Cliënt wil konijn, normen en waarden kwestie....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:32

Ik weet niet wie het konijn gaat halen, maar als jij dat gaat doen met je cliënt zou ik naar een opvang gaan. Dan krijg je sowieso niet één konijn mee. Zo lang je cliënt een hok kan creëren van minstens 2 vierkante meter, kunnen er best twee kleine konijnen in.

Lastig dilemma hoor, ik kan hier ook slecht tegen. Elke keer weer die strijd aan moeten gaan om het leven van kleine knaagdieren en konijnen te moeten verdedigen. Wetende dat er duizenden in slechte omstandigheden leven en iedereen het schijnbaar 'prima' vindt.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:37

Mindim schreef:
Konijnen moet je dan niet nemen simpelweg omdat het geen knuffelaars zijn. De meeste konijnen vinden het vreselijk om opgetild te worden. Verder zijn het groepsdieren die je niet alleen moet houden en ook bewegingsvrijheid, een konijn opsluiten in een hok is gewoon sneu, zekers als het ook nog alleen moet zitten. Gezelschap van de mens heeft zo'n diertje niets aan.
Misschien kun je je client duidelijk maken, dat dit misschien voor haar leuk gaat zijn, maar voor het konijn totaal niet en dat zo'n beestje niet gelukkig wordt in zo'n situatie. Idd neem dan een cavia, die zijn knuffeliger, reageren ook wat meer misschien en kun je perfect binnenhouden.

Ik heb vaker gehoord dat een konijn geen knuffelaars zijn, maar toch ben ik het daar niet mee eens. Mijn konijn vond het heerlijk om op schoot te zitten, hij ging er dan echt voor liggen om geaaid te worden. Ook als hij los liep en ik ging op de grond zitten kwam hij bij me zitten en sprong ook regelmatig op schoot. Hij was echt ontzettend lief en altijd enthousiast als ik voor zijn hok stond en hem eruit haalde.
Moet wel zeggen dat ik altijd veel tijd in het konijntje stak.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:41

_tarja_ schreef:
Mindim schreef:
Konijnen moet je dan niet nemen simpelweg omdat het geen knuffelaars zijn. De meeste konijnen vinden het vreselijk om opgetild te worden. Verder zijn het groepsdieren die je niet alleen moet houden en ook bewegingsvrijheid, een konijn opsluiten in een hok is gewoon sneu, zekers als het ook nog alleen moet zitten. Gezelschap van de mens heeft zo'n diertje niets aan.
Misschien kun je je client duidelijk maken, dat dit misschien voor haar leuk gaat zijn, maar voor het konijn totaal niet en dat zo'n beestje niet gelukkig wordt in zo'n situatie. Idd neem dan een cavia, die zijn knuffeliger, reageren ook wat meer misschien en kun je perfect binnenhouden.

Ik heb vaker gehoord dat een konijn geen knuffelaars zijn, maar toch ben ik het daar niet mee eens. Mijn konijn vond het heerlijk om op schoot te zitten, hij ging er dan echt voor liggen om geaaid te worden. Ook als hij los liep en ik ging op de grond zitten kwam hij bij me zitten en sprong ook regelmatig op schoot. Hij was echt ontzettend lief en altijd enthousiast als ik voor zijn hok stond en hem eruit haalde.
Moet wel zeggen dat ik altijd veel tijd in het konijntje stak.

Geloof mij, dat is echt heel bijzonder als je zo'n konijn hebt. Ik heb heel wat konijnen gehad, en daar was welgeteld één konijn die wilde kroelen (van de 7 konijnen die ik heb (gehad)). Hoeveel tijd je er ook in wilt steken, lang niet elk konijn heeft er zin in hoor. Ik heb nu een ram, echt een ontzettend lief beest, die mag je gerust aaien of oppakken. Maar hij vind het absoluut niet leuk.

Anoniem

Re: Cliënt wil konijn, normen en waarden kwestie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:51

Dat jouw konijn het leuk vindt Tarja, wil niet zeggen dat dat normaal is voor konijnen. Ik heb al jaren konijnen en momenteel heb ik er 6 en 1 is een knuffelkont. Dat wil zeggen, hij is er dol op om geaaid te worden, maar optillen heeft hij een enorme gruwel van. Dan heb je beste krabben van zijn achterpoten te pakken hoor.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:02

Konijnen kunnen ook knuffeliger worden omdat ze geen maatje hebben. Als je dan veel tijd met het konijn doorbrengt, kunnen ze jouw als maatje gaan zien en wel van kroelen enzo houden. Maar volgens mij vind geen 1 konijn het prettig om opgetild te worden. Ik vind konijnen die in hun eentje binnen worden gehouden al wat minder zielig dan in hun eentje buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:24

Dus bij gebrek aan beter? Dat vind ik sneu.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:25

Ik zou ook naar een opvang gaan... en dan kijken voor een rustig, lief en aaibaar konijn. Als je een jong konijn bij een dierenwinkel koopt weet je nooit wat je krijgt.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:27

Citaat:
Ze krijgt dit konijn van een collega (van haar dac), met kooi en al.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:54

Mindim schreef:
Dat jouw konijn het leuk vindt Tarja, wil niet zeggen dat dat normaal is voor konijnen. Ik heb al jaren konijnen en momenteel heb ik er 6 en 1 is een knuffelkont. Dat wil zeggen, hij is er dol op om geaaid te worden, maar optillen heeft hij een enorme gruwel van. Dan heb je beste krabben van zijn achterpoten te pakken hoor.

