Ik ben helemaal klaar met mijn irritante voedster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:57

Mear schreef:
Ik vraag me af waarom het konijn onder eerlijke omstandigheden naar een ander baasje doen valt onder 'een ander met jouw probleem opzadelen'.

Omdat in deze situatie sterilisatie een oplossing is. Dus TS zadelt nu een ander op met de kosten daarvan omdat ze die zelf niet wil dragen.

_Balou

Re: Ik ben helemaal klaar met mijn irritante voedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 14:59

Misschien vertoont ze het gedrag wel niet meer in een dominantere groep!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:04

steriliseren mijn voedster reed ook op mijn rammetje en dat is helemaal opgelost ermee hoor

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:05

Ja dat geloof ik wel, maar het is niet mijn geld..

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:11

Anoeska27 schreef:
Omdat in deze situatie sterilisatie een oplossing is. Dus TS zadelt nu een ander op met de kosten daarvan omdat ze die zelf niet wil dragen.

Niemand kan 100% garantie geven dat het dan ook is opgelost. En nogmaals, opzadelen; die nieuwe eigenaar/eigenaresse zal het van te voren weten en zelf die beslissing nemen om het konijn wel of niet te komen. Dus TS zadelt niemand ergens mee op.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:13

xBalou schreef:
We hebben voor floortje (kleine voedstertje) een flat-hok van ongeveer 1 meter breed. Zou dit tijdelijk kunnen voor 2 dwergjes?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:29

Het is dat je niet in de buurt woont en ik momenteel al 4 mooie lotheringers heb maar anders... wat een knapperd zeg! Daar waren vast mooie nestjes uit gekomen met mijn ram
Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:39

Bedankt! Ik vind haar ook heel knap :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:42

In deze situatie is er niet maar 1 oplossing, gelukkig.
Dat je geen geld hebt voor sterrilisatie snap ik heel goed en vind het dan een dappere beslissing van je om als dit plan niet lukt haar af te staan :)

Bedoel je met een flathok een hok met een verdieping? Is wel erg klein voor twee konijnen, met een ren eraan kan het wel.
Minimale oppervlakte per konijn is 1m2, en dat is dan ook echt minimaal en ze worden veel gelukkiger van meer. :)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:52

Ja dat bedoel ik, ja we hebben wel een ren, maar die vind mijn moeder spuuglelijk dus dat mag er vast niet aan :P mij lijkt het het handigst om zelf een ander hok te maken.. iets wat lijkt op een "lisa konijnenhok" ofzo.. ik overleg vanaaf wel even met mn vader :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:01

Ik denk dat je daar wel een tijdje mee bezig bent, terwijl het wel het beste is om de konijnen zo snel mogelijk uit deze situatie te hebben, die voor hun allen niet echt prettig is.
Verdiepingen tellen trouwens niet kwa oppervlakte, het gaat echt om renoppervlak.
Kijk anders hier eens voor rennen, de eerste drie en die ene daaronder van 64,50 zijn simpel en geschikt(nogmaals hoe groter hoe beter).
http://dierenverblijf.com/5-konijnenrennen
Of even op zooplus kijken. :)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:08

Ja, maar in die goedkope hokken kunnen ze niet in de winter enzo :) voor een poosje mag de ren vast wel als we het hok achter de schutting zetten :) schrik niet, dat is gewoon een ander stuk van de tuin ;)

Maar ik moet sws eerst nog overleggen :) hoop dat het mag!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:09

Trouwens ; er moet sowieso een ander hok want het dak is bijna kapot en alles is aangeknaagd, bij een volgend hok dus knaagstrips :)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:48

Bahbahbah :( het enige wat mijn vader wil is een nieuw dak erop mken, en luna weg ;(

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:53

Misschien voelt je vader toch iets meer voor de konijnen jachtschotel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:55

Anoeska27 schreef:
CK88 schreef:

Sjonge jonge wat een ideeën weer... Als je een huisdier hebt neem er dan de verantwoording voor ipv het zo ergens te dumpen...

Helemaal mee eens! Het is niet eerlijk om een ander op te zadelen met jouw probleem.

jep maar een probleem voor jou kan een aanwinst voor een ander zijn dus het is niet altijd op zadelen. Iemand in een flat kan een hond weg doen omdat deze veel te waaks is. Dan zadel je niet iemand anders met het probleem op als deze hond bij mensen komt te wonen die een waakse hond zoeken. Zo kan dat ook met konijnen zijn. Er zijn zat dominante rammen die een voedster nodig hebben met stevig karakter. Echter een kinderboerderij vind ik dan geen optie een konijnenopvang wel.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:02

Zou zeker niet gaan fokken met je konijnen, want er zijn er al meer dan genoeg :).

Afstand doen kan, misschien dat ze bij iemand anders wel goed in de groep past.

Maar ik zou eens gaan nadenken om een andere konijnenren te bouwen. Want vogelpoep is heel slecht voor konijnen als ze er telkens overheen hupsen en misschien van eten. Dus de combinatie vogels / konijnen vind ik eigenlijk niet zo... heel geweldig als ik eerlijk ben. Ze hebben misschien genoeg ruimte en krijgen al je liefde. Maar de kans dat de dieren ziek worden is wel veel groter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:06

Pffff wel een dier nemen maar niet willen sterilliseren omdat ie vervelend is.

