tweede hond "want die interactie is zo leuk"..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:37

Ceriadwen schreef:
Nimfee schreef:
Hm dat vind ik een lastige. Is het ook niet zo dat honden wel eens alleen leven en niet constant in een roedel? Ik bedoel, wolven leven ook wel eens een lange tijd alleen tot ze weer een wolvenvrouwtje hebben ontmoet om puppy's te krijgen. Daar bestaat een roedel vaak uit, ouders en pups.
Net als met katten, de meesten zullen het wel prima vinden om met meerderen te leven, maar het hoeft niet. Ik twijfel een beetje. Bij paarden, konijnen, cavia's en dergelijke, dieren die echt standaard in groepen leven daar geef ik je echt gelijk in. Maar bijvoorbeeld russische dwerghamsters leven alleen in koppels (man en vrouw), maar als je koppels van hetzelfde gslacht houdt dan maken ze elkaar af. Daarom worden rusjes alleen gehouden. Om even een voorbeeld te noemen.

Doen paarden toch ook? Er zijn genoeg paarden die langere tijd alleen leven om bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een anderen kudde.

Ja? Dat wist ik niet!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:16

Nimfee schreef:
Ceriadwen schreef:
ik vind dat het eigenlijk verboden moet worden om honden solitair te houden. Vervang in dit topic hond voor paard en je hebt leiden in last.

Hm dat vind ik een lastige. Is het ook niet zo dat honden wel eens alleen leven en niet constant in een roedel? Ik bedoel, wolven leven ook wel eens een lange tijd alleen tot ze weer een wolvenvrouwtje hebben ontmoet om puppy's te krijgen. Daar bestaat een roedel vaak uit, ouders en pups.
Net als met katten, de meesten zullen het wel prima vinden om met meerderen te leven, maar het hoeft niet. Ik twijfel een beetje. Bij paarden, konijnen, cavia's en dergelijke, dieren die echt standaard in groepen leven daar geef ik je echt gelijk in. Maar bijvoorbeeld russische dwerghamsters leven alleen in koppels (man en vrouw), maar als je koppels van hetzelfde gslacht houdt dan maken ze elkaar af. Daarom worden rusjes alleen gehouden. Om even een voorbeeld te noemen.

Ik ga uit van het principe, als het kan en je hebt er tijd, geld en ruimte voor, elk huisdier per twee te laten komen. Gewoon omdat soort-soort interacties toch speciaal zijn. (heb het even niet over dieren die elkaar strot afbijten zoals sommige hamstersoorten). Vind het altijd fijn om die speciale interactie te zien en als je het je dier kan bieden zou ik altijd zeggen: doen!

Gevolg is dus hier een vol huis :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:21

Ik heb bij honden zelfs de ervaring dat niet enkel een tweede hond verschil maakt, maar ook of die tweede hond van hetzelfde ras is. Toen we met onze poedel bij de fokkers op bezoek gingen werd hij helemaal hyper en blij, een heel huis vol honden zoals hij. Onze golden retriever die mee was (en normaal haantje de voorste is) heeft het heel de tijd hoofdschuddend gade geslagen vanuit een hoekje :P En zij klikte op pension (toen was ze nog alleen, hadden we nog maar één hond) ook meteen met een golden retriever terwijl er daar gemakkelijk 20 honden rondliepen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:28

hier nog even het verhaal andersom:

Wij hebben een herplaatser die onderdeel was van een roedel van 3 à 4 (hondje van 'oma' was doordeweeks hele dagen op bezoek) en onze labrador was dus 5 kilo te mager en heel schuchter. Was dus duidelijk de 'underdog' geweest in die groep.

Bij ons is ze helemaal opgeleefd, aangekomen tot gezond gewicht en ze gedraagt zich als een engeltje. Als ze mee naar stal gaat, of mee naar de werkplaats van mijn vriend, speelt ze met de honden daar. Dat vind ze heerlijk, maar na een uurtje komt ze toch weer bij ons liggen. Merk ook wel dat ze dat mist als ze een week meer thuis thuis is geweest, dan trekt ze met uitlaten erg naar andere honden.

