100% beloningsgericht trainen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:28

essiesilly schreef:
missje schreef:
Nou al zitten er10 opmijn schouder mee te kijken, ik vind dat onzin. Toen ik vroeger op mnflikken kreegdoor mn ouders heeft ook geen scheuren opgeleverd. Vind hetbehoorlijk zweverig klinken. Net als de bijbel.
Er zijn meerdere wegen naar rome, vaak zijn degene die voor een bepaalde methode kiezen ervan overtuigd dat al het andere niet deugd.
Ik ben van mening dat ieder moet kijken wat voor methode het beste bij zich past en bij zijn hond. Als de clicker voor jou Het middel is moet je vooral dat gebruiken.
Zoals ik eerder zei, er zijn meerdere wegen die naar......
Niet degene die wel op de eeuwen oude manier corrigeren meteen als beulen bestempelen

je mag wel even een van mijn honden lenen? word je meteen met beide benen op de grond gezet, niks zweverigs aan hoor
je krijgt terug wat je geeft gaat volledig op bij mijn honden ( en misschien ben ik ook wel zo n persoon ;) )

dit vind ik dan weer zo'n banketstaaf, sorry voor mijn woordgebruik maar kan het even niet anders omschrijven.
alsof ik nu met mijn honden niet met beide benen op de grond zou staan
en alsof ik mijn honden niet de liefde geef die ik ook terug krijg.
ik geef mijn honden duidelijkheid, net zoals jij jouw honden ook duidelijkheid geef maar dan op een andere manier.
waarom nou andere methodes altijd afkraken.
zoals ik al eerder zei, en blijf herhalen. er zijn meerdere wegen.... en als voor jou de ene methode HET is dan betekend dat niet dat een andere methode
slecht is.
en als andere het anders doen dan jou wil dat niet zeggen dat dat liefdeloze dierenbeulen zijn en dat hun honden liefdeloos leven hebben.
niet zo zwart wit zien

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:28

Om het even met Wilawanderf eens te zijn; Er is geen enkele beloning die een goede bordercollie van de schapen kan lokken.
En als dat bij een individuele hond wél het geval is mag je hem meteen meenemen, want dan kan ik hem niet gebruiken.
Dus je kunt zulke dieren alleen trainen op schapen met behulp van correcties.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:37

missje waar haal jij in hemelsnaam vandaan dat ik zeg dat jij geen liefde geeft aan jou honden :S
jij vind het onzin, en daarop zeg ik dat jij mijn honden wel eens mag lenen en die laten je vanzelf zien dat daar niks zweverigs aan is want die gaan er alleen maar harder tegen in als je ze te veel beveelt of teveel een draai om de oren geeft, noem het eigenwijs maar ik vind het reteslim :P

dit is ook geen topic of je het er nou wel of niet mee eens bent... in dit topic zou ik graag meer willen leren over deze methode in het dagelijks leven. zoals urko ook omschrijft.
en dan snap ik idd wel dat honden die vol in het werk staan heel anders reageren (mijn honden nemen ook echt geen snoepjes aan bij de schapen maar.. die train ik wel eerst heel heel goed de commando s, dus een giga goede stop een goede walk on enz voordat ze bij de schapen mogen)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:41

oke, dan laat ik het hierbij.
hoop dat je nog veel leert

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:05

Kuggur schreef:
Om het even met Wilawanderf eens te zijn; Er is geen enkele beloning die een goede bordercollie van de schapen kan lokken.
En als dat bij een individuele hond wél het geval is mag je hem meteen meenemen, want dan kan ik hem niet gebruiken.
Dus je kunt zulke dieren alleen trainen op schapen met behulp van correcties.

Nee precies dat is voor de IPO sport precies zo. Als je daarin verder wilt kan ik zo'n hond ook niet gebruiken. En dat wil niet zeggen dat men geen band heeft met de hond of deze kapot zou gaan. Heb juist een geweldige band met al mijn honden ondanks correcties.

ik ben van mening dat men een goede middenweg moet zoeken. Positief trainen, clickertraining vind ik super maar een correctie moet ook zeker kunnen als daar maar weer een beloning voor in de plaats komt en dan zul je zien hoe extreem snel een hond leren kan.

