Axolotl's.. Hoe wat waar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 04:32

*heeft eerst 100 pogingen gedaan om het uberhaupt uit te spreken* Ik doop ze maar tot Axelol. :')

Wat een onwijs schattige beestjes en vooral die koper kleurige zijn schitterend! en die goud (?) kleurige met die rode kieuwen. <3

lor1_1984

Re: Axolotl's.. Hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:41

oooh, Lotjes. <3
zit er al een poosje over na te denken om ze zelf ook aan te gaan schaffen, maar dan moeten mijn slakken weg en daat gaat niet gebeuren nie. :n
Dus maar wachten tot ik verhuis en dan kijken hoeveel ruimte ik daar overhou. :)

Astaloca:
je spreekt het uit als aksolottel (met een zachte 'u'klank op het eind). :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:11

Ik heb er twee (nu drie jaar oud) en zoek nog een huisje voor ze.

Het zijn hele leuke beestjes, maar een aquarium onderhouden kost echt een hoop tijd, helemaal sinds ik een tijdje weg ben geweest en iemand anders er voor zorgde, toen zijn er algen in gekomen die er haast niet uit te krijgen zijn..

Het voeren vind ik altijd leuk, het is net alsof je echt een band op kan bouwen met die beestjes omdat ik ze met de hand (uit een stompe pincet) voer! Opzich zijn het hele makkelijke beestjes, eigenlijk nooit problemen mee gehad, mochten ze wel iets hebben, stop je ze gewoon even in de koelkast en het is weer over..

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:19

Dat heb ik al vaker gelezen idd als ze iets hebben ziekte oid dat je ze in de koelkast/vriezer moet doen. Ik kan me eigen het niet voorstellen dat ik een van m'n beesten in de vriezer/koelkast doe.. Haal je ze dan echt uit het water en leg je ze zo in de koelkast vriezer? :+ Of stel ik nou echt een blonde vraag haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:34

Priscilla__ schreef:
Dat heb ik al vaker gelezen idd als ze iets hebben ziekte oid dat je ze in de koelkast/vriezer moet doen. Ik kan me eigen het niet voorstellen dat ik een van m'n beesten in de vriezer/koelkast doe.. Haal je ze dan echt uit het water en leg je ze zo in de koelkast vriezer? :+ Of stel ik nou echt een blonde vraag haha!

Niet de vriezer he ;) Koelkast omdat het koudbloedige dieren zijn, en ze sowieso geen temperaturen (lange duur) boven 24 graden verdragen. In de koelkast zitten ze lekker fris en evt wat zout bij in hun 'badje' tegen schimmels, zo overleven ze vrij veel ziektes.

edit: dus nooit uit het water!! Ze kunnen enkel door hun kieuwen ademen dus dan zijn ze in no time dood ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:36

Doe je ze dan gewoon in de groentenla ofzo?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:42

Haha, nee :') Ik heb enkele kleine faunaboxen die ik met water vul en waar ze in kunnen als ik quarantaine nodig heb (2x al gehad om een stukje staart opnieuw te laten aangroeien). Gewoon een klein bakje met water is voldoende, water voldoende verversen (zoutbadje is geloof ik ook maar kwartier per dag ong). Op het salamanderforum zijn ook altijd heel goeie tips te verkrijgen voor zo'n gevallen :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:57

Hoe doen jullie dat zomers dan, als het een hittegolf is..Dan is het hier in huis warmer als 25 graden en zal het water denk ik toch ook te warm worden..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:00

Fiffill schreef:
Sorry kan het niet laten :D

[ Video ]

Dank je wel. }:0

Op mijn oude stagebedrijf (reptielengroothandel) hadden we ze ook, ik vind ze sinds dien ook helemaal het einde. Als ik straks mijn eigen stekkie heb, hoop ik dan ook een mooi stel te kunnen aanschaffen. Tot die tijd geniet ik mooi van jullie verhalen. :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:05

Wij hebben er ook 2 gehad. Erg leuke beestjes om naar te kijken. Alleen 's zomers was een hell om het aquarium koel te houden. En tegen warm water kunnen ze echt niet... Uiteindelijk de beestjes in de vijver laten zwemmen. De wildkleur heeft er zeker een half jaar in gezeten. De gouden viel te veel op en is helaas door een reiger gepakt.

Fenrir

Zammie schreef:
Hoe doen jullie dat zomers dan, als het een hittegolf is..Dan is het hier in huis warmer als 25 graden en zal het water denk ik toch ook te warm worden..

Koelelement of anders flesje met water in de vriezer, en daarna in het aquarium?

