nestje kittens zonder mama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:13

Heel eerlijk... voor moederloze kittens zien ze er 'te goed' uit.
Ik zou goed in de gaten houden of er toch niet een moederpoes in de buurt is.

Ooit heb ik eens een jong nestje gevonden (in een weiland). We hebben ze toen eerst een paar dagen daar gelaten.
Pas toen bleek dat de moederkat echt niet meer kwam (en een van de kittens overleden was), hebben we de katjes in huis gehaald.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:16

Heb je ze in een bak zoals ze daar nu op de foto liggen? Dan gaat er ongelovelijk veel energie naar hunzelf warm houden! Dat gaan ze niet lang volhouden ben ik bang.

Om de 2 - 3 uur moet je ze gewoon wakker maken voor hun voeding. Tussen de 5 en 10 ml.
Ik vind ze er persoonlijk niet optimaal uit zien. De creme lijkt ook wat van een oogontsteking te hebben. Ze zijn schattig maar ze hebben veel, heeeeel veel zorg nodig. Ben je wel in staat om ze straks ook te ontwormen/ontvlooien, te enten, chippen, etc.? Voeding kost zo'n 8 euro per potje (gezien je denk ik dierenwinkel kitty milk geeft) daar doe je zo'n 2 - 3 dagen mee. Dan gaan ze straks nog brokjes eten. En heel veel kittens op het moment hebben last van een slechte glucose spiegel omdat er zoveel met de fles groot gebracht worden. Ben je in staat om continu naar een dierenarts te gaan. En wat als je ze niet plaatst? Hou je ze dan allemaal om ze allemaal te castreren. Ik vind het nogal wat.

Anouk_M

Re: nestje kittens zonder mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:06

Pfff heftig middagje.. omdat we m'n pony aan het inrijden zijn moest k vanmiddag weg en heb ik oppas geregeld voor de kleintjes, maar dat kwam ze niet ten goede.. Ze wilde ineens niet meer drinken en de grote grijze viel helemaal weg. Dus meteen druivensuiker onder de tong, man naar huis voor de kids en met spoed naar de da. Door weinig slaap en stress kwam k helemaal bejankt aan bij de da :+ Gelukkig kwam het kitten toen weer een beetje bij. Da heeft een vochtbult ingespoten onder de huid (vonden ze NIET leuk) en ze krijgen antibiotica en oogzalf. Afwachten of ze straks weer gaan drinken, anders morgen weer terug voor vocht. En telefoonnummer mee dat dag en nacht bereikbaar is.. De da schatte ze 16dagen.

En nogmaals: de kittens zijn echt echt moederloos. Ik ga echt niet 'voor de leuk' die beestjes meenemen terwijl ik zelf ook een huishouden heb met twee jonge kids en een halve dierentuin. Op de boerderij waar ik mijn paardjes heb staan is gewoon heel veel katten en kitten leed, ik ben het er niet mee eens maar kan daar niets aan doen. Als het dan precies naast mijn kast gebeurd waar ik minimaal 2x per dag ben kan ik het niet nergeren.. En ik heb evaring, 3 jaar geleden mijn eigen kat met de fles groot gebracht nadat de moeder na de geboorte was doodgereden. Die was net geboren en had geen biest binnen gehad dus was ook een flinke klus. Ik ben eraan begonnen, weet dat ik het kan, heb de ervaring tijd en mogelijkheid en ben nu al gek op ze, dus waarom zou ik ze wegbrengen? Wat kunnen ze bij zo'n gastgezin meer dan, is toch in principe hetzelfde als wat ik nu doe? Een pleegmoeder zou ik wel voor ze willen, maar wie wil er nou zulke zieke kittens bij zijn poes en kittens?
Beetje jammer dat je als volwassen verantwoordelijk persoon met een groot hart voor dieren direct wordt aangezien als egoistisch en dom..

Bedankt verder voor alle tips en adviezen, ze hebben me goed geholpen! Ik blijf m'n best doen voor de kleine schatjes!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:11

Ik vind het super van je! Gewoon lekker doorgaan met wat je doet, ik hoop dat het goed komt met die kleine frummels.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:33

Ze kunnen denk ik beter direct glucose onderhuids inspuiten. Werkt beter als druivensuiker onder de tong of honing.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:47

Alsof ze bij een asiel of dierenambulance meer tijd hebben dan de TS.. Goed bezig!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:12

Dierenambulance brengt ze ook naar de opvang, maar geloof maar dat die tiijd maken... Op zo'n leeftijd moet je het flessen beperken tot max twee personen, ineens iemand anders om 'even op te passen' levert een bak stress op voor die diertjes. Ik moest alles in de twee uur die ik tussendoor had doen en ook 's nachts is het gewoon doorvoeren, iedere twee uur.

