Snappen mensen dit nou echt niet?!(30gr en fietsen met hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:08

Ik ga helemaal met TS mee!!
een hond kan heel slecht temperatuur verschillen regelen. Ze zitten niet in elkaar als ons 'goh, laat ik zo maar stoppen, anders krijg ik het te warm' Als ze het dus te zwaar krijgen, kan je al te ver zijn. Onze hond is een keer oververhit geweest....... Dán pas kom je er achter dat wat hij gedaan had, toch te veel was met dat weer... Gelukkig hebben we hem weer kunnen koelen thuis, maar was er echt van geschrokken!
En de een is gék op tennisballen. Hij zal zich letterlijk en figuurlijk te pletter lopen als je blijft gooien... Je kunt er niet van uit gaan, dat een dier het wel tijdig aan geeft als het niet meer gaat. Wij als baasjes moeten daar voor hoeden! En dan snap ik zeker niet dat mensen bij zulke temperaturen toch een risico willen nemen?!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:13

Maartje1990 schreef:
Lekker kort door de bocht zeg. Mijn hond neem ik altijd mee als ik een stuk ga mennen, ze kan op de wagen, maar ze rent er het liefst naast óók als het warm is. Ik laat haar wel gewoon regelmatig drinken (en bij 'gevaarlijke' stukken gaat ze op de wagen, maar zodra ik haar los klik springt ze zelf weer van de wagen af, blij dat ze weer kan lopen). Overigens naast de fiets rent ze niet zo snel als langs de wagen, of het nu koud of warm is (sukkelt ze er een beetje langs, dus bij mijn hond zou je dan ook denken 'ah, zielig'). Dus jij weet de 'achtergrond' van die hond niet, weet niet of het een kort of lang stukje was, weet niet of ze regelmatig stoppen, weet niet of ze de hond regelmatig laten drinken. Dus daar kun je, vind ik, niet zo snel over oordelen.

Dat interesseert me eigenlijk ook vrij weinig.
Het asfalt is te heet en de kans op oververhit raken is te groot.

Ik heb het liefst zo lang mogelijk plezier van mijn honden, dus ik beperk de risico's met deze temperaturen.

Tinkermuts

Re: Snappen mensen dit nou echt niet?!(30gr en fietsen met hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:25

Eens met chaos. Ook naast de men wagen is het asfalt bloedheet met dit weer, en ook al vind je hond het geweldig om ernaast te rennen en is het maar een klein stukje, oververhitting kan elk dier overkomen en ook op een klein stukje, en dan kan het gebeuren dat je al te laat bent. Kennissen van mij hebben hun hond verloren aan oververhitting, verschrikkelijk. Het is idd de taak vd baas om je hond ervoor te behoeden, veel energieke honden gaan door tot ze erbij neer vallen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:31

Onze Stabij van 6 maanden loopt nog niet aan de fiets uiteraard. Maar die laten we tussen de middag een klein rondje uit op schaduwrijke stukken en voor haar eigen bescherming, hou ik haar dan ook aangelijnd. Los gaat ze toch helemaal uit de stekker en gaat door tot het echt te laat is.

's ochtends en 's avonds gaan we langere stukken lopen en mag ze lekker los lopen!

Ik verbaas me ook hoeveel mensen eigenlijk niet realiseren(woon op Schiermonnikoog, dus zie het regelmatig gebeuren), hoe veel te warm het strand ook eigenlijk is. Niemand die bedenkt dat er geen schaduw is en dat het zand bloedheet is! En genoeg honden die nog nooit een strand gezien hebben, normaal thuis wel van water houden, maar de golven toch heel eng vinden en echt niet gaan zwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:32

Ook eens met Chaos :) mijn hond geeft het wel aan, gelukkig, maar veel honden niet, en dan moet je imo je hond beschermen tegen zichzelf, en zelf verstandig zijn. Liever te voorzichtig dan, hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:55

Maartje1990 schreef:
Lekker kort door de bocht zeg. Mijn hond neem ik altijd mee als ik een stuk ga mennen, ze kan op de wagen, maar ze rent er het liefst naast óók als het warm is. Ik laat haar wel gewoon regelmatig drinken (en bij 'gevaarlijke' stukken gaat ze op de wagen, maar zodra ik haar los klik springt ze zelf weer van de wagen af, blij dat ze weer kan lopen). Overigens naast de fiets rent ze niet zo snel als langs de wagen, of het nu koud of warm is (sukkelt ze er een beetje langs, dus bij mijn hond zou je dan ook denken 'ah, zielig'). Dus jij weet de 'achtergrond' van die hond niet, weet niet of het een kort of lang stukje was, weet niet of ze regelmatig stoppen, weet niet of ze de hond regelmatig laten drinken. Dus daar kun je, vind ik, niet zo snel over oordelen.