Dus sociale interactie: ja. Maar kan dus in mijn ogen ook prima zonder een tweede in huis te nemen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:30

Solleke_Noah schreef:
Ik heb bij honden zelfs de ervaring dat niet enkel een tweede hond verschil maakt, maar ook of die tweede hond van hetzelfde ras is. Toen we met onze poedel bij de fokkers op bezoek gingen werd hij helemaal hyper en blij, een heel huis vol honden zoals hij. Onze golden retriever die mee was (en normaal haantje de voorste is) heeft het heel de tijd hoofdschuddend gade geslagen vanuit een hoekje :P En zij klikte op pension (toen was ze nog alleen, hadden we nog maar één hond) ook meteen met een golden retriever terwijl er daar gemakkelijk 20 honden rondliepen.

Die ervaring heb ik ook :) Dus de tweede die hier heus nog wel gaat komen, zal ook weer een Welshje zijn :j We twijfelen alleen nog ernstig tussen reu of teef :P Ik ben echt meer een reuenmens maar mijn Ol is op zich geen watje en ik ken meerdere verhalen van twee reuen waar het prima gaat, maar ik ken ook genoeg verhalen waar het huis bol van de spanning staat.. Denk dat een teef qua combi makkelijker is. Aan de andere kant zit ik dan 2 keer per jaar met loopsheden en hoewel Ol zich heel prima kan gedragen met loopse dames is het natuurlijk wat anders als het om een teef gaat die 24/7 in hetzelfde huis woont...

Gisteravond op het strand was voor het eerst dat ze echt lekker met z'n drieën bezig zijn geweest :D Heerlijk :D

Solleke_Noah

Re: tweede hond "want die interactie is zo leuk"..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:32

Het kan gemakkelijk goed gaan, maar ik zou zelf voor de combinatie reu-teef gaan en dan evt de teef castreren. Hier 12 jaar lang reu-teef gehad, gaat probleemloos. Nu dus reu-teef-teef, en merk wel dat ons oudste teefje haar reserves heeft naar ons jongere teefje. Maar reu-reu-teef was al helemaal mis gegaan vrees ik.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:34

Je kent onze situatie wel renee ;)

Voor twiggle dachten we ook een maatje bij te nemen, maar Fleur was te groot en te lomp.
Daarna kwam Woezel erbij met de gedachte een speelmaatje voor Twiggle, maar nu zijn fleur en woezel dikke mik...... Het hangt echt totaal van de hond af zijn we nu achter gekomen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:37

Wij hebben het 'geluk' dat ik meer naar reuen trek en mijn vriend meer naar teven. Pup was niet moeilijk, Tessa is vriend zijn hond, nu mocht ik kiezen dus reu. De 3e wordt weer een teef, maar dat vind ik wel spannend. Ik heb eigenlijk liever geen 2 teven, maar of reu/teef of reu/reu. Maar hoe het gaat met 3 honden, geen idee... Dan is Tessa wel 7, maar goed?

Jammer dat je het nooit zeker weet van te voren he?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:38

Hier hebben we 2 reutjes en 1 teef, en dat gaat nog steeds goed.
Ben ook wel van mening dat je het allemaal rustig moet introduceren zonder teveel te pushen!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:48

In lang niet alle gevallen is een 2e of 3e hond een vooruitgang, soms is het een achteruitgang.
En het uitgangspunt om een 2e hond nemen omdat de 1e "dan nooit alleen is", vind ik een fout uitgangspunt.
2 honden is meer werk, meer tijd investeren. Het is niet zo dat die 2e hond jou taak wegneemt om te spelen of qua gezelschap.

Mijn 1e Chihuahua was heel op zichzelf en onzeker in het begin omdat hij vanuit zijn vorige (1e) eigenaars aan zijn lot werd overgelaten.
Van mijn kat heeft hij, hoe gek het ook klinkt, destijds veel geleerd. Onder andere spelen met een ander dier, interactie.
Een jaar later heeft mijn zusje een Chihuahua van mensen gekregen en dat werd zijn beste vriend.
Tussentijds heb ik nog honden opgevangen (1x voor een stichting, en later zelfstandig) en ik merkte dat dat hem goed deed.
Pas toen hij helemaal opgeknapt was 1,5 jaar na aanschaf, heb ik besloten om een vriendje te zoeken.
(Helaas is dit helemaal fout gelopen en heb ik dit dier in moeten laten slapen na x aantal incidenten, veelvuldig overleg met dierenartsen en gedragsdeskundigen wegens agressie en dominantie problemen door een fout in zijn hoofd.)
Begin dit jaar is er een nieuw vriendje gekomen, een 2e Chihuahua.
Muck was 8 maanden en precies goed van karakter voor Cornell.
Cornell is en hondje dat onderdanig is t.o.v. andere honden, en Muck kende niet veel vanuit zijn vorige eigenaars, was erg afwachtend en onzeker over hoe om te gaan met vreemde situaties, andere honden. Dus dat sloot goed aan.
Muck heeft alles van Cornell geleerd.
Eerst was er wat jaloezie vanuit Cornell als ik Muck aanhaalde, maar inmiddels zijn het dikke vrienden.
Ik merk dat Cornell nog zekerder en speelser is geworden, en andersom is Muck ook enorm opgeknapt.

