hond kopen. stamboek ? of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:48

love_western schreef:
Bij elk hond moet je tijd insteken in de opvoeding. Maar meeste mensen die een hond willen, kiezen voor een labrador. Maar hebben weinig verstand van de opvoeding. Want als puppy is het nog zo schattig als ze iets ondeugend doen. Tot dat ze groot worden :D

Mijn labrador pup (11 week) kan nu al zitten, naast lopen. Op commando de bench in. Verschillende zoek spelletjes. Kan een voerbak voor zijn neus zetten en pas op commando gaat hij eten. Dus dat kan 5 seconden duren, maar ook gerust 2 a 3 minuten. En weet heel goed dat hij niet mag springen. En klaar is ook echt klaar.

En het is echt geen moeilijk ras.

Inderdaad. Het feit dat er zoveel hyper, onopgevoede labs rondlopen is omdat iedereen denkt/weet dat ze 'makkelijk' op te voeden zijn. En ook iedereen een lab wil, en er dus miljoenen rondlopen.
Ze vergeten hierbij wél dat gemakkelijk opvoeden óók opvoeden is, en dat je dus je handen vies zult moeten maken, en aan de slag moet gaan.
Als je er tijd in investeert heb je heel gauw een superhond. Dan de pubertijd nog doorkomen en alles komt goed!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:50

Een hond met stamboom is geen garantie voor een gezonde hond, maar bij een stamboomloze hond heb je helemaal geen kijk op ziektes en aandoeningen die in de ouderhonden+verdere familie voorkomen. Wil je de kans op ziekte zoveel mogelijk proberen te voorkomen, kies dan voor een gezond ras met stamboom waarbij getest word op erfelijke afwijkingen. Garantie heb je nooit.

Maken eventuele dierenartskosten niet uit(alhoewel je natuurlijk altijd wel een spaarpotje nodig hebt), neem dan eens een kijkje in het asiel. Daar zitten veel leuke honden, vaak ook pups. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:52

NoName126 schreef:
love_western schreef:
Bij elk hond moet je tijd insteken in de opvoeding. Maar meeste mensen die een hond willen, kiezen voor een labrador. Maar hebben weinig verstand van de opvoeding. Want als puppy is het nog zo schattig als ze iets ondeugend doen. Tot dat ze groot worden :D

Mijn labrador pup (11 week) kan nu al zitten, naast lopen. Op commando de bench in. Verschillende zoek spelletjes. Kan een voerbak voor zijn neus zetten en pas op commando gaat hij eten. Dus dat kan 5 seconden duren, maar ook gerust 2 a 3 minuten. En weet heel goed dat hij niet mag springen. En klaar is ook echt klaar.

En het is echt geen moeilijk ras.

Inderdaad. Het feit dat er zoveel hyper, onopgevoede labs rondlopen is omdat iedereen denkt/weet dat ze 'makkelijk' op te voeden zijn. En ook iedereen een lab wil, en er dus miljoenen rondlopen.
Ze vergeten hierbij wél dat gemakkelijk opvoeden óók opvoeden is, en dat je dus je handen vies zult moeten maken, en aan de slag moet gaan.
Als je er tijd in investeert heb je heel gauw een superhond. Dan de pubertijd nog doorkomen en alles komt goed!

Precies, elk hond moet je opvoeden. Maar je moet er nooit makkelijk over denken. Je moet er echt tijd in steken. Onze berner was veel moeilijker met opvoeden.

En veel mensen geven de labjes ook niet de juiste beweging. Wat uit in hyper gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:52

Axel_Clauw schreef:
Een hond met stamboom is geen garantie voor een gezonde hond, maar bij een stamboomloze hond heb je helemaal geen kijk op ziektes en aandoeningen die in de ouderhonden+verdere familie voorkomen. Wil je de kans op ziekte zoveel mogelijk proberen te voorkomen, kies dan voor een gezond ras met stamboom waarbij getest word op erfelijke afwijkingen. Garantie heb je nooit.

Maken eventuele dierenartskosten niet uit(alhoewel je natuurlijk altijd wel een spaarpotje nodig hebt), neem dan eens een kijkje in het asiel. Daar zitten veel leuke honden, vaak ook pups. :)

Asielhonden hebben meestal ook geen stamboom.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:53

En mensen vergeten dat labradors JACHTHONDEN zijn. En jachthonden moeten uitgedaagd worden (liefst in de jacht en anders in andere hondensporten/hersenwerk) en genoeg beweging moeten krijgen. Dan slapen ze de hele dag net zoals mijn jachthondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:55

NoName126 schreef:
En mensen vergeten dat labradors JACHTHONDEN zijn. En jachthonden moeten uitgedaagd worden (liefst in de jacht en anders in andere hondensporten/hersenwerk) en genoeg beweging moeten krijgen. Dan slapen ze de hele dag net zoals mijn jachthondje.

