Dwergkeesje houden? Ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:43

Ik kan nooit begrijpen dat iemand een pup neemt en er 4 maanden later ineens niet meer voor kan zorgen.

Maar goed, keesjes zijn leuke hondjes maar hebben wel beweging en afleiding nodig, ondanks hun kleine formaat. Ze zijn waaks en horen zichzelf heel graag, dus denk om je buren, moet de hond geregeld alleen zijn? Wie verzorgt hem, borstelt hem, laat hem uit en voert hem, dat zijn dingen die je moet overleggen, hoe doe je dat als iemand op vakantie gaat of een dag weg wil?

Wat betreft de kat, dat zul je moeten proberen, is van tevoren moeilijk te voorspellen. De hond moet duidelijkheid hebben dat de kat verboden terrein is en de kat moet weten dat hij een plek heeft waar de hond hem niet kan volgen, dan is het over het algemeen niet zoveel aan de hand. Geef het een week of 2/3 want je kat zal echt niet in 2 dagen gewend zijn.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:58

Shirley schreef:
Denk ook dat het voor het hondje beter is om een stabiel thuis te hebben :j

Een keertje wegbrengen om op te laten passen zal weinig kwaad doen, maar om de paar dagen verhuizen, weer een andere omgeving en andere mensen, is voor geen één dier prettig -O-

Onzin, mijn hond leeft al jaren zo in twee huizen omdat mijn ouders gescheiden zijn. Hond is er waar de kinderen ook zijn. Mijn hond vind het geweldig, twee huizen, want elk huis heeft weer iets wat ze leuk vindt. Hoewel, er moet wel een kanttekening bij geplaatst worden, ik denk niet dat het voor elke hond geschikt is. Maar mijn hond kan zich moeilijk aanpassen in nieuwe situaties, maar desondanks is het bij haar ook gelukt en totaal geen probleem. Overigens kan ik mijn hond niet zo maar wegbrengen naar een oppas, ze kan nu alleen maar bij één adres terecht en dat heeft een jaar geduurd voordat ze daar fatsoenlijk een nachtje kon logeren. Anders jankten ze de boel bij elkaar en wilde ze niets meer.

Ik was de eerste keer ook bang dat het compleet mis zou gaan met de kat, maar van vanuit de kat zelf. Het was echt een drama, onze hond werd elke 5 minuten aangevallen door de kat en het heeft weken geduurd voordat de kat de hond kon tolereren. Daarna heeft het maanden geduurd dat er geen aanvallen meer waren. Pas nu na 5 jaar, kunnen ze ineens heel veel van elkaar hebben. De kat is een stuk ouder geworden (15 jaar) en sinds ze doof is, kan ze schijnbaar meer van de hond hebben. Het kan dus lang duren voordat kat en hond aan elkaar gewend zijn.

Absoluut verboden voor mijn hond (en kat) is achter elkaar aan rennen, uitdagen en aanvallen. We hebben toentertijd deze situaties ook zo veel mogelijk vermeden, dus apart eten geven, speeltjes op de plek van de hond, kat een eigen plek etc. etc.

@anneliesdj: ik begrijp dat ook niet hoor, helaas staat MP er vol mee... Ik was er verbaasd over toen wij een hond gingen zoeken. We hebben onze hond nu 5 jaar en jeetje, ik zou er niet aan moeten denken om haar weg te doen. De rest ook niet.
Wat je verder opsomt zijn ook belangrijke zaken om van te voren vast te stellen. Maar ook dierenarts kosten. Mijn hond heeft een knieoperatie gehad, ze was eens verkeerd terecht gekomen en daardoor was haar knieband gescheurd. Bam, 1200 euro. En de operatie moest wel gebeuren, want ze verging van de pijn. In ons geval geen groot probleem omdat het geld er wel is, maar als je dat geld niet hebt.. Wat doe je dan?