Het belangrijkste in mijn ogen, is dat je goed kijkt naar of het wel toegevoegde waarde voor je hond heeft, en niet alleen voor jou als mens.
En vervolgens dat je een bijpassend karakter er bij zoekt. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:37

Solleke_Noah schreef:
Nimfee schreef:

Ik ga uit van het principe, als het kan en je hebt er tijd, geld en ruimte voor, elk huisdier per twee te laten komen. Gewoon omdat soort-soort interacties toch speciaal zijn. (heb het even niet over dieren die elkaar strot afbijten zoals sommige hamstersoorten). Vind het altijd fijn om die speciale interactie te zien en als je het je dier kan bieden zou ik altijd zeggen: doen!

Gevolg is dus hier een vol huis :')

het is een mooi principe :j en meestal zal ik ook zoiets adviseren bij dieren die van nature in groepen rondhuizen, maar bij het soort hond dat wij hebben zou ik er niet aan moeten denken 2 tegelijk op te moeten voeden, dat is een 100% garantie op mislukking en twee onopgevoede honden "to boot"
bij ons type hond zullen vrijwel alle weldenkende fokkers ook met klem tegen twee puppen tegelijk adviseren en dat vind ik geheel terecht. ook de fokkers die ik ken die twee jonkies tegelijk hebben gehouden uit een nest zeggen uit eerste hand ervaring ook dat het voor de meeste mensen te veel zal zijn en dat ze het zelf ook maar net hebben gered.
echt veel wijzer plan is het dan om er 1 te nemen, die eerst eens op te voeden en tegen de tijd dat nummer 1 volwassen is , een tweede er bij te nemen .
en in de tussentijd de eerste hond zoveel mogelijk sociale interactie te laten hebben met soortgenoten in de buurt.

dan kun je nog zeggen 1 herplaatser + een pup, maar feit wil nu eenmaal dat het gros van de herplaatsers echt wel wat werk nodig hebben, dus dan heb je er 1 met ongewenst gedrag in de heropvoeding en een pup in de opvoeding... wat mij betreft ook niet echt een goed plan :n

denk dat als ik er direct twee in huis had gehad ik inmiddels in een mooi wit, gewatteerd kamertje had gezeten :')

en dan heb je nog het punt wat Barbalala aangeeft, sommige honden maak je echt niet blij met een hond er bij :n
het blijven nu eenmaal beestjes, tzijn net mensen met allemaal hun eigen persoonlijkheid en voor iedere hond verschilt de aanpak nu eenmaal

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:40

Wij hebben eerst een herplaatser genomen en nu een pup en die herplaatser was veel meer werk dan ik dacht. Ongewenst gedrag, gewoon moeilijk. Ik zal er bij dit ras dus ook niet meer aan beginnen zoals Sonja_vR zegt. Liever pups en dan 1 tegelijk en wachten tot pup 2 of liever 3 jaar is, ver genoeg in zijn opleiding en in zijn karakter ontwikkeling. Eigenlijk zover dat je er bij wijze van spreke geen omkijken meer naar hebt. ;) Maar goed, dar is misschien ook omdat je met de sport die wij willen doen toch wel intensief bezig bent, en het dan handiger is als hond 1 al verder is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:47

Mijn vriend kocht ooit een lab pup teefje en nam er een reutje bij voor de gezelligheid omdat madamme niet alleen kon zijn...Reutje echter ook niet ;) Hebben toen samen zijn hele huis gesloopt.
Wat ik bij hun heel erg zie is dat de reu vreselijk achter de teef aan loopt, als ze ergens ligt gaat hij er bovenop liggen, is ze dat na een tijdje zat en loopt ze weg. Host hij er weer achteraan om bovenop d'r te liggen.