niks kort door de bocht...
honden zweten door voetzolen en tong, that's it, als honden dus op een bloedhete weg lopen, valt er niets te zweten, ze kunnen hun warmte niet kwijt,
die van ons wil ook prima mee naast de fiets , ook met dit weer. maar hij heeft vette pech, ik houd hem liever heel .

dat heeft niets met ras, uithoudingsvermogen, pauzes en drinken te maken, maar puur met de fysiologie van het dier en die is overwegend hetzelfde ongeacht welke factor dan ook...
daar hoef je echt geen achtergrond voor te weten om er een mening over te hebben.
met dit weer, gewoon niet doen .
zoek de plaatjes van lopen/draven of een lekker warm wegdek en wat dat doet met de poten maar eens op...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:11

Mijn hond loopt in principe in de berm. Verder laat ik haar regelmatig drinken en rusten, daar kunnen omstanders toch echt niet over oordelen of ik dat wel of niet doe en of ik mn hond goed in de gaten hou. Natruurlijk vind ik wel dat mensen dat dus moeten doen en mensen die dit niet doen, ja vind ik ook schandalig. Maar als omstander kun je hier niet over oordelen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:21

Maartje1990 schreef:
Mijn hond loopt in principe in de berm. Verder laat ik haar regelmatig drinken en rusten, daar kunnen omstanders toch echt niet over oordelen of ik dat wel of niet doe en of ik mn hond goed in de gaten hou. Natruurlijk vind ik wel dat mensen dat dus moeten doen en mensen die dit niet doen, ja vind ik ook schandalig. Maar als omstander kun je hier niet over oordelen.

Ik doe het toch! Jammer dat jij fietsen boven het welzijn van je hond verkiest.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:49

Hhilde schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik doe het toch! Jammer dat jij fietsen boven het welzijn van je hond verkiest.

Nou, ik fiets niet ... ik men. Maargoed, zelfde principe, ik verkies dat helemaal niet boven het welzijn van mijn hond, ik let heel erg goed op het welzijn van mijn hond en jij als omstander kan niet inschatten of ik goed genoeg op het welzijn van mijn hond let. Dát wil ik alleen maar aangeven. En je moet het vooral doen hoor, maar als iemand mij er op aanspreekt moeten ze van mij niet verwachten dat ik braaf ga knikken en zeg 'ja helemaal gelijk', dan zeg ik, 'ik let prima op mijn hond, danku'.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:57

Mijn honden geven het op 1 na niet aan die gaan gewoon door tot omvallen, die moet je echt tegen zichzelf beschermen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:58

Ik zag gisteren doodleuk iemand om half 2 in de brandende zon in de wei een pittig parcours springen.. Van de zotte! Met honden vind ik het dan nog erger, vooral omdat zij niet kunnen zweten en moeite hebben met temperatuur regelen...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:21

Sonja_vR schreef:
Maartje1990 schreef:

honden zweten door voetzolen en tong, that's it, als honden dus op een bloedhete weg lopen, valt er niets te zweten, ze kunnen hun warmte niet kwijt,
die van ons wil ook prima mee naast de fiets , ook met dit weer. maar hij heeft vette pech, ik houd hem liever heel .

dat heeft niets met ras, uithoudingsvermogen, pauzes en drinken te maken, maar puur met de fysiologie van het dier en die is overwegend hetzelfde ongeacht welke factor dan ook...
daar hoef je echt geen achtergrond voor te weten om er een mening over te hebben.
zoek de plaatjes van lopen/draven of een lekker warm wegdek en wat dat doet met de poten maar eens op...

