te warm voor mn hond, tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:43

Onze honden:

Duitse herder (2)
Teckel (1)
Duitse herder (8 weken).

Slapen ook de hele dag binnen, veel te warm (het is hier nu 30 graden)
Ook alleen op het gras voor ons huis, en snel weer naar binnen als we ze uitlaten.

Handdoeken met daarin koel elementen en de honden lekker onder de sproeier.

Yvonne_Mika

Re: te warm voor mn hond, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:58

Ik heb een schotse collie van 14, beestje is ook helemaal niet happy met dit warme weer.
Het is te heet en te intensief voor haar om naar het strandje te lopen waar ze kan zwemmen.
Ik deed ook van alles, op natte handdoeken laten liggen, veel laten drinken, kopje nat maken..
Maar van de week lag ze zo te puffen, toen ben ik naar de blokker gereden en heb een opblaasbad gekocht.

Vindt ze trouwens he-le-maaaal niet leuk, maar als ik haar eenmaal er in heb gezet, gaat ze lekker liggen.
Geen gehijg meer, beetje drinken en heen en weer waggelen, en als ze er uit wil gaat ze bij de rand staan,
Dan til ik haar weer uit het badje en gaat ze met haar natte vacht onder de heg liggen, blijft ze heerlijk koel!

Zeker het proberen waard!! :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:59

hier een jack russel die zich in de zon gaat liggen, die ik moet zeggen dat ze in de schaduw moet komen liggen, maar ze kan hier ook in het badje.. om af te koelen hah

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:31

Yvonne_Mika schreef:
Ik heb een schotse collie van 14, beestje is ook helemaal niet happy met dit warme weer.
Het is te heet en te intensief voor haar om naar het strandje te lopen waar ze kan zwemmen.
Ik deed ook van alles, op natte handdoeken laten liggen, veel laten drinken, kopje nat maken..
Maar van de week lag ze zo te puffen, toen ben ik naar de blokker gereden en heb een opblaasbad gekocht.

Vindt ze trouwens he-le-maaaal niet leuk, maar als ik haar eenmaal er in heb gezet, gaat ze lekker liggen.
Geen gehijg meer, beetje drinken en heen en weer waggelen, en als ze er uit wil gaat ze bij de rand staan,
Dan til ik haar weer uit het badje en gaat ze met haar natte vacht onder de heg liggen, blijft ze heerlijk koel!

Zeker het proberen waard!! :)

Ik zou voor de praktische kant geen opblaasbad aanraden vanwege de nageltjes. Ik had altijd zo'n hardplastic zandbak die ik met water vulde. Kostte geen drol en ging jaren mee. Konden de fanatiekelingen nog lekker in graven ook.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:12

Ja das een goeie inderdaad Nikka.. Voor mijn ouwetje maakt het niet uit want die klauwt/hapt niet in de opblaasbare rand maar er zullen vast honden zijn waarbij zo'n opblaasbad snel stuk gaat. Dan is zo'n hard plastic bak handiger :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:17

Mijn hond heeft tussen de middag al lekker gezwommen en mag zo weer. Dan lekker opdrogen in d tuin en oor d rest ligt ze lekker in de schuur op de koud vloer. Ze vindt het heerlijk om met di weer in de zon buiten te liggen.... (Ze heeft ook schaduw natuurlijk)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:45

Davinia_ schreef:
Nooit geweten dat een hond niet helemaal nat mag worden :o
Nu kan die hond van mij toch niet zwemmen en zodra het water tot aan zijn buik komt, rent ie hard het water uit :D Maar toch handig om te weten!

Dat is ook vrijwel altijd onzin.
Er is maar 1 omstandigheid waarbij je dit niet moet doen, en dat is wanneer het 37 graden of warmer is buiten (lichaamstemp. dus), en bij 100% luchtvochtigheid, want dan kan er niets verdampen. Dat gebeurt in NL vrijwel nooit.

