Kat en barf/kvv

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kat en barf/kvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:21

Ze krijgen bij ons drie keer eten per dag. Onbeperkt werkt niet, de onze kunnen niet hun eten laten staan, die vreten zich dood.. Hebben het een poos geprobeerd wat obesitaskatten veroorzaakt :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:40

Sassol schreef:
Chubby schreef:
Onze katten eten s zomers 1 en s winters 2 x per dag. Is even wennen als ze gewend zijn dat er altijd brokjes staan, maar in de natuur eten ze hun prooi ook in 1 x op ipv steeds kleine porties.

In de natuur eten ze ook meerdere prooien op 1 dag ;)

Is dat zo? Gezien wat ze aan porties nodig hebben niet standaard, lijkt mij. Een duif of merel is al meer dan ze zouden eten eigenlijk. Hooguit als ze heel kleine prooidiertjes eten, maar daar kun je zelf ook mee afwisselen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:44

Wilde katten eten voornamelijk kleine prooidieren. Wanneer ze een grotere prooi gevangen hebben, bewaren ze vaak het hoofd om later op te eten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:47

Chubby schreef:
<quote="Sassol">
Chubby schreef:
Onze katten eten s zomers 1 en s winters 2 x per dag. Is even wennen als ze gewend zijn dat er altijd brokjes staan, maar in de natuur eten ze hun prooi ook in 1 x op ipv steeds kleine porties.

In de natuur eten ze ook meerdere prooien op 1 dag ;)</quote>

Is dat zo? Gezien wat ze aan porties nodig hebben niet standaard, lijkt mij. Een duif of merel is al meer dan ze zouden eten eigenlijk. Hooguit als ze heel kleine prooidiertjes eten, maar daar kun je zelf ook mee afwisselen.

@sassol Hoe weet je dat uberhaupt?? Kijk naar echt katachtigen in de natuur. Heel veel katachtigen eten een prooi en gaan daarna lekker liggen uitbuiken en gaan pas weer eens op pad als ze honger hebben, ze gaan niet de hele dag zomaar een beetje jagen..
Katten zijn daardoor ook gewend/geschikt aan/voor tijden van niet of minder eten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:15

Net wat kvv en kippennek gehaald. Ben heel benieuwd

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:17

fargo schreef:
@sassol Hoe weet je dat uberhaupt?? Kijk naar echt katachtigen in de natuur. Heel veel katachtigen eten een prooi en gaan daarna lekker liggen uitbuiken en gaan pas weer eens op pad als ze honger hebben, ze gaan niet de hele dag zomaar een beetje jagen..
Katten zijn daardoor ook gewend/geschikt aan/voor tijden van niet of minder eten.

Hier wil ik graag even op inhaken. Dit dacht ik namelijk ook, dus kreeg mijn kat één keer per dag te eten. Toen ben ik gaan kijken naar de evolutie van katten in de afgelopen duizenden jaren. Zo'n drie a vierduizend jaar geleden zijn katten gedomesticeerd en werden voornamelijk gehouden om het ongedierte zoals muizen en ratten uit de schuren te houden.

Vanaf dat moment zijn katten dus meerdere kleine prooien op één dag gaan eten (als ze succesvol waren natuurlijk). Dat is sinds die tijd zo gebleven, want ze vangen en eten nog steeds voornamelijk muizen, kleine vogels en ander prooien.

Als je de kat als solitair dier (wat het is) vergelijkt met de cheetah of luipaard, die ook solitair (of hele kleine groepjes) leven, dan lijkt het gedrag op elkaar. Een solitair dier vangt een grote prooi, maar kan deze nooit in één keer helemaal op. Gevolg: ze slepen de prooi naar een veilige plek en teren er meerdere dagen op. Zo zie je: meerdere kleine porties.

Alleen leeuwen leven in een groep en eten een gevangen prooi in één keer op (hele grote prooien worden ook in meerdere porties verdeeld). Hiervan is het spijsverteringsstelsel ook weer iets anders.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:23

Overigens kan er bij een kat vanaf 24u niks te eten hebben al levervetting optreden. Tijden van niet eten is bij katten dus uit den boze.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:28

Sassol schreef:
Overigens kan er bij een kat vanaf 24u niks te eten hebben al levervetting optreden. Tijden van niet eten is bij katten dus uit den boze.

Ik zou mijn katten ook nooit 24 uur niet laten eten en ze krijgen meerdere keren eten verdeeld over de dag in kleine porties en daar zit dan wel tijd tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:54

Langer dan 24 uur niet doe ik ook niet.. ben geen dierenbeul :) ze krijgen drie keer per dag eten, meer niet want ze vreten zichzelf de pleur*s in :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:14

3x per dag is prima :j Ik geef mijn kat als ik wegga en hij dus iets langer moet wachten op de volgende maaltijd een biologisch kippennekje erbij. KVV verteert nogal snel, dus heeft ie zo snel weer honger. Kippennekje erbij en je hoort hem een paar uur niet meer (en bij thuiskomst loopt ie ook niet meteen om z'n bak te draaien :') )