0316Meisjj

zijn leuke beestjes!! op stage moest k ze voeren met pincet ( larven) beesten waren er wild op!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:17

Zammie schreef:

In mijn kamer wordt het helaas ook heel snel warm. Zomers rolluiken overdag naar beneden, snachts raam open om af te koelen. En héél veel bevroren flessen water het aquarium in :D

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:18

Wij hadden ze op school bij het biologie lokaal staan :D maar nu zijn ze weg ivm een verbouwing :(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:19

dus dat doen jullie echt..bevroren dingen erin.. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:22

Ja hoor :D Heb een aquarium met volgende afmetingen: 100 cm x 40 cm x 50 cm en daar gaan dagelijks drie kleine flesjes bevroren in, en dan nog een deel water verversen met fris water uit de kraan. En de rolluiken dichthouden helpt ook wel. Ze kunnen wel enkele dagen een temp van 24 graden aan, zeker als ze gezond zijn, gewoon goed in de gaten blijven houden.

(voor de vakantie heb ik ze in een curverdoos overgezet en bij ons in de garage gezet, babysit kwam maar om de drie dagen voeren en anders was er teveel risico op oververhitting. Ken nog mensen die ze op het warmst van de zomer gewoon in een koelere kamer zetten tijdelijk)

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:30

Dus eigenlijk doen jullie gewoon ijswater bij het water wat er al in zit?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:33

Priscilla__ schreef:
Dus eigenlijk doen jullie gewoon ijswater bij het water wat er al in zit?

Nee, de bevroren flesjes in z'n geheel in de bak. Dus echt een klomp ijs. Als ze gesmolten zijn, flesje eruit en terug in de vriezer.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:41

Dat heb ik ook altijd gedaan met mn aquarium in mn vorige kamer.
Die werd echt veel te heet, de verwarming sloeg weken achter elkaar niet aan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:07

x_Rebecca schreef:
Ik heb er twee (nu drie jaar oud) en zoek nog een huisje voor ze.

Het zijn hele leuke beestjes, maar een aquarium onderhouden kost echt een hoop tijd, helemaal sinds ik een tijdje weg ben geweest en iemand anders er voor zorgde, toen zijn er algen in gekomen die er haast niet uit te krijgen zijn..

Het voeren vind ik altijd leuk, het is net alsof je echt een band op kan bouwen met die beestjes omdat ik ze met de hand (uit een stompe pincet) voer! Opzich zijn het hele makkelijke beestjes, eigenlijk nooit problemen mee gehad, mochten ze wel iets hebben, stop je ze gewoon even in de koelkast en het is weer over..

Dronten is waarschijnlijk totaal niet in de buurt, maar wat voor axo's heb je? Ik zoek nog een derde axo :)

Misschien wel leuk, babyfoto's! Zo zien ze eruit als ze klein zijn, hier 2,5 cm, nog niet goed ontwikkelde achterpootjes, wel al voorpootjes (de steen is zo'n gewone kiezel die je op opritten kan vinden, zo klein waren ze!)

Afbeelding

En hun 'aquarium' toen, een faunabox :) Axo'tje links op de tweede dikke steen. Had er eerst grind in maar dat kunnen ze inslikken, dus dikke stenen erop gelegd.

Afbeelding

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:21

Een wildkleur en een albino, maar ik zou het sneu vinden om de ene wel weg te doen en de ander niet, het blijft beter om ze met twee of meer te houden :)

Dronten ligt ook helemaal in flevoland, dat is bij zwolle enzo in de buurt..

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:23

Hoeveel werk zit er eigenlijk dan aan zo'n aquarium? Wat moet er aan gedaan worden?

Ik wil ze nu wel heel graag maar moet me er eerst maar wel even heel goed over inlezen :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:23

x_Rebecca schreef:
Een wildkleur en een albino, maar ik zou het sneu vinden om de ene wel weg te doen en de ander niet, het blijft beter om ze met twee of meer te houden :)

Dronten ligt ook helemaal in flevoland, dat is bij zwolle enzo in de buurt..

Heb er al twee, dus alleen zou 'ie niet komen te zitten, maar helaas, Dronten is wel 2,5 uur rijden :P Ik kan er moeilijk terug een jonkie bij indoen, ik vrees dat die dan opgevreten wordt...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:25

Veerle schreef:
Hoeveel werk zit er eigenlijk dan aan zo'n aquarium? Wat moet er aan gedaan worden?

Ik wil ze nu wel heel graag maar moet me er eerst maar wel even heel goed over inlezen :j

Filter proper houden, water verversen, bodem stofzuigen, evt af en toe nieuwe planten zetten of oude bijsnoeien. Ik heb appelslakken voor de dode planten en voedselrestjes op te ruimen. Persoonlijk heb ik er niet echt veel werk aan, het is ook hoe groter je aquarium hoe beter het zichzelf in stand kan houden (beetje mini ecosysteem). Maar je kan er natuurlijk zoveel werk insteken als je zelf wilt :)

Je kan je vraag hier ook een stellen, allemaal aquariumkenners :) [HK] Bokkers met vissen kletsen verder in de hk !

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:40

Bodem stofzuigen? Wat houdt dat in?
Ik vroeg me trouwens ook af, als je het water gaat ververven waar laat je je beestjes dan en hoe krijg je ze uit de bak?