Hond poept in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:11

amberguyt schreef:
xSCWx schreef:

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Met een tuig is het sowieso al makkelijker corrigeren, want zodra je hond in de halsband hangt, krijgt hij alleen maar meer adrenaline.
Leuke interessante link hier over: http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/
Zou er graag verder over uitwijden maar ben daar nu te moe voor :P

als jij gaat corrigeren met tuig dan word het alleen maar harder trekken en gaat het een trek wedstrijd worden.
Ik train honden op de hondenschool en ze moeten altijd een normale halsband om omdat je dan altijd goed kan corrigeren!

Als je honden traint dan weet je ook dat je een hond niet corrigeert door hem een snuk aan de halsband of het tuig te geven..

Verder zijn er al een hele boel tips gegeven, dus niet erg zinvol om te herhalen.

Succes TS

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:24

amberguyt schreef:
xSCWx schreef:
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Met een tuig is het sowieso al makkelijker corrigeren, want zodra je hond in de halsband hangt, krijgt hij alleen maar meer adrenaline.
Leuke interessante link hier over: http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/
Zou er graag verder over uitwijden maar ben daar nu te moe voor :P

als jij gaat corrigeren met tuig dan word het alleen maar harder trekken en gaat het een trek wedstrijd worden.
Ik train honden op de hondenschool en ze moeten altijd een normale halsband om omdat je dan altijd goed kan corrigeren!

Je hoeft een hond toch helemaal niet te corrigeren, al helemaal niet met een ruk aan de riem of draait je computer ook nog op DOS? Beetje ouderwetse instelling hoor....

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:51

Citaat:
Je hoeft een hond toch helemaal niet te corrigeren, al helemaal niet met een ruk aan de riem of draait je computer ook nog op DOS? Beetje ouderwetse instelling hoor....

Zo'n onzin heb ik werkelijk nog nooit gehoord en ik heb toch echt jarenlang cursussen gevolgd bij diverse hondenscholen. Wat doe jij dan als jouw hond ongewenst gedrag vertoont? Zeggen dat ie braaf is? Gewoon toelaten, je staat erbij en kijkt ernaar? Nee dan krijg je lekker gedrag.

En ik werk ook met de beloningsmethode hoor, maar dat betekent niet dat ik negatief gedrag hoef te tolereren. Zou wat zijn zeg. En wat denk je wat er in de natuur gebeurt, wat de alfa doet indien de roedel zich niet aan de roedelregels houdt? Juist corrigeren en dat gaat er wel wat harder aan toe dan een rukje aan de riem hoor. Jij bent de leider, dus jij moet corrigeren.

En daarbij spreek je jezelf ook nog tegen wat dit schreef je eerder:

Citaat:
.Ik ken een boel honden die trekken die lopen letterlijk aan alle type riemen van een prikband tot een gewatteerd tuig, die hebben vooral een ding gemeen een baas die zich mee laat slepen naar waar de hond heen wil ipv het trekken te corrigeren >;) .

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:07

Ten eerste; als mensen kritiek hebben betekent dat niet dat ze je een sukkel vinden. Zelfs de slimste persoon maakt fouten. Niemand kan alles weten dus jij en jouw ouders ook niet.

Jouw ouders hebben ook een fout gemaakt; en dat is twee pups tegelijkertijd in huis nemen. Dat is om verschillende redenen niet slim namelijk: 1. Als je twee pups in huis hebt heb je eigenlijk te weinig tijd om ze allebei goed te trainen aangezien het goed trainen van een pup heel veel tijd kost. 2. Als twee pups met elkaar opgegroeid zijn is de kans groot dat ze te weinig apart van elkaar getraind worden/ meegenomen worden naar situaties die elke hond zou moeten kunnen (zoals mee wandelen, met de auto/trein/bus en zelfstandig spelen met vreemde honden) waardoor ze niet meer zonder elkaar kunnen en grote problemen kunnen gaan geven als er bijvoorbeeld één een nachtje naar de dierenarts moet. 3. Ten derde geeft het opvoeden van twee honden tegelijk de honden veel stress, vooral voor de laagste in rang; behalve leren hoe hij naar de baasjes moet luisteren, naar oudere honden in huis moet luisteren krijgt hij ook de nog de frustraties van de andere pup over hem heen.