Water verdampt, en om te verdampen onttrekt dat water warmte aan het lichaam. Daarom koelt water af. De zon warmt het water op de huid op tot omgevingstemperatuur (nu dus 30 graden), geen graad meer dan dat en het verschil tussen 30 graden en 37-38 graden van je eigen lichaam of dat van je hond/paard is nog altijd genoeg om warmte aan je lichaam te onttrekken en dus te koelen.
Ga daarbij ook nog eens een beetje in de wind staan waardoor de lucht om je heen geen 100% luchtvochtigheid krijgt, en je staat te rillen voor je het weet.

Dit soort 'wijsheden' snap ik nooit zo. Je weet uit eigen ervaring toch dat het niet klopt?

Als jij op een warme dag bent wezen zwemmen, heb je dan het gevoel dat je hoofd gaat koken als je haar nat is? Nee toch?
Wat doe je als het echt heet is aan het strand? De zee is, en dan níet afdrogen maar je laten opdrogen in de zon, toch? Omdat je dan langer kunt blijven liggen voordat je het weer warm krijgt...

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:25

Ik houd dit topic even in de gaten :)
Mijn hondje heeft ook enorm veel last van dit warme weer. Altijd ging het goed, maar door de medicijnen die ze sinds kort krijgt, heeft ze heel snel last van de warmte.
Wij doen 'sochtends een grote rondje en 'savonds. Tussendoor laat ik haar een paar keer op het grasveldje 50 meter verderop. Verder ligt ze de hele dag op de tegels binnen.

Wist trouwens helemaal niet dat je de bovenkant niet mocht natmaken, dat heb ik gisteren wel steeds gedaan namelijk.. stom van me.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:34

Ik loop nu met die warmte, smorgens een uur en s avonds een uur, smiddags alleen even snel om te plassen, met name mn Chow*Herder van nu 9 ligt nu de hele dag in de badkamer, die heeft het zo warm met zn dikke vacht, ik heb ook de haren op zn buik en broek wat bijgeknipt en smiddags maak ik een paar keer zn poten nat om af te koelen, mn andere honden zijn kortharig en daar merk ik veel minder van, die zijn rustig maar niet dat ze er echt last van lijken te hebben. Normaal fiets ik ook met mn windhond, maar dat doe ik nu echt niet, komt wel weer als de temp zakt.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:36

Wij hebben een klein kinderbadje en dat vinden ze heerlijk.
Een bak bouillion neerzetten vinden ze ook heerlijk met dit weer

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 08:06

Afbeelding

We hebben inmiddels zo'n band aangeschaft. Het flapje geeft ook verkoeling. Het werkt wel, al blijft het natuurlijk warm. Op een koelmatje gaat ze niet liggen. Als ze buiten is, heeft ze wel haar band om :j Hij misstaat haar niet eens.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:19

super TS, dan heeft ze toch iets van verkoeling.
de honden van mijn ouders gingen altijd tussen de kinderen (van mij en me zus) in liggen, in het zwembadje, ze hebben ze nooit kapot gemaakt, en de kinderen vonden het helemaal prachtig dat de honden er ook bij lagen.
verder kleine korte wandelingetjes, en zorgen dat er voldoende drink water staat. meer kun je er niet aan doen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:44

Hier ook een plastic schelp-zandbakje....

Helemaal leuk volgens mij honden!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:27

Oooh wat een heerlijk grijs bekkie <3

Weet je, alle beetjes helpen, en zo'n bandana geeft misschien nét dat beetje verkoeling wat het draaglijk maakt :) En voor de rest gewoon heel rustig houden. Ollie ligt al de hele middag voor de voordeur, daar is het blijkbaar het koelst :j

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:57

Mijn oudje heb ik vandaag op een natte handddoek gelegt, dat hielp.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 21:53

Badje geprobeerd... Ze gaan ernaast liggen en als ik haar roep. .. gaat ze blaffen. Doos..

Heb 3 grote waterbakken staan. Worden steedsnververst. Moet genoeg zijn. Alles wat nat is... loopt ze omheen. Ze ligt graag achter de bank op de koude vloer. Heb daar een dekentje neergelegd, maar dat ging ze dus ook naast liggen Hihi.

Neej, ja je kan toch alleen maar verliefd op dat koppie worden. Ze is nu 11. Dat geef je haar nu wel, maar als t koeler is. .. is t met een jonge hond. <3