Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:55

Ik vind ook dat je de hond echt wel langer uit moet laten.. Hier wordt 's morgens een kwartier gelopen, 's middag half uur tot een uur, 's avonds een half uur en 's avonds laat nog even tien minuten.
Wij hebben ook een hondje dat het liefst de hele dag in haar mand ligt en liever lui dan moe is, maar als je een hond neemt vind ik ook dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om langer de hond uit te laten dan jij nu van plan bent.
Ook vind ik dat de hond te lang alleen is, hier is de hond maximaal 4 uurtjes alleen thuis, maar meestal heeft ze het geluk dat er altijd wel eentje thuis is.
Zelfs een klein rustig hondje wil aandacht en lekker wandelen.
Plus het is best zwaar om altijd in je eentje voor de hond te zorgen en hem uit te moeten laten, hier verdelen mijn zusje en ik de zorg en nu zij weg is op kamp, moet ik continue rekening houden met de hond. Geen probleem, ik wou zelf een hond, maar je bent gebonden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:59

Poess91 schreef:
@Leffroi maar waarom heb je dan precies een hond?

Omdat ik graag een gezelschapsmaatje wil. Die paar uur dat hij alleen is (en dat is in ons geval lang niet elke dag) maakt niets uit, in ons geval. Het is maar net wat je je hond aanwent, zoals ik in een eerdere reactie lees en hoe je hem op voedt. Uiteraard heeft die van ons in het begin ook wel geblaft toen wij weg gingen. Na een half jaar vroegen we onze buurvrouw of ze hem nog hoorde. Ze had hem in geen tijden meer gehoord. Wij zorgen gewoon voor voldoende afleiding en genoeg beweging en aandacht, naast de uren dat hij alleen is.

Dat ik een paar uurtjes per dag niet thuis ben, betekend niet automatisch dat ik geen hond kan hebben. Zoals nu ligt mijn hond ook te snurken (en te ruften xD) onder mijn neus en maak ik nu echt niet blij voor een wandeling. Zeker niet met dit warme weer. Dat komt vanavond wel weer (hij kan momenteel in en uit lopen wanneer hij wil). Langst dat hij ooit alleen heeft gezeten zal een keer van 11 tot 4 zijn geweest. Natuurlijk is ie blij als we dan thuis komen, maar als hij nog een uurtje had 'moeten' slapen, was hem dat ook best geweest. En hoge nood? Nee, als ze gewend zijn meerdere uren niets te kunnen doen qua behoefte, dan is er geen probleem. Ze kunnen immers een hele nacht zonder hun behoefte te doen, dus dan wil dat overdag ook wel.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:00

mika11 schreef:
Denk4ever, dan past jullie hond goed bij jullie situatie :)
Maar niet elke hond zal dat kunnen, niet voor niets belanden een hoop honden in het asiel ivm niet alleen thuis kunnen blijven.

Dat ben ik met je eens :))
En bij ons is de situatie ook zo ontstaan...
Van pup af aan is hij de eerst twee jaar dagelijks met mij mee gegaan naar mijn werk, maar die baas ging failliet en moest ik op zoek naar wat anders en daar kon ik moeilijk eisen dat de hond mee moest ;)
Dus in mijn werkloze periode de hond steeds vaker en langer alleen gelaten om aan het idee te wennen.
Toen begonnen met huidige baan waarbij ik dus tussen de middag naar huis kon...
En nu dus de situatie zoals het nu is...

Ik vind dat in dit soort topics altijd vrij veel gegeneraliseerd (spelling?) wordt terwijl je per situatie en vooral per hond moet kijken wat wel of niet kan.

Poess91

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:01

Ja je kan je hond eraan wennen.
Maar dat is in dit geval niet te doen denk ik zo?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:02

Amaris schreef:
Maar zie je honden die wél geestelijk en lichamelijk bezig zijn de hele dag, dan slapen die echt niet.

Ik kijk dan bijvoorbeeld naar de stalhonden die ik zo meegemaakt heb (jack russels, mechelaars en boerboels)
Die zijn de hele dag aktief want hebben de heel dag mensen om zich heen. Ja die liggen ook wel eens te slapen, maar niet van 8.00 uur tot 18.00 uur. Daar hebben ze het veel te druk voor.

