Welk hondenras past het beste bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:33

Aah lief filmpje met je Toller en Aussie! Karakter speelt natuurlijk ook een grote rol, want als ik kijk naar mijn 2 aussies dan heeft de jongste een grotere will to please dan de oudste. En de jongste is dol op water, is echt een grote waterrat, veel meer dan mijn Toller was. En ik kwam wel eens mensen met Tollers tegen die vertelde dat hun Toller zo eigenwijs was, terwijl mijn Toller heel goed luisterde. Af en toe wel eigenwijs idd, maar ongeveer hetzelfde als de Aussies. Dus karakter (en opvoeding) speelt ook nog een grote rol.

Onze waterrat Aussie

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:38

Karakter en opvoeding zijn zeker zeer belangrijk. Ik ben de eerste die toegeeft dat mijn Aussie een lastige is. Hij neigt naar ADHD en gaat van 0 naar 100 binnen 2 seconden. Dit betekend ook dat hij zeker niet voor zo maar iedereen geschikt is. Mijn Toller is eigenlijk altijd vrij makkelijk geweest al heeft hij wel een hele duidelijke voorkeur voor bepaalde mensen. Mag hij je niet dan heb pech.

En wat betreft water.....tja mijn lab weigert verder dan tot de onderkant van zijn buik het water in te gaan.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:45

Ik heb ook een toller en ik denk niet dat die geschikt zijn voor jouw situatie. Door de dikke vacht heeft ze het heel gauw heet. Die van mij is eerder bang dan waaks, dus als 'beschermer' hoef je het echt niet te doen haha;) Ook qua maat zijn ze denk ik kleiner dan je je voorstelt. Ze zijn bijvoorbeeld echt een stuk kleiner dan een golden oid.

Edit: leergierig zijn ze zéker. Ook wel gauw verveeld als ze minder aandacht krijgen, dus ik vind ze als boerderijhond minder. Ze gaan zichzelf namelijk dingen leren als jij dat niet doet, en dat zijn vaak dingen die jij minder vind...
Laatst bijgewerkt door NoName126 op 19-06-13 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:45

Een boxer kan prima in dat klimaat zolang je maar goed naar de fok kijkt, daarmee bedoel ik naar de snuit. Hoe minder gedrongen hoe beter.

Wij hebben al jaren boxers en nog nooit hebben we er eentje gehad die last van warmte ivm hun korte neus.
En liggen het liefst buiten vol in de zon te slapen.
Hyperactief vind ik ook reuze meevallen zolang ze maar goed hun energie kwijt kunnen. Kunnen ze hun energie goed kwijt dan heb je er in huis geen kind aan.
Maar goed het is ook een beetje hoe je zelf bent en hoe de hond is opgegroeid. Zo hebben wij hier ook een Franse Bulldog die makkelijk mee kan op een lange wandeling van anderhalf uur. Maar goed die kan de boxer goed bijhouden met rennen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:55

Ik denk inderdaad dat over het algemeen de Toller wel makkelijker is dan de Aussie. En dan komt karakter nog kijken, je hebt moeilijke Tollers en makkelijke Aussies en andersom.

Tollers hebben het wel eerder heet inderdaad door hun dubbele vacht, dit geld ook voor de Aussie.

Mijn Toller was wel waaks alleen door zijn lieve uiterlijk schrikte hij niet echt af, maar waken deed hij zeker. Als mensen hier op het erf waren vond hij iedereen leuk, was ook echt een allemansvriend. Ze zijn wel kleiner idd als de labrador en de Golden, teefjes zijn vaak nog een stuk kleiner. Mijn Toller was redelijk groot, woog 28 kilo.

Dat leergierige geld ook voor de Aussie. Ik vind ze allebei juist wel geschikt als boerderijhond omdat er daar genoeg te doen is voor ze. Als je ze 22 uur per dag in huis houd is het een ander verhaal. Waken zien ze ook als een taak en dat is wat mijn Toller en Aussies doen en daar kunnen ze toch goed hun ei in kwijt.

Wij hebben ook een labrador gehad met watervrees. Mijn man heeft hem een keer in iets dieper water gezet en toen zakte de labrador gewoon naar de bodem! Mijn man moest erachter aan springen om hem weer boven water te halen en begeleiden naar de kant, hij kon echt niet zwemmen! Hij blokkeerde gewoon in het water terwijl hij geen slechte ervaringen heeft gehad met water als pup. Water was dus ook gewoon niet zijn ding idd.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:08

astridklomp schreef:
Ik denk inderdaad dat over het algemeen de Toller wel makkelijker is dan de Aussie. En dan komt karakter nog kijken, je hebt moeilijke Tollers en makkelijke Aussies en andersom.

Tollers hebben het wel eerder heet inderdaad door hun dubbele vacht, dit geld ook voor de Aussie.

Mijn Toller was wel waaks alleen door zijn lieve uiterlijk schrikte hij niet echt af, maar waken deed hij zeker. Als mensen hier op het erf waren vond hij iedereen leuk, was ook echt een allemansvriend. Ze zijn wel kleiner idd als de labrador en de Golden, teefjes zijn vaak nog een stuk kleiner. Mijn Toller was redelijk groot, woog 28 kilo.

Dat leergierige geld ook voor de Aussie. Ik vind ze allebei juist wel geschikt als boerderijhond omdat er daar genoeg te doen is voor ze. Als je ze 22 uur per dag in huis houd is het een ander verhaal. Waken zien ze ook als een taak en dat is wat mijn Toller en Aussies doen en daar kunnen ze toch goed hun ei in kwijt.

Wij hebben ook een labrador gehad met watervrees. Mijn man heeft hem een keer in iets dieper water gezet en toen zakte de labrador gewoon naar de bodem! Mijn man moest erachter aan springen om hem weer boven water te halen en begeleiden naar de kant, hij kon echt niet zwemmen! Hij blokkeerde gewoon in het water terwijl hij geen slechte ervaringen heeft gehad met water als pup. Water was dus ook gewoon niet zijn ding idd.

Als ze het echt warm hebben gaan ze wel in de schaduw liggen of ze koelen even af in het badje wat ik voor ze heb staan. Waken doet mijn toller meer dan mijn aussie. Maar de toller heeft een hele goede mensenkennis. Als hij aangeeft dat hij de boel niet vertrouwd kan ik er gerust van uit gaan dat het niet goed zit.

Mijn lab is zelf wel eens per ongeluk te diep gegaan zodat hij kopje onderging. In plaats van te gaan zwemmen is hij met zijn kop onder water over de bodem lopend omgedraaid en er uit gerend. Ik stond echt al klaar om hem er uit te gaan vissen :+

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:38

Ja dat is hier ook wel hoor, ze zoeken zelf een koel plekje en ik heb ook badjes staan voor ze.
Wel goed dat je Toller dat zo aangeeft, die van mij vond iedereen leuk.... Ik hoor wel vaker dat aussies minder waken, ik denk ook dat Zoey dat overgenomen heeft van Moby (Toller) en Buck nu weer van Zoey. Ik ben wel blij dat ze waken want we wonen landelijk en ik vind het wel fijn om te horen als er iemand aankomt en deze ook niet meteen bij de achterdeur staat. Zoey kan trouwens lachen, Zoey is een Aussie die echt iedereen leuk vind (net als Moby dus), Buck kijkt eerst de kat uit de boom. Maar dat lachen van Zoey (ze trekt dan haar bovenlip op en doet de lambada met haar kont, zo noem ik het tenminste, kont schud dan heel hard van links naar rechts) schrikt sommige mensen af. Ze denken dan dat ze haar tanden laat zien omdat ze boos is, terwijl ze dat juist doet van blijdschap. Maar veel mensen durven dan niet achterom te komen. :+

Jee dus jij had ook zo'n lab die niet kon zwemmen! Gek is dat!

NoName126

Re: Welk hondenras past het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:47

Mijn toller is helemaal geen allemansvriend, ze houdt ook niet echt van aaien. Van onbekenden al helemaal niet. Ze is fijn en klein. Ze weegt 16 kilo en is mooi slank. Ik zou er niet voor kiezen om een toller in frankrijk te houden, ze zijn gefokt om te kunnen zwemmen in ijswater, dus met hoge temperaturen doe je ze zeker geen plezier. Ik zou eens gaan rondkijken welke Franse rassen er allemaal zijn...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:36

Kijk da's toch weer heel anders dan mijn Toller, dan zie je maar dat dat erg verschillend kan zijn binnen het ras.

Maar dat is inderdaad wel zo, ze komen van Nova Scotia, daar is het altijd koud. Ze kunnen veel beter tegen de kou dan de warmte. Zuid- Frankrijk zullen ze dan inderdaad minder prettig vinden.

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:44

Denk anders ook eens aan een leuke kruising of een 'vuilnisbak'. Deze honden zijn vaak de gezondste. Als je voor een rashond gaat, informeer je dan eerst over erfelijke afwijkingen die bij zowat alle rashonden voorkomen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:04

Maar in Frankrijk is een hele andere warmte dan in Nederland, hè? Hier is het direct plakkerig en benauwd, terwijl het in Frankrijk wel warm wordt, maar niet zo benauwd.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:25

Hangt er ook erg vanaf waar in Frankrijk Ts gaat zitten.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 13:35

Ongeveer 300km onder parijs. Klimaat is ongeveer 5 graden warmer dan nederland, maar zoals gezegd, niet zo benauwd. Wat niet wegneemt dat een hond die er goed tegen kan meer tot zijn recht komt wellicht. Wil ook niet het risico dat een hond oververhit raakt.

Een kruising is ook zeker een optie Steffie. Maar ik wil me nu eerst graag oriënteren op welke rassen er zijn en bij mij zouden kunnen passen. Daarna kan ik altijd nog kijken of ik een kruising van 2 wil of een vuilnisbak met een duidelijke achtergrond. Een complete vuilnisbakpup wil ik niet want dan weet ik nog niet wat ik in huis haal.

Een echte waakhond hoeft het niet te zijn, maar wel een alerte. En zo min mogelijk blaffen in hun natuurlijke aard. Ligt ook een stuk in de opvoeding dat weet ik, maar je hebt gewoon rassen die veel meer en sneller blaffen dan andere. hij mag best een keer laten weten als er iemand het terrein op komt, maar niet bij alles wat passeert de hele buurt uit bed blaffen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:59

ik wou een koningspoedel aanraden, maar je bent niet voor poedels zie ik :D De vacht vraagt niet veel onderhoud als je deze altijd kort scheert en dan kort houdt. Onze koningspoedels zijn braaf geboren, alert zonder blafferig te zijn (en op hun manier ook waaks, laten weten dat er vreemd volk is, maar dat dan wel aardig begroeten), genoeg energie om lange wandelingen of ritten mee te doen, maar kunnen s' avonds heel goed op je schoot neerploffen :j En wat ik het belangrijkste vind, er zit geen greintje kwaad in, onze poedels zouden zelfs niet weten wat grommen is :P

En niet onbelangrijk, Fransen zijn dol op koningspoedels :)) We gaan altijd op vakantie naar Frankrijk en daar worden we heel de tijd aangesproken, haha. Onze golden retriever stikt van de warmte in Frankrijk, dus een golden zou ik eerder afraden (maar enkel daarom, want verder zijn het gewoon hele leuke honden)

Onze poedel having fun in Frankrijk :)
Afbeelding

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:03

Gave hond, Solleke!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:05

Haha nee helaas Solleke, dat is echt niet mijn smaak :P. Zijn toch vast wel honden met zo een karakter die ik wel helemaal geweldig vind te vinden!
Iemand bij ons op stal heeft trouwens ook een koningspoedel. Echt hele lieve hond, maar ja, niet mijn smaak.

Wel leuk zo al die fotos van die rassen :D.

Hier nog voor of tegenstanders van herder achtige? Daar hoor ik tot nu toe weinig over.
Of iemand die bekent is met de Erdélyi Kopó? Ken het hele ras niet maar wat ik er op internet over vind maakt mij wel enthousiast.

Nieuwe rassen aandragen mag ook nog steeds!

Een boxer, hmm ja ik weet dat het hele lieve honden zijn, maar ze hebben toch een wat agressievere uitstraling voor bevooroordeelde mensen. Ik vind dat geen bezwaar, maar hebben mensen dan geen schrik van je hond? Of moetje hem dan muilkorven in Frankrijk? Want dat vind ik helemaal sneu!
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 19-06-13 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:07

Noname: thanks :D

Leonie: haha, ja, 't is echt een ras waar je voor bent of niet. Maar qua karakter zijn het echte droomhonden :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:10

Ja dat geloof ik wel. Die bij ons op stal is echt een schat van een hond! Maar je moet er echt van houden. Ik vind al dat krullerige niks (sorry sorry :P)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:11

Ik ben ook wel van de Herders hoor, die Shiloh shepherd lijkt me ook wel heel gaaf, maar die heeft ook weer lang haar dus zal het ook wel snel warm hebben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:03

Wil hem toch nog even noemen;
Een beauceron is absoluut aan te raden. Helaas word op internet vaak gesuggereerd dat deze honden 'agressief' zouden zijn. Niks is minder waar, wij fokken al jaren met beaucerons en komen ook vaak op shows. Zijn super sociale honden, geen blaffers maar wel waaks. Moeten wel afgericht worden, maar goed ieder ras moet dat. Rustige honden over het algemeen (ligt ook een beetje aan de bloedlijnen).
Ideaal om met de paarden mee te nemen op (lange) buitenritten.
Hond komt oorspronkelijk ook uit frankrijk. Kan zowel in huis als buiten leven, kan prima met kinderen enz.
Kortom echt een ideale hond, zeker ook voor bij de paarden!
Het ras staat dicht bij de oervorm, en daardoor super gezond en sterke hond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:39

leonie87 schreef:
Ja dat geloof ik wel. Die bij ons op stal is echt een schat van een hond! Maar je moet er echt van houden. Ik vind al dat krullerige niks (sorry sorry :P)

Haha, geen probleem hoor, dat zijn we wel gewend :D Ik ben je andere topic ook aan het volgen, lijkt me echt zo'n droom in Frankrijk wonen :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:48

Ashley5760 schreef:
Wil hem toch nog even noemen;
Een beauceron is absoluut aan te raden. Helaas word op internet vaak gesuggereerd dat deze honden 'agressief' zouden zijn. .
Ik vind het wel mooie honden, maar ik wil echt geen agressieve hond. Het ligt natuurlijk ook een stuk in de opvoeding, maar ik ben hierin onervaren en wil niet het risico lopen dat als ik het fout doe, mijn hond agressief word naar mij of andere mensen in mijn omgeving. Het zal toch met een rede op meerdere sites vermeld staan?
Ik ken het ras verder zelf niet maar ik moet afgaan op wat ik lees op inet.

Haha Solleke, ja zoals je kan zien, mijn keuze staat redelijk vast. Tenzij die maand heel erg gaat tegenvallen, dan moet alles weer overboord, maar ik heb echt het gevoel dat het nu het moment is.

Hmm ja lastig dat lange haar Astrid. Is het karakter goed, is de vacht weer niet geschikt. Kan die arme hond slechts meenemen naar een klimaat waar hij niet op zijn gemak is. Word het ook geen happy dier van.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:52

Zon 300 kilometer onder Parijs zit je zeg maar even grofweg in de Limousine. Daar wonen mijn ouders (zelfs nog iets zuidelijker in het departement) en ik kom daar regelmatig (wil daar uiteindelijk ook naar toe emigreren) en ik kan je vertellen dat deze regio prima te doen is voor honden met een langere vacht. Het enige nadeel....de teken die je moeilijker vind tussen de lange haren.

De honden met dubbele vacht zijn inderdaad gefokt voor koude maar diezelfde vacht isoleert ook verbazingwekkend goed voor warmte. Zolang ze op het heetst van de dag maar de schaduw in kunnen is dat echt geen probleem

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:57

Ik zou gaan voor een Labrador.
Super trouwe actieve honden!
Maar dan zou ik persoonlijk wel zorgen dat er ergens water aanwezig is . "plonsbadje"
Hier hebben we zelf een labrador en het is een heerlijke hond!! Maar hij heeft echt water nodig als hij weer eens "overhit" :p
Veel succes met het zoeken van je maatje!

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:58

ik denk dat een rodesian ridgeback wel goed zal passen. is een hond die goed is voor z´n baasjes, waaks maar niet zo dat je het erf niet op durft. kunnen zeer goed bij paarden. je moet ze idd wel goed opvoeden, want anders lopen ze over je heen. zelf heb ik een kruising rodesian ridgeback x duitse herder en moet zeggen dat het een super kruising is........succes met het kiezen