Precies. Nu ga ik geen jachtwerk doen met mijn lab. Maar ben wel aan het kijken voor speurwerk. Zijn ze ook gek op. En beweging krijgt hij straks genoeg. Uiteindelijk moet hij toch mee op de tochten van 20 km die wij wandelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:56

de hyperdepiep labjes die te druk zijn om te luisteren zijn idd de niet goed opgevoede labjes, maar de labrador een moeilijker opvoedbaar ras :?
neuh, eitjes :+ tis alleen ene kwestie van idd, voldoende actief zijn met ze, lekker lopen, speuren, zoeken, spelen, ga lekker idd een jachttraining volgen, wie weet vind je het wel hartstikke gaaf om te doen , beest blij , jij nieuwe hobby :D
en consequent zijn, dat moet bij iedere hond ongeacht wel of niet makkelijk op te voeden...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:04

Sonja_vR schreef:
de hyperdepiep labjes die te druk zijn om te luisteren zijn idd de niet goed opgevoede labjes, maar de labrador een moeilijker opvoedbaar ras :?
neuh, eitjes :+ tis alleen ene kwestie van idd, voldoende actief zijn met ze, lekker lopen, speuren, zoeken, spelen, ga lekker idd een jachttraining volgen, wie weet vind je het wel hartstikke gaaf om te doen , beest blij , jij nieuwe hobby :D
en consequent zijn, dat moet bij iedere hond ongeacht wel of niet makkelijk op te voeden...

idd Labjes zijn soms wat lomp als ze jong zijn, maar moeilijk opvoedbaar?? vind het juist honden voor mensen die geen of weinig ervaring hebben, aangezien ze erg meegaand zijn

LadyMadonna

Re: hond kopen. stamboek ? of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:12

Ben ik nu de enige die heel erg eng wordt van dit topic? "Stamboekloos = broodfok"..... "Bij een rashond altijd 1 met papieren"
"Asiel zit vol met pretnestjes"

:? :?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:28

LadyMadonna schreef:
Ben ik nu de enige die heel erg eng wordt van dit topic? "Stamboekloos = broodfok"..... "Bij een rashond altijd 1 met papieren"

is ook onzin, de meeste honden die er rondlopen in Nederland zijn stamboomloos, zijn echt niet allemaal krotjes en pretnestjes is ook zo'n kulwoord, tenzij je maandelijks een nest hebt, doet iedereen het voor zn plezier toch, zijn echt niet allemaal prutsers. vind dit echt woorden van fokkers die bang zijn voor hun eigen brood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:33

Ik ben geen fokker. Maar ik vind het gewoon dom dat je fokt met honden zonder dat je erfelijke ziektes test. Stamboomloos hondjes zijn niks voor niks zo goedkoop. En ik wil graag de voorouders + testen van mijn honden weten.

Asielen vind ik prima. Maar dan moet je niet eerder in het bericht zetten. Kies wel een hond met stamboom. Dan spreek je zelf gewoon tegen.

Maar ik zal daarom nooit voor een hond uit het asiel kiezen. Tenzij ik gelijk op slag verliefd ben. Maar met mijn toekomstplannen is een hond uit asiel absoluut ook niet handig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:38

Love Western, ligt eraan wat je goedkoop vind ;)
Mijn ras is een niet erkend ras, dus ook geen geteste ouders. Ik heb inmiddels mijn derde en heb tot nu toe weinig problemen gekend.
Ik snap dat het ene ras gezonder is dan het andere ras, maar zolang de raad van beheer stamboeken blijft uit geven voor bijv Engelse bullen en cavaliertjes...... Nee, ik ga daar niet aan mee werken :n

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:42

precies en zolang de Raad van Beheer stambomen geeft aan pups die als vader een opa of overgrootopa hebben weet ik ook niet waar je veiliger zit, sommige rassen zoals de Labrador en de DuitseHerder zijn kapotgefokt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:45

Ik zou gaan voor een goed gefokte hond met papieren dus, dus je er eerst goed in verdiepen. Heb twee bevriende stellen die een labrador pup van mp hebben gekocht, zou om puppies uit een gelegenheidsnest gaan, en in huis opgegroeid, maar de ene is zeker niet raszuiver en lijkt qua karakter totaal niet op een labrador, de andere is 4 jaar geworden met meer dan 4000 euro aan DA kosten en heel veel verdriet....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:47

Tja lante, dat is heel vervelend, maar wat zeggen die individuele gevallen? Ik ken ook genoeg stamboom hinden met heel veel medische kosten en lage leeftijd....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:49

stamboom kopen als je een pup wilt en anders een volwassen herplaatser uit een opvang en goed op letten hoe huid en vacht is en hoe het gangwerk is.

