Labrador met overgevoelige huid.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:10

Sonja, inderdaad de prednoral onderdrukt het. De jeuk is dan ook teruggekomen na een ontvlooiingsmiddel, de hond deed het prima op het voer.
Liever onnatuurlijk onderdrukt, dan natuurlijk kapot gekrabt ;)

En veel honden die jeuk krijgen van hert? Daar heb ik nog nooit van gehoord. (Heb je een bron?)
Waarom mag de hond niet teveel van de nachtschade familie? Volgens mij kan je hond er tegen of niet. Als je hond er wel tegen kan hoef je ook niet zozeer op de hoeveelheid te letten dacht ik.

Wijslander

Re: Labrador met overgevoelige huid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:18

Dus is prednoral geen oplossing op de lange termijn, toch?

Voor een allergiehond zou ik inderdaad niet snel kiezen voor hert. Geen onderbouwde onderzoeken als je dat bedoelt, maar vrijwel alle allergiehonden op barfplaats bleken tijdens elimineren niet tegen hert te kunnen. Toeval of..? Maar als je het mij vraagt, zijn er veiligere diersoorten :)

Idem voor aardappelen, het betreft hier een jeukhond en er zijn zó veel groentes die minder vaak klachten geven. Het is ook de vraag wat voor meerwaarde aardappels hebben?

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:18

prednoral is inderdaad geen oplossing voor lange tijd, maar hij moet nu eerst van de jeuk af.
we hebben het eerst met één prik geprobeerd maar hier deed hij niets op.
dit moest nu uit nood omdat hij tot bloedend toe aan het krabben was, dan liever een onnatuurlijk middel.

wat ik meegekregen heb is dat een hond met een voedselallergie het, het beste doet op een voer waar iets in zit wat het dier nog nooit heeft gehad. in dit geval is dat het hert.
Zo weet je zeker dat hij geen allergie heeft opgebouwd hiertegen omdat hij het nog niet eerder heeft gehad.
hij deed het in eerste instantie prima op het hypo-allergene voer totdat hij zijn teken middelen kreeg.

waarom zijn aardappelen slecht? waar krijgt hij dan de jeuk van?
ik ben nog niet met dit voer begonnen.
dit voer komt bij een bedrijf vandaan waar ze juist speciaal voer maken voor honden met allergieën.

Gekeken voor de Tickless pet, niet veel reacties kunnen vinden dat deze echt goed werkt.
je hebt ook een skudo pet deze zijn iets goedkoper maar ook daar niet kunnen vinden of het een goede oplossing is.
Mocht het echt werken dan koop ik er met alle liefde één, ik vind het wel een groot nadeel dat ze er niet mee kunnen zwemmen ( wat logisch is).
mijn hond springt overal in het water, vooral straks op vakantie waar hij voor bedoeld is.
toch nog maar even naar meer info hierover zoeken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:49

Ik heb inderdaad ook even moeten zoeken naar de tickless. Uiteindelijk wel hier en daar wat fora gevonden waar ze hem wel geprobeerd hebben. Over het effect van vlooien heb ik niks gevonden. De mensen die hem gebruikt hebben zeiden dat het beter werkte dan de pipetjes tegen teken.
Inderdaad, wel waterresisten, helaas niet proof. En als de teek eenmaal zit, laat hij ook niet los door tickless. Tickless houdt ze alleen op afstand als ze nog geen bloed proeven/ruiken zeg maar.

Het klopt inderdaad dat als een hond nog nooit iets gehad heeft, hij er de 1e keer ook geen reactie op kan krijgen. Ik denk dat wat Sonja bedoelt dat honden die toch al allergisch zijn voor een dierlijk eiwit, sneller een allergie opbouwen op hert dan op bijv. konijn.
Ik heb me even verdiept in de nachtschadefamilie en vond dit wel een goede link:
http://voedzo.nl/gezond-eten/hoe-zit-het-precies-met-de-nachtschade-familie/

Misschien dat ik ook mijn eigen menu eens onder de loep ga nemen :Y)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:56

Ik weet van iemand die een Westie had met ernstige allergie die lamsvlees kreeg, alleen daar kon hij nog tegen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 07:39

Prednoral als tijdelijke oplossing kan ik inkomen, heb zelf ook op die manier gewerkt om de ergste jeuk weg te werken in het begin.

Aardappel is het hetzelfde als rijst: een voor de fabrikanten goedkoop vulmiddel, meer niet. Honden hebben helemaal geen aardappels (koolhydraten) nodig.

Toch even naar het voer gekeken, ingrediënten:

Hert, aardappel, kippenvet, mineralen en vitaminen, lijnzaadolie, bietenpulp, gist, zonnebloemolie.

