Baby zwaluw gevonden wat moet hij eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:42

Ik las in je reactie dat je dierenambulance stadskanaal hebt gebeld.
Ik heb daar gewerkt en de dierenambulance staat daar 24 uur per dag, 7 dagen in de week klaar.
Voor een vogel komen ze zeker, deze brengen ze dan naar het vogelasiel welke in Ter Apel zit.

Wss heb je het asiel gebeld en die is idd dicht na 12 uur op zaterdag.
Maar er staat wss op het bandje dat je de politie moet bellen en deze zullen dan ook de dierenambulance inschakelen.
Ook heeft een dierenarts altijd wel een nummer van de ambulance (als het goed is)
Zo ging het altijd wel in de 7 jaar dat ik er was.

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 11:46

ivy_power89 schreef:
Demivds schreef:
Ja hij was geopend van 10 tot 12 in stadskanaal.

Lees het woord dieren AMBULANCE nou nog eens een keer?
Vind het jammer voor het diertje dat hij het niet gehaald heeft, het had ook anders kunnen aflopen

Nog een keer voor de duidelijkheid dan maar, Ik belde naar heel nederland die ambulance en toen zeiden ze winschoten is in STAKING ja lees het woord staking nog maar een keer, want die konden dus niet komen.
Het was ook nog eens in het weekend en voor de rest is er alleen nog maar stadskanaal die belde ik en toen zeiden ze van dat hij naar 12 uur dicht is.

@nientje78
Ze zeiden niks op het bandje over een ander telefoonnummer dat is nou het jammere en liep het spoor dus dood.

Geryon

Re: Baby zwaluw gevonden wat moet hij eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:15

En niemand in je familie oid had vervoer om hem te brengen? Heb ik ook vaak zat gedaan als ze weer eens niet konden komen..

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:45

Wij rijden wel voor jonge vogels. Als hij door stadkanaal is opgehaald komt hij bij ons op de basis terecht.

Mocht hij nog niet zijn opgehaald of voor de volgende keer:

Jonge vogels worden ook vanaf de grond gevoerd door ouders! Neem niet zomaar een jong mee. Ik snap dat het zielig is, maar het is de natuur. In de natuur worden ook jongen die niet goed zijn uit het nest gegooid. Nu is dit anders als jou verhaal maar snap dat het ook zo hoort te zijn.

Je kunt ze balletjes taartaar voeren. Je kunt af en toe een beetje eivoer en brinta poeder erdoor mengen. Met een mini beetje water. Jonge vogels moeten zo min mogelijk nat worden. Omdat ze nog de warmte van elkaar en de ouders krijgen, kunnen ze slecht hun eigen temperatuur regelen. Als ze nat zijn wordt dat alleen maar moeilijker. Houd ze dus warm!
Voer liever geen wormen. Of dan in stukjes. Levende wormen, maden en andere insecten leven verder in de maag en vreten letterlijk het dier van binnenuit op. De ouders vliegen ook altijd eerst rond met een vlieg om hem goed te pletten in de snavel voor ze hem voeren. Dan hebben ze zeker weten genoeg tijd gehad om hem te pletten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:51

Ik denk dat de TS het goed bedoel heeft, maar door haar gebrek aan ervaring en weet kon het vogeltje niet overleven.
Volgende keer gewoon de dierenambulance bellen, als de 1 in staking is bel je de volgende dichtsbijzijnde. Anders de dierenarts die zorgen zeker wel dat t vogeltje goed terecht komt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:00

Jammer om te lezen dat hij het niet overleefd heeft.

We hadden vorig jaar ook een nestje van 3 zwaluwen wat naar beneden was gevallen. Eentje was helaas door een paardenhoef vertrapt (paarden stonden op stal), maar de andere twee zaten heel timide in een hoekje. Randje van hooi eromheen, paarden uiteraard een paar dagen op de wei laten staan.
De ouders blijven meestal wel in de buurt, ook al zie je ze niet. Deze ook, de volgende dag zagen we ze wel weer af en aan vliegen, en na een paar dagen vlogen de twee jongen met ze mee. :)

Denk dat je niet te snel met jonge vogeltjes moet trekken, tenzij ze in direct gevaar zijn van katten e.d.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:16

Demivds schreef:
@nientje78
Ze zeiden niks op het bandje over een ander telefoonnummer dat is nou het jammere en liep het spoor dus dood.

Heb jij het bandje wel helemaal afgeluisterd?
Er staat nml wel degelijk een ander nummer op ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:21

Pincet met een platte punt werkt goed, lijkt ook een beetje op een snavel. Zo deden wij dat altijd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:46

pincet en eventueel een spuitje zonder naald, zijn veel mogelijkheden maar ts had gewoon de vogel, vanwege gebrek aan kennis, aan de dierenambulance moeten geven of op laten halen...

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:55

Ben ik nu de enige die het een beetje overdreven vind om een ambulance te laten komen voor een vogeltje?
Goed geprobeerd ts, jammer dat het diertje het niet heeft gehaald.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:58

een vogeltje is toch ook een dier? of vind jij dat alleen bij grotere dieren zoals katten en honden en paarden gebeld moet worden? Ik vind als jij geen kennis hebt van het verzorgen van zulke jonge dieren, hoe goed je t ook bedoeld, je het uit handen moet geven voor de beste kans voor t dier. En in dit geval kon de dierenambulance het vogeltje ophalen

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:04

Demivds schreef:
er is hier geen, mijn moeder zegt dat als ik de dierenambulance bel ze er toch nikd aan doen..