Ik wil absoluut niet zeggen dat je egocentrisch bent. Ik ben er van overtuigd dat e doet wat je kunt en ik vind het super dat je ze van de straat af gehaald hebt. Echt. Ik hoop alleen dat je keuze ook de juiste is voor de kittens. Want het zijn plaatjes, zeker weten!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 07:56

Wat een nacht.. maar ze zijn er alle 3 nog en lijken op te knappen!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:19

Super! +:)+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:21

Ik heb vorig jaar een kitten opgevangen met een achterstand.
Qua leeftijd was hij bijna 7 weken maar gewicht was slechts 292 gram. De rede dat hij zo klein was? Tja moeder poes heeft het nest verstoten toen de kittens ca 7 á 10 dgn oud waren, en onkunde van het baasje.
Kitten had geen zuig reflex, kon niet zelfstandig drinken/eten, z'n behoefte kwijt en had daardoor een flinke bult op de plaats van z'n geslachtsdeel.

Alleen weigerde hij om meer dan 4 voerbeurten per dag te drinken. Voeden moesten we met een spuitje doen, flesje lukte niet omdat hij dus geen zuigreflex had.

Uiteindelijk heeft hij het wel gered maar dat heeft heel wat bloed zweet en tranen gekost.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:28

Ik zit nog steeds met verbazing te lezen waarom sommigen er schijnbaar van overtuigd zijn, dat de kittens beter af zijn bij vrijwilligers van bijv. de dierenambulance, dan bij de TS. Hebben die vrijwilligers speciale krachten ofzo? Hebben alleen zij toegang tot een DA? Waarom zou TS dit niet kunnen doen?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:36

Omdat het heel veel werk en tijd is en ze aan geeft verder nog druk te zijn met vanalles. Steeds een ander op laten passen is voor de dieren niet optimaal. Ze krijgen de aandacht wel dat is het probleem niet maar het is te veel van alles als ze nog zo jong zijn. En de dierenarts kosten kunnen gewoon idioot hoog oplopen. Een kitten opvang kan dat vaak gratis of met korting. Even als voeding etc. Maar het is en blijft een geweldige ervaring.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:52

Ik vind het helemaal super dat jij je zo inzet voor die kleine ukkies ! Wat zijn ze trouwens mooooooi <3
Raad en advies kan ik je niet echt geven ( heb nog nooit moederloze poezies gehad ) maar als je twijfels of vragen hebt, bij de stichting Zwerfkat in Nood zullen ze je zeker met raad en daad bijstaan ! Ik heb van hen zelf 3 lieverds geadopteerd en het zijn echt hele fijne mensen met een hoop ervaring met moederloze kittens !
Op hun site staan trouwens al veel tips !
Succes !

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:11

Paar foto's nog van de kleintjes.
Heb ze vast een (tijdelijke) naam gegeven.

Afbeelding
Onnoval, creme kleurige, volgens mij een ventje, 250 gram momenteel

Afbeelding
Afbeelding
Nola, grijs met creme gemeleerd, denk dat het een meisje is, 235 gram

Afbeelding
Afbeelding
Bink, grote grijze, donker grijs met iets creme, volgens mij een kater, 301 gram.

En saampjes
Afbeelding

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:14

wat een schatjes :+:

super dat je dit doet!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:18

respect TS ze zien er trouwens al beter uit!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:21

Zien er toch aardig kwiek uit zo. Eten ze nogsteeds zo weinig melk? Anders gewoon langzaamaan de overstap maken naar vast voedsel. Eerst een beetje brinta, zo blijven de darmpjes ook in beweging en langzaamaan de smaak van bijv. vlees toevoegen. Dan heb je ze over een week (of 2) zo ver dat ze volledig op de vaste voeding kunnen. Dan komen ze ook wat meer aan :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:21

Minx2000 schreef:
Omdat het heel veel werk en tijd is en ze aan geeft verder nog druk te zijn met vanalles. Steeds een ander op laten passen is voor de dieren niet optimaal. Ze krijgen de aandacht wel dat is het probleem niet maar het is te veel van alles als ze nog zo jong zijn. En de dierenarts kosten kunnen gewoon idioot hoog oplopen. Een kitten opvang kan dat vaak gratis of met korting. Even als voeding etc. Maar het is en blijft een geweldige ervaring.

Maar TS is bereidt er geld voor uit te geven en er voor te zorgen, dus waarom zou zij het niet kunnen doen?