Amen!! _/-\o_

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:11

Sonja_vR schreef:
Maartje1990 schreef:

Amen!! _/-\o_

+1

@ maartje

ik zal jou eens met dit weer langs de fiets laten lopen, zullen we dat morgen dan even doen met 28 graden ?
dan kom je er achter hoe warm het dan is om te gaan rennen

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:26

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:27

Wilawander schreef:
Mijn honden geven het op 1 na niet aan die gaan gewoon door tot omvallen, die moet je echt tegen zichzelf beschermen.

klopt...je moet er niet vanuit gaan dat een hond of elk ander dier dan ook,begrijpt en weet wat goed voor hun is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:24

Dat weet ik wel zeker van niet...... Als ik dan alleen maar denk aan de verhalen van de honden die kílometers, tot bloedens toe hun poten open lopen, om terug naar huis te komen terwijl ze net uit de auto gedropt zijn omdat baasje op vakantie moet en geen geld aan/voor de hond uit wil geven............ :( (en als ze daar dan kwispelend voor de deur staan, zullen ze er vast niet mee bedoelen dat ze het zo leuk vonden.................. ;( )

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 18:25

Bewijst toch maar weer hoe trouw honden zijn, ze hebben werkelijk alles voor hun eigenaar over..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:19

zag vandaag een meiske van 15 met een witte herder fietsen, dat beest kapot... maar toch doorfietsen... :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:25

UV examens gaan ook niet door als het dit soort weer is.
Met een reden, simpelweg omdat niemand zit te wachten op een oververhitte hond.

En voor diegenen die ze nog nooit gezien hebben, ik wel.
Zo'n mafketel die met 26 graden ging trainen voor zijn UV examen een week later.
Net boven het asfalt is het nog warmer dan hogerop waar wij ons bevinden.

Om nog maar niet te spreken van he sommige voetzooltjes van honden er soms uit gaan zien.
Kennen jullie die hagedis van natuurfilms in de woestijn die om en om een pootje omhoog steekt,
zodat zijn voeten niet verbranden?
Moet je voor de grap in de zon eens even met je blote voeten op het asfalt gaan staan.
Ik weet uit ervaring dat ik dan zo'n hagedis imiteer.

Ik ga het risico in ieder geval niet nemen, nou heb ik nu een 13 jarige, dus daar fiets ik al paar jaar niet meer mee, maar anders ging hij ook al wel eens in zijn hondenkarretje achter de fiets.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:35

dames paarden trainen met dit weer is heel iets anders als met honden fietsen. die vergelijking kun je gewoon niet maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:28

Nu, ik neem het zekere voor het onzekere en doe beide 's avonds na acht uur.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:44

Zag vandaag ook een jongen fietsen met een duitse staander achtig iets, in galop langs de fiets. Tong van het arme beest hing zowat op de grond, waar zit dan toch je verstand. :(

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:30

Wij zagen gisteren een jongen met een stafford naast de snor-scooter(!) op volle snelheid met die hitte. En dat arme beest maar "galopperen" over dat hete asfalt. :(:)
We hebben met open mond en al nee-schuddend staan kijken. Mijn vriend riep nog wat voor idioot het wel niet was, maar hij zat alleen maar dom te lachen op z'n scooter 8)7

Die van ons doet nu echt weinig overdag hoor. Beetje door het park in de schaduw lopen. 's morgens vroeg en 's avonds laat wat verder en wat actiever, met bijv. wat training en zwemmen erbij. Maar echt niet dat ze nu naast de fiets hoeft te lopen hoor :n maar kennelijk zijn er dus nog genoeg onwetende (of moet ik gewoon domme zeggen?) mensen, waarbij het niet doordringt dat het echt niet gezond is om met deze temperaturen te gaan fietsen met een hond |o

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:48

:o Nou ik ben dus iemand die dat niet snapt ( te ) nu wel door dit topic.
Ik fiets eigenlijk al heel de week met mn honden, ik fiets met ze naar het bos, om daar te kunnen zwemmen, is 10 fietsen... Maar merk echt niks aan mn honden dat ze oververhit zijn o.i.d...en aan de kussentjes zie ik ook niet.
Mijn hond heeft echt energie van hier tot tokio, die kan niet rustig buiten lopen, het is net een hert als je m ziet rennen.

Maar ik zal het wel niet meer doen nee, want wist niet dat het zo slecht voor ze was, dacht eigenlijk lekker naar de plas fietsen zodat ze lekker kunnen zwemmen en afkoelen, ze zwemmen dan ook constant in het water ( erin en eruit ) en vinden het geweldig.

Maar dan laat ik ze nu wel voortaan vroeg in de ochtend rennen, of laat in de avond.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:19

Tja, ik vind dat als je 'm iig in de berm laat rennen en goed op je hond let dat best kan hoor. Maar daar verschillen de meningen over :)