MyWishMax

Re: 100% beloningsgericht trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:12

Bij ons op de club bouwen ze positief op, tot ze de commando's kennen. Dan komt er een correctie waar nodog. En tuurlijk zijn er honden waarbij het niet werkt, maar ik vind het bij pup wel heel prettig zolang het kan

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 14:06

jaa maar jou kind luistert al vet goed :D <3

ik vind deze filmpjes echt heel interessant!
http://www.youtube.com/watch?v=6cdcyrOMehg

kalmerende signalen
http://www.youtube.com/watch?v=MgnLgHFRJu4

de leave it kan je in alles uit bouwen, leave it met voer dus voer voor z n neus, op z n poten wat dan ook dat niet aanraken, kijkt ie naar jou is dikke beloning. leave it gebruik ik nu ook bij pup als ze de sloot in wil :P dat wil ze nl nogal graaaag haha en het ging geweldig vandaag, 1 x leave it je ziet haar denken en rende hard naar me toe :D
http://www.youtube.com/watch?v=zNAOe1djDyc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:49

essiesilly schreef:
die train ik wel eerst heel heel goed de commando s, dus een giga goede stop een goede walk on enz voordat ze bij de schapen mogen)

Hey train je ook schapendrijven, leuk.

Ik ben het eens met het aanleren van een goede stop vóór je naar de schapen gaat, maar ik begrijp niet zo hoe je een hond een "walk on" aanleert zonder schapen om naar toe te lopen.
Hm, nu ik dit lees mss bedoel je niet "walk in" zoals ik eerst dacht, maar eerder een "release" om in de engelse termen te blijven ;) .

Mijn huidige hond kon eigenlijk niets toen ik haar eenjarig kreeg, en ik heb er eigenlijk alleen een matige stop/recall op gezet voor ik met haar met schapen ben gaan trainen, de rest hebben we dus tijdens drijftraining aangeleerd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 15:48

ja.. nou ja nu even niet haha maar wel van plan volgend jaar weer schapen te kopen :) en dan Welsh hill spreckled face of drentse heide :)
vorige week ook eendendrijven gedaan haha nou dat is helemaal leuk!

ik laat ze af gaan, blijf, dan weg lopen, dan walk on zeggen dan op een punt stop en lay down bijv... hmz ik realiseer me dat ik nu het schaap ben waar ze naar toe lopen :+ haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:52

essiesilly schreef:
jaa maar jou kind luistert al vet goed :D <3

Nog wel :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 15:55

Afbeelding

Afbeelding

en eerste keer eendjes drijven haha
Afbeelding

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:01

Ik heb er meer over gelezen maar vraag me nog steeds een aantal dingen af: we hebben een jachthond, een pup. Pittig karakter, komt uit een werklijn. Tijdens de training wordt er met een eend gegooid die geapporteerd moet worden. Meneer haalt hem op maar twijfelt over het terugbrengen (rent rondjes om je heen). Hurken hand vooruit met een koekje en wachten is dan de oplossing na 2x roepen. Op een gegeven moment gaat hij aan de eend plukken, dit mag echt niet in de jacht.

Hoe los je dit op? Pup heeft geen interesse in de koekjes/worst, erop af stappen resulteert in verder wegrennen en het spel voortzetten, ook niet de bedoeling. Maar je wil het plukken meteen corrigeren

Dit soort situaties heb ik toch regelmatig, zeker met een jonge hond. En dat zijn van die weinige momenten dat er wel (met stem) gecorrigeerd wordt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:45

Ik train 100% positief, maar opvoeden gaat ook gepaard met correcties. Geen zware correcties, maar wel een 'nee' of als een hond echt stout is een 'foei'. Op de tafel lopen wil ik nu eenmaal niet hebben ;)

Jette, dan ga je te snel. Je hond beheerst het apporteren dus niet. Lijn de hond aan en zorg dat ie niet rond kan gaan rennen ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 12:50

ik ben geen expert laten we dat voorop stellen :P maar wat in mij opkomt is niet gaan zitten wachten tot hij om je heen gaat rennen, maak het terug brengen leuker dus ren evt de andere kant op en moedig je pup aan met je mee te gaan. gooi dan een balletje omdat hij terug komt. (resultaat hij laat de eend los en rent achter de bal aan) niet zijn naam roepen want hij luistert blijkbaar op zo n moment toch niet
waarom leer je hem niet eerst heel goed de vast en los met speelgoed? als jij los kan zeggen en je hond luistert op elk moment dan kan hij ook de eend los laten