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:22

Wauw! idd super dat je dit doet.
Wat zijn ze lief <3
Je bent niet egoistisch, integendeel, je geeft je nachtrust weg voor die diertjes. Respect! En ik blijf dit topic lekker volgen om de katjes te zien opgroeien :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:24

Leffroi schreef:
Zien er toch aardig kwiek uit zo. Eten ze nogsteeds zo weinig melk? Anders gewoon langzaamaan de overstap maken naar vast voedsel. Eerst een beetje brinta, zo blijven de darmpjes ook in beweging en langzaamaan de smaak van bijv. vlees toevoegen. Dan heb je ze over een week (of 2) zo ver dat ze volledig op de vaste voeding kunnen. Dan komen ze ook wat meer aan :)

Absoluut geen Brinta geven! , je kunt beter een rolletje Carnibest kitten (vlees) halen en dit mengen met wat kitten melk van bijvoorbeeld RC maar ik heb betere ervaringen met Milkodog dit vinden ze vaak vele malen lekkerder dan RC. De kittens groeien hier altijd enorm goed van zon papje

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:30

jiperdepip schreef:
Leffroi schreef:

Absoluut geen Brinta geven! , je kunt beter een rolletje Carnibest kitten (vlees) halen en dit mengen met wat kitten melk van bijvoorbeeld RC maar ik heb betere ervaringen met Milkodog dit vinden ze vaak vele malen lekkerder dan RC. De kittens groeien hier altijd enorm goed van zon papje

Nee, brinta is niet ideaal, maar het vult wel en is goed voor de darmpjes. Je moet het ook niet zo dik maken, gewoon een dun papje. Onze kittens zijn er nog altijd groot en gezond op geworden. Ideaal, nee natuurlijk niet. Maar je kan ze niet maarzo van de 1 op andere dag op vers vlees zetten zonder dat ze wat vaster voedsel gewend zijn. (Zeker niet als ze al zo zwak zijn).

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:36

Wat goed dat je de zorg op je hebt genomen!
Ik hoop dat ze het redden. Het lijken me wel mooie kittens, leuk dat ze wat langere haartjes lijken te hebben <3

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:44

Ach en aan de ene kant weer drie straat katten minder toch. Zo denk ik. ts weet wat ze doet en is geen kind van 16.
Pff heftig dagje zo ts ga zo door. Houd je er zelf 1

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:13

Nee nog absoluut geen brinta geven etc. Kittens zijn maar net 2 weken oud, hooguit 3
Melk is naar mijn mening het belangrijkste nu

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:23

Leffroi schreef:
Ik zit nog steeds met verbazing te lezen waarom sommigen er schijnbaar van overtuigd zijn, dat de kittens beter af zijn bij vrijwilligers van bijv. de dierenambulance, dan bij de TS. Hebben die vrijwilligers speciale krachten ofzo? Hebben alleen zij toegang tot een DA? Waarom zou TS dit niet kunnen doen?

Dierenambulance brengt ze ook naar de opvang, zoals ik al zei. En nee, wij hebben geen speciale krachten, maar kunnen wel meer dan 'gewone mensen'. Zo hebben we binnen onze stichting een paraveterinair lopen die toevallig vlakbij ons woont, maar die ook opleiding geeft aan dierenartsen en cattery's. Want de meeste dierenartsen kennen het stukje 'jonger dan 8 weken' niet. De dierenartsen waarmee de stichting 'zaken' doet vertrouwen blind op haar oordeel. Daarbij hebben we training gehad in het herkennen en behandelen van ziektes en kunnen we daardoor sneller handelen, want we hoeven niet te wachten op een dierenarts met tijd. Als ik onze dierenarts bel om aan te geven dat een kitten X heeft en ik medicijn Y wil hebben, kan ik dat zo op gaan halen.

En ja, wij hebben 'meer' tijd. Want mijn leven staat zo ongeveer stil als we flessers in huis hebben. Ik heb tijd voor de boodschappen en daar houdt het ongeveer bij op. Op het moment dat het richting de 4 uur gaat kan ik weer eens een keer gaan paardrijden en op visite bij mensen.

Ik heb mijn twee volwassen katten 11 jaar geleden ook gevonden en met de fles grootgebracht, maar als ik zie hoeveel meer ik nu weet en kan mag ik me in m'n handen wrijven dat ze het overleefd hebben.

Voor vast voedsel zijn ze met 16 dagen nog véél te klein. Dat kun je vanaf een 3,5/4 weken gaan doen, dan beginnen ze tandjes te krijgen. Met ongeveer 6 weken is het gebit volledig. Je begint met héle zachte brokjes, eventueel gepureerd zodat je het met een fles kunt geven. En dan langzaam opbouwen. Dit soort katjes zou ik absoluut niet op dingen als Brintapap gaan zetten. Dat kun je bij normale kittens doen, maar moederloos heeft vaak een ontzettende klap gehad. Dan kun je beter wat meer uitgeven en fatsoenlijk voer geven, zoals de kittenbrok van Royal Canin of Animonda. Of Carnibest inderdaad. Ze moeten voeding binnen krijgen, geen vulling.

Milcodog is volgens mij duurder dan RC qua melk, maar is weer geschikt voor kittens die een melkintolerantie hebben. Wij hebben ons laatste nestje convalescense van RC gegeven, dat is lichter verteerbaar dan de gewone melk en ook een iets ander smaakje. Maar dat is meer noodzaak dan 'omdat het kan' geweest, want ook convalescense is een stuk duurder dan gewone RC melk.

Ik vind de oogjes van de kittens er trouwens wat beter uit zien. Wat heb je gekregen van de dierenarts?