Drie en half jaar geleden wilde ik graag weer ene hond(woonde toen nog niet samen met m'n vriend) en adopteerde een podenco reutje. Helaas door omstandigheden woonden we toen ineens wel samen en hadden we dus drie honden...Mijn kereltje is goed dominant tegen soort genoten en zeker in het begin. Hij kwam uit een reuenkennel waar hij anderhalf jaar had geleefd tussen de ongecastreerde kerels, vechten voor voer en water en soms een kleine bezitting als een bal of speeltje. Uiteindelijk gaat hij heel goed samen met het teefje en is de reu zelfs wat angstig voor hem. Nou is dat ook wel een hele echte truthola dus dat zoeken ze samen maar uit. Zolang mijn vent de boel niet te veel terroriseert vind ik het prima, hij mag best zeggen dat hij niet wilt dat lab reu op hem gaat staan etc ;)

Twee en half jaar geleden werden we benaderd vanuit de stichting waar onze eerste podenco vandaan kwam of we niet tijdelijk een hond konden opvangen die per direct weg moest uit z'n gezin. Bericht wat meegeleverd werd was 'Hij sloopt het hele huis'...Toen hij bij ons discipline kreeg kwamen we achter de ware aard...niet zo'n heel tof hondje. Hij beet, soms zelfs zonder aanleiding, kon compleet doorflippen met luidkeels gillen, z'n pies laten lopen op z'n rug liggen als je tegen hem vertelde dat hij toch echt iets niet mocht etc. Alles opgesomd kwam het neer op een hond die niet met kinderen en katten samen kon. Honden raadden we ook niet aan gezien zijn opvliegerige gedrag. Extreem veel beweging en discipline nodig...Dat drama hondje is dus maar blijven hangen. Hij is weer helemaal lyrisch van onze lab reu en kan uren spelen met de andere podenco.

In huis zijn ze niet zo plakkerig op elkaar behalve de labs, maar das ook een beetje het soort. Buiten zijn ze wel echt meer een roedel

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:49

Sonja en MyWishMax: Wij hebben inderdaad honden uit het asiel genomen. Eerst een driejarige hond (gecombineerd met een 2-jarige die we al hadden) en nu een 7 maanden oud teefje (gecombineerd met een 12-jarige en een 1,5 jarige).

Onze oudste hond heeft onze pup (nu 1,5 jarige) mee opgevoed, ze was echt een perfecte nanny. Onze hond die we als driejarige uit het asiel hebben gehaald, tja, daar hebben we wel werk aan gehad. Maar dat was zo'n superhond, niks mis mee qua karakter. Hij kende verder gewoon niks, wist niet wat spelen was, zwemmen, commando's,... maar dat is allemaal wel vrij vlot op te lossen.

Nu nemen we ook niet zomaar een herplaatser, over onze laatste asielhond (dus die van 7 maand oud) is er 6 maanden overheen gegaan. Veel bij verschillende asiels gekeken en vaak wel overstag willen gaan, maar het is belangrijk dat je goed blijft kijken of de hond in je huidige beestenboel past. Helaas soms want al die asielhonden hebben natuurlijk lieve, zielige koppies :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:20

Ceriadwen schreef:
ik vind dat het eigenlijk verboden moet worden om honden solitair te houden. Vervang in dit topic hond voor paard en je hebt leiden in last.

tja zet een hond de hele dag in de wei in zijn uppie en je hebt een ander beeld dan een hond die als enigste hond in een huis leeft waar veel 1 of meerdere mensen aanwezig zijn. Dat is ook nog een wereld van verschil natuurlijk. Een paard hou je niet zo makkelijk als huisdier.

Mijn ouders vinden 1 hond meer dan genoeg. 2 honden is meer werk om uit te laten (heb geen kleintjes dus als ze wat willen wat je niet wil dan trekt er hier 40 kg extra aan de riem en nu zijn ze wel opgevoed maar toch....), 2 honden die verharen, 2 honden die aandacht willen, 2 die eten, 2 die de dierenarts nodig hebben of kunnen hebben, 2 die hun beweging nodig hebben elk op hun manier enz. enz. enz. enz.

