Overlast tamme kraai, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Minx2000

Re: Overlast tamme kraai, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:15

:P

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:16

Haha, ja idd, ik ga de spuitbus wel proberen. Wellicht heeft hij een hekel aan water.

Ik heb de oppas zelf niet aangesproken, ze komen per dag even voeren, moet ik ze net toevallig even treffen. Maar vind ook wel dat ik daarmee de buren zelf even aan moet spreken, er waren nog tips vanuit hun vakantieadres, nou ja, vanuit daar kunnen ze ook niet veel doen. Hij eet ons niet direct op, we vinden het erg onprettig, we proberen de tips graag uit wanneer hij hier weer komt, verder wachten we wel op hun thuiskomst.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:17

Misschien gaat ie dan de vogelverschrikker wel terroriseren :+ . Flink veel gangster sieraden omhangen, grilletje in, strotjes die die los kan trekken .... wat een creativiteit door zo'n stomme kraai :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:19

Plantenspuit vindt ie met wat pech alleen maar leuk met dit warme weer.
Is het eigenlijk wel een kraai want zo makkelijk zijn kraaien ook weer niet tam te krijgen meen ik, kauwtjes wel..

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:22

Ik heb u een pbtje gestuurd.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:24

kauwtjes zijn niet zo bemoeizuchtig irritant en onoverschrokken als kraaien.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:26

Geen idee, ze noemen het zelf een tamme kraai, hij is niet reusachtig zoals je ze wel eens ziet, maar hij is nog jong natuurlijk.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:27

kauwtjes hebben een iets rondere en lichtelijk grijze kop dan kraaien, agja, voor het probleem maakt het ook niks uit natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:29

Er zijn ook roetzwarte kauwtjes. Maar kleiner zijn ze over het algemeen wel ja.

Ze zijn echter een stuk minder schuw dan kraaien van nature... (kraaien zijn normaal hele schuwe dieren).
Een kauw is een kraaiachtige dus inderdaad een kraai. :) Maar een andere ondersoort dan de bekende zwarte kraai die flink aan de maat kan zijn.

Plantenspuit zou ik echter niet doen. Met deze hitte vinden de meeste vogels dat heerlijk... :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:31

Ilse_123 schreef:
kauwtjes zijn niet zo bemoeizuchtig irritant en onoverschrokken als kraaien.

Dat weet ik nog zo niet, vond vroeger bij mijn ouders de wilde kauwen in de paardenwei al vreselijk brutaal en slim :D .

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:33

Een kauw is hondsbrutaal. Zeker als ie tussen mensen opgegroeid is. :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:36

Ik heb het idee dat de kraaien hier veel brutaler zijn dan de kauwen, op het school plein in ieder geval wel, en ook onderling, al komt dat natuurlijk ook omdat de kraaien veel groter zijn. De kraaien terroriseren de buizerd ook erg graag, dat is niet zo verstandig voor een klein kauwtje :o Misschien dat ik kraaien daarom wat brutaler vind.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:36

Dan zal het een kauw zijn, zo op de plaatjes te zien. Hij heeft idd zo'n licht koppie. Maar vind hem niet heel klein, wellicht is het dan een nu geheel uitgegroeide kauw.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:40

volgens wiki:
Kauwen zijn intelligente vogels die vroeger als huisdier werden gehouden. Vooral als ze als jong al met de mens in contact komen, kunnen ze erg tam worden. Het is tegenwoordig echter wettelijk niet meer toegestaan om kauwen te houden.
Het houden van kauwen is overigens ook geen sinecure. Het zijn zeer energieke vogels en in een kooitje kwijnen ze weg. Als ze ouder worden gaan ze vaak een soort paarbinding aan met hun verzorger en zien de rest van het gezin niet meer staan. Ze kunnen zelfs jaloers en agressief reageren op andere mensen.

Klinkt niet erg fijn dus.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:44

Aha, een kauw dus. Ik zat al te denken dat ik ook niet zat te wachten op een kraai, die zijn reusachtig als je ze niet gewend bent.

Een kauw kun je wegjagen met een waterpistool, maar beter is het als de oppas hem even opsluit totdat de eigenaren terug komen.
Het is niet het meest ideale, maar het beestje bezorgt jullie nu overlas omdat het niet genoeg aandacht krijgt.
Hoelang zijn de buren nog weg?

Hij gooit geen steentjes? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:46

Kauwen werken meer samen (delen ook voedsel enz) :)
Uitgegroeide kauw kan nog vrij groot zijn hoor maar niet zo groot als een kraai.

