Wat geven jullie aan jullie kalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:02

onze kalveren krijgen 4 liter melk op 1 dag tot ze 14 dgn zijn, daarna opbouwen in 7 dgn naar 6 ltr en dit na 50 dgn afbouwen tot 0 ltr totdat ze 65 dgn is.

hierbij mais en hooi en koebrokken voeren. (koebrok bij welkoop of ander veevoerbedrijf)

koeien hebben pensprikkel nodig, dit zul je echt moeten creëren (met harde stengel hooi of lucerne) anders raken ze aan de dunne en raakt alles van streek tot ergere ziektes aan toe. dit kun je controlleren door in het voer te knijpen, voel je prikkel in je hand dan is het voor de koe goed

er zijn ook speciale koekoekken, hiervan krijg je een koe zeer tam en komt ie aanrennen als ie je ziet :)

longontsteking komt vaak van tocht of benauwde ruimtes, hier misschien even naar kijken.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:02

SienenIvo schreef:
_Tara_ schreef:

Maar waarom? Waarom heb je 't kalf zo jong al bij de moeder weg gehaald? En hoe weet je dat 'ie niet eenzaam is? Hij staat alleen!
En dat er veel paarden alleen staan is geen excuus om dan zelf dat ook maar te doen. Als je een paar mensen de sloot in ziet springen, doe je dat zelf toch ook niet?

Hij is al ouder als 2 weken.

En hoe weet je dat?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:03

De titel van je topic gaat over wat je je kalf moet voeren!

Froukje
Forever young

SienenIvo schreef:
EskeGirl schreef:

Als je zo goed weet wat je doet, waarom staat hij dan alleen en weet je niet precies wat je moet voeren?
Ik heb een beetje ervaring met kalveren, maar ik weet wel dat ze nooit maar dan ook nooit alleen moeten staan. Net zo goed als paarden, geiten, schapen enzovoorts.

Hoe komen jullie erbij dat ik niet weet wat ik hem moet voeren?

Omdat de vraag van je topic is? Meis, echt. Je was nog zo gewaarschuwd in je vorige topic!

KimD

SienenIvo schreef:
Nou ik kan wel janken van jullie reacties.. Die boer weet echt wel wat ie doet hoor. Die kaart is niet binnen omdat het vakantie is. Ik weet echt wel wat ik doe hoor. Die kalfjes zijn overgekocht uit Duitsland dus die kaart is onderweg! Hij staat in een hutje met een weitje erbij.

Dit is bullshit! :n

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:03

Geryon schreef:
SienenIvo schreef:
Nou ik kan wel janken van jullie reacties.. Die boer weet echt wel wat ie doet hoor. Die kaart is niet binnen omdat het vakantie is. Ik weet echt wel wat ik doe hoor. Die kalfjes zijn overgekocht uit Duitsland dus die kaart is onderweg! Hij staat in een hutje met een weitje erbij.

TS, je bent dit dier aan het verwaarlozen. Wanneer dringt dat tot je door?

Ik kan er toch niets aan doen dat die kaart er is? Die boer heeft zelf gebeld dat we hem mochten komen halen. Die zal vast wel weten wanneer ik hem mag komen halen?

Vjestagirl

SienenIvo schreef:

Lieve schat, als jij zou weten wat je deed, dan had je dit kalf niet. Dan had je je namelijk gerealiseerd dat dit kalf bij zijn moeder hoort, of in ieder geval met soortgenootjes. Dan had je ook geweten wat je hem moest geven nu hij ziek is. Dan had je exact geweten wat het is wat je hem voert, welke voedingsstoffen daar in zitten en waarom hij die nodig heeft.

Je weet niet wat je doet. En dat is niet erg, je bent pas 13, je hebt nog alle tijd om het te leren :). Maar jouw ouders weten ook niet wat ze doen, en daar maken we ons met zn allen zorgen over.

