Niet meer dan 5 honden in de gemeente midden Drenthe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roadracer

Re: Niet meer dan 5 honden in de gemeente midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:25

Als ze het pas geleden hebben ingevoerd als regel, dan lijkt het mij logisch dat er voor de bestaande situaties (dus mensen die al meer dan 5 honden hebben) ontheffing wordt verleend. En dat voor nieuwe situaties de regel van 5 honden geldt. Vaak worden er zogenaamde overgangsregelingen van kracht. Zou gewoon eens beginnen met informeren bij de gemeente.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:26

kimmie261 schreef:
@ _San87_ : mijn honden vallen hier niet onder "gevaarlijke" hondenrassen,maar er is inderdaad een kleine lijst met "gevaarlijke" honden:
- Bullterrier
- American Staffordshire Terrier
- Staffordshire-Bullterrier
- Pit Bull Terrier
- oder Kreuzungen mit Hunden dieser Rassen oder diesen Typs

en de kosten zijn voor een gevaarlijke hond dan ook heel hoog:
ab dem 01.01.2013

- für den ersten Hund 40,00 €
- für den zweiten Hund 72,00 €
- für jeden weiteren Hund 105,00 €
- für jeden Gefährlichen Hund 600,00 €

Duur, duur, dat is het.

Het is per deelstaat anders... In Berlijn betaal je het dubbele. Hier in Gronau staat ook de Fila Brasileiro o.a. op de lijst.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:27

Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar wat moet je als huisdierhouder (dus geen fokker) nou met meer dan vijf honden...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:30

Kuggur schreef:
Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar wat moet je als huisdierhouder (dus geen fokker) nou met meer dan vijf honden...

tja...ik vind nogal eens wat.Wat uit de auto gegooit is.
En aangezien het beest dan weinig toekomst rest dan een spuitje neem ik het maar mee naar huis.
En dan heb je er in ene 6.(vorige week nog 7)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:31

Arrabel schreef:
Mijn schoonzus is gek op poedels, ze heeft er 7.
Ze hebben ruimte genoeg, wonen vlakbij het bos waar ze vaak met de honden gaan wandelen.
Maar nu heeft de gemeente (midden Drenthe) besloten dat je maar 5 honden mag hebben >;) nu moet ze dus 2 van haar kinderen verplicht herplaatsen....
Dat is toch van de zotte??

Heeft de gemeente je schoonzus persoonlijk gesommeerd om twee honden weg te doen of nemen jullie dit aan op basis van de regeling zoals jullie die kennen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:42

Ik ben wel heel benieuwd wanneer dit is in gegaan ..
Ik heb hier nog niets van gehoord namelijk ..
En ik woon in midden drenthe.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:51

Kuggur schreef:

tja dan kan je bij elk huisdier waarvan men meer als 1 neemt wel gaan afvragen waarom??

ik zou er wel 10 willen hebben,en waarom? gewoon omdat ik een hond het meest geweldige huisdier op aarde vindt,en ik ruimte genoeg heb voor 10 en liefde genoeg ook,én het heerlijk vind zoveel honden om mij heen te hebben..

meer redenen heb je niet nodig denk ik zomaar...

we hadden er tot 2 maanden geleden nog 7...nu nog maar 5 en het huis is zo stil en leeg,kan niet wachten tot er weer 6 of 7 honden rondlopen hier...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:53

moyra schreef:
Tigra_ hier in de gemeente controleren ze elk jaar.
Sterker nog ze vragen zelfs bij de buren of er honden in de wijk zijn, zoja waar en hoeveel.
Je verrader hoeft het dus niet bewust te doen.

Dat doen ze hier niet, nog nooit meegemaakt maar scheelt misschien dat het buitengebied is. Als er overlast is van honden in een woonwijk kan ik me voorstellen dat ze wel gaan controleren maar dat is logisch als honden overlast geven. Wij hebben er ook weleens 2 gehad en maar voor 1 betaald. En ik ken meerdere mensen die meer honden hebben dan geregistreerd staat en dat al jaren lang. Bij jullie betaal je misschien ook meer geld? Hier kost iets meer als 27 euro per hond per jaar. En ik heb ook nog nooit gehoord van iemand dat de gemeente is komen controleren en ken veel mensen met een hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:58

ligt er denk ik ook aan waar je woont en hoe hard de gemeente zijn melkkoetje "hondenbelastingsgeld" nodig heeft...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:05

Ik zou me niet al te druk maken over deze regel. Het lijkt me een werktuig voor de gemeente "hoarders" aan te kunnen pakken. In gevallen waar de huisdierhouderij tragisch uit de hand is gelopen is het praktisch een dergelijke regel bij de hand te hebben.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:09

Hier betaal je voor
1 hond €83,-
2 honden €120,-
Elk daar op volgende hond €120,-

Dus een stuk duurder als bij jullie -O-

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:13

Kuggur schreef:
Ik zou me niet al te druk maken over deze regel. Het lijkt me een werktuig voor de gemeente "hoarders" aan te kunnen pakken. In gevallen waar de huisdierhouderij tragisch uit de hand is gelopen is het praktisch een dergelijke regel bij de hand te hebben.