Gelukkig mocht ik toch een 2de hond maar 3 maanden nadat ik er 2 had overleed mijn oudste plotseling (8.5 jaar) en nu heb ik er weer 2 al een aantal jaren en deze zijn nu 5 en 7 jaar. Hopelijk kan ik zo lang genieten van hun 2 totdat ik al lang en breed op mezelf woon. Ik blijf er minimaal 2 houden. Zeker als ik zo op mezelf woon en ze 2x per dag 4.5 uur alleen moeten zijn (voor, tussen en nadien is alle tijd voor de honden)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:30

ik heb er 5 rondlopen nu...minimaal 1 te weinig...we hebben vaak wel lange periodes 7 honden rondlopen..

en ja ik geniet inderdaad van de interactie van de honden,ik zou ook nooit meer een hond alleen houden :n

maar 5 zijn er eigenlijk net te weinig...tis hier veel en veel te stil...

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:35

Wij hebben ondertussen ook 5 honden. In december vorig jaar kwamen er 2 puppy's bij en sinds zaterdag is er weer een nieuwe bij. Normaal zouden we geen puppy's meer nemen maar een hond uit het asiel.. Echter waren de eerste 2 puppy's uit het oeps-nestje van de manege en de laatste puppy kwam van mijn vriendje wiens hond ook een oeps-nestje kreeg. Gelukkig kwam er 1 puppy uit :') Een andere hond komt uit het asiel, en nog een andere hebben we in de Spaanse bossen gevonden.. Vooral de puppy's zijn vaak druk met spelen (en ze spelen echt met z'n drietjes!), de andere twee houden afstand maar liggen vaak 's avonds nog bij ons op de bank.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 19:08

kimmie261 schreef:
ik heb er 5 rondlopen nu...minimaal 1 te weinig...we hebben vaak wel lange periodes 7 honden rondlopen..

en ja ik geniet inderdaad van de interactie van de honden,ik zou ook nooit meer een hond alleen houden :n

maar 5 zijn er eigenlijk net te weinig...tis hier veel en veel te stil...

Haha mooi is dat he, ik heb er nu 3 en ik vind het eigenlijk net teveel. In huis niet hoor, ze zijn hartstikke makkelijk en op mijn 70m2 is het echt niet overdreven veel ofzo, maar met uitlaten hahaha, ik ben niet zo'n ster met al die lijnen :P Twee zou handiger zijn, om mee te beginnen ;) Maar zo zie je maar, tis net wat je referentiekader is :P

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:21

Leuk topic! Heb niet alle reacties gelezen hoor dus geef gewoon even antwoord op de OP.

Ik heb twee honden, een reu 3,5 en een teef 2,5 van hetzelfde ras.
Heb de reu als pup gekocht en toen hij 1 jaar was heb ik het teefje er als pup bij genomen.
Mijn reu brak de hele tent af elke keer als hij alleen was, dat was meteen weg toen er een pup bij kwam. Hij heeft nooit meer iets kapot gemaakt haha!

Mijn honden zijn echt stapel gek op elkaar, ze kunnen echt niet zonder elkaar. Als ik er 1 achterlaat omdat ik bijvoorbeeld naar de dierenarts moet met de andere dan blijft hij/zij voor de deur zitten wachten tot de ander weer terug is. Ze spelen dagelijks met elkaar, en dan niet een beetje stoeien maar gewoon als idioten te keer gaan en door het huis rennen, het is echt heerlijk om te zien!!
Wij zouden zelf heeeel graag nog een derde hond willen maar omdat deze twee zo gek zijn op elkaar durven we er geen hond bij te nemen omdat we bang zijn dat de band tussen deze twee verandert met de komst van een nieuwe.
Ik zou zelf ook altijd minimaal twee honden willen omdat ze het zo ontzettend leuk kunnen hebben met elkaar. Zoals ze met elkaar spelen kunnen wij als mens niet met ze spelen helaas.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:44

Hoi! Meld zich.... :D

Wij hebben sindskort 2 honden. We hadden een Duitse Staande teefje van bijna een jaar, Reda. We hebben haar vanaf 10 weken. Mijn vriend vond altijd de Weimaraner een prachtige hond, dus eigenlijk altijd zijn we ook daar een beetje naar blijven kijken.

