Hoe en waarom gapen dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Hoe en waarom gapen dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:02

Ik had begrepen dat paarden ook wapen als ze veel pijn hebben. Om die inspanning kwijt te raken. Dat deed de pony van mijn beste vriendin heel erg in zijn laatste weken.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:13

Mijn hond gaapt erg vaak als ze iets wil dat ze dan niet krijgt,...zoals als ze wil spelen, of iets te eten wil en moet wachten, dan begint ze te gapen met meestal een luid lawaai erbij. Ik moet er altijd om lachen dan..."ze krijgt haar zin niet dus begint ze weer met gapen... :roll: "

Xje_chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:53

Maar nu heb ik een vraag, waarom als je heel lang grhuild hebt begin je ondertussen ook te huilen ?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:36

Gapen kan ook oversprong gedrag zijn, of een uiting van stress en pijn. Ik denk dat je tegelijkertijd moet kijken naar de situatie rondom het dier en zijn verdere lichaamshouding.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:46

Doen de katten dat kort? Even kort mondje open en dicht, of wat langer?
Lang heb ik nog nooit gezien.

Kaatje_S schreef:
Heb ook wel eens gehoord dat mensen die mee gaan gapen met een ander een goede hersenactiviteit hebben...

Mensen gapen, onder andere, om de hersenen te koelen bij ''oververhitting'' om zo beter te functioneren. Ook na slechte nachtrust loopt de temperatuur van je hersenen wat vlotter op, dus vandaar een relatie met moe zijn.

Xje_chica schreef:
Maar nu heb ik een vraag, waarom als je heel lang grhuild hebt begin je ondertussen ook te huilen ?

Wat vraag je nou?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:19

Vaak gapen dieren om zichzelf te kalmeren of als overspronggedrag (heet dat zo, ben het even kwijt), dus als ze even niet weten wat ze moeten doen.

Als jij bijvoorbeeld met je paard een hele spannende situatie achter de rug hebt (een wedstrijd, buitenrit, tripje kliniek), moet je maar eens opletten hoe vaak het gaapt.

Of als je iets van je hond vraagt en het dringt niet door, of hij weet even niet hoe het moet, kan hij vanalles doen om er 'over na te denken'. Dit kan zijn krabben, water drinken, maar ook gapen.

Misschien is het niet bewezen, maar het lijkt allemaal wel heel logisch.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 11:33

Ik denk dat ik de vraag een beetje verkeerd heb gesteld. :P IK weet dat het overspronggedrag is, een kalmeringssignaal of een uiting van stress.. Maar bedankt voor de reacties. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:40

saskiakefie schreef:
Sizzle schreef:
Als wij gapen halen we toch ook geen diep adem?
Ik niet in iedergeval :+
Bij gapen komt er juist adem uit
.

Maar inderdaad, er is nog niet uitgevonden waar gapen goed voor is.

Ik vind het altijd wel ultiem schattig als mijn konijnen zich na een dutje uitgebreid uitrekken en gapen.

Hoe kun je nou meer uitademen dan dat je in ademt? Lijkt me knap lastig.... :P

Dat zeg ik toch helemaal niet?
Maar ts zei juist DIEP in de ademen ervoor.
Gapen is voor mij gewoon vertraagd uitademen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 16:33

oh op die manier.. ;)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:39

1. als ik gaap haal je toch eerst diep adem en dan komt er adem uit.
2. als wij gapen, (omdat we moe zijn) dan hebben je hersenen te weinig zuurstof dus haal je diep adem om in 1x veel zuurstof binnen te krijgen(ja heb ik geleerd.)
3. mij is ook geleerd, als een paard ''gaapt'' dan is het een stress uiting dus hij laat zijn stress ''eruit''.
edit; maar hoe het nou echt helemaal zit? zal nooit iemand weten ze kunnen ten slotte niet praten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:43

Als diep inademen bedoeld is voor extra zuurstof, waarom zou je dan daarna die gaapbeweging maken?
Volgens mij is alles speculatie, niemand weet echt waar die rare mondbeweging voor dient.