Totdat is vastgesteld dat deze regel daadwerkelijk bestaat lijkt deze discussie mij sowieso zinloos. Als het verhaal van TS klopt zou ik verwachten daarover iets te kunnen lezen in de APV, maar daar vind ik hier niets over. Ook in de nieuwsberichten en bekendmakingen is hierover niets te vinden. Volgens mij is dit gewoon een broodje aap of zit er een heel ander verhaal achter dan TS hier heeft geplaatst.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:15

Bijzonder.. Ik woon ook in deze gemeente en heb er ook niets over gehoord/ gelezen. Bij mijn weten hoef je hier geen hondenbelasting te betalen dus dit lijkt mij dan ook vreemd? Daarnaast, hoe willen ze dat nagaan? Ze gaan echt geen mensen op pad sturen voor zoiets wanneer er geen hondenbelasting te innen valt.. En als dat ingevoerd zou zijn had ik dat vast geweten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:15

moyra schreef:
Hier betaal je voor
1 hond €83,-
2 honden €120,-
Elk daar op volgende hond €120,-

Dus een stuk duurder als bij jullie -O-

:wow: dat is een stuk duurder ja. Mag toch hopen dat je daar als eigenaar nog wat voor terug krijgt?
Hier zitten in de gemeente voor zover ik weet 2 honden rennetjes waar je de hond z'n behoefte kan doen van 1 bij 2 meter ofzo.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:20

We hebben 1 hondentoilet op de hele gemeente.
Dus we krijgen er heel wat voor terug :Y)
En we hebben een meer waar je mag lopen van 1 oktober tot 1 maart.
De rest van het jaar moeten de honden daar aangelijnd worden op de helft van het meer.
En de stad waar wij aan grenzen word geen HB betaald dus dat is af en toe best zuur.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:22

geerke schreef:
ze zouden die regel voor kinderen moeten laten gelden...

Die mogen ze hier in de straat dan bij mij aanvragen. Nooit dat ze die krijgen.

Wel vervelend van de honden! Ergens snap ik het wel, want veel honden kunnen ook veel overlast veroorzaken. Zelf hebben we er 2 en die kunnen ook heel druk zijn, dus de grens van 5 vind ik een beetje vaag. Maarja, om ieder geval apart te bekijken is natuurlijk geen tijd voor

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:25

SuzanH schreef:
Kan je nagaan, dat hier al paar bokkers klagen over 1 hond die lawaai kan maken.Wat dacht je als het er 7 waren? ;)

nou dan heb je die poedersuiker uit onze buurt nog niet meegemaakt :') blaft naar álles wat voorbij loopt. en laat die poedersuiker nou net aan een uitlaatroute wonen en s'ochtensvroeg al rond 7 uur de tuin in worden gegooid....

Ik vind het een rare regel. Genoeg mensen die het wel prima aankunnen en ook op een geschikte plek leven. Maar in mijn optiek mogen er wel grenzen komen óf strengere optredens omtrent honden in woonwijken en flatten die voor overlast zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:31

Ach zo kun je ook melding doen van een hond die gevaarlijk is. Dan krijg je politie aan de deur en die geven waarschuwing en dat de hond niet meer los mag + muilkorf. Zonder controleren als de hond wel echt gevaarlijk is.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:07

Kuggur schreef:

Ik heb er ook 5, hoor de buren nooit klagen, ruim altijd alles keurig op en tja.... 1 is gekocht, de rest is opvang die hier mogen blijven wonen.

oh ja ik woon in een 2 onder 1 kap, met een behoorlijke tuin en in een woonwijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:16

ik benieuwd waar deze nieuwe regel staat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:20

SuzanH schreef:
Zo mee eens, dan wel graag de max op 2 per gezin, voor de rest moet je betalen :o

Zijn de eerste twee dan gratis?[/quote]
Muah ja, als ze vanaf nummer 1 al moeten betalen gaat misschien geklaagd worden dat het te duur is om uberhaubt al een kind 'aan te schaffen'. :j
En we hoeven ook niet uit te sterven hè, de eerste twee gratis, voor de rest moet je een 'slot' kopen _O-

Stel je voor...

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:25

Het honden en kattenbesluit certificaat geeft je hier wel vrijstelling voor(diploma voor kennel en of pension/asielhouders)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:25

Laat ze liever verplicht stellen dat elke hond een curcus moet doorlopen hebben. Nee geen puppyclub want daar heb je niets aan maar gewoon een gehoorzame huishond curcus waar je leerd hoe je je hond op voed .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:28

En jij misschien leert hoe je moet schrijven. Geintje, ben het volkomen met je eens.
Verplichte cursus, hond onder jou appel, klaar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:30

Sorry beetje bevangen door de warmte. Na 40 jaar ga ik dat denk ik nooit meer goed leren maar gelukkig kan ik heel goed honden opvoeden!