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:11

essiesilly schreef:
ik ben geen expert laten we dat voorop stellen :P maar wat in mij opkomt is niet gaan zitten wachten tot hij om je heen gaat rennen, maak het terug brengen leuker dus ren evt de andere kant op en moedig je pup aan met je mee te gaan. gooi dan een balletje omdat hij terug komt. (resultaat hij laat de eend los en rent achter de bal aan) niet zijn naam roepen want hij luistert blijkbaar op zo n moment toch niet
waarom leer je hem niet eerst heel goed de vast en los met speelgoed? als jij los kan zeggen en je hond luistert op elk moment dan kan hij ook de eend los laten

Grappig om te lezen hoe jullie het aan zouden pakken, het zet wel aan tot denken. Alhoewel er altijd al wel beloningsgericht getraind wordt uiteraard :) Bovenstaande punt ga ik ook nog verder op puzzelen, balletjes en speeltjes gaan namelijk altijd goed, ook de ballen van andere honden in het bos. Maar die eend is dan zo'n prikkel. Ik ga bedenken hoe je dat dan ook zonder correctie kan doen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:13

Jette schreef:
essiesilly schreef:

Grappig om te lezen hoe jullie het aan zouden pakken, het zet wel aan tot denken. Alhoewel er altijd al wel beloningsgericht getraind wordt uiteraard :) Bovenstaande punt ga ik ook nog verder op puzzelen, balletjes en speeltjes gaan namelijk altijd goed, ook de ballen van andere honden in het bos. Maar die eend is dan zo'n prikkel. Ik ga bedenken hoe je dat dan ook zonder correctie kan doen.

aanlijnen. Gewoon zorgen dat ie geen succes meer heeft. Moet ik met 1 van mijn honden ook. Als ik in zo'n situatie boos wordt gaat hij 100 meter verderop liggen en de eend stukmaken ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:17

je kunt het met alles uitbreiden, eerst zijn voer, dus de leave it heel goed aanleren en zo uitbreiden dat hij bij zijn voer wegstapt als je dat zegt. dat is al een heel grote stap. (en idd aanlijnen bij het apporteren) het is ook wel heel wat voor een pup hoor haha :D

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:21

Interessant om allemaal te lezen zo, zeker nu wij ook een 10 weken oude pup hebben rondlopen. Ik ben ook meer van het belonen. Echt straffen zal niet gauw gebeuren, wel laat ik weten als iets niet mag. Het woordje foei kent Hazel erg goed en stopt dan ook met hetgene wat ze dan aan het doen is.

Ik ga eens op m'n gemak alle linkerd bekijken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:57

Jette schreef:
Ik heb er meer over gelezen maar vraag me nog steeds een aantal dingen af: we hebben een jachthond, een pup. Pittig karakter, komt uit een werklijn. Tijdens de training wordt er met een eend gegooid die geapporteerd moet worden. Meneer haalt hem op maar twijfelt over het terugbrengen (rent rondjes om je heen). Hurken hand vooruit met een koekje en wachten is dan de oplossing na 2x roepen. Op een gegeven moment gaat hij aan de eend plukken, dit mag echt niet in de jacht.

Hoe los je dit op? Pup heeft geen interesse in de koekjes/worst, erop af stappen resulteert in verder wegrennen en het spel voortzetten, ook niet de bedoeling. Maar je wil het plukken meteen corrigeren

Dit soort situaties heb ik toch regelmatig, zeker met een jonge hond. En dat zijn van die weinige momenten dat er wel (met stem) gecorrigeerd wordt.

Dan moet je gaan backchainen. http://www.youtube.com/watch?v=5i-tqJJxUgM

Dit is een hond leren speeltjes opruimen. Maar wat jij moet doen is eerst je pup leren om voor je te zitten met het aport in zijn bek: je werkt dus echt van einde oefening naar begin oefening> Zit met aport in zijn bek: stukje lopen aport in de bek en daarna meteen weer zitten. Zo voorkom je dat je hond zichzelf gaat leren weglopen en kauwen: een minder interresant aport gebruiken en aantrekkelijker voer (bijvoorbeeld 1/2 deel van de maaltijd meenemen op trainingen en deels vervangen door kaas, worst, frikandel)

http://www.youtube.com/watch?v=GkpkRb70HGk Goede uitleg: filmpje met een dansroutine.