Naar mijn idee niet geschikt voor eliminatie. Want stel dat de hond jeuk houdt, waar komt dat dan door? Het hert, de kip, de bietjes, de aardappels..? Met een echt eliminatiedieet kies je daadwerkelijk 1 eiwit, voor mijn part hert als dat je een schot in de roos lijkt. Vervolgens verzamel je alle onderdelen (bot, vlees en orgaan) en voer je 8-10 weken alleen dat. Dan heb je een betrouwbare methode voor het uitsluiten van voedselallergieën.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 10:11

de nachtschades had ik ook even opgezocht, nog nooit van gehoord.
maar nu ik het lees toch weer dingen waar je over gaat denken en heel bekend klinken.

Wat een gedonder met dat voer hé?
maar hoe kan ik het voer elimineren? brokken kan ik niet uit elkaar halen of geen je dan vers vlees?
komt dat dan wel overheen met de brokken die hij uiteindelijk weer krijgt?

het komt er dus op neer dat rijst als vulmiddel beter is dan aardappel?
hij kreeg altijd rijst, nooit aardappel gehad in zijn voer.
maar nu zag ik in dit topic dat rijst ook niet goed kan zijn omdat dit een graansoort is.

iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken en de tijd die jullie erin steken. +:)+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:51

Rijst krijgen veel honden inderdaad ook jeuk van.

Als je wilt weten waar je hond jeuk van krijgt kun je dat zo aanpakken:
Je geeft 1 diersoort (rauw vlees) die je hond nog nooit op heeft.
Als dat 8 weken goed gaat, voeg je een 2e diersoort toe. Gaat dat 3 weken lang goed voeg je een 3e toe, enz.
Als je op een gegeven moment dus een menu van 4 diersoorten hebt waar je hond het goed op doet, kun je (als je wilt) op zoek gaan naar de diersoort die wel jeuk geeft. Kip, rund zijn de grootste boosdoeners. Als je dus kip toevoegt en de hond krijgt jeuk, weet je dat hij allergisch voor kip is.
Dan zul je weer moeten wachten tot de jeuk weg is en voeg je rund toe. Enzovoorts.
Je zou ook ipv kip/rund eerst aardappel of rijst toe kunnen voegen als je weer terug naar brok wilt.
Het handige aan deze methode is dat je precies weet waar de hond jeuk van krijgt (want is dat de rijst/nachtschade/kip/rund of allemaal?). Het nadeel is dat je dus echt op zoek gaat naar de jeuk. De reden dat het niet mijn voorkeur zou hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:27

Rijst veroorzaakt inderdaad ook vaak jeuk, helemaal geen koolhydraten geven is het beste.

Elimineren doe je inderdaad het beste met vers vlees, máár hier kom je dan ook nooit meer vanaf. Je zult dan altijd vers vlees moeten blijven geven.

Sassol, ik ben met elimineren niet op zoek gegaan naar de jeuk, ik probeer die juist te vermijden door diersoorten te kiezen waar weinig risico aan verbonden zit. Zo zal mijn allergiehond nooit kip en rund gaan proberen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:42

Onze labrador heeft ook al jaren jeuk. Het begon tussen de kussentjes van zn poten. Dit beet hij tot bloedends toe open.
En echt de hele dag door bijten.
Wij hebben van alles uitgeprobeerd. Van verschillende soorten voer tot homeopatische middeltjes. Niks hielp echt lang. Inmiddels zijn we begonnen aan ' ons laatste redmiddel': prednison.

S ochtends krijgt hij een half tabletje en hier doet hij het super op! Op de dagen dat hij veel jeuk laat zien verhogen we de dosering naar 1 tablet. Dit gaat al een aantal jaar goed maar was echt ons laatste redmiddel en dit hebben we zo lang mogelijk uitgesteld.

Hij zal niet heel oud worden maar de kwaliteit van leven is erop vooruit gegaan!
Ohja hier was het een extreme vorm van exzeem, ook wel atopie genoemd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:05

mijn herder is 13,5 geworden met zeer regelmatig een half pilletje prednison, ik stopte alleen wanneer ie gene jeuk had en wanneer ie weer begon dan kreeg ie een paar x 2 pilletjes en daarna weer een half tot de plekken rustig waren en niet meer jeukte

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:26

Sonja89 schreef:
Elimineren doe je inderdaad het beste met vers vlees, máár hier kom je dan ook nooit meer vanaf. Je zult dan altijd vers vlees moeten blijven geven.

Sassol, ik ben met elimineren niet op zoek gegaan naar de jeuk, ik probeer die juist te vermijden door diersoorten te kiezen waar weinig risico aan verbonden zit. Zo zal mijn allergiehond nooit kip en rund gaan proberen.

Je zult dus niet altijd vers vlees hoeven blijven geven als je wel opzoek gaat naar de jeuk veroorzaker. Vandaar dat ik de methode aangaf. Al heeft die methode niet mijn voorkeur, maar goed ik voer sowieso vers vlees ;)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:39

Sassol, ik ben het met je eens. deze methode wil ik niet uitproberen.
stel hij krijgt wel weer jeuk dan komt hij er misschien weer alleen met medicijnen af.

ik zou ook wel over willen stappen op vers vlees maar mijn DA geeft aan dat niet alle voedingsstoffen daarin zitten.
Dan moet je een voer gaan samen stellen.
dit wil ik wel maar mijn DA gaf na het uitzoeken hiervan aan dat ik misschien beter eerst voor het voer van Trovet Hypoallergenic kon gaan. Daar komt de hert met aardappel vandaan.