Tja begin dan ook niet met dieren te gaan nemen, als het niet krijgt wat het nodig heeft.

Maar wel lekker gaan dumpen bij een ander.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:30

Ragdollcat schreef:
Pffff wel een dier nemen maar niet willen sterilliseren omdat ie vervelend is.

Tja begin dan ook niet met dieren te gaan nemen, als het niet krijgt wat het nodig heeft.

Maar wel lekker gaan dumpen bij een ander.

TS is 14, ze doet haar best.
Vervelend TS dat je vader niet mee werkt. Moet het konijn nou weg of ga je het nog proberen door de ram bij het kleine voedstertje te zetten?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:32

Ik heb twee voedsters gehad (nouja wel meerdere, maar twee die echt vervelend gedrag vertoonde, wat jij dus ook beschrijft).

Bij de eerste voedster lag het echt aan de hormonen. Voordat ze gecastreerd werd zat ze samen met een andere voedster. De voedster werd regelmatig bereden door de dominante voedster. Dat ging soms een hele dag zo door. Dit dominante konijntje was ook absoluut niet tam, ze moest niks van mensen hebben, was enorm territoriaal (als er ook maar iets lag wat niet bij haar terrein hoorde, moest het dood. Ik had eens een pak hooi tegen de ren aangelegd en dat heb ik geweten....). Toen m'n andere voedster was overleden kwam m'n dominante konijntje alleen te zitten, maar ik durfde haar niet te koppelen omdat ze dus flink vervelend kan zijn. Ik heb haar laten castreren en daarna een rammetje uitgezocht bij de opvang. Na de castratie had ze geen last meer van het territoriale gedoe en was ze ook een stuk minder chagrijnig, veel zelfverzekerder en viel ze ook minder aan. Ze was dus echt een stuk liever geworden, het was echt een vooruitgang.

Helaas overleed zij, dus moest er een nieuwe voedster komen. Dat is nu mijn huidige voedster. Ze was altijd een lastig geval, ze heeft 10 maanden (!!!!) in de opvang gezeten, iets wat maar weinig gebeurd: de meeste konijnen zijn wel binnen een maand weg. Goed, mijn voedster viel dus zo'n beetje elk konijn aan waar ze mee gekoppeld werd. Behalve met mijn ram, dat ging wonderbaarlijk genoeg goed. Mijn ram is ontzettend makkelijk, pikt heel veel en eigenlijk interesseert het hem niet zo veel. Daar ben ik onwijs blij mee, want mijn voedster is echt verschrikkelijk. Met voeren wordt hij weggejaagd, ze komt al grommend de ren uit als ze los mogen lopen e.d. Daarnaast is ze wel heel lief voor hem hoor, ze liggen regelmatig samen en wassen elkaar vaak. Maar ze kan dus ook een kreng zijn.
Ik heb mijn huidige voedster laten castreren (om medische redenen), maar haar gedrag is dus niet veranderd. Ze is nog steeds hetzelfde gebleven.

Het enige wat verschillend was tussen deze twee voedsters was dat mijn huidige voedster NIET op andere konijnen rijdt. Andere voedster deed dat wel constant, maar dat was dus opgehouden nadat ze gecastreerd werd.

Succes met je voedster. Ik zou in jouw geval haar eerst laten castreren en kijken of dit werkt. Als haar gedrag hetzelfde blijft, dan zou ik er voor kiezen om haar naar de opvang te brengen. Daar komen namelijk veel mensen met hun konijn om een maatje uit te zoeken. Wellicht dat het wat tijd kost, maar uiteindelijk vinden ze vaak wel een match. Zelfs bij mijn voedster ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:33

Ik heb het ook niet over TS maar eigenlijk over de ouders, ze vinden het prima en nemen het dier maar krijgt het niet wat het nodig heeft. TS is helaas machteloos.

Het zijn de ouders die er verantwoordelijk voor zijn zolang de kinderen minderjarig zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:43

anne3000 schreef:
Misschien voelt je vader toch iets meer voor de konijnen jachtschotel.

Ja, ik.vind dat ook.wel.een goed idee.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:44

xBalou schreef:
Jaadaaag! :oo
Ik ga als er een oplossing lijkt te zijn niet mijn konijn die weer gewwon verder kan leven en gelukkig kan zijn van het leven beroven! :(

Waarom niet? Beestje heeft toch een mooi leven gehad.
Beter dan een gemiddelde koe/varken die in de pan beland.

Lekker de pan in, en heb je rust in de keet

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:48

Kitty1985 schreef:
xBalou schreef:
Jaadaaag! :oo
Ik ga als er een oplossing lijkt te zijn niet mijn konijn die weer gewwon verder kan leven en gelukkig kan zijn van het leven beroven! :(

Dat zegt ze toch waarom ze dat niet wilt, omdat ze graag wilt dat haar konijn gelukkig verder kan leven met een ander konijn en ze dit konijn niet onnodig van het leven wilt beroven. En ik geef haar groot gelijk.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:03

Nimfee schreef:
Kitty1985 schreef:

Dat zegt ze toch waarom ze dat niet wilt, omdat ze graag wilt dat haar konijn gelukkig verder kan leven met een ander konijn en ze dit konijn niet onnodig van het leven wilt beroven. En ik geef haar groot gelijk.

De kans dat ze een geschikte partner voor dit konijn gaat vinden is vrij klein....