Bordercollie kopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:51

Oenka schreef:
Zoals je leest heb ik van jongs ervan ervaringen mee, meerdere borders. ik zeg ook nergens dat je ze kan laten verslonzen, ze hebben actie nodig en mentale dingen.....dat leg ik ook uit. Maar sommige mensen overdrijven zo en komt er haast op neer dat je zo'n hond niet in huis kan houden en alleen achter de schapen kan laten rennen, dat is gewoon onzin

Border collies kan je prima in huis houden, als je ze in behoefte kan voorzien. Alleen is dat dus het net punt waar mensen zich op kunnen verkijken. Hieronder schrijf je dit:

[quote="Oenka"]klopt maar dat heb je met meerdere honden, boerenfox, herders etc etc....en allemaal kunnen ze prima in huis leven mits je ze mentaal en lichamelijk geeft wat ze nodig hebben. Dus is zo'n dier 8 uur alleen thuis dan kan je het beter niet doen. Maar heb je er de tijd voor, en zin voor en ben je consequent genoeg kan het prima[/qoute]

De rassen die je hier beschrijft hebben allen weer een andere behoefte. Ik heb een (spaanse) herdershond, en no way dat zij hetzelfde vraagt als een border collie! Ik zou nooit een border collie nemen, hoe mooi en leuk ik ze ook vindt, maar ik kan ze gewoon niet in hun behoeften voorzien. Bij herdershonden dus weer wel omdat zij toch minder om de mentale uitdaging vragen.

edit; waarom doet mijn quote het niet -:(-

Oenka

Re: Bordercollie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:53

de boerenfox vraagt er wel weer enorm om ( heb ik hier lopen ). Het klopt dat ze andere behoeftes hebben dan de border, maar het zijn wel werkhonden, die in huis niet het werk doen waar de werkhonden wel voor gebruikt worden, en ook over deze honden wordt het al snel als taboe gezien om ze te houden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:21

callum schreef:
ik zie het probleem niet zo. ok ze lopen niet allemaal bij de schapen. er zijn tegenwoordig ook weinig mensen die ze voor de schapen gebruiken. en in de behendigheid doen ze het geweldig. ja ok is dan misschien een sporthond maar is ook kwestie van interpretatie. maar om nu gelijk een fokker aan de kant te schuiven omdat ze sporthonden fokt in plaats van schapendrijvers vind ik wat kort door de bocht.
en zolang er goed op de gezondheid van de honden gelet wordt moet het kleurtje niet uitmaken naarm ijn mening.

serge van zweep heeft inderdaad schapendrijvers.
het is maar net wat je wil

Okay, vertel mij dan eens wat volgens jou een bordercollie definieert, wat maakt een bordercollie tot bordercollie?

Niet zijn kleur, vachtlengte, grootte, agility prestaties, etc, etc, etc. Het enige wat een bordercollie maakt tot wat hij is is zijn fenomenale vermogen schapen (of ander vee) te drijven.

Als je hier niet gericht op fokt verdwijnt die capaciteit snel, en is je fokproduct in mijn ogen géén bordercollie meer.
Als je slechts sport/tentoonstellingshonden fokt, en zeker in de gewilde kleurtjes ben je bezig het bordercollie ras te degenereren.

En waarom zou je, er zijn letterlijk honderden "huisdier" hondenrassen, in alle kleuren denkbaar, en allerlei fysieke uitvoeringen, leef je dáár dan op uit als je geen échte werkhond wil.
Waarom moet dan een van de weinige capabele werkhondenrassen die nog bestaat er óók aan geloven, die lijst is al treurig lang.

Wel over en uit, ik wens de TS veel succes bij het zoeken naar een leuke hond.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:51

Kuggur schreef:
callum schreef:
ik zie het probleem niet zo. ok ze lopen niet allemaal bij de schapen. er zijn tegenwoordig ook weinig mensen die ze voor de schapen gebruiken. en in de behendigheid doen ze het geweldig. ja ok is dan misschien een sporthond maar is ook kwestie van interpretatie. maar om nu gelijk een fokker aan de kant te schuiven omdat ze sporthonden fokt in plaats van schapendrijvers vind ik wat kort door de bocht.
en zolang er goed op de gezondheid van de honden gelet wordt moet het kleurtje niet uitmaken naarm ijn mening.

serge van zweep heeft inderdaad schapendrijvers.
het is maar net wat je wil

Okay, vertel mij dan eens wat volgens jou een bordercollie definieert, wat maakt een bordercollie tot bordercollie?

Niet zijn kleur, vachtlengte, grootte, agility prestaties, etc, etc, etc. Het enige wat een bordercollie maakt tot wat hij is is zijn fenomenale vermogen schapen (of ander vee) te drijven.

Als je hier niet gericht op fokt verdwijnt die capaciteit snel, en is je fokproduct in mijn ogen géén bordercollie meer.
Als je slechts sport/tentoonstellingshonden fokt, en zeker in de gewilde kleurtjes ben je bezig het bordercollie ras te degenereren.

En waarom zou je, er zijn letterlijk honderden "huisdier" hondenrassen, in alle kleuren denkbaar, en allerlei fysieke uitvoeringen, leef je dáár dan op uit als je geen échte werkhond wil.
Waarom moet dan een van de weinige capabele werkhondenrassen die nog bestaat er óók aan geloven, die lijst is al treurig lang.

Wel over en uit, ik wens de TS veel succes bij het zoeken naar een leuke hond.

Overdrijf niet zo. Ik vind het echt onzin. Dus als een bordercollie geen schapen drijft is het geen bordercollie??
Het complete plaatje maakt het die hond! Niet alleen het drijven.
Als ik bij de fjord de manen lang laat groeien, is het dan ook geen fjord?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:59

Oenka schreef:
Je hebt ook mensen die paarden voor het springen fokken, maar dit niet goed kunnen, is het dan ook geen paard?

Nee, dan is het een springpaard van slechte kwaliteit.

Je verhaspelt de zaak totaal.

Als mensen "springpaarden" zouden gaan fokken (en dan bijvoorbeeld uitsluitend roodbonte) , maar ze nooit laten springen, denk je dat het fokproduct na een paar generaties nog springpaard mag heten?

Zoals de conformatie/sportgefokte bordercollie nog steeds een hond is, maar geen bordercollie meer.

Ik begrijp dat het de gemiddelde nederlandse huisdier houder geen moer uitmaakt of er alweer een werkras naar de knoppen wordt geholpen, geen van jullie heeft zo´n hond nodig.

Er is geen begripskader voor het probleem. Vandaar dat ik er maar mee ophoud hier.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:02

lijkt me verstandig. Je overdrijft als een gek. Dus zoals hier is aangegeven dat er een border bang is voor schapen is dat ook geen border..hmm vaag. erg raar dat een bordercollie aan drijven moet voldoen omdat het anders geen bordercollie zou zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:12

Ik ben het wel met Kugger eens al mag het her en der wellicht wat genuanceerder gebracht worden :+
Een border collie maakt hem zo speciaal vanwege zijn waanzinnige werkwijze met drijven... Als de kleur belangrijker wordt dan het drijven (waar de dieren juist voor bedoeld zijn) dan verliest het ras in het algemeen steeds meer zijn waarde...
Het drijven en zijn extreme "will to please" maakt het een border collie..
In de UK is elke kruising BC welkom op drijf wedstrijden, in NL doen ze moeilijk als je hond geen papieren heeft en mag je niet eens meedoen. Zo jammer...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:27

chocobroodje schreef:
Ik ben het wel met Kugger eens al mag het her en der wellicht wat genuanceerder gebracht worden :+

Dat krijg je ervan als je ergens gepassioneerd van bent. En ik ben bijna net zo obsessief over schapen drijven als mijn bordercollie ;) .
chocobroodje schreef:
Een border collie maakt hem zo speciaal vanwege zijn waanzinnige werkwijze met drijven... Als de kleur belangrijker wordt dan het drijven (waar de dieren juist voor bedoeld zijn) dan verliest het ras in het algemeen steeds meer zijn waarde...
Het drijven en zijn extreme "will to please" maakt het een border collie..

Ah, ik ben niet helemaal een roepende in de woestijn....
chocobroodje schreef:
In de UK is elke kruising BC welkom op drijf wedstrijden, in NL doen ze moeilijk als je hond geen papieren heeft en mag je niet eens meedoen. Zo jammer...

Ik begrijp dat ook niet, het gaat niet om stamboompapiertjes, het gaat om het drijven. Trials zouden gewoon open moeten zijn, en al kom je daar met een Chihuahua aan, als het beestje de schapen door de baan en in de pen krijgt, prima.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:16

Kuggur schreef:

Wat voor mij een border maakt tot wat hij is, in huidige tijden, is z'n ongelofelijke will to please. En dat is dé eigenschap van een border waar je mee om moet kunnen.

Absoluut, dat vermogen om schapen te drijven is eigen aan de border, en ze zijn er fantastisch goed in. Op de plaatsen waar ze effectief ingezet worden voor de schapen, zullen ze ook niet anders doen dan puur op die eigenschap fokken. Maar hoeveel mensen in Belgie/Nederland zijn er nog die een border NODIG hebben voor dat schapen drijven? Uiteraard, er zijn er heel wat die het voor de sport, voor het plezier doen. Maar écht nodig? Weinig. Waarom dan niet verder gaan met een border met een ongelofelijke will to please, zonder specifiek op dat drijfvermogen te fokken?

Vergelijk het met pakweg een Rodhesian Ridgeback. Waar zijn zij specifiek goed in? In het de jacht op leeuwen... Het moet nu zijn dat wij hier in Europa geen leeuwen zitten hebben. Wil dat dan ook zeggen dat we deze honden maar in Afrika moeten laten zitten? Dat een ridgeback die hier gefokt wordt, geen échte ridgeback is? Er zijn zoveel honden met een andere oorsprong, dan waarvoor ze momenteel gebruikt worden, gewoon omdat ons leven niet meer hetzelfde is als dat van 100 of 500 jaar geleden. Lijkt mij een logische evolutie, die daarom niet wil zeggen dat een ras kapotgemaakt wordt, of dat ze niet meer onder dat ras mogen geplaatst worden...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:18

Oenka schreef:
raar dat een bordercollie aan drijven moet voldoen omdat het anders geen bordercollie zou zijn.

Tja, vanuit de border collie vereniging moeten borders een aanlegtest doen of een startlicensie hebben voor trials, om mee te mogen fokken. Reuen moeten een voldoende voor de aanlegtest halen om op de reuenlijst te komen. Dus ja, volgens hun moet een border collie op enige manier aan drijven voldoen, om geschikt te zijn voor de fok.

Een border collie is een drijvend ras, net zoals een retriever origineel een jachthond is. Dat ze het goed doen in andere sporten betekent niet dat je het drijfinstinct verloren moet laten gaan, want dat is hoe het ras onstaan en ontwikkeld is en wat een border een border maakt. Tuurlijk zijn er borders die geen interesse hebben, angstig zijn voor schapen of gewoon geen drijfinstinct. Dat maakt ze niet minder dan een ander, het is alleen de vraag of je met die honden zou moeten fokken omdat je op die manier steeds meer borders krijgt waar geen drijf instinct meer in zit. En dan ben ik het wel met Kuggur eens dat je op een gegeven moment eigenlijk geen borders meer hebt zoals het ras bedoeld is, dus dan kan het net zo goed een ander ras zijn.
Persoonlijk vind ik labradors hele leuke honden.. Zoals ze waren, slank, sportief, werkers. Niet de luie, dikke en lompe huishonden die het nu vaak zijn. Dat vind ik dus echt geen verbetering van het ras, maar zonde dat het originele ras zo veranderd en doorgefokt is. En ik zou het eeuwig zonde vinden als dat met borders ook gebeurd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:44

Komaan zeg mensen!
Lees nu eens jullie eigen woorden en misschien valt het klontje dan...
Een BORDER COLLIE die EEUWENLANG geselecteerd werd op SCHAPENhoeden...

Die de dag van vandaag rasvertegenwoordigers kent... die BANG ZIJN van SCHAPEN !!!!

Ik vrees dat het al om zeep is !

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:01

Dat verruit de meeste mensen met een border niet drijven ligt echt niet aan de hond, maar aan het feit dat veel mensen het teveel gedoe vinden.. Het zoeken van een instructeur die weet waar hij het over heeft EN die schapen heeft is voor vele teveel moeite. Jammer want daardoor verliezen ze uiteindelijk het instinct om te drijven. Wat de BC zo speciaal maakt is dat ze een kudde gericht kunnen opdrijven waar een ander ras meer "hoedt". Ik heb in Ierland een schapenhouder gesproken die stuurde zijn kruising BC alleen de bergen in en met een uurtje kwam hij met de hele kudde terug. En dat zijn typisch BC's, als je ze eenmaal echt goed aan het drijven hebt hoef je zelf bijna niks meer te doen, ze maken zelf die beslissingen. Dat maakt ze als huishond dus al minder geschikt omdat ze van nature geneigd zijn om hun weg in te schatten, dat is hun instinct. Als puk geen D heupen had dan was ik ook met hem gaan drijven :j De aanleg heeft ie wel, maar zijn heupen redden het gewoon niet :n

Florenc schreef:
Kuggur schreef:

Wat voor mij een border maakt tot wat hij is, in huidige tijden, is z'n ongelofelijke will to please. En dat is dé eigenschap van een border waar je mee om moet kunnen.

Absoluut, dat vermogen om schapen te drijven is eigen aan de border, en ze zijn er fantastisch goed in. Op de plaatsen waar ze effectief ingezet worden voor de schapen, zullen ze ook niet anders doen dan puur op die eigenschap fokken. Maar hoeveel mensen in Belgie/Nederland zijn er nog die een border NODIG hebben voor dat schapen drijven? Uiteraard, er zijn er heel wat die het voor de sport, voor het plezier doen. Maar écht nodig? Weinig. Waarom dan niet verder gaan met een border met een ongelofelijke will to please, zonder specifiek op dat drijfvermogen te fokken?

Vergelijk het met pakweg een Rodhesian Ridgeback. Waar zijn zij specifiek goed in? In het de jacht op leeuwen... Het moet nu zijn dat wij hier in Europa geen leeuwen zitten hebben. Wil dat dan ook zeggen dat we deze honden maar in Afrika moeten laten zitten? Dat een ridgeback die hier gefokt wordt, geen échte ridgeback is? Er zijn zoveel honden met een andere oorsprong, dan waarvoor ze momenteel gebruikt worden, gewoon omdat ons leven niet meer hetzelfde is als dat van 100 of 500 jaar geleden. Lijkt mij een logische evolutie, die daarom niet wil zeggen dat een ras kapotgemaakt wordt, of dat ze niet meer onder dat ras mogen geplaatst worden...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:16

goed dit wordt een hele andere discussie dan dat ts om heeft gevraagd. het blijft een feit dat er vele malen minder behoefte is aan schapenhoeders en dat er helaas ook niet veel mogelijkheden zijn om dit met je bc te doen. het zijn echter ook heerlijke honden om mee te werken op andere vlakken ok sporten dan. dus moeten we dan maar geen border nemen om mee te sporten maar slechts alleen een border nemen als we schapen willen drijven?

ik vind zeer zeker dat er borders moeten blijven die drijven, maar ik zie de schade niet in het feit dat er ook lijnen zijn voor de sport. die fokkers zijn niet minder of slechter voor het ras in mijn ogen als de will to please erin zit. het eyen zal minder zijn bij sommige. maar als we alleen maar een border zouden hebben voor de schapen blijven er weinig borders over en dan krijg je weer een genepool tekort en dan krijg je dat er met familie gefokt moet worden door gebrek aan vers bloed.

overla zitten nadelen aan. het ras evolueert en voor sommige is dit slecht te verkroppen en dat is begrijpbaar. ik ben alleen van mening dat je daar wat genuanceerder naar kan kijken.
je moet ervoor waken dat het idd niet van die dikke tafelmodellen worden zoals zoveel retrievers dat is zekr waar.

maar goed dit is een eindeloze discussie die voornamelijk over meningen gaat van verschillende individuen.
dus ik begrijp kugger wel alleen kijk ik er anders tegenaan.
het zou zonde zijn als de bc ophield te bestaan omdat er geen schapen meer gedreven worden. ik zie ze dan liever aanpassen ne in de sport lopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:20

Nee, niemand zegt dat je je bordercollie uitsluitend voor schapendrijven moet gebruiken. Lees het nog maar een keer.
Dit is al de tweede keer dat ik mensen over "evolutie" van het ras hoor praten. Evolutie heeft niets te maken met het selectief fokken van dieren.
Evolutie produceert wolven en coyotes, selectief fokken bordercollies en chihuahua´s.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 07:45

De kleurtjes zijn belangrijker aan het worden dan het karakter van de hond en dat is jammer... Hond moet zich aan het gezinsleven aanpassen, met kleine kinderen kunnen omgaan enz. Daarbij valt het me op dat veel BC's "einzelgängers" zijn. Ze kunnen prima sociaal leven met andere honden maar er zijn er veel die ook graag op zichzelf zijn. Mijne is ook zo'n voorbeeld, is heel sociaal vooral naar kleinere honden en pups
maar als ie mag kiezen gaat ie het liefst met mij alleen het bos in.

Nee het ras evolueert niet, dit heeft te maken met de wil van de mens...
Evolutie gebeurt in de vrije natuur, een diersoort wat zich volledig aanpast aan een andere omgeving door bv een natuurramp