Zelfde methode werkt overigs ook als je danspasjes zelf moet leren

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:22

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:48

Vind het vaak vooral storend en dat lees ik hier ook heel veel dat mensen een hekel hebben aan corrigeren. Vervolgens wordt er wel "nee" gebruikt. Ik ben dan stiekum wel benieuwd hoe "nee" (wat overigens wel degelijk een correctie is) wordt aangeleerd. Een hond gaat namelijk niet vanzelf snappen dat "nee" "nee" is. Daar zal altijd ofwel iets fysieks (en of dat nou een tikje of een drukkertje of een wegtrekken is) aan te pas moeten komen. Tuurlijk is een al angstige of hond met geschiednis niet te corrigeren zoals een hele vrije misschien zelfs wel brutale pup. iedere hond reageert anders maar als je "nee" "foei" "stop" of weet ik veel wat voor een iets gebruikt om een hond te laten stoppen met ongewenst gedrag dan corrigeer je gewoon enkel in een vrij milde vorm wat voor heel veel honden voldoende is. Een hond opvoeden zonder correctie is mijns inziens onmogelijk...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:58

Livo, ik heb 'nee' aangeleerd met koekjes. Gewoon in elke hand een koekje. Hand open en de hond uitlokken het koekje te pakken. Dan hand sluiten en 'nee' zeggen. Zodat de hond het koekje niet kan pakken. Vervolgens de andere hand aangeboden en daar mocht het koekje dan wel gepakt worden. Daarbij zeg ik dan 'ja'. Zo leren ze en ja, en nee, zonder correcties.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:59

@livo: Dat ligt eraan hoe inderdaad nee is aangeleerd... dan kom je bij een stukje wetenschap uit: Positieve en negatieve correctie's en positieve en negatieve bekrachtingen: oftewel: iets onaangenaams toevoegen en iets aangenaams weghalen (negatief en positief corrigeren)

Mocht ik je nu in de war gebracht hebben: hier staat het duidelijk uitgelegd. Dus je hebt enig zins gelijk dat je een hond niet zonder correctie op kan voeden: maar je kan het wél zonder te schreeuwen, te tieren en te snukken aan je hond.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Operante_conditionering
Laatst bijgewerkt door Urko op 18-08-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:02

Machie schreef:
Livo, ik heb 'nee' aangeleerd met koekjes. Gewoon in elke hand een koekje. Hand open en de hond uitlokken het koekje te pakken. Dan hand sluiten en 'nee' zeggen. Zodat de hond het koekje niet kan pakken. Vervolgens de andere hand aangeboden en daar mocht het koekje dan wel gepakt worden. Daarbij zeg ik dan 'ja'. Zo leren ze en ja, en nee, zonder correcties.

Ik begin met een gelsoten hand: hond mag alles doen om bij het voer te komen: pas als ze mijn hand met rust laat, click plus belonen.

De hond gaat nu nadenken: eej als ik die hand negeer, dan verandert mijn baas in een koekjes automaat. Uiteindelijk ga ik de hand langzaam openen: hond voer negeren: clickern en belonen.

als de oefening betrouwbaar word ga ik een commando toevoegen: een oefeining is betrouwbaar als de hond ongeveer 80 procent goed scoort.

Dus ongeveeer hetzelfde als jij doet, ik maak de stapjes alleen nog kleiner

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:21

zoals hierboven beschreven doe ik het ook
ik heb geen hekel aan het woordje nee, ik heb wel een hekel aan de hele manier van met correctie trainen en vooral fysieke correcties vind ik not done.. de hond word er niet leuker van jij zelf niet en de band tussen jullie ook niet.
je laatste zin livo luidt, een hond opvoeden zonder correctie is mijns inziens onmogelijk... dat denk ik niet (ik zeg niet dat ik nooit nee zeg hoor, maar hoe meer ik me in lees hoe meer ik denk dat dat dus WEL mogelijk is)