Hond met verlatingsangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 23:00

kimmie, als je even de emoties achterwege laat, het is geen dierenmishandeling ;)

Zoals ik nu 2x heb beschreven is het feit dat het contrast te groot is hetgeen wat bijdraagt aan het feit dat de hond het alleen zijn erger vindt. Je straft de hond niet, je maakt alleen geen big deal van het wederzien.
Een hond die alleen is geweest en dat erg vindt, is niet rustig blij als je thuiskomt. Die is opgewonden blij. En ja, dat negeert mijn hond dus ook bij een andere hond ;)

TS: als je de tip van natasja gaat toepassen probeer dan ook elke keer iets anders te doen zodat je niet weer een routine opbouwt. Dus trek een keer eerst je jas aan en ga dan tv kijken. Volgende keer pak je de sleutels en ga je afwassen bijv.
Anders koppelt de hond het zitten op de bank bijv. met thuisblijven, maar zodra je iets anders gaat doen hij je weer in de gaten houdt omdat dat niet bij het ritueel hoort.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 23:02

Blij zijn niet. Nerveus wel.

De tip van Natasjavegas deden wij inderdaad ook, maar goed dat je het weer benoemd want doen we een stuk minder. Gaan het weer oppakken! Naar de gang lopen en buitendeur open en even wachten doen we nog wel dagelijks.

Een tip trouwens voor mensen die een hond hebben die op andere honden af vliegt: Laat hem naast je zitten als er een hond aan komt. Werkt bij onze hond erg goed.

Ps. net sleutels gepakt en naar de gang gelopen, maar meneer lag diep in coma en keek niet op.

kimmie261

Re: Hond met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:47

sassol waar het mij om gaat is dat een hond die blij is om je te zien en dus uit een kooi wil,wat ik 100% begrijp,helemaal niet meer in de state of mind is van de angst die hij ervoor had,dus je pakt die angst niet aan,wel het normale hondengedrag van blij zijn dat zijn roedel terug komt..

we willen het altijd zo 'honds' mogelijk oplossen,maar wat mij betreft slaat het hier de plank kompleet mis..

maar goed niet mijn hond....en zeker niet mijn manier..

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 19:40

Oke, heb nu phytonics Strezz in huis en heb thundershirt besteld. Feromonen-verstuiver komt er ook. De bench weer vast gezet met tie-wraps. Gaan nu weer verder met veel oefenen en zijn aan het zoeken naar een goede trainer (die geen miljonair wilt worden :P ). Zal zodra hij weer eens alleen moet zijn, proberen om de camera neer te zetten.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:27

En nu maar hopen dat het steeds beter gaat, hond is ook pas 4 maanden bij jullie, vaak duurt het ook best wel lang voor een hond helemaal gesetteld is en nu staat de Ridgeback ook niet bekend als het meest makkelijke ras :-) . Maar ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen tussen jullie! Ben benieuwd wat het Thundershirt doet. Laat me ook even weten als je wilt of die feromomen verstuiver iets helpt, wij zoeken nog wat om de luchtballonenangst te verminderen bij onze hond, wie weet helpt zo'n verstuiver dan ook wel. Succes.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 16:27

ohoh, luchtballonen angst... ken t van mijn vorige hond. Gelukkig zie je ze niet het hele jaar door...
Met de strezz begonnen en feromonenverstuiver ook binnen. Tevens Calm voer van Royal Canin in huis. Thundershirt staat nu even op wacht, omdat we eerst willen kijken of dit helpt.
Maar ik hou jullie op de hoogte!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:28

Ik zou dan 1 voor 1 de dingen proberen. Anders weet je niet of de verstuiver, de strezz of de Royal Canin Calm het werk doet. Betaal je je straks scheel aan alle 3 terwijl het maar 1 ding is wat werkt.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 16:33

Ook dat klopt. Ik hoop eigenlijk dat hij op deze manier kan leren dat hij niet bang hoeft te zijn en op den duur zonder hulpmiddelen alleen kan blijven.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 21:18

@Sassol: ik heb hem vanavond gefilmd. In een uur tijd liep hij wederom los en had zelfs de deur en de tiewraps van de bench gesloopt. Helaas stopt de camera na 7 minuten met opnemen (ja, daar had ik weer niet aan gedacht). In die 7 minuten is hij de eerste paar minuten rustig en gaat dan janken, de rest staat er niet op.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:10

maaikiemike schreef:
@Sassol: ik heb hem vanavond gefilmd. In een uur tijd liep hij wederom los en had zelfs de deur en de tiewraps van de bench gesloopt. Helaas stopt de camera na 7 minuten met opnemen (ja, daar had ik weer niet aan gedacht). In die 7 minuten is hij de eerste paar minuten rustig en gaat dan janken, de rest staat er niet op.

Kan je misschien het filmpje posten of mailen? Ben vooral benieuwd naar de eerste paar minuten.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 00:52

Verstuurd!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:51

Even een kleine update

Ten eerste bedankt allemaal voor het meedenken! Ook de mensen die via pb tips hebben gegeven, erg fijn!

Inmiddels gaat het GOED!! *\o/*
We zijn het gewoon gaan doen. Geen aandacht aan gegeven, niet in de bench, geen snuitje, wel wat te knabbelen.
Hij vindt het nog steeds niet prettig en langer dan 3 à 4 uur is te kang, maar korte momenten gaat goed. Hij blijft even rusteloos, maar gaat dan op de bank liggen (wat hij normaal niet mag :Y) ) of op onderzoek naar eten (prullenbak is favoriet).
Bij thuiskomst is hij even druk en negeren wij hem totdat hij 'normaal' doet, dit gebeurd steeds sneller.
Het speciale voer, de feromonenhalsband en verstuiver hadden geen effect en zijn we ook mee gestopt.
Als het even kan gaat hij gewoon mee, maar het is nu geen ramp meer om hem even thuis te laten.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:14

Ik heb niet het hele stuk gelezen, maar mijn roemeense teefje had hier ook last van. Het opbouwen werkte ook niet zo goed bij ons, al deed ik het heel langzaamaan. Wat bij ons erg goed werkt is haar eerst echt goed laten lopen, bijvoorbeeld 3 kwartier naast de fiets nemen, dan wat eten geven en haar daarna in de bench doen. Het schijnt dat honden die veel beweging hebben gehad, daarna eten en dat dan het normale moment voor een hond is om te rusten, dan zijn ze voldaan.

Mij werd door verschillende mensen aangeraden om haar in de bench te laten tot ze rustig was, maar rustig doen en rustig zijn is een enorm verschil dus dat zou betekenen dat ik haar misschien nog wel uren in de bench moest laten voor ze echt kalm en ontspannen zou zijn. Hyperactief reageert ze soms nog steeds al ben ik kort weg, wat ik doe als ik kort weg ben is haar uit de bench laten en totaal negeren. Vaak springt ze tegen me op, jankt en piept maar ik negeer haar echt volkomen. Dat is ontzettend moeilijk, maar ze moeten leren dat bij hyperactief gedrag ze geen aandacht krijgt. De hond moet alleen aandacht krijgen en liefde als ze rustig, kalm en ontspannen zijn. De rest van het gedrag negeren en bij zeer ongewenst gedrag ben ik ook van het corrigeren. Als je hond lang alleen heeft gezeten en je komt thuis haal je hem uit de bench, riem om en meteen weer naar buiten om te lopen. Niet praten, niet aanraken en geen oogcontact maken, compleet negeren tot zij/hij echt helemaal kalm is en dan pas aandacht geven.

Ik ben aardig geïnspireerd door Cesar Millan, mensen kunnen voor zijn mensen kunnen tegen zijn. Ik heb zijn boeken gelezen en heb bij dit soort tips heel veel baat gehad. Mocht je er nou zelf niet uitkomen. Rogier heeft een opleiding gevolgd bij Cesar Millan en traint nu zelf ook red zone honden en de lichtere gevallen, waarbij veel mooie verhalen zijn ontstaan. Zijn website is: http://www.create-balance.nl/
zodra ik het geld heb laat ik hem komen om mij te helpen bij de angst naar andere honden, ik geloof heilig in hem en kan geen slecht woord over hem vinden. Wie weet is hij ook geschikt om jullie te helpen met jullie hond.

Iedereen wil het beste voor zichzelf en de hond, ik geloof dat dat altijd kan mits je het zelf op de goede manier doet en dat is knap lastig.. Een beetje hulp kunnen veel mensen gebruiken! Succes ermee

*Ik zie net pas jullie laatste bericht, fijn dat het zo goed gaat*