Je geeft aan dat je hond in huis poept, poepen in huis is (bij een normaal gesproken zindelijke) hond, net als bij een paard een teken van stress. Een dier laat alles lopen als hij denkt dat zijn leven in gevaar is. Maar het kan ook zijn dat hij (aangezien de tuin altijd open staat) niet weet waar hij wel en niet mag poepen. Een pup in een nieuwe omgeving moet opnieuw zindelijk worden gemaakt.

Bovendien geef je aan dat de honden alleen in de tuin gaan en verder niet worden uitgelaten. Dat verklaart waarom ze elkaar aanvallen. Zelfs kleine honden moeten elke dag voldoende beweging en mentale stimulans krijgen (zoals wandelen, speuren en spelletjes doen). krijgen ze dat niet dan gaan ze zich vervelen en dus lopen klieren door elkaar uit te dagen. Daarom is het ook bijna een dagtaak om een hond op te voeden, je kunt dat niet half doen want dan zoekt de hond zelf een manier om zich mee te vermaken.

Eerlijk gezegd vind ik de situatie levensgevaarlijk. Ik zou zo snel mogelijk één van de honden wegdoen.

kohtje

Re: Hond poept in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:13

Er is al wat mis gegaan in de opvoeding als een hond van 5/6 maanden niet normaal aan een riem kan lopen.
Dit gedrag komt denk ik ook daar uit voort.
Jammer dat er niet goed over na gedacht is voordat er een tweede pup is gekocht.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:14

Oh, twee pups van dit soort rassen en van hetzelfde geslacht is niet zo slim. Nooit meer bij elkaar laten komen hoor, want er komt dan een dag dat je ze niet meer uit elkaar krijgt.

En je hond weet misschien helemaal niet dat hij niet in huis mag poepen. Hij weet dat jij boos wordt als hij dat doet en duikt daarom maar snel in de mand. De reden dat hij het nog in huis doet kan ook zijn omdat hij het nog niet op kan houden of omdat hij geen alternatieven ziet.

Ik denk dat je de verkeerde honden in huis hebt gehaald en als ik jou was zou ik de een herplaatsen en bij de ander een goede gedragstherapeut inschakelen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 19:36

Ik heb nu genoeg gehoord dat het niet verstandig was. Dat was me op de vorige pagina al heel erg duidelijk. :) de hond poept normaal NOOIT in huis en is zindelijk, beide trouwens.

Voor de rest bedank ik iedereen die mij wat geinformeerd heeft en ik ga het op me nemen.
Meer tips is niet meer nodig, ik weet voldoende, bedankt! :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:56

IZEP schreef:
Citaat:

Zo'n onzin heb ik werkelijk nog nooit gehoord en ik heb toch echt jarenlang cursussen gevolgd bij diverse hondenscholen. Wat doe jij dan als jouw hond ongewenst gedrag vertoont? Zeggen dat ie braaf is? Gewoon toelaten, je staat erbij en kijkt ernaar? Nee dan krijg je lekker gedrag.

En ik werk ook met de beloningsmethode hoor, maar dat betekent niet dat ik negatief gedrag hoef te tolereren. Zou wat zijn zeg. En wat denk je wat er in de natuur gebeurt, wat de alfa doet indien de roedel zich niet aan de roedelregels houdt? Juist corrigeren en dat gaat er wel wat harder aan toe dan een rukje aan de riem hoor. Jij bent de leider, dus jij moet corrigeren.

Citaat:
.Ik ken een boel honden die trekken die lopen letterlijk aan alle type riemen van een prikband tot een gewatteerd tuig, die hebben vooral een ding gemeen een baas die zich mee laat slepen naar waar de hond heen wil ipv het trekken te corrigeren >;) .