Jolandaa_

tinker6 schreef:
onze kalveren krijgen 4 liter melk op 1 dag tot ze 14 dgn zijn, daarna opbouwen in 7 dgn naar 6 ltr en dit na 50 dgn afbouwen tot 0 ltr totdat ze 65 dgn is.

hierbij mais en hooi en koebrokken voeren. (koebrok bij welkoop of ander veevoerbedrijf)

koeien hebben pensprikkel nodig, dit zul je echt moeten creëren (met harde stengel hooi of lucerne) anders raken ze aan de dunne en raakt alles van streek tot ergere ziektes aan toe. dit kun je controlleren door in het voer te knijpen, voel je prikkel in je hand dan is het voor de koe goed

er zijn ook speciale koekoekken, hiervan krijg je een koe zeer tam en komt ie aanrennen als ie je ziet :)

longontsteking komt vaak van tocht of benauwde ruimtes, hier misschien even naar kijken.

hier heeft ts iets aan. succes ts! +:)+

Nadine_S

tinker6 schreef:

Liters melkpoeder is wel afhankelijk van welk soort je voert. Verder inderdaad goed geschreven!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:04

SienenIvo schreef:

Die boer kan het vrij weinig schelen als het een slachtkalf is. Een goede vaars (een gezónde vaars) verkoopt hij echt niet hoor. Weet je zeker dat het geen stiertje is?

En nee, jij weet absoluut niet waar je aan begonnen bent en wat je doet. En nu vind ik het heel banketstaaf dat we met zijn allen over jou vallen, terwijl we dit eigenlijk moeten richten tegen je ouders. Waar zaten die met hun verstand?

Zilfstar

SienenIvo schreef:

Misschien lieve meid, doe je er dan slim aan om even voorbij alle verbazing en verontwaardiging te lezen, de commentaren van zowel dit topic als het vorige eens goed te lezen en te bedenken dat we

A: JOU veel verdriet willen besparen door een kalf wat veel te vroeg overlijdt of dusdanig van gedrag wordt dat het niet te hanteren blijkt en het weg moet
B: Het kalf een goed gezond leven toewensen wat in een kudde bij een boer die weet wat ie doet (ipv een tiener die het allemaal misschien wel goed bedoeld maar het gewoonweg niet kan)

Zoals dit leest (Zeer jong kalf, wrs pas 2 weken, nu al longontsteking, een baasje die niet weet wat ze precies moet doen) gaat dit uitdraaien op een drama.

We proberen je te helpen een goede VOLWASSEN beslissing te nemen en het kalf terug te brengen (zoals jouw ouders eigenlijk van te voren hadden moeten besluiten)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:04

Froukje1993 schreef:
SienenIvo schreef:

Hoe komen jullie erbij dat ik niet weet wat ik hem moet voeren?

Omdat de vraag van je topic is? Meis, echt. Je was nog zo gewaarschuwd in je vorige topic!

Nee,dat is niet de vraag. De vraag is wat ik hem nog kan voeren van fruit ofzo.

KimD

SienenIvo schreef:
KimD schreef:

Blijkbaar weet jij niet wat dat is. Als hij op 'show' moest dan had de boer hem niet verkocht maar in zijn stal gehouden want dat was het in belang van de stal. Dus ga er maar van uit dat kalf wat jij hebt niet meer waard is dan een slachtkalf. ;) En jij kunt niet zomaar deelnemen, dat moet via een veehouder.

De boer doet niet mee met dat soort dingen.

Dan kun jij er ook niet aan meedoen, een koe is geen paard je kunt die niet zo opvoeden als een paard! :n

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:05

Ja zo snel mogelijk zodat de boer verder geen kosten aan het kalf heeft ;)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:05

Zilfstar schreef:
SienenIvo schreef:

Misschien lieve meid, doe je er dan slim aan om even voorbij alle verbazing en verontwaardiging te lezen, de commentaren van zowel dit topic als het vorige eens goed te lezen en te bedenken dat we

A: JOU veel verdriet willen besparen door een kalf wat veel te vroeg overlijdt of dusdanig van gedrag wordt dat het niet te hanteren blijkt en het weg moet
B: Het kalf een goed gezond leven toewensen wat in een kudde bij een boer die weet wat ie doet (ipv een tiener die het allemaal misschien wel goed bedoeld maar het gewoonweg niet kan)

Zoals dit leest (Zeer jong kalf, wrs pas 2 weken, nu al longontsteking, een baasje die niet weet wat ze precies moet doen) gaat dit uitdraaien op een drama.