Maar dat is in ts haar situatie niet het geval, en daar gaat het nou om ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:03

Ik ben echt een dierenmishandelaar lees ik hier. Onze hond gaat s morgens een kwartiertje uit (rond 9/half 10). Dan gaat hij s avonds nog een kwartiertje na het eten. En rond 11 nog een keer plassen voor de deur.
Met meer maak je hem ook echt niet blij maar hij is al wel 11 jaar oud en heeft redelijk versleten heupen. Al heeft hij nooit van wandelen gehouden.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:04

Ja precies het gaat om haar situatie.
En aangezien ze niet even een poos vrij kan nemen om de hond te laten wennen aan een dag alleen zijn in een nieuwe omgeving... Nee. Ik raad het af!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:04

mika11 schreef:
Ik denk dat een hond liever 3x een uur wandelt en de rest lekker bij je op de bank zit, dan de hele dag in de tuin zit te verpieteren.
Want daar vind ik het wel op neerkomen, omdat er niemand thuis is moet de hond zichzelf maar dag in, dag uit vermaken in een tuintje.

Volgens mij hoort een hond meer buiten op het erf / tuin dan bij de baas op de bank... :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:07

Leffroi schreef:
Amaris schreef:
Maar zie je honden die wél geestelijk en lichamelijk bezig zijn de hele dag, dan slapen die echt niet.

Ik kijk dan bijvoorbeeld naar de stalhonden die ik zo meegemaakt heb (jack russels, mechelaars en boerboels)
Die zijn de hele dag aktief want hebben de heel dag mensen om zich heen. Ja die liggen ook wel eens te slapen, maar niet van 8.00 uur tot 18.00 uur. Daar hebben ze het veel te druk voor.

Maar dat is in ts haar situatie niet het geval, en daar gaat het nou om ;)

Uh, :?

je trekt mn quote uit het verband

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:15

Poess91 schreef:
Ja precies het gaat om haar situatie.
En aangezien ze niet even een poos vrij kan nemen om de hond te laten wennen aan een dag alleen zijn in een nieuwe omgeving... Nee. Ik raad het af!

Maar je weet niet eens wat de hond, die zij eventueel neemt, gewend is? In menig asiel komen ze per dag ook maar even buiten hun hok en krijgen ze echt geen urenlange, individuele aandacht. De hond kan er als het ware alleen maar op vooruit gaan.

En in ts haar situatie is het ook niet zo, dat ze hond de hele dagen alleen zit. Er is 1 dag waarbij ze wat langer naar school moet. Nou, voor die ene dag? Hond went er vanzelf aan. Mits er dus genoeg afleiding gegeven wordt buiten het alleen zijn. Dat kan zijn spelletjes, wandelingen, fietsen als je het aandurft. Mentaal moe maken is waar het om draait. Dat geeft een hond rust. Dat is niet alleen zo met baasjes die veel weg zijn, maar ook met baasjes die de hele dag thuis zijn.

Onze overburen hebben de hele dagen niets te doen. Zijn letterlijk te lui om te werken (ongeveer letterlijk uit hun mond gehoord) en hebben 2 (of hadden, zijn inmiddels weggehaald) overactieve, agressieve honden. Nooit werd er met ze gewandeld en deden hun behoefte in huis. 2 mechelse herders. Hoe fout wil je het hebben?

De buren dáárnaast, hebben sinds kort een hond, terwijl ze overdag gewoon aan het werk zijn. Maar, daar wordt 'intensief' mee gewandeld en hij wordt opgevoed (ook nog eens een beagle). Niets geen last van die hele hond niet.

Tja, dan vraag ik me toch echt af waarom ts geen hond zou moeten nemen?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:18

ik vind veel reacties echt overdreven.! als ts een rustig hondje uit het asiel haalt zal die er zeker op vooruit gaan ipv achteruit,

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:20

miszblueeyes schreef:
ik vind veel reacties echt overdreven.! als ts een rustig hondje uit het asiel haalt zal die er zeker op vooruit gaan ipv achteruit,

mee eens!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:22

Dus het huisje is meteen een goed huisje omdat de hond erop vooruit gaat omdat het in een asiel (tijdelijk tussenhuisje) zat? Dat is makkelijk handelen dan!

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:24

Geryon schreef:
Dus het huisje is meteen een goed huisje omdat de hond erop vooruit gaat omdat het in een asiel (tijdelijk tussenhuisje) zat? Dat is makkelijk handelen dan!

om te doen of het hondje weet ik veel allemaal te kort komt van jullie is echt overdreven! als ts een hondje zoekt die bij haar situatie past is er niks aan de hand.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:24

Geryon schreef:

Het is ook meteen een slechter huisje dan?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:25

Nee het huisje is een goed huisje omdat TS aangeeft dat ze tijd investeerd om het beestje liefde en aandacht te geven op de tijden dat ze niet naar school is!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:25

@ Geryon

Nou precies. Wat is dat nou weer voor een redenatie? Je moet kijken naar de hond zelf.

