wat zijn leuke gras-etende dieren voor 80 m2?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:34

Persoonlijk zou ik geen andere dieren bij je konijnen zetten, buiten nog konijnen.

En anders zoals je zelf aangeeft het gras afrijden :)

Of diertjes uit het asiel blij maken met een nieuwe thuis

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:49

Sizzle schreef:
Laura_x_ schreef:
Ik zou cavia's en konijnen toch echt niet aanraden, ook al heb je zoveel ruimte. Konijnen hoeven maar één verkeerde sprong te maken en de rug van je cavia is gebroken, het zijn zulke fragiele dieren.
;)

TS zegt dwergkonijnen te hebben.
Mijn caav was zwaarder en forser dan mijn konijn :+
Daar was niets gevaarlijks aan hoor.

Bovendien gaat een konijn niet zomaar op een cavia intrappen, dat slaat nergens op.

Caviavoer of konijnenvoer is bij veel merken gewoon hetzelfde.
In konijnenvoer stoppen ze vaak net zo goed vitC ook al is het niet nodig.
Bovendien is gewoon groente en fruit voeren voldoende.
Brok moet sowieso niet de hoofdmaaltijd zijn vind ik. Dat vervet alleen maar.

Ik heb voor nood eens mijn dwergkonijn bij mijn castraat in gehad, kon op dat moment niet anders. Na nog geen uur heb ik mijn castraat compleet over de zeik bij mijn dwergkonijn uit moeten halen, die was compleet over de toeren. Ook heb ik hem moeten wassen.

Toen mijn (inmiddels ex) rammetje nog geen vriendinnetje had, heb ik hem wel eens bij de cavia groep in gehad. Dit is een tijdje redelijk goed gegaan, tot hij op mijn cavia's begon te rijden. Toen was het snel uit met de pret, cavia's waren compleet over de toeren.

Voor mij dus NOOIT meer! Konijnen en cavia's spreken elkaars taal niet en kunnen dus niet samengehouden worden. De mensen die dat wel beweren, geven, naar mijn mening, verkeerde informatie.

Cavia's hebben andere voerbehoeften, dus wat je zegt klopt niet. Merken zoals Kenner met hun 'gemengde knaagdierenvoer' bevatten niet de goede voedingsstoffen voor beide dieren. Echte goede merken, zoals Kasper Faunafood, hebben brok met een totaal andere samenstelling. Kijk maar eens op het etiket. Het is niet voor niets dat er een caviabrok en een konijnenbrok is!

Nee, met dat punt ben ik het, als enige, wel met je eens. Brok is geen hoofdmaaltijd, dit moet hooi zijn. Voor konijnen is een bodempje per dag meer dan genoeg.

Ik ben het eens met Killed.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:13

Laura_x_ schreef:
Voor mij dus NOOIT meer! Konijnen en cavia's spreken elkaars taal niet en kunnen dus niet samengehouden worden. De mensen die dat wel beweren, geven, naar mijn mening, verkeerde informatie.

Ik ben het hier zeker mee eens. Maar dit gaat in mijn inziens vaak over het
houden van een konijn en een cavia samen. Als dieren in groepen bij elkaar
gehouden worden lijkt het mij anders. Omdat ze soortgenootjes hebben trekken
ze naar elkaar toe (caaf-caaf/konijn-konijn) Als je alleen bent en alleen een konijn
als gezelschap hebt, heb je geen keus...
Zo leven ze als groepen in 1 ruimte, niet als 1 groep.
Zeker als je zoveel ruimte hebt als TS lijkt me dit niet een heel groot probleem.
Dan is er het voedingsprobleem nog wel aanwezig. Veel hooi...beetje konijnenbrok
(lees vaak dat vit.C slecht is voor nijnen/anderen zeggen weer dat ze het 'gewoon'
uitplassen...maar of dit waar is?) en veel groente. Eventueel een vit.C tabletje voor
de caven.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:48

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:18

Laura_x_ schreef:
Hier even een handige link over voer analyse bij konijnen, teveel vitamine C kan leiden tot nierproblemen. Was mij al bekend, maar hier even een linkje.

http://www.konijnen.nl/voer/voer_analyse.htm

Bedankt voor de link. Een paar jaar geleden zocht ik hier informatie
over en de ene zei dit en de andere dat. Ik werd er geen wijs uit
omdat ik geen eenduidig (onderzoek) antwoord was.
Als je het dan niet zeker weet, niet doen en vit.C tabletjes geven was
toen mijn oplossing. (noodoplossing)

Nimfee

Re: wat zijn leuke gras-etende dieren voor 80 m2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:21

Je zou apart cavia's er bij kunnen nemen. Mijn cavia's fungeren als grasmaaiers, ze mogen het gras kort houden. Ze zitten in de schuur in een ren, 's zomers met lekker weer gaan ze in de ren op het gras. Konijnen en cavia's samen houden zou ik absoluut niet doen. De meesten hebben daar al informatie over gegeven.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:06

Je zou het stukje misschien ook doormidden kunnen delen? Doe je een groepje cavia's in het andere gedeelte. Cavia's zijn goede grasmaaiers, echt een aanrader. (uiteraard wel gaan inlezen dan ;) )

Muronia

Re: wat zijn leuke gras-etende dieren voor 80 m2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:27

ik denk dat het kipjes gaan worden! Ik ga dan het voormalig geitenhokje ombouwen tot kippenhok. Ik heb eens flink rondgelezen en geïnformeerd en dit lijkt me echt leuk. Nu nog tips over wat voor rassen geschikt zouden kunnen zijn voor ons?