Oenka schreef:Zoals je leest heb ik van jongs ervan ervaringen mee, meerdere borders. ik zeg ook nergens dat je ze kan laten verslonzen, ze hebben actie nodig en mentale dingen.....dat leg ik ook uit. Maar sommige mensen overdrijven zo en komt er haast op neer dat je zo'n hond niet in huis kan houden en alleen achter de schapen kan laten rennen, dat is gewoon onzin
Border collies kan je prima in huis houden, als je ze in behoefte kan voorzien. Alleen is dat dus het net punt waar mensen zich op kunnen verkijken. Hieronder schrijf je dit:
[quote="Oenka"]klopt maar dat heb je met meerdere honden, boerenfox, herders etc etc....en allemaal kunnen ze prima in huis leven mits je ze mentaal en lichamelijk geeft wat ze nodig hebben. Dus is zo'n dier 8 uur alleen thuis dan kan je het beter niet doen. Maar heb je er de tijd voor, en zin voor en ben je consequent genoeg kan het prima[/qoute]
De rassen die je hier beschrijft hebben allen weer een andere behoefte. Ik heb een (spaanse) herdershond, en no way dat zij hetzelfde vraagt als een border collie! Ik zou nooit een border collie nemen, hoe mooi en leuk ik ze ook vindt, maar ik kan ze gewoon niet in hun behoeften voorzien. Bij herdershonden dus weer wel omdat zij toch minder om de mentale uitdaging vragen.
edit; waarom doet mijn quote het niet

.
De aanleg heeft ie wel, maar zijn heupen redden het gewoon niet