Overigens: als een paard gaapt en uitrekt na het slapen, zal het daar ook wel een beetje meevallen met de stress verwerking :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:47

Ik wou net zeggen: mijn paard kan toch ook echt gapen wanneer die in het zonnetje staat te soezen met de oogjes half toe en een pootje opgetrokken.
Dan denk ik ook niet meteen aan stress verwerking. :D

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:50

Gini schreef:
Ik wou net zeggen: mijn paard kan toch ook echt gapen wanneer die in het zonnetje staat te soezen met de oogjes half toe en een pootje opgetrokken.
Dan denk ik ook niet meteen aan stress verwerking. :D

nee klopt dat doet mijne ook, (net nog na het rijden..) maar dat is gewoon net als ons toch als we ''moe'' zijn.
maar dit zo heb ik geleerd als het iets specifieks moet zijn..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:34

Sizzle schreef:
Als diep inademen bedoeld is voor extra zuurstof, waarom zou je dan daarna die gaapbeweging maken?
Volgens mij is alles speculatie, niemand weet echt waar die rare mondbeweging voor dient.

Overigens: als een paard gaapt en uitrekt na het slapen, zal het daar ook wel een beetje meevallen met de stress verwerking :D

Om de hersenen agf te koelen werkt gaprn beter dan grwoon een teug adem, want de neus verwarmt de lucht.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:42

Tja, onze hond gaapt heel overdreven sochtends wanneer ze wakker wordt. ( ze gilt er letterlijk bij :+ )

Onze andere hond, die gaapt alleen wanneer hij iets moet doen wat hem niet aan staan. Wanneer hij commando's krijgt. Dan wil hij ook wel goed gapen. Bij hem lijkt het echt een teken van dominantie. Dit heb ik al vaker gehoord. (Verder een heel lieve hond hoor, goed opgevoed etc)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:43

sommige van mijn cavia's gapen ook..
waarom doen zij dit dan?

blijkbaar is ervoor ieder dier/mens een andere reden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 08:49

Dat zeg ik toch helemaal niet?
Maar ts zei juist DIEP in de ademen ervoor.
Gapen is voor mij gewoon vertraagd uitademen.[/quote]

IK heb er nog eens opgelet bij mij is het juist vertraagd inademen en normaal uitademen..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:01

Ilsiie schreef:
En ik zit acuut te gapen hier! :')

Dat heb ik dus ook! Ik ben daar zo vatbaar voor... Als ik het woord gapen alleen al lees, dan begin ik al. Of als ik iemand zie of hoor gapen :O

Mijn paard gaapt als ze super relaxed is. Na het rijden, of als ze lekker een tukje staat te doen onder het poetsen.

Mijn konijnen gapen als ze hebben liggen slapen en weer opstaan - dan rekken ze zich uit en gapen daarbij. Mijn katten ook.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:07

Interessant topic ik volg even! :)

Mijn papegaai gaapt de laatste tijd ineens voortdurend eerder nooit vaak gedaan en ik kan nergens op internet vinden waarom hij dit zou doen! :9

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:08

Wat een leuk vraagstuk :D. Geen idee, eigenlijk...

Mijn paard gaapt altijd als ik hem opzadel en het hoofdstel in wil doen (heel handig, hij heeft z'n mond al los), ik heb een tijdje gedacht dat het negatieve spanning was, maar ik heb dat snel omgedraaid naar positieve, omdat hij tijdens het opzadelen ook uitschacht, hihi.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:12

Captain schreef:
Ontspanning (van de kaken)?

Lijkt me ook...

Bij een hond kan het uit frustratie zijn, is mij ooit verteld...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:47

F_oremster, dan is gapen bij paarden/konijnen etc onlogisch, die ademen niet door de mond.
Bovendien loop ik niet steeds te gapen bij warm weer of hard werken, die theorie vind ik niet zo aannemelijk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:56

Er is onderzoek gedaan bij een vogelsoort, steeds als de temperatuur van de hersenen steeg, gaapte de vogel. Zou het alleen terug moeten zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:03

F_Orumster schreef:
Er is onderzoek gedaan bij een vogelsoort, steeds als de temperatuur van de hersenen steeg, gaapte de vogel. Zou het alleen terug moeten zoeken.

Een vogel heeft ook wel een beetje kleiner hersen volume dan wij lijkt mij.