Voor 'm weg te houden... Ik zou dan wellicht toch voor een stroomschokje gaan.. Al weet ik niet of die raketjes wel zo "licht" zijn maar water gaat iig vermoedelijk niet helpen in de hitte. Weg jagen werkt ook niet dus wat blijft dan nog over?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:46

Ik kan me voorstellen dat ts en de kinderen er bang voor zijn.
Ik ben zelf ook iemand die grote vogels helemaal niets vind.
Ik vind het dan ook erg flauw om te doen alsof het niets is.
Zelfs een agressieve merel die op je hoofd land om haar jong te verdedigen is imponerend.
Laat staan een maat groter.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:48

Misschien dat een harde straal wel werkt om hem weg te jagen? Dat is natuurlijk niet zo fijn als een broesje water :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:57

Verschrikkelijk.
Heb zelf ook een hekel en een angst aan kraaien.

Sinds ik een kraai moest doden, is mijn angst wat verder weg gegaan.
Reden van de dood was, omdat de boeren er ontzettende last van ondervonden. Het was er dan niet 1, maar wel 50 a 75 kraaien.
Door een kraai te doden, hebben we de anderen weg kunnen jagen.
Niet smakelijk en zeker niet humaan, maar op dat moment was het wel effectief.

Wij hebben hier een aardig tamme eksters. Niet volledig tam. Maar wel zo tam, dat hij bij onze bernard in de kennel durft te komen. Eerder jatte hij ook brokken van de hond af.
Maar omdat het 1 bijna fataal werd, hebben ze iets meer afstand genomen.

Zoals jij uitlegt ts, is dit zeker schrikken. Vooral voor de kinderen!

Het houden van wilde dieren is ter alle tijden verboden.
Ook al is het dier aangereden, of verwond. Het dier mag niet in huis worden genomen, en afgegeven worden aan een dierenambulance. Of het nu een mus is of een hert.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:58

Als ik heel eerlijk mag zijn vraag ik mij sterk af of er wel een oplossing is waar de kauw gelukkig van is zonder dat hij overlast bezorgd bij de buren. Zoals ik kauwen ervaar, en dat zijn dan nog wilde, zijn die écht niet snel onder de indruk van iets dus ik vraag mij heel sterk af of je iets gaat vinden dat er voor gaat zorgen dat hij je niet meer lastig valt, zeker als hij niet eens wild is maar "tam". Die dieren zijn echt heel hardleers. Ja misschien inderdaad je hele tuin maar overdekken maar dat is een beetje van de zotte voor iemands anders dier nietwaar?

Dan zou de enige 'oplossing' zijn als de buren de kauw willen houden, in een kooi zodat hij niet meer andere kan lastig vallen. Maar wat voor leven is dat, eenzaam in een kooi? Kan je het diertje ook niet aan doen.

Ik denk dat hij veel beter af is als hij zo snel mogelijk word opgehaald door een vogelopvang, want hoe sneller zij hem in een groep kunnen plaatsen des te meer kans dat hij nog kan verwilderen en gewoon uitvliegen. En als dat niet gebeurt en ze moeten hem inslapen, is dat nog niet altijd beter voor zo'n diertje dan eenzaam de buurtmensen het leven lastig maken of eenzaam in een kooi? Dat de buren dan hun huisdiertje kwijt zijn is pech voor hun, ze mochten het in de eerste plaats al helemaal niet houden en dan geef je ook al direct een signaal dat mensen niet zomaar met zulke dingen kunnen wegkomen.

Mocht je de buren toch hun pleziertje gunnen, hier onderaan de pagina staat ook iets over een speciale toon die kauwen zou weghouden uit de tuin, misschien dat zoiets helpt http://www.dierinderegio.nl/index.php/vogels/63-kauwen .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:00

Kauwen zijn juist intelligent. Dus wellicht is het 'm wel aan te leren dat ie niet in de tuin mag komen maar dt zal dan toch door de verzorger moeten gebeuren.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:01

Ik denk dat hij uiteindelijk zelf wel uitvliegt, beetje jammer dat dat waarschijnlijk pas volgend voorjaar wordt. Bleef hij toen de buurtjes nog thuis waren wel bij hun? Of kwam hij toen ook al stalken?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:03

Volgens de buurvrouw kun je een tik met een opgerolde krant verkopen (tegen de buik), dan eis jij je ruimte op en gaat hij weg. :)

ze zijn erg slim, mijn vader heeft er vroeger veel verzorgd die als ziek werden binnengebracht. Ze vinden vanzelf hun weg en sluiten zich dan aan bij een groep.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:11

vangen en in een kooi doen of iets dergelijks en een briefje erbij voor de verzorger dat jullie er last van hebben en dat hij maar in zijn eigen kooi moet zitten, en een niet zo,n leuke oplossing een kat laten lopen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:15

minikatje schreef:
Volgens de buurvrouw kun je een tik met een opgerolde krant verkopen (tegen de buik), dan eis jij je ruimte op en gaat hij weg. :)

ze zijn erg slim, mijn vader heeft er vroeger veel verzorgd die als ziek werden binnengebracht. Ze vinden vanzelf hun weg en sluiten zich dan aan bij een groep.

Goed idee, desnoods een ragebol (zo'n ding op spinnenwebben mee af te doen) is zacht en je hoeft niet zo dichtbij te komen.