Iemand verstand van Goudvissen/Sluierstaarten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Iemand verstand van Goudvissen/Sluierstaarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:22

Guppen = verwarmd... dan doen ze het ook veel beter... ze overleven koud water wel, maar goed voor ze is het niet... (Zelfde als een paard, overleefd 24/7 in een stal ook.. maar fijn is anders ;))

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:28

Heb mijn aquarium maar aan gezet met filter/pomp.
Nu maar drie weekjes wachten dan en dan kijken we wel weer verder.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:29

Hoeveel liter is je aquarium nu?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:41

20 liter, moet dus nog even kijken wat ik ermee doe.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:59

Met een 20 liter bak kom je toch op garnalen uit. Maar hoe kleiner de bak, hoe moeilijker het is om de waardes goed te houden. En garnalen zijn vrij gevoelig wat dat betreft.
Lees je dus goed in en ga naar een garnalenforum, die zullen je het beste kunnen informeren.

Garnalen zijn groepsdieren, dus je zult er minimaal 10 moeten nemen. Gaan er dan bijv. 3 dood, zul je dus moeten weten waarom ze dood zijn, de oorzaak aanpakken en dus weer opnieuw garnalen erbij moeten halen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:44

Ben het met mijn bovenstaander eens. Een kleine bak is echt super moeilijk stabiel te houden (heb ik zelf ondervonden en heb nu een 60 cm). Dus als je garnalen wilt zul je je echt goed in moeten lezen. Maar dat is het wel waard! Ik vind mijn garnaaltjes de leukste diertjes in mijn aquarium :D

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 09:38

Zit eigenlijk ook wel te denken aan een grotere bak, ben een beetje aan het rond kijken op MP.
Garnalen, bah :')

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:40

heb je er een watervoorbereider in gedaan?
water goed op temperatuur?
een bak dus GEEN kom! een kom beperkt het zuurstof oppervlak

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:09

Zaterdag hebben we een aquarium over kunnen nemen van 1,20 meter.
Gelijk naar de winkel gegaan en watervoorbereider en benodigdheden gekocht.

Aquarium laten indraaien en maandag met een beetje water naar de dierenwinkel gegaan, water getest en dat was goed. Toen hebben we 6 guppen (4 vrouwtjes en 2 mannetjes gehaald) en 2 Molly's.

Nu kijk ik vandaag in het aquarium zwemmen er 3 baby guppen rond :')
Terwijl geen van de vrouwtjes guppen écht dik was?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:13

Een aquarium is niet in 2 dagen ingedraaid hoor! Dat duurt minstens 2 weken (liever nog 3). Ondanks watervoorbereider zul je waarschijnlijk nog een nitrietpiek krijgen de komende week met risico dat je weer vissen kwijtraakt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:25

Oef 2 dagen indraaien...dan ga je nog een hele piek krijgen. Misschien valt het mee omdat je niet teveel vissen erin hebt maar blijf veel verversen. Heb je er ook een goede filterpomp op nu? Watervoorbereiders etc zijn eigenlijk onzin want het haalt je nitriet/nitraatpiek niet weg. Daarnaast is gewoon kraanwater niet slecht voor vissen mits de temperatuur goed is en sommige vissen hebben liever zachter/zuurder water. Guppen en black molly's zijn vrij makkelijk, wel echt beginnersvisjes naar mijn idee. Alleen pas op want over een maand of 3 zal je aquarium helemaal volzitten met guppen. Ze kweken als konijnen, gaan straks allemaal inteeltvisjes kweken als je er niets aandoet waardoor je hele aqua vol gaat zitten met kromme guppen.

Een bak van 1.20 is in prinicipe wel geschikt voor sluierstaarten. Ze rekenen 50 liter per vis dus zal je hier 4 of 5 sluiers in kunnen houden, ligt er even aan wat de breedte en hoogte zijn. Goudvissen worden echter toch wel tegen de 30-40 cm aan dus die zijn echt wel beter in een vijver te houden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:42

Oh oh, inderdaad. Na twee dagen is hij niet ingedraaid. Over twee weken krijg je een nitrietpiek en heb je dus kans dat je vissen dood gaan. Je baby's in ieder geval :=

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:50

Voor iemand met veel ervaring is de nitrietpiek wel te verhelpen denk ik als je veel ververst en niet het aquarium te vol doet. Met weinig vis zal de piek ook minder zijn maar baby's kunnen niet tegen schommelingen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:52

Wij hebben vanaf zaterdag misschien al een 80cm bak met onderstel te koop... we gaan naar een 120cm.. (weet alleen niet wat ie nu wil doen met het water overdoen... Want ik geloof de dierenzaak niet zo (nu zit er genoeg water in om 2/3 te vullen, MAAR het is niet handig? de bak moet eerst zelfstandig nog even draaien lijkt mij... Dierenwinkel zei van niet.... Maarja, hoe dan ook... er komt hier een bak te koop ivm ruimtegebrek..

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:43

Onze sluierstaary is 15 jaar geworden! Hij lag 2x drijvend in de kom, dus toen snel zijn mond onder de kraan gehouden en hij leefde toen weer! Maar de 3e x heef ie het niet gehaald :(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:51

Tja wat zal ik zeggen... Moet je trots op wezen? ....

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:05

waarop? ik ben alleen trots op dat hij 15 jaar is geworden en dat hij het de hele tijd heeft gehaald ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:55

Een sluierstaart kan wel 30 worden... Bij mensen is op 40-jarige leeftijd sterven ook te jong ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:05

En paarden die maar 15 worden zijn ook jong...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:53

Zo'n probleem is het niet je vissen er te vroeg in doen. Zo heb ik het altijd gedaan en er is nooit een vis doodgaan binnen die 3 weken. Sterker nog, ze leven nog steeds allemaal.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:07

we hadden de vis al voordat ik werd geboren. dus toen hij dood ging, was ik nog erg klein. ik heb altijd gedacht dat 15 jaar voor een vis heeeeeeeel lang is! haha nu realiseer ik me pas echt hoe kort het is ja :(

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:58

esmee1233 schreef:
maar ik heb het nu alleen over Sluierstaart vissen, goudvissen drijven niet, maar Sluierstaarten wel doordat ze lucht happen!!

Zelfs voor een sluierstaart is 2/3 korrels véééééél te weinig! Dieptriest voor een vis zonder maag, die dus na die 2/3 korrels NIKS meer heeft voor de rest van de dag -O-

Zoiezo zijn korrels niet goed, goudvissen/sluiers moeten gevarieerd voedsel, groente en muggenlarven/garnalenvlees etc. En dat meerdere keren op een dag een beetje.