Bij ons wel waar woon jij .
Zou het gewoon proberen, bellen dan brengen ze hem naar de opvang.
Anders kan je hem beter zelf dood maken, want dit gaat niet zo maar lukken.
Zwaluwen vangen vliegen muggen enz\

o laat maar is al dood
Laatst bijgewerkt door jackyline op 01-08-13 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:05

Het vogeltje is in middels al dood jackyline....

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:05

Mioux schreef:
Het vogeltje is in middels al dood jackyline....

ja zag het net, helaas maar beter zo .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:08

0_saskia_0 schreef:
Ben ik nu de enige die het een beetje overdreven vind om een ambulance te laten komen voor een vogeltje?
Goed geprobeerd ts, jammer dat het diertje het niet heeft gehaald.

:oo :wow:

Naar mijn weten is een vogel ook een dier. Een dier die ook gewoon recht heeft op een leven en GOEDE zorg, die hij krijgt van de dierenambulance.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:14

Absoluut, een vogel is zeker een dier, maar dan wel een wild dier. Het is nou eenmaal de natuur dat dieren leven en sterven, daar hoeft de mens zich niet mee te bemoeien. Huisdieren zijn geen wilde dieren en zijn in principe 'bezit' dus dat vind ik een ander verhaal.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:15

ik vind elk dier is een dier en elk dier heeft gevoel, dus vind sorry, maar onzin. Ja in de natuur gebeuren dingen klopt, maar het is een kleine moeite als jij een dier in nood ziet om even de dierenambulance te bellen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:24

0_saskia_0 schreef:
Absoluut, een vogel is zeker een dier, maar dan wel een wild dier. Het is nou eenmaal de natuur dat dieren leven en sterven, daar hoeft de mens zich niet mee te bemoeien. Huisdieren zijn geen wilde dieren en zijn in principe 'bezit' dus dat vind ik een ander verhaal.

Meen je dit serieus? Juist de mens zorgt ervoor dat de balans in de natuur helemaal verstoord raakt, bemoeien zich met wilde dieren op een negatieve manier.
Dan is het de normaalste gang van zaken dat de mens zich dan ook positief bemoeit met wilde dieren.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:26

Oke, dan zijn we het daar niet over eens. Ik was (en ben nog steeds) benieuwd of er meer mensen zijn met dezelfde gedachten als ik.
Ik ga verder ook geen discussie starten, dit is een meningsverschil en dat respecteer ik :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:30

0_saskia_0 schreef:
Oke, dan zijn we het daar niet over eens. Ik was (en ben nog steeds) benieuwd of er meer mensen zijn met dezelfde gedachten als ik.
Ik ga verder ook geen discussie starten, dit is een meningsverschil en dat respecteer ik :)

Ik zag laatst een gewonde duif, met een oude wond, die amper kon lopen en al helemaal niet vliegen, waarschijnlijk aangereden oid. Bleek er al twee dagen rond te lopen. Er zijn dus zoveel mensen geweest die het beestje hebben zien lijden, maar er niets aan hebben gedaan. Dat zou jij ook niet doen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:34

0_saskia_0 schreef:

Ik snap wat je aan probeert te geven, maar zwaluwen zijn beschermd en staan op de rode lijst :)
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_k ... escherming

TS, ik snap dat je er voor jou kunnen alles aan hebt gedaan, maar probeer de volgende keer even een paar keer vaker te bellen.
Een jong vogeltje opvoeden lijkt heel leuk, maar het is behoorlijk intensief.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:39

0_saskia_0 schreef:

Oeh :=

Enge gedachtegang voor een 16-jarige :\

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:46

Eng? Eerder volwassen.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:52

Bij ons in de stal zitten 24 nesten met zwaluwen en als er 1 naar beneden valt dan zetten we ze terug of komt de moeder hem/haar wel weer halen. Als dat niet gebeurt stop ik hem in een emmer met een dekentje en wat water,maar meestal overleven ze het niet.. Wij gaan niet voor een zwaluw de dierenambulance bellen. (nu krijg ik wss heel bokt over me heen) Meestal zijn ze net geboren en zijn ze met te veel en dan vallen ze naar beneden op de beton en ja,dan zijn ze dood. Dan rapen we ze op en jammer genoeg belanden ze dan op de mesthoop of in de gft-bak...

Wel jammer TS dat ie het niet heeft overleefd,maar dat gebeurt nou eenmaal.. Heb je hem begraven?

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:03

Geryon, Ik mijn ogen is het veel stressvoller voor een dier om hem mee te laten nemen in een ambulance met allerlei poespas dan hem in alle rust te laten sterven. Die duif had ik dan ook op een rustig beschut plekje neergezet. Een dier is geen mens dus hoort ook niet zo behandeld te worden.

Ik snap niet wat er zo eng is aan mijn gedachten.

En het is heus niet zo dat ik zo ongevoelig ben dat het me niks doet als ik een dier zie lijden, echt niet.