Als mijn honden al trekken aan de riem dan zeg ik ze dat ze naast moeten lopen. Ik wil en hoef niet te corrigeren door een ruk aan de halsband, de hond weet dan namelijk niet wat hij wel moet doen. Dat zie je vaak bij mensen die corrigeren door een ruk te geven, die honden blijven trekken omdat ze niet weten wat het gewenste gedrag is. Bovendien als het een goede correctie was geweest dan weet de hond het na één keer, een goede correctie geven is niet zo gemakkelijk als het lijkt, voor zover er goede correcties zijn.
En in andere situaties waar ze ongewenst gedrag vertonen zeg ik ze ook wat ze moeten doen zonder fysieke correcties, gewenst gedrag beloon ik. En verder kan ik het af met 'uh', 'laat dat' en 'klaar'.

Voor zover de dominantie theorie nog opgaat corrigeert de alfa door alleen te kijken, een blik is genoeg, dat gaat er dus helemaal niet hard aan toe. Het zijn juist de 'lagere' in rang die herrieschoppen..

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:25

ik heb geleerd net zo wat paar reactie's boven hier word gezegt dat je postitief moet belonen dat heb ik ook geleerd! maar als je alles wat in jou ogen "verkeerd" is alles toe laat dan helpt het ook niets.
Ik denk ook wel dat iedereen in dien nodig zijn/haar eigen hond ook wel is corrigeert op "verkeerd" gedrag.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:28

IZEP schreef:
Citaat:

Citaat:

Misschien dat ik het ook niet duidelijk zeg, ik heb niets tegen een boze stem of houding, dat is natuurlijk ook een soort correctie. Maar omdat er gesteld word dat een halsband nodig is om te corrigeren ging ik even uit van fysieke straffen met name trekken aan de nek als correctie. Dat is imo echt (bijna) nooit echt nodig. Het is niet prettig of pijnlijk voor de hond, waarom zou je je hond vaker dan nodig pijn willen doen. Het is gewoon ouderwets, we hebben inmiddels toch vriendelijkere manieren bedacht om een hond iets te leren. Nog erger vaak onthouden de mensen wel "stout=rukken" maar vergeten ze al het andere wat ze op een hondeschool leren -O- .
Ik lees geen tegenspraak trouwens, de hond een correctie geven is iets anders als gedrag corrigeren, je kan gedrag best corrigeren zonder de hond een correctie te geven. Andersom ook je kan heel veel correcties aan de hond geven zonder ooit het gedrag te corrigeren. Je kan gedrag corrigeren door ander gedrag aan te leren of door te zorgen dat het gedrag niet (meer) zelfbelonend is. Als je het voorbeeld van trekken neemt is dat bijvoorbeeld veel makkelijker, je kan trekken veel makkelijker afleren door je hond te leren dat hij naast je moet lopen of door stil te gaan staan of achteruit te lopen als hij trekt dan door te straffen.

In een roedel word helemaal niet zoveel gevochten en al helemaal niet hardhandig, je roedelgenoten verwonden verkleint namelijk ook je eigen kans op overleving :)* . In door mensen samengestelde "roedels" komt dat nog wel eens voor maar vaak of hardhandig corrigeren is echt geen normaal honden gedrag. Bovendien ben jij geen hond, denk ik :P , en dat weet je hond ook echt wel , probeer je een hond vaak onnatuurlijke gedragingen aan te leren, geef je hem vaak geen ruimte om een confrontatie te ontlopen etc. waardoor het een totaal onvergelijkbare situatie is. Te vaak, te hard, te lang of in de verkeerde richting aan de hals trekken kan wel degelijk schade veroorzaken, meer schade dan een hond op zou lopen door onderlinge onenigheden binnen een normale groep.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 06:55

Ik heb per jaar meer dan 100 verschillende honden aan de riem en ik denk dat 95% niet normaal zonder trekken kan lopen. Ik vind dat ongelooflijk! Hoe kan je je hond meerdere keren per dag uit laten als die zo trekt?
Voor mijn eigen veiligheid geef ik echt wel eens een flinke ruk aan de riem als ik wordt voortgetrokken door een lompe Labrador. Een volwassen hond die al jaren mag trekken van de baas leer je het niet zomaar even af door te gaan stil staan en dan is in mijn ogen een correctie echt wel eens nodig. Natuurlijk heeft de baas de grootste correctie nodig want die heeft het zo ver laten komen.