Niet stamboek honden zijn absoluut niet gezonder dan stamboek honden alleen het is niet bekend hoe ongezond ze zijn. Met een stamboomhond weet je in elk geval hoe de voorouders waren en stamboom labradors zijn echt zo slecht nog niet hoor maar let erop hoe je de hond op laat groeien. Geen overgewicht gaan kweken! Laat hem eerder wat te schraal staan dan te dik a.u.b. dan scheelt al veel voor de gewrichten. Helaas vinden veel fokkers ze pas mooi als ze 15 kg te zwaar zijn ga daar zelf niet in mee a.u.b.!!! Rond en vet is nooit goed.

Goed en rustig laten bewegen scheelt ook al veel gewoon rustig op bouwen. Verder is het altijd levend materiaal. Dus het kan goed en slecht zijn of daar tussen het is altijd gokken als je iets aanschaft dat leeft. Mijn vorige en huidige 2 honden waren/zijn alle 4 ex asiel honden en stamboomloos. Ik ga maar niet uitrekenen wat ik allemaal aan kosten kwijt ben aan alleen de DA maar ik kan wel zeggen als ik bel naar de DA en begin te praten dat ze zo weten wie ze aan de lijn hebben (een praktijk met 5 dierenartsen en nog meer assistenten) kan dus met een gerust hart beweren dat niet stamboomhonden zeer zeker niet gezonder zijn!!

Verder ook nadenken over Fieldtrail of showlijn of kruising daar van labrador. Al weet ik niet zeker of de echte fieldtrail labradors ook in het bruin voor komen (Fieldtrail labradors zijn de jacht labjes deze zijn veel smaller, wendbaarder en vaak ook drukker en energieker dan de showlijn labjes)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:52

Miepie77 schreef:
LadyMadonna schreef:

is ook onzin, de meeste honden die er rondlopen in Nederland zijn stamboomloos, zijn echt niet allemaal krotjes en pretnestjes is ook zo'n kulwoord, tenzij je maandelijks een nest hebt, doet iedereen het voor zn plezier toch, zijn echt niet allemaal prutsers. vind dit echt woorden van fokkers die bang zijn voor hun eigen brood.

Ik fok niet en nooit gefokt ook en ben niet van plan ooit te fokken maar ik ben tegen pretnestjes. Ik ben niet tegen kruisingen en dus stamboomloze honden echter wel tegen gefok (gef*ck) met honden zomaar op elkaar zetten zonder gezondheidsuitslagen van de ouders op afwijkingen die voor die kruising zeer belangrijk kunnen zijn. Er zit een verschil tussen een kruising hond fokken en uitslagen hebben van HD, ED, bepaalde oogafwijkingen o.i.d. of gewoon 2 honden op elkaar zetten en maar afwachten wat eruit komt en bij klachten zeggen dat het echt niet van de ouders af kan komen terwijl er nooit wat gecontroleerd is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:52

dubbel

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:59

Het is tegenwoordig gewoon heel moeilijk om een "gezond" ras te vinden en ook nog een ras dat bij je past...

Stamboom of niet, je hebt met beide kans op heibel. Mss bij de een wat meer dan de ander.

Mijn nietstamboom kruizing Cavalier heeft alleen contact allergieën (kan elke hond treffen natuurlijk..) verder Syringo en CM vrij :).
Mijn vaders stamboom Duitse staande is al meerdere keren geopereerd. Linker en rechterschouder OCD en mei dit jaar heeft hij een kunstheup laten zetten ivm zeer verrotte heup => HD.
Onze stamboom Bobtail is overigens tot nu toe gezond. Maar komt ook bij fokker weg, die bij de praktijk waar ik werk klant is, dus ouders geschiedenis wel weet :D

Dus wel of geen stamboom.. ik vind het lastig tegenwoordig.
RvB heeft behoorlijk mee gewerkt met het mooie hondjes fokken, maar niet letten op de gezondheid.