We proberen je te helpen een goede VOLWASSEN beslissing te nemen en het kalf terug te brengen (zoals jouw ouders eigenlijk van te voren hadden moeten besluiten)

Maar hij is ouder als 2 weken. Ik wil wel foto's uploaden om te laten zien dat ie ouder is.

Nadine_S

Fruit?! Niks dus... :n

Eske_B

Mensen in dit topic zijn hard ja. Maar het is zeer, zeer onverstandig met jij met dit kalf doet/aandoet. Daarom zijn mensen zo boos, en je probeert alles goed te praten.
Sta open voor wat de mensen zeggen en schiet niet gelijk in de verdediging.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:06

nou, mij maak je niet wijs dat een koe niet zoals een paard is.. lijkt toch aardig op een koets :D

Afbeelding

Froukje
Forever young

TS: Heeft het kalf überhaupt wel oornummers in? En je vader/moeder een UBN nummer waar ze op geregistreerd staat? Zo niet ben je hartstikke illegaal bezig en kun je er vrij zeker van zijn dat je een ziek kalf gekocht hebt.

Froukje
Forever young

Jolandaa_ schreef:
nou, mij maak je niet wijs dat een koe niet zoals een paard is.. lijkt toch aardig op een koets :D

[ Afbeelding ]

Uitzonderingen daar gelaten! :+

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:07

Leffroi schreef:
SienenIvo schreef:

Die boer kan het vrij weinig schelen als het een slachtkalf is. Een goede vaars (een gezónde vaars) verkoopt hij echt niet hoor. Weet je zeker dat het geen stiertje is?

En nee, jij weet absoluut niet waar je aan begonnen bent en wat je doet. En nu vind ik het heel banketstaaf dat we met zijn allen over jou vallen, terwijl we dit eigenlijk moeten richten tegen je ouders. Waar zaten die met hun verstand?

Het is geen slachtkalf. Heb je die stal gezien? Heb je gezien hoeveel er daar stonden? Nee. Wij hadden er al 1 gereserveerd voor dat die er waren. En nee,het is geen stier.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:07

SienenIvo schreef:
Maar hij is ouder als 2 weken. Ik wil wel foto's uploaden om te laten zien dat ie ouder is.

Je leest wel heel prettig om de rest van mijn post heen wat in mijn ogen veel belangrijker is dan of ie 2 of 4 weken is.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:07

Froukje1993 schreef:
TS: Heeft het kalf überhaupt wel oornummers in? En je vader/moeder een UBN nummer waar ze op geregistreerd staat? Zo niet ben je hartstikke illegaal bezig en kun je er vrij zeker van zijn dat je een ziek kalf gekocht hebt.

JA,hij heeft oornummers. 7645. We hebben ook een stal nummer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:08

Als de boer het kalf verkoopt is het geen goed kalf, als jij het niet gekocht had was het of verkocht aan een andere stal of aan de slacht voor kalfsvlees. JA ik weet hoe het gaat ik werk met veehouders, kalven, koeien etc!

Zoek dat oornummer dan op! Dan weet je hoe en wat. :n
Laatst bijgewerkt door KimD op 22-08-13 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:09

SienenIvo schreef:
Froukje1993 schreef:

JA,hij heeft oornummers. 7645. We hebben ook een stal nummer.

Waarmee begint het oornummer? Dan doel ik op de letters.
Laatst bijgewerkt door Medea op 22-08-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt