Hoeveel heb jij over voor je dier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel heb jij over voor je dier?

ALLES, al moet ik mijn huis verkopen.
45 (33%)
Ik heb een bepaald budget voor mijn dier apart
61 (44%)
Mijn dier is verzekerd
23 (16%)
Ik heb helaas niet veel, zodra het dier iets ernstigs krijgt zal ik afscheid moeten nemen
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 136

Samiyah

Re: Hoeveel heb jij over voor je dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:24

Ik heb 5 cavia's en als ze iets hebben ga ik naar de DA, simple as that. Als daar blijkt dat er geen of zeer weinig kans op herstel is zal ik beslissen ze in te laten slapen. Hoe duur de behandeling is maakt me dan eigenlijk weinig uit, nou zal het bij cavia's niet snel in de honderden euro's lopen.

Gelukkig hebben m'n cavia's in de 3 jaar dat ik ze heb bijna nooit wat gehad. *klopt af*

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:25

Cassidy schreef:
Je hebt veel over voor je dieren maar dit zijn kosten die te overzien zijn. Je weet wat het kost om een dier te importeren, meer gaat het niet worden. Maar jarenlang dokteren en tienduizenden Euro's kwijt te zijn zonder zicht op verbetering, zou je daar aan beginnen? Of als je er aan begint, tot hoever ga je?

Ja, ik zou er aan beginnen. Hoe ver je daarin gaat hangt echt helemaal van de situatie af en kun je nooit vooraf zeggen.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:28

Ik heb voor over voor mijn hondje, maar stel hij moet in zo een rolstoel ding voor honden? Nee dat vind ik not done!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:54

Mijn dieren krijgen wat ik ervoor over heb... mijn hond,kat,vogel,varken een operatie laten ondergaan van enkele honderden euro's sorry maar ik denk het niet. Dat heb ik niet, voor paard idem dito. Normaal onderhoud is prima. Nu moet een hondje geopereerd worden aan haar tandjes (dubbele) en een navelbreukje. Ik heb haar net dat gebeurd gewoon..kost ook maar is op te hoesten. Maar een behandeling van bv 500 euro gaat m niet worden. Mijn paard oplaten nemen in een kliniek.. ik denk het niet,dan hoe banketstaaf ook de noodslacht maar. Het is een dier en hoe veel ik ook van ze hou ik ga niet in de rode cijfers staan om hun in leven proberen te houden. De situatie was vroeger anders toen was er meer te besteden en was er meer gespaard dus kon er meer. Wat er niet is kan je niet uitgeven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:42

alleen al het behandelen van mijn paard afgelopen jaar heeft ruim 1500 euro gekost...iedere keer kreeg hij iets wat behandelbaar was ,maar toch weer 300/400 euro kostte om hem op te lappen...tja,dan trek je niet zomaar de stekker eruit...

vorig jaar heb ik mijn 11 jaar oude hond laten opereren,en niet zomaar een operatie,maar een achterpoot eraf laten halen,en dat voor een hond van 60+ kilo ,geen klein hondje dus..

ze was nog veel te blij,veel te veel "joes" ,dat inslapen haar vermoorden zou zijn,had ik absoluut niet mee kunnen leven :n ,we hebben nog 7 maanden van haar kunnen genieten,ze is in die 7 maanden verwend tot op het bot,zoveel geknuffeld en ze heeft zulke goede maanden nog gehad,ben blij dat ik de operatie gedaan heb,en zou het zo weer overnieuw doen :j

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:12

pipo schreef:
Mijn dieren krijgen wat ik ervoor over heb... mijn hond,kat,vogel,varken een operatie laten ondergaan van enkele honderden euro's sorry maar ik denk het niet. Dat heb ik niet, voor paard idem dito. Normaal onderhoud is prima. Nu moet een hondje geopereerd worden aan haar tandjes (dubbele) en een navelbreukje. Ik heb haar net dat gebeurd gewoon..kost ook maar is op te hoesten. Maar een behandeling van bv 500 euro gaat m niet worden. Mijn paard oplaten nemen in een kliniek.. ik denk het niet,dan hoe banketstaaf ook de noodslacht maar. Het is een dier en hoe veel ik ook van ze hou ik ga niet in de rode cijfers staan om hun in leven proberen te houden. De situatie was vroeger anders toen was er meer te besteden en was er meer gespaard dus kon er meer. Wat er niet is kan je niet uitgeven.

Hoe kijk je er tegen aan als je elke maand 50 euro kwijt zou zijn aan dierenarts kosten? Toevallig een abcesje, hond blijkt artrose te hebben (foto laten maken +/- 80 euro) en moet maandelijks suplementen krijgen van 25 euro per maand bijvoorbeeld... Als je dat gaat optellen ben je heel veel geld kwijt na een lange tijd. Of gaat het er dan om wat je in één keer moet uitgeven?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:39

Ik heb veel voor mijn dier over. Mijn jack russel werd 2 jaar geleden aangereden door een scooter en brak zijn kaak op drie plekken.Hij was toen nog geen 3 jaar. Een zware operatie van 2,5 uur en een week in de kliniek. Daarna heeft hij nog drie operaties gehad en is nu weer de oude al heeft het ruim 1200 euro gekost, sommigen verklaren ons voor gek. Hij koste 75 euro als pup. Maar het geld is hij dubbel en dwars waard. Ben zo blij dat ik zijn ruwe haartje nog kan voelen en dat hij nog zo heerlijk irritant aanwezig is :P Voor al mijn dieren zou ik dit doen als ik het kan.

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:45

Mijn hond heeft vorige week een ongelukje gehad tijdens het spelen met een stok. Het leek erop dat antibiotica en pijnstillers afdoende zouden zijn. Inmiddels zijn we een week en een operatie verder. Gister is ze onder het mes geweest om splinters te verwijderen. Inmiddels zijn we dus een week verder en 1400 euro lichter..
Mijn visie is als je een dier hebt doe je er alles aan, moet mijn cavia naar de da dan gaat hij daar ook gewoon heen. Ik zorg gewoon dat ik een flinke pot heb om dit soort dingen op te vangen. Ik zou niet zo ver gaan als huis verkopen enz Maar als ik het geld heb en het dier heeft na de operatie of whatever nodig is een goed leven dan ga ik ervoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:53

Gelukkig heeft de mijne nooit iets *klopt af* hij is nu 14 en er is één keer een dierenarts bij geweest, dit jaar omdat de hoest niet over ging. Ik heb ondertussen al meer uitgegeven aan onze katten, 2x castratie, 2x alle entingen, 2x doodzieke kat dus daar zitten we ongeveer op 600 euro. Daar waar ik voor mijn pony 60 uit heb gegeven al deze jaren. (ontworming en hoefsmid niet geteld uiteraard) Ik heb veel over voor mijn dieren, mocht het gebeuren dat de kosten zo hoog worden (+ 2000) dat ik ze niet meer zou kunnen dragen zou ik er bij wijze nog een lening nemen als hij een kans op genezing heeft. Maar word het erg duur, met een hele kleine kans op genezing dan laat ik hem gaan. (spuitje erin dus)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:58

ik heb aangegeven alles, zelfs het verkopen van mijn huis.
ik ben best bereid om ver te gaan ...maar ook ik heb grenzen.
mocht het nodig zijn en er gaat een lange weg aan vooraf voordat er eventueel kans zou zijn op genezing dan laat ik het dier gaan

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:25

Van mijn 6 huisdieren (3 ratten en 3 konijnen) hebben er de afgelopen maand 3 bij de dierenarts gezeten, paar weken terug bij een konijn een tumor verwijderd en ik heb één konijn in juli moeten laten inslapen (was ook nog midden in de nacht, dus spoedtarief). Ik heb al jaren huisdieren en bijna nooit wat, maar nu ben ik in 2 maanden toch wel wat honderden euro's lichter. Op het moment wordt mijn oudste konijn van 13 geopereerd. Zijn ooglid was gescheurd en niks doen was geen optie. Operatie is riskant, maar om hem dan in te laten slapen terwijl hij verder nog zo goed is kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik heb het geld wel, maar het is wel een aardige aanslag op mijn studenten inkomen. Als ik het geld echt niet zou hebben, zou het denk ik toch einde verhaal zijn.. Mijn huis zou ik er niet voor verkopen.
Als paardlief wat zou krijgen en ik zou het geld er niet voor hebben, zou ik denk mijn ouders toch even lief aankijken..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:11

lieniminnie schreef:
Dat weet ik, mijn verzekering vergoed tot 5000 per jaar. Voor een kat en hond genoeg dus.

Mijn kat bleek een neurologische aandoening te hebben en brak toen ze net een jaar was haar poot, waarbij een pin in haar poot gezet moest worden. Deze operatie kostte alleen al 1000 euro. Als zo'n dier me 5000 per jaar zou kosten twijfel ik toch erg aan de kwaliteit van het leven.

Verzekeringen voor dieren zijn blijkbaar couranter en Nederland dan in België, heb er hier nog nooit van gehoord voor katten en honden en zo. Maar ik vrees dat de prijzen er dan ook naar zijn: een operatie na een pootbreuk van een kat, waar dan een pin in moet, kost hier rond de 400 euro. Mijn ouders hadden een kat met een gebroken poot, en DA zei dat ze 2 opties hadden: ofwel operatie met pin erin (prijs minstens 400 euro), ofwel proberen op te lossen met medicatie, en als dat niet lukt amputatie van de poot, kost dan rond de 100 euro. Hebben de 2de optie gekozen (euthanasie wou de DA zelf niet van weten), en ie huppelt vrolijk rond op 3 poten, tot grote verbazing van mijn zusters dochtertje: "Filou pootje kwijt? :(:) ".

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:06

Voor het konijn heb ik op niks meer over, als er nu nog wat gebeurd is het einde oefening. Dat is omdat hij nu al ziek is, hij heeft hartfalen zit aan de medicatie kost me ongeveer 30,- per maand. Hij eet al 3 a 4 maanden niet zelfstandig meer, heel enkel paar brokjes en wat hooi en thats it. Hij krijgt dus dwangvoeding. Ondanks alles is hij op dit moment nog wel heel vrolijk en helder, ook al is het een wandeld sketletje aan het worden. Konijn is dan wel verzekerd maar ik vind dat er nu wel lang genoeg mee gedokterd is. Hij gaat nog een keer naar een dierenarts en dat is om hem in te laten slapen mocht het zo ver zijn. '

Katten zijn verzekerd, daar wil ik wel heel ver in gaan. Maar als ik zelf een paar duizend moet ophoesten houd het op denk ik. Dat heb ik niet. Maar in overleg zou vast wel veel mogelijk zijn dus ik doe wat ik kan dan.

Cavia's hangt er vanaf. Als de oudste dood gaat, doe ik de jongste zo en zo weg ( ik wil stoppen met de knaagdieren, en cavia kan dan beter een vriendje hebben bij andere baas).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:10

Geen van de bovenstaande opties. Ik heb veel voor mijn dieren over en als het dierwaardig is mag alles ook zeker gedaan worden. Echter ga ik niet zo ver dat ik mijn eigen huis moet gaan verkopen. Er zijn grenzen en inslapen is in sommige gevallen zelfs beter dan blijven aanmodderen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:13

Nimfee schreef:
pipo schreef:

Hoe kijk je er tegen aan als je elke maand 50 euro kwijt zou zijn aan dierenarts kosten? Toevallig een abcesje, hond blijkt artrose te hebben (foto laten maken +/- 80 euro) en moet maandelijks suplementen krijgen van 25 euro per maand bijvoorbeeld... Als je dat gaat optellen ben je heel veel geld kwijt na een lange tijd. Of gaat het er dan om wat je in één keer moet uitgeven?

