat ze herplaatst kan worden : genieten van aanhalingen, haar angst moeten we aan werken, ze moet leren aan een leiband lopen, zindelijk worden en een paar simpele commando's kunnen opvolgen.
Ze is nog maar 5 jaar, dus dat gaat zeker lukken en dan heeft ze straks toch weer een leuk leventje voor zich.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:12

ach wat sneu vd pup..
Maar je hebt je uiterste best gedaan en er goed voor gezorgd. Gelukkig heb je de moeder nog wel kunnen redden en kun je die een fijn leven geven.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:43

Wat jammer van de pup. Maar vind het tof dat je zo je best hebt gedaan en nu nog doet voor moeders!

Heb je ook een foto van moeders?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:08

Ewona schreef:
@dierenfan : ik beschouw het ook helemaal niet als een aanval hoor. Bij mij mag ieder mens zijn mening zeggen, zo is dat.
Ik sta ook helemaal achter die gedachte, dat als het niet meer verantwoord is, dat je dan beter een pup/kitten kan laten gaan, dan later een zieke, sukkelende hond/kat op de been te houden.
Zelf twijfel ik heel erg dat dit nog goed komt, mede doordat ik ook al veel moederloze pups heb zien passeren. We hebben 12 pups volledig kunnen groot trekken met de hand, maar daar tegenover staan natuurlijk ook een aantal pups die we moesten loslaten... dat kan ook niet anders.
De natuur kan soms hard zijn, maar wie zijn wij als mensen om daar tussen te willen komen.
Je kan doen wat in je macht ligt, maar ook niet meer dan dat, soms houdt het gewoon op.
Het probleem pupje waar ik het over had wat nu gezond rondloopt, was eerder opgegeven, heeft dus heel veel meegemaakt en is in coma gegaan. Toch is alles nog goed gekomen en is hij nu sterk en gezond, echt een taai beestje. Het was van in het begin een vechtertje, gewoon de max, zelfs als hij doodziek was gaf hij niet op. (kwam ook bij dat hij zowiezo hier mocht blijven wonen, ongeacht of het een zorgenkindje zou blijven)
Jammer genoeg zie ik dat niet terug in dit pupje, ze heeft geen vechtlust meer. Volgens mij was ze gewoon al te ver heen toen ze hier kwam, want ze was echt uitgedroogd.
In gedachten heb ik haar al opgegeven, ongeacht wat de DA zegt, maar natuurlijk ga ik gewoon door en zie wat er van komt.
Als hij haar die paar dagen nog wil geven om zich te herpakken, wil dat misschien zeggen dat hij er nog beterschap in ziet.
Zelf zie ik dat niet, maar dat is ook omdat ik haar telkens in handen heb, en hij haar maar even ziet en op die tijd moet oordelen.

Maar goed, zelfs als ze het niet moest halen, dan nog ben ik tevreden.
Ik heb het dan tenminste geprobeerd, en wat meer is : ik weet dat moedertje vanaf nu veilig zal zijn.
Zij hoeft dit nooit meer mee te maken. Zodra ze op gewicht is zal ze geholpen worden, geen fok machientje meer, toch weer een zieltje gered, ondanks alle narigheid.

Volgens mij denken wij exact hetzelfde over dit soort dingen ;)

Heel veel sterkte met het verlies van het pupje en idd maar vast blijven houden aan het feit dat mams nu een geweldig leven tegemoed kan gaan en weg is daar waar ze zat!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:41

Inderdaad sneu voor het pupje, moedertje en voor jou die er zo voor gezorgd heeft, maar jou liefde en warmte heeft het zeker gevoeld.
Zorg nu inderdaad maar goed voor het moedertje, dat het nog een nieuwe start mag krijgen bij baasjes die er heel goed voor zorgen.
Fijn dat je zoveel doet voor de diertjes en ik zou een foto van moedertje ook heel erg leuk vinden!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 19:27

Ik zal in de volgende dagen proberen om een leuke foto van moedertje te maken.
Ze is erg bang en zou niet mooi op foto staan met haar angstige snoetje en oortjes naar achteren.
Maar als ze met onze hondjes samen in de weide gaat plassen zal het wel lukken, dan is het onverwacht.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:00

Diep respect voor wat je doet!
Waren er maar meer mensen zoals jij.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:29

Er zijn nog veel meer mensen die dieren voor een poosje opvangen.
Tenminste, ik ken er alvast een heleboel :)
Ik doe het soms ook wel eens voor een asiel, als ze bv een hondje hebben dat erg mager is.
Dan vragen ze me soms om het een tijdje bij te houden om te laten herstellen voordat het geadopteerd kan worden.
Ook voor heel schichtige hondjes doe ik het wel eens, die voelen zich prettiger in een gezin dan in een druk asiel vol blaffende honden.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:37

Jammer dat het kleintje het niet heeft gehaald.
De pup zal inderdaad meer hebben gemankeerd, de natuur heeft zo beslist.

Petje af hoe jij je zo inzet voor de dieren en je huis iedere keer weer opensteld voor de verschillende dieren.
Toppie.

Met het teefje zal het ongetwijfeld goed komen dankzij je zorg.
Met wat geduld en basis gehoorzaamheid en natuurlijk een knuffel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:40

Wat jammer dat het pupje is overleden.
Maar die kans zat er in, dat dacht je vanaf het begin al.
Gelukkig dat het moedertje bij jullie kan opknappen en een nieuwe kans in het leven krijgt.
Dat vind ik echt super! :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:06

complimenten voor je goede zorgen voor het pupje, helaas maar super dat je je toch ingezet heb.
Met de moeder komt het vast en zeker goed.