wij hebben ook een dwergkonijn en doet ook helemaal niets als hij opgepakt wordt. zit keurig op schoot en loopt vaak ook los door de kamer als wij er bij zijn en
verhuisd dan weer naar zijn buitenhok waar een rennetje aan vastgemaakt zit.

ik heb zelf ook jarenlang konijnen gehad toen ik jong was en allemaal kwamen ze op schoot en kon ik zo pakken zonder krabben, bijten of wat dan ook.

in het voorjaar moet hij alleen weer even wennen want dan gaat hij pas weer mee naar binnen ivm het grote temperatuurverschil in de winter met het buitenhok
en de kamertemperatuur in huis.

hij heeft mijn zoontje 2 x gebeten en dat was zijn eigen schuld door te wild te doen of te krampachtig vasthouden. :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:03

Dat betekend nog niet dat ze het leuk vinden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:31

Air schreef:
Dat betekend nog niet dat ze het leuk vinden.

nou als hij er geen zin in heeft laat hij dat echt wel duidelijk merken en zetten we hem gewoon op de grond. als hij rustig blijft zitten en zelfs
gaat liggen op schoot lijkt hij het toch wel niet zo vreselijk te vinden.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:08

simongek schreef:
Mindim schreef:

wij hebben ook een dwergkonijn en doet ook helemaal niets als hij opgepakt wordt. zit keurig op schoot en loopt vaak ook los door de kamer als wij er bij zijn en
verhuisd dan weer naar zijn buitenhok waar een rennetje aan vastgemaakt zit.

ik heb zelf ook jarenlang konijnen gehad toen ik jong was en allemaal kwamen ze op schoot en kon ik zo pakken zonder krabben, bijten of wat dan ook.

in het voorjaar moet hij alleen weer even wennen want dan gaat hij pas weer mee naar binnen ivm het grote temperatuurverschil in de winter met het buitenhok
en de kamertemperatuur in huis.

hij heeft mijn zoontje 2 x gebeten en dat was zijn eigen schuld door te wild te doen of te krampachtig vasthouden. :j

Als je konijnen alleen houdt dan zullen ze inderdaad aanhankelijker kunnen worden omdat ze niemand anders hebben. En dat is eigenlijk wel sneu.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:20

Je hebt ook konijnen die gaan tralieknagen en bijten uit verveling omdat ze alleen zitten...

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:42

Ben benieuwd hoe het gaat worden dan :p je kunt je eigen normen en waarden wel meegeven maar of ze er wat mee gaan doen is dan de vraag. Jij vindt dit en een ander zegt dat weer iets anders. Iets waarvan ik vind dat je dat van tevoren goed overna moet denken. Je kan nu niet meer zeggen dat het zielig is om een konijn alleen te laten tegen die cliënt, omdat je het haar al beloofd hebt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:39

Is het dan geen idee om ze een groter hok te regelen?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:38

annetjee19 schreef:
Ben benieuwd hoe het gaat worden dan :p je kunt je eigen normen en waarden wel meegeven maar of ze er wat mee gaan doen is dan de vraag. Jij vindt dit en een ander zegt dat weer iets anders. Iets waarvan ik vind dat je dat van tevoren goed overna moet denken. Je kan nu niet meer zeggen dat het zielig is om een konijn alleen te laten tegen die cliënt, omdat je het haar al beloofd hebt.

Ik denk dat het een kwestie van geduld is. Steeds een stapje verder gaan. Met iets heel kleins beginnen bijvoorbeeld, gewoon ipv gemengd voer biks aanraden. En dan daarna ga je over op het hok. En dan dit. En dan volgend konijntje etc. etc.
Op die manier heb ik ook een aantal konijnen wel aan een prettiger leven geholpen. Al was het alleen maar dat een konijn niet meer in een piepklein hokje zat en dagelijks in een grote ren kon lopen. Dan heb je in elk geval al iets voor elkaar gekregen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:00

Ik denk eigenlijk dat het diertje als ik het zo hoor een prima leven tegemoet gaat. Uiteraard een ren en tuin is leuker, maar het beestje krijgt een liefdevolle eigenaar die maandenlang gewerkt heeft om zo'n diertje te mogen houden en het beest graag aandacht geeft. Dat het niet ideaal is is uiteraard jammer, maar focus je op het goede wat het konijn krijgt. Zo kun je je eigen normen en waarden (en de emoties die daaraan vast zitten) misschien een beetje los laten. Wat uiteindelijk voor een fijnere begeleiding zorgt voor je cliënt.
Want als de ouders/andere collega's het 1 zeggen en jij iets anders, raakt ze in de war en dus gefrustreerd. (Ik ga er even vanuit dat je cliënt LVB is)

Houdt het dus zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk voor je cliënt. Zet eens een PVA in elkaar over hoe je haar bijvoorbeeld stapsgewijs zou kunnen leren om voor een konijn te zorgen. Wat zijn echt de minimale basisbehoeften voor een konijn? Hetzelfde als voor ieder dier (inclusief de mens).
-Geschikt eten, voldoende drinken
-Voldoende beweging, minimaal 2u per dag los kunnen lopen.
-Iets om de dag mee door te komen (iets te knagen/te spelen)
-Affectie

Op die manier voorzie je het konijn echt in zijn basisbehoeften (dat wij vinden dat een konijn moet kunnen graven/rennen/vliegen/spelen 24/7 is ondergeschikt).

Ook zal ze in moeten zien dat een konijn een soort van opgevoed moet worden en niet altijd wilt knuffelen als zij dat wilt bijv.