Het gaat me er hoofdzakelijk om wat er in 1 keer uitgegeven moet worden . Maar ook dure supplementen kan ik momenteel gewoon niet betalen. dus op hoop van zege! Kijk hoefsmid is ingecalculeerd en moet en kan, mn hooi is betaald maar om nu een opname in een kliniek te moeten neertellen gaat gewoon niet. En nogmaals rood staan voor mijn dieren doe ik niet, niet omdat ik niet wil, maar omdat het risico me te groot is. Daarbij wil ik al mijn dieren kwaliteit van leven geven. Niet aanmodderen en dwangvoeding zoals ik hierboven geschreven is. Sorry schrijfster, geen aanval maar ik denk niet dat je konijn daarop zit te wachten..zou jij het willen als je anders dood zou gaan? Ik in iedergeval niet. Maar ik zou meer dingen niet doen zowel voor mezelf niet als voor mijn dieren. Gelukkig leven we in een vrij land en ik zal daar ook niemand op aanvallen, maar het is niet mijn idee van dieren houden. Dieren zijn dieren en wij zijn mensen, ik denk dat sommige dat wel s vergeten, net zoals denken hoe een dier zou moeten denken.. het menselijk invullen van reacties van dieren.. kom op dieren reageren vanuit hun intuïtie en niet vanuit hun hart. Een ziek dier wordt uit de groep verstoten of gaat zelf weg, puur en alleen omdat het de anderen door hun ziekte/mankement in gevaar brengt, dat geldt voor paarden, olifanten maar ook kippen en noem maar op.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:23

De dierenarts vind hem nog te goed om hem in te laten slapen, hij oogt voor de rest ook nog wel goed. Ik heb gevraagd wat hij vond en hij wou hem nog niet in slapen. Voor mij is het ook al lang niet leuk meer, kost veel frustraties en tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:31

Mijn vissen komen er het slechtste af, ik ben best bereid geneesmiddel te kopen hoor maar als het niet beter wordt of ik zie direct al; dit wordt het niet! Dan gaat de vis naar de vissenhemel (oftewel fikse mep tegen een rand aan).
Voor de kippen ga ik ook geen 100 euro uitgeven, dan maar een spuitje.
Voor het paard heb ik wel een bedrag in mijn hoofd; tot 1000 euro wil ik direct aan uit gegeven in 1 keer, maar komt het echt hoger dan wordt de afweging lastig. Paard vind ik echt tof, maar ik ga niet mijn gehele spaargeld eraan opofferen want dat is mij het niet waard; ik wil ook leven en een dak boven mijn hoofd houden. Dakloos maar wel een paard zie ik niet zo zitten :')

Alles natuurlijk met oog op dierenwelzijn; mijn paard ga ik niet een half jaar verplichte boxrust geven bv want voor hem is dat een grote lijdensweg of langdurig meerdere malen op een dag gewongen medicatie geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:32

wemkelover,je gaat zover als jij wilt gaan met een dier,ik had eens een pupje welke geen nieren bleek te hebben,maar super vrolijk was,volgens half bokt was ik egoistisch om haar in leven te houden,de andere helft vond dat ik moest blijven proberen..

tja,wanneer doe je het juiste,het enige juiste is wat IK denk dat het juiste is...en voor mij zijn zeker de honden niet zomaar "dieren" ,zolang zij nog aangeven dat ze willen leven en dat ik vind dat er kwaliteit van leven is ,dan dokter ik..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:48

kimmie261 schreef:
wemkelover,je gaat zover als jij wilt gaan met een dier,ik had eens een pupje welke geen nieren bleek te hebben,maar super vrolijk was,volgens half bokt was ik egoistisch om haar in leven te houden,de andere helft vond dat ik moest blijven proberen..

tja,wanneer doe je het juiste,het enige juiste is wat IK denk dat het juiste is...en voor mij zijn zeker de honden niet zomaar "dieren" ,zolang zij nog aangeven dat ze willen leven en dat ik vind dat er kwaliteit van leven is ,dan dokter ik..