Zijn te veel hondenrassen die gewoon verprutst zijn en waarvan ik denk dat die ook niet weer gezond zullen worden.
Ik zie het elke dag op mn werk langskomen...

Kwestie van goede fokker zoeken, lijnen uitspitten maar ook dan heb je nog geen garantie op een "gezonde" hond.
Het kan ook nierfalen of een tumor krijgen etc. You never know.

& Trouwens, het asiel heeft wel vaak jonge honden hoor.. die staan alleen niet op internet.
Laatst bij asiel waar wij mee samenwerken, was ook een lab kruizing pup van 3 maand gedumpt... Het was toch nu al iets te groot... -O-

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:12

Ik denk dat het meeste al wel gezegd is. Het enige wat ik iedereen die een hond met stamboom (uit NL) wil kopen mee wil geven:

Op de site van de Raad van beheer staan tegenwoordig alle gezondheidsonderzoeken online. Daarmee heb je direct ook inzicht in de afstamming van je hond, die staat er namelijk bij. Zo kan je generaties terug kijken of de afstamming wel deugt (kijk naar verwantschap tussen ouderdieren en in welke generatie dit dan eventueel is geweest) en zie je direct of alle gezondheidsonderzoeken gedaan zijn en wat de uitslag hiervan was. (Bij alle dieren in de stamboom)
http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... kenonline/

Ik vind dat je bij het kopen van een hond, net als bij een paard, ook enige vorm van vooronderzoek moet doen. Bij de aankoop van een paard heeft de koper tot op zekere hoogte ook onderzoeksplicht. Waarom dan bij een hond niet?

TS veel geluk met welke hond het ook gaat worden!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:07

Omdat net zoals bij een pup zowel veulen er vanalles nog mis kan gaan wat niet erfelijk bepaald is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:51

LadyMadonna schreef:
Tja lante, dat is heel vervelend, maar wat zeggen die individuele gevallen? Ik ken ook genoeg stamboom hinden met heel veel medische kosten en lage leeftijd....

Als je je er in verdiept, dan weet je welke fokkers vermeerderen en welke fokkers fokken op gezondheid en karakter, zonder stamboom wordt er ook nooit wat getest en heb je geen idee wat er werkelijk achter zit.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:55

Romanoff schreef:
Omdat net zoals bij een pup zowel veulen er vanalles nog mis kan gaan wat niet erfelijk bepaald is.

Fijn dus dat je de kans op erfelijke kwalen zo klein mogelijk kunt maken door je goed te oriënteren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:06

Dat er zonder stamboom nooit wat getest wordt is niet waar. Dat het minder gebruikelijk is, is een ander verhaal.
Dat er binnen de rasfokkerij zoveel erfelijke problemen zijn dat er op getest moet worden vind ik ronduit zorgelijk.

Niet testen staat niet gelijk aan hond met problemen, net als dat wel testen niet zegt dat je een hond zonder problemen krijgt.

Een ras waarin grote erfelijke problemen voorkomen wil ik niet eens, met of zonder stamboek.

Mocht ik ooit besluiten met mijn stamboekloze teef (oeh! Vloeken in de kerk!) te fokken (kans is nihil) wordt ze overigens iig op patella getest. Als ik zo denk kan ik me niet voorstellen dat ik daar de enige in ben.

Het zou fijn zijn als er eens wat minder gegeneraliseerd zou worden.
Niet elke geteste stamboekhond wordt zonder problemen oud.
Niet elke stamboekloze hond is een kromme broodfokhond.
Zowel bij stamvoekhonden als stamboekloze honden zijn er honden met (veel) medische problemen, net als dat er bij beide groepen honden zijn die probleemloos oud worden.
Met of zonder papieren is pas stap 1, daarna zijn er nog ontzettend veel dingen van invloed op het levensverloop van een hond.

Ik heb zelf een keer een veulen met een onderbijt gehad uit een stamboek merrie en een ggk hengst... Tja...

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:06

Wij hebben hier een Spaanse Waterhond met stamboek (er zijn maar 2 fokkers in België) ze is nu al 3 jaar bij ons en heel gezond, nog geen medische klachten gehad. Ik wist niet dat vantegenwoordig het blijbaar zo moeilijk was? :=
zo'n antwoorden :+
(spaanse waterhonden zijn ook héle leuke beestjes :j )
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 16-08-13 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt