Wat is er met dit oog aan de hand van mijn Konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Starwien

Re: Wat is er met dit oog aan de hand van mijn Konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 11:09

Het andere oog is gewoon normaal. En ik mag niet naar de dierenarts vandaag, ik heb het echt geprobeerd maar mama wil gewoon morgen.. En daar kan ik niks aan doen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:47

Je hebt het in ieder geval geprobeerd. Mocht je konijntje ineens verslechteren denk ik dat je moeder zelf ook naar de dierenarts wilt gaan. Zo niet.. Waarom wil je dan in hemelsnaam nog meer konijnen erbij? Als ze niet eens de zorg (meteen) krijgen die ze nodig hebben.. Kan jij niets aan doen, maar je kan wel nadenken en weten dat het daarom niet verstandig is. En al helemaal niet een nestje. Er zijn al teveel konijntjes. Wat is nou leuker dan een verwaarloosd konijn een goed huis te bieden? En de anderen grotere kansen geven omdat degene die een nijn uit jouw nestje wilt, dan misschien een uit het asiel oid neemt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:50

Wat maken mensen zich weer snel ongerust. Mijn konijn had vorig jaar ook ontstoken oogje. Geïrriteerd door stukje stro ofzo. Zalfje bij DA opgehaald. En binnen enkele dagen was het weg.

Als ze myx hebben dan ogen ze echt wel zieker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:53

love_western schreef:
Wat maken mensen zich weer snel ongerust. Mijn konijn had vorig jaar ook ontstoken oogje. Geïrriteerd door stukje stro ofzo. Zalfje bij DA opgehaald. En binnen enkele dagen was het weg.

Als ze myx hebben dan ogen ze echt wel zieker.

Niet per se. Bij de een gaat het sneller dan bij de ander, daar kun je vrij weinig van op aan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:55

Iedere ziekte heeft een beginstadium. Zoals ik al zei verschilt het enorm per konijn. Dus je laatste zin gaat nou niet bepaald op.

Verder vind ik het alleen maar fijn als baasjes zich meer en snel ongerust maken. Geven veel betere zorg dan mensen die altijd alles maar even aankijken en whatever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:59

Geryon schreef:
Iedere ziekte heeft een beginstadium. Zoals ik al zei verschilt het enorm per konijn. Dus je laatste zin gaat nou niet bepaald op.

Verder vind ik het alleen maar fijn als baasjes zich meer en snel ongerust maken. Geven veel betere zorg dan mensen die altijd alles maar even aankijken en whatever.

Heerlijk vooroordeel weer :) Maar om nu voor elk kleinigheidje naar een DA te gaan, vind ik ook weer overdreven. Wij zorgen thuis zeer goed voor onze dieren. Met echte spoedgevallen gaan wij ook direct heen. Maar soms wachten wij ook wel eens een dagje af. Onze berner was in zijn pubertijd wel eens lomp. En sloeg dan iets te lomp met zijn poot op 1 van de kleine hondjes. Dikke drama volgens de kleintjes. Lagen een dag zielig in hun mand. Totdat ze weer brokjes kregen en ze alles weer plots vergeten waren. Voor zoiets gaan wij dus niet naar de DA, waar ze een pijnstiller krijgen en het advies, gewoon laten rusten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:03

Dat is geen vooroordeel. Als je ongerust bent ga je naar de dierenarts en krijgt het zorg. Als je het wel aankijkt dus niet. Heel vaak krijgt het dier in dat soort gevallen bij de dierenarts voor de zekerheid wel pijnstilling of antibiotica.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:06

Je zou ook de dierenarts kunnen bellen en aan de telefoon overleggen. Gewoon goed uitleggen aan de DA wat voor symptomen etc. en overleggen of je meteen moet komen of dat je nog een dagje kunt wachten. Bellen kost niks (tenminste niet bij de mijne) en dan heb je voor jezelf wat meer duidelijkheid.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:26

Laptosoom schreef:
Het kan ook nog steeds gewoon een conjunctivitis zijn (=oogontsteking) en geen myxomatose. Dan sta je daar bij de spoeddienst voor een oogzalfje. Persoonlijk zou ik pas gaan als ze sloom wordt of meer dan een dag niet wil eten. Eventueel kan je ook de temperatuur van je konijn opnemen. 38,5-39,5 (evt. 40) is normaal.

Dacht ik ook al.. Anders moeten er toch al veel meer symptomen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:07

Geryon schreef:
Dat is geen vooroordeel. Als je ongerust bent ga je naar de dierenarts en krijgt het zorg. Als je het wel aankijkt dus niet. Heel vaak krijgt het dier in dat soort gevallen bij de dierenarts voor de zekerheid wel pijnstilling of antibiotica.

Als ik een rare beweging heb gemaakt en heb pijn. Dan vlieg ik ook niet naar de ha. Neem ik ook geen pijnstilling. Dagje rustig aan doen en het gaat wel weer. Tenzij het overduidelijk gebroken is. Gelukkig ken ik mijn dieren goed. En als ze echt pijn hebben, dan zijn wij de eerste die bij de DA staan. Maar voor kleinigheidjes gaan wij absoluut niet heen. Sommige mensen gaan voor elk kleinigheidje met hun dier heen. En geven het niet eens de kans om het te herstellen.

Onze berner is 3 jaar terug verlamd geweest. Gelijk mee naar de DA geweest. Kreeg wel een middel, zodat hij niet verder verlamd raakte. Maar absoluut geen pijnstiller. Puur omdat de DA bang was dat als hij geen pijn had, toch ging martelen om op te staan. Waardoor er misschien meer beschadigen werd. Aangezien berner 100% rust moest hebben. Alleen als hij moest ontlasten, mochten wij hem optillen. Blaas moesten we terplekke kantelen. Dus pijnstilling is niet altijd goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:08

love_western schreef:
Geryon schreef:

Als ik een rare beweging heb gemaakt en heb pijn. Dan vlieg ik ook niet naar de ha. Neem ik ook geen pijnstilling. Dagje rustig aan doen en het gaat wel weer. Tenzij het overduidelijk gebroken is. Gelukkig ken ik mijn dieren goed. En als ze echt pijn hebben, dan zijn wij de eerste die bij de DA staan. Maar voor kleinigheidjes gaan wij absoluut niet heen. Sommige mensen gaan voor elk kleinigheidje met hun dier heen. En geven het niet eens de kans om het te herstellen.

Onze berner is 3 jaar terug verlamd geweest. Gelijk mee naar de DA geweest. Kreeg wel een middel, zodat hij niet verder verlamd raakte. Maar absoluut geen pijnstiller. Puur omdat de DA bang was dat als hij geen pijn had, toch ging martelen om op te staan. Waardoor er misschien meer beschadigen werd. Aangezien berner 100% rust moest hebben. Alleen als hij moest ontlasten, mochten wij hem optillen. Blaas moesten we terplekke kantelen. Dus pijnstilling is niet altijd goed.

Lijkt me toch wel anders dan met een dodelijke ziekte. Als je paard slokdarmverstopping heeft of koliek laat je er voor de zekerheid ook een da bij komen. Doe je dat niet loop je de kans om je dier te verliezen.

Weet niet of je de ziekte van myxomatose kent, maar dat wil je echt niet meemaken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:16

Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen hoor en dan met allerlei voorbeelden komen. Hoe jij het doet vind ik ook prima. Je beesten krijgen goede zorg.

Als mijn kat weer een wond heeft, die heel makkelijk zelf te behandelen is (gewoon open houden) wil ik gewoon pijnstilling voor hem. Nu hebben we altijd wel pijnstilling over, maar zo niet dan toch even op en neer naar de dierenarts.

Bij dit soort symptomen, in combinatie met deze tijd van het jaar, dat goed op myx zou kunnen wijzen, wil ik de lijdensweg voor zijn en zou ik het gewoon nooit afwachten. Gewoon een questie van hoe je dieren wilt houden..

En de reactie om af te wachten tot een konijn een dag niet meer eet? Vind ik belachelijk. Als een konijn niet eet is er echt wat mee aan de hand en heeft het waarschijnlijk veel pijn. Zo ga je dat beestje