Ja maar ik vind het zelf zo moeilijk, ik kan zelf niet beslissen daarom heb de mening van de dierenarts gevraagd.
En ik twijfel echt elke dag nog wel moet ik nog wel door willen gaan? Maar dan staat hij het volgende moment weer rondjes om mij heen te racen en dan heb ik weer zo iets van misschien is het zijn tijd nog niet gaat hij nog wel eten.

Het konijn heeft een vergroot hart (hartfalen noemde de dierenarts dat), die drukt zijn luchtpijp en slokdarm aan de kant. Er zijn rontgenfoto's gemaakt twee keer, eerste keer voor hij aan de medicijnen ging en paar weken daarna weer. De medicijnen zorgen voor dat hij het niet benauwd krijgt, zodat het hart minder hard hoeft te pompen. Als ik het goed begrepen heb.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:53

ik heb vorig jaar een rot jaar gehad qua dierenarts kosten. 1 van mijn katten was aangereden en had beide bekken gebroken. Koste me toch dik 600,- nog geen paar weken later begon me andere poesje scheef te lopen met der hoofdje bleek een poliep te zijn in der oor hup weer 400,- Heb veel voor ze over maar zo moet het niet elk jaar gaan ;) Paard heeft gelukkig (even afkloppen) nog nooit wat gehad.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:00

Mij oudje van 28 jaar heeft me de laatste tijd ook al veel gekost, vandaag weer dierenarts en heb de rekening nog niet maar zal wel rond de 350 euro zijn, zit denk ik met de 2 vorige rekeningen bijeen al aan een slordige 600 euro.
Maar ze is nog te goed om haar in te laten slapen, heb een dierenarts die daar heel eerlijk over is.
Zolang het voor [naam] goed is en ze een paardwaardig leven heeft wil ik er wel wat aan uitgeven.

Wel staat vast als ze iets breekt of zware koliek heeft het einde verhaal is, maar meer omdat het dan niet meer eerlijk is tegenover haar.

Denk dat veel mensen mij zot verklaren om nog zoveel te investeren in haar, zeker omdat ze eigenlijk een grasmaaier en ik al zowiezo elke maand 250 euro kwijt ben omdat ik geen eigen wei heb maar ben van de mening dat als je dieren hebt, zoiets kan voorvallen en je er moet voor zorgen, ongeacht de leeftijd of wat je er nog mee kan doen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:04

Ik heb bijna alles over voor mijn dieren. Ik heb natuurlijk geen miljoenen op de bank staan dus dat beperkt
mij natuurlijk wel in mijn mogelijkheden. Wat ik belangrijk vind is de kwaliteit van het leven voor een dier,
als de slechte dagen meer worden dan de goede dagen dan bespaar ik mijn dieren dat liever. Zolang het dier
op een goede manier verder kan leven op een waardige manier probeer ik al het mogelijke wat ik kan doen ook te doen.
Dat is ook mijn plicht en verantwoordelijkheid als baasje, net zo goed als dat het mijn verantwoordelijkheid is om
bij een aftakelend dier de beslissing te nemen om ermee te stoppen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:08

Blijkbaar meer dan ik zelf dacht.
Mijn konijn was laatst in zijn piemel gebeten ([BB] Konijn in penis gebeten door ander konijn. Ervaringen?).
Ik had altijd zoiets van, ik wil er gerust wat aan uitgeven, maar het moet niet te gek worden.
Uiteindelijk was ik 500 euro kwijt voor mijn konijn, maar hij is wel weer helemaal beter gelukkig.
Toevallig had ik net de week ervoor wat geld gehad uit een erfenis, waardoor ik het kon betalen.

Als ik dat geld niet had gehad, dan weet ik eerlijk gezegd niet of ik zo lang was door gegaan. Simpelweg omdat ik het dan niet kon betalen. 100 euro ofzo lukt wel. Maar dit was wel een erg hoog bedrag. (Eigenlijk nog hoger, maar ik heb gelukkig best wat korting gehad).