Hoeveel husky's we niet bij ons in het asiel kregen wegens 'kan niet alleen thuis zijn (ja gek he, we hebben het over HUSKY's hallooo) en blaft de hele buurt bij elkaar'

Moet je die dan maar in huis nemen en vervolgens weer uren alleen laten 'want het asiel is nog altijd erger'?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:27

Leffroi schreef:
Geryon schreef:

Het is ook meteen een slechter huisje dan?

Daar gaat het niet om. Het gaat er ook niet om dat TS een beter huisje voor hem heeft dan het asiel. De hond hoort naar een huisje dat 'goed' is voor hem, niet 'beter dan asiel'. En inderdaad ik vind dat TS een heel goed huisje kan bieden aan een hond, MITS ze er een tweede bij neemt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:27

Amaris schreef:
@ Geryon

Nou precies. Wat is dat nou weer voor een redenatie? Je moet kijken naar de hond zelf.

Hoeveel husky's we niet bij ons in het asiel kregen wegens 'kan niet alleen thuis zijn (ja gek he, we hebben het over HUSKY's hallooo) en blaft de hele buurt bij elkaar'

Moet je die dan maar in huis nemen en vervolgens weer uren alleen laten 'want het asiel is nog altijd erger'?

*zucht* maar dat is dus niet kiezen voor een hond die bij je past, zoals in ts haar geval. Daarom zijn er nog wel honden die wél bij haar passen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:28

Je zit nu nog op school, ervan uit gaan dat een hond toch snel 10 jaar wordt moet je ook bedenken wat als je klaar bent met school, ga je studeren, werken of uit huis en dan......je moeder werkt ook veel dus dan is de hond hele dagen alleen. Als jij op jezelf gaat en moet werken is de hond ook alleen.

Als ik je verhaal zo lees is het te vroeg en kun je beter wachten tot je je eigen "huisje en boompje" hebt, dan kan je het beestje echt een goed huis bieden!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:28

Leffroi schreef:
Amaris schreef:
@ Geryon

*zucht* maar dat is dus niet kiezen voor een hond die bij je past, zoals in ts haar geval. Daarom zijn er nog wel honden die wél bij haar passen.

*zucht terug* maar dan blijft de redenatie dus krom, dat vind jij ook. 'Thuis op de bank alleen is beter dan in een hokje in het asiel'. nope.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:31

Geryon schreef:
MITS ze er een tweede bij neemt.

ook dit is iets wat van de hond afhangt!!
Is maar net wat hij/zij gewent is...

Voorbeeld, de mijne is al 7 jaar alleen, die doe ik er nu echt geen plezier mee er een tweede bij te doen!

Dus ook dit is een algemene kreet die niet voor alle honden op gaan!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:31

Ja, thuis alleen op de bank vind ik beter, dan altijd en eeuwig in het asiel. Als baasje thuis is, krijgt de hond namelijk, zeer waarschijnlijk, veel individuele aandacht en beweging. In menig asiel is dit lang niet altijd het geval, soms zelfs helemaal geen wandeling. Kennelhoest is niet voor niets een groter risico in een asiel, veel gefrustreerde honden met opgekropte energie. Vaak een oorverdovend geblaf en ALS er dan gelopen wordt met de hond is dat 1 en al trekwerk, omdat het beest blij is eindelijk eens de benen te kunnen strekken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:36

DenK4ever schreef:
Geryon schreef:
MITS ze er een tweede bij neemt.

ook dit is iets wat van de hond afhangt!!
Is maar net wat hij/zij gewent is...

Voorbeeld, de mijne is al 7 jaar alleen, die doe ik er nu echt geen plezier mee er een tweede bij te doen!

Dus ook dit is een algemene kreet die niet voor alle honden op gaan!

Dat hangt inderdaad ook van de hond af, maar dan vind ik wel dat áls een hond niet samen 'kan', hij niet vaak alleen mag zijn (zoals in dit geval). En er zijn niet zoveel honden die niet samen kunnen hoor, dat denken hun baasjes alleen maar (en nee ik richt me nu niet op jou).

Heb ik ook lang gedacht, maar nu gaat mijn hond toch goed samen met een nóg kleinere en onderdanige hond. Vaak is het een questie van de juiste hond zoeken.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:39

Ik voel me ook zeker niet aangevallen hoor :D ik denk niet, ik weet zeker dat mijn hond gelukkig is zo.
Nu is namelijk alle aandacht voor hem <3

We hebben periodes met 2 honden (als vriendin op vakantie is) en je ziet mijn hond dan opgelucht zijn als die op gegeven moment weer weg is :))

Dus ik ben van mening, de geschikte hond kan prima alleen in zijn upjes thuis zijn.