Mocht ik dan gaan elimineren ben ik dus genoodzaakt om een voer te gaan samen stellen.
Dit wilde ik eigenlijk als laatste optie houden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:54

Ach so :j

Vers VLEES alleen zitten inderdaad niet alle voedingsstoffen in. Daarom geef je er karkas en orgaan bij. Dat is een complete maaltijd.

BlackSaamis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:17

Ik lees heel veel over voedselallergie hierboven!! Maar echt bij de labrador komt echt heel veel atopie voor. Laat in ieder geval eens bloed prikken om dit uit te sluiten voordat je allerlei soorten voer, vlees enz. gaat uitproberen!!!
Wij gebruiken nu hyposensitisation solutions. 1 keer per 4 weken een prikje en die van ons heeft nergens meer last van.
Hij had ook zn kin helemaal stuk tot bloedens toe. Tussen zn kussentjes bloeden van het likken en zn oren waren helemaal ruw van binnen.
Zo lang dit goed gaat met de prikken hoeft hij niet aan de prednison.
Mevr. Carriere van Sterkliniek uit Ermelo is internist en heeft ons hier super bij geholpen.
Voor jeuk tussen de voetzooltjes kan je trouwens gewoon schimmelinfectie creme van de huid halen voor mensen. Dit heeft mevr. Carriere ook aan bevolgen en werkte ook echt goed.
Kortom blijf niet alleen hangen in voedselallergie...... zeker niet als niks blijkt te werken.

BlackSaamis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:18

O ja nog een nestgenoot (erfelijk) van onze labrador had het zelfde probleem. Gebruikt nu ook de solution en heeft ook nergens meer last van.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:53

Atopie en voedselallergie gaan vaak hand in hand. Maar aangezien de hond geheel jeukvrij was op het voer van de DA, vermoed ik toch een voedselallergie.

Moet zeggen dat ik het wel apart vindt dat er kippenvet in zit. Al is vet natuurlijk geen eiwit, dus misschien dat dat geen problemen geeft.

Je hebt ook KVV's die 1 diersoort bevatten en een premix. Is dus al samengesteld en zijn vitaminen en mineralen aan toegevoegd.
Bijvoorbeeld: http://www.natudog.nl/Webshop/583446/584990/710243/konijn-compleet-1-kilo.aspx
Is dus ook nog een optie als je graag op vers vlees over wilt.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:25

wij hebben eerder uitgesloten dat hij voedselallergie heeft dmv. Het voer inderdaad.
Helaas reageert hij dus ook op chemicaliën.
Wat zijn dat voor prikken? Onderdrukken deze de jeuk?
Dit werkt namelijk niet voor Shadow, hebben we geprobeerd vandaar dat hij nu aan de medicijnen zit.

Ik ga de tickless pet aanschaffen, zolang ik het niet zelf heb geprobeerd weet ik het nooit.
Er zijn veel verschillende verhalen over te lezen.
Hij zal hem wel regelmatig af moeten voor het zwemmen, maar op vakantie in het bos is hij dan misschien gedekt.

BlackSaamis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:23

Het zijn geen prikken om de jeuk te onderdrukken.
Het is een vloeistof speciaal voor onze hond gemaakt. Op zijn allergie en met zijn lichaamseigen stof. Daarom is het niet slecht voor hem.
Het wordt gemaakt in een lab in Duitsland. Hij heeft daar een lab. nr. voor zijn eigen vloeistof.

Je bouwt de werking op in 25 weken.
Daarna geef je om de 4 tot 8 weken. Ligt er aan hoe je hond er op reageert. Onze hond heeft rond de 4 a 5 weken nodig. We zien eigenlijk dat hij dan weer zn kin begint te krabben. Zodra hij dan zn prik weer heeft gehad is het weer over voor een week of 4 a 5.

In het Engels staat er op het formulier:
The vaccine contains special allegens as well as the patient's own serum.
Je kan altijd Sterkliniek bellen en vragen naar Martine Carriere in Ermelo. Bij deze kliniek wordt heel veel om advies gevraagd door dierenartsen uit het hele land en zelfs buitenland.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:42

shadow zijn haren beginnen langzaam maar zeker toch wat terug te komen.
af en toe jeukt hij nog wel, maar dat lijkt hij meer uit gewoonte te doen?

ik heb niet het idee dat hij nog jeuk heeft namelijk, hij zit uiteraard nog wel aan de medicijnen.
de tickless pet heb ik besteld en hoop/ verwacht dat deze morgen binnen komt, maandag gaan we weg.