Shirley

Re: Dwergkeesje houden? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:11

Grappig dat je mijn mening afdoet als zijnde onzin en daaronder dan een beeld schetst van je eigen hondje met de nodige aanpassingsproblemen :))

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:22

Nogmaals, jij vertelt zelf dat het voor een hondje niet prettig is om in twee huizen te leven en dat het geen stabiele situatie zou zijn. Daar ben ik het niet mee eens, omdat mijn hond er geen problemen mee heeft en nooit problemen mee in heeft ondervonden. Maar ik kan haar (helaas) niet zo maar ergens naartoe brengen en wegzetten in een vreemd huis, want dan krijst ze de boel bij elkaar. Hoewel, laatst deed ze dat niet bij de dierenarts, daar was ik wel heel blij mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:27

Nogmaals, ik zie dat als een gevolg van een niet stabiele leefomgeving, maar ik kan fout zitten ...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:29

Hoe zou het dan een gevolg kunnen zijn van een niet-stabiele leefomgeving?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 12:12

Met delen bedoel ik dat hij bij mijn schoonbroer zou wonen, maar paar keer per week een middag bij ons zou zitten. Maar we gaan hem niet nemen, mijn zus is een beetje te bang van hem.
En de katten durven gewoon niet meer naar beneden te komen. Katten hebben genoeg eigen plekjes. Hondje komt enkel op de eerste verdieping van de 3 verdiepen. Ik vind het super jammer, want ik ben helemaal weg van hem en zit er echt mee in dat hij niet kan blijven, vind het echt hartverscheurend.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:01

Die katten hebben tijd nodig en dan langer dan een paar dagen, dat kan wel een week of 3 duren voor een kat ophoud met mokken.
Dat je zusje bang is van hem is erger, dat is het recept voor fiasco gezien een keesje wel brutaal is en de grenzen wel zal opzoeken.

Maar belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen; als dit hondje er niet zou zijn, zou je dan ook een hondje genomen hebben? Zo niet moet je je echt afvragen waarom je dat nu wel zou doen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:51

Hoe kan iemand nou bang zijn voor zo'n schattig hondje?

Maar heel vervelend dat het niet door kan gaan. Ik ga wel mee met Anneliesdj, het duurt wel een tijdje voordat katten naar beneden durven te komen. Mijn kat heeft ook een lange tijd boven aan de trap gezeten om m'n hond te kunnen overzien :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:58

Normaal ging hij vandaag weg, maar kon hem echt nog niet los laten. Dus proberen we het nog een paar dagen. Maar krijg nu wel een slecht gevoel voor mijn zus. Hij is nogal hyper en actief, en daarom is ze nogal bang van hem. Dus ik weet echt niet wat ik moet doen om haar minder bang te laten zijn, iemand tips?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:06

De hond opvoeden.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:40

Waar is je zus precies bang voor?

Als de hond hyper is zou ik wat langere wandelingetjes maken, zodat hij in huis moe is. Als hij heel druk is, proberen rust er in te brengen en leren dat hij in huis niet druk mag zijn en een plek aanwijzen waar hij wel druk mag zijn (de tuin bijvoorbeeld). Als mijn hond even druk is, dan gaan we in de tuin verder spelen :)

Edit: je moet je ook bedenken dat het voor de hond ook een omslag is, ineens in een nieuw huis met nieuwe mensen en nieuwe prikkels. Het hondje is ook nog niet zo oud, en nog niet eens volwassen. Dus het is logisch dat hij erg druk is, hij moet alle nieuwe prikkels verwerken. Misschien dat je dat ook aan je zus kan uitleggen waardoor hij druk is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 17:17

Nimfee schreef:
Waar is je zus precies bang voor?

Als de hond hyper is zou ik wat langere wandelingetjes maken, zodat hij in huis moe is. Als hij heel druk is, proberen rust er in te brengen en leren dat hij in huis niet druk mag zijn en een plek aanwijzen waar hij wel druk mag zijn (de tuin bijvoorbeeld). Als mijn hond even druk is, dan gaan we in de tuin verder spelen :)

Edit: je moet je ook bedenken dat het voor de hond ook een omslag is, ineens in een nieuw huis met nieuwe mensen en nieuwe prikkels. Het hondje is ook nog niet zo oud, en nog niet eens volwassen. Dus het is logisch dat hij erg druk is, hij moet alle nieuwe prikkels verwerken. Misschien dat je dat ook aan je zus kan uitleggen waardoor hij druk is.

We gaan vrij veel met hem gaan wandelen, dus dat helpt niet echt... Hij is rustig als jij rustig bent, en hij word ook helemaal gek als er iemand van de trap af komt of iemand gewoon binnen komt. Dus heeft iemand daarvoor tips? Hij heeft juist ook de eerste keer een kat gezien, hij bleef liggen maar keek wel. En na een tijdje begon hij te piepen en te blaffen...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:20

Hoeveel en hoe vaak ga je wandelen? Doe je ook mentale oefeningen? Want ook geestelijk moe maken is belangrijk dan lichamelijk moe maken.