Toen de 10 maanden oude weimaraner reu Gio op ons pad kwam, zijn we gaan kijken en sinds 3 dagen woont Gio bij ons.

We wonen op een boerderij met veel ruimte en een grote afgezette tuin. Vanaf minuut 1 spelen Reda en Gio met elkaar, prachtig om te zien! Er is nog geen 'verkeerd woord' gevallen tussen de twee! Spelen samen met een stokje, met de flos, rennen en springen. Echt prachtig...

Enige waar ik nog een beetje mee zit, is het uitlaten. 2 sterke honden, heeeeeel enthousiast... Beetje als honden, waar gaan jullie met vrouwtje naartoe. Dus tips 'hoe laat ik 2 enthousiaste honden uit' zijn welkom!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:49

sja, appél denk ik, ze moeten gewoon beide weten hoe ze zich aan de lijn behoren te gedragen ,
een jack die sleurt til je zo op , ook twee jacks die sleuren...een grotere hond die sleurt, daar doe je dat wat minder makkelijk mee,
oefenen, oefenen, oefenen dus :D
wij zijn er met Eyck al vanaf het begin af aan mee bezig "gij zult niet sleuren"
en dat gaat hartstikke goed :j 50 kg sleur aan de lijn is gewoon niet tof, en straks de tweede (das pas eind volgend jaar ergens) zal ook vanaf het begin af aan (op een gezellige manier) leren dat ze netjes moet meelopen... niet sleuren , niet obsessief op zaken focussen , dat is iets dat onze huidige spruit wel wat last van heeft .

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:52

toen ik nog thuis woonde hadden we 3 hondenb samen, 2 jack russels en een mechelse herder. De mechelaar deed haar naam eer aan, blaffen, nerveus, alles bijelkaar houden etc.

nu woon ik op mezelf en omdat ik sport bedrijf met de herder heb ik haar uiteindelijk mee mogen nemen. Ze is zooooo ontzettend (positief!!) veranderd... niks meer blaffen, niet nerveus, ze is zo lui als het maar zijn kan in huis, ligt lekker op schoot te slapen en is met trainen ook veel meer aan het opletten. Ik zie gewoon de rust die ze nu heeft in haar koppie.

heel eerlijk, voor de meeste honden is een 2e erbij heerlijk, maar dat gaat neit op voor iedere hond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:52

Wij hebben ook 2 honden, een boxer en een franse bulldog.
Als ik zie hoe die 2 samen helemaal in elkaar op kunnen gaan, geweldig om te zien. Ze spelen heel wat af, slapen samen....

Wel hangen ze heel erg aan elkaar, al heeft de Fb daar het meeste last van. Wij zeggen altijd, we hopen dat de FB als eerste van hun 2 gaat. Want vrezen dat hij diep ongelukkig zou worden, compleet weg zal kwijnen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:56

MyWishMax schreef:
Wij hebben eerst een herplaatser genomen en nu een pup en die herplaatser was veel meer werk dan ik dacht. Ongewenst gedrag, gewoon moeilijk. Ik zal er bij dit ras dus ook niet meer aan beginnen zoals Sonja_vR zegt. Liever pups en dan 1 tegelijk en wachten tot pup 2 of liever 3 jaar is, ver genoeg in zijn opleiding en in zijn karakter ontwikkeling. Eigenlijk zover dat je er bij wijze van spreke geen omkijken meer naar hebt. ;) Maar goed, dar is misschien ook omdat je met de sport die wij willen doen toch wel intensief bezig bent, en het dan handiger is als hond 1 al verder is.

bij mij zit idd ook 3 jaar tussen alle 3 de honden :) chip 6, jolie 3, bisou 6 maanden

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:04

Voor mij zou het spelen niet de hoofdreden zijn om een 2e hond te nemen, wel het feit dat onze hond overdag alleen thuis is. Wel zo fijn voor hem om er dan een andere hond bij te hebben als gezelschap. Ik heb niet eht gevoel dat hij een andere hond mist als we bij hem zijn, dan heeft hij immers afleiding genoeg, maar het zijn de momenten dat wij uit werken zijn en hij daar helemaal alleen zit die ik erger vind. Dus over enkele maanden verhuizen we en dan gaan we kijken voor een leuke, goed gefokte Mechelaar, die als gezelschap en waakhond moet dienen.