Maar waar is je zus nu precies bang voor?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:24

vind ie speeltjes leuk? probeer zijn aandacht daarop te focussen x weggooien etc. en dan samen met je zus dat doen, dan s het hondje gericht op speeltje en niet op je zus zo kan ze wennen en zien dat ie niet op haar gericht is

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:41

We spelen en trainen hem vaak. Maar we hebben juist eens allemaal besproken...
En we zijn er min of meer uitgekomen dat mijn zus het gewoon niet leuk vind, maar zich er wel aan wil en kan aanpassen. En dus, is er eigenlijk geen probleem. Maar toen zei de rest van de familie dat we het gewoon niet moeten doen, waarom weet ik niet echt maar we zullen het er toch nog over hebben...

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:45

Balen zeg, ik zou nog even aankijken. Dieren en mensen zijn niet opeens aan elkaar gewend. Dus je zus heeft tijd nodig, maar de katten ook :)
En wat het hondje betreft kwa hyperheid etc, kan ik 2 dingen zeggen, karakter en opvoeding ;) Die honden zijn verschrikkelijk druk! (Ken er ook 1, een pup). EN zo is hun karakter nou eenmaal, energiek en druk.

Foto's ? :o

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:08

Hm.. Ik krijg een beetje het idee dat het hondje iets te snel is gekomen. Toen onze hond kwam, moest iedereen geleidelijk aan het idee wennen en het duurde dan ook iets van 3 maanden voordat er daadwerkelijk een hond kwam. Tegen die tijd was iedereen ook aan het idee gewend dat er een hond kwam en was iedereen er goed op voorbereid (ook omdat ik alles uitzocht en informatie weer doorgaf aan mijn ouders).

Misschien eens een idee dat iedereen een soort voor- en nadelen lijstje maakt over het hondje. Geeft ook inzicht.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:17

Foto's staan op de eerste pagina :) Dit is niet een hondje uit een fokkerij/nest he, dus wij waren niet op zoek en konden dus ook geen maanden wachten tot we hem namen. Dat met dat lijstje ga ik toch eens uitproberen met mijn familie.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:26

Wij hebben ook een herplaatser (godzijdank geen pup, ben er achter gekomen dat dat toch niks is voor mij). Het duurde alleen zo ellelang voordat we een geschikte hond hadden gevonden. Veel succes met het lijstje! Ik hoop dat jullie er iets aan hebben :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:02

Dat drukke gedrag, druk zijn als er iemand binnenkomt, piepen en blaffen naar de kat, dat zijn allemaal dingen die je moet corrigeren. Als je hem niet vertelt dat je dat niet wilt hebben, hoe kan hij dat dan weten?
Dus duidelijk NEE of FOEI, wegsturen bij de persoon of kat vandaan ed. Niet oppakken of op schoot nemen, dat werkt juist averechts.

En wat vind jij veel wandelen? Een keesje kan best een flink eind lopen of renspelletjes doen. Je kunt ook apporteren, agility of gehoorzaamheid doen. Als hij op andere momenten uitgedaagd en moe gemaakt wordt zal hij makkelijker te corrigeren zijn als hij vervelend is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 11:58

Corrigeren helpt enorm! Hij is al helemaal niet druk meer als er iemand binnen komt. We wandelen zeker 3/4 keer per dag, maar hij gaat ook veel met ons weg. We zijn bv. Gisteren naar een feestje geweest en daar mocht hij een hele dag rond rennen in een gigantische tuin. We spelen ook veel met hem.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:49

Super hoor. Geniet ervan.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:42

Fijn om te lezen!! Als ik het goed begrijp gaat het al een stuk beter?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:20

Ja, het gaat een stuk beter en iedereen is nu echt heel verliefd op hem! Zelfs mijn zus :-)
Enkel nog het verband met de katten, maar dat heeft tijd nodig. Vandaag hebben we hem een week en we moeten vandaag beslissen of we hem gaan houden of niet. De keuze ligt nu enkel nog maar aan mijn mama, ik zeg ja, schoonbroer zegt ja, broer zegt ja als mama ja zegt, en zus haar verstand zegt nee, maar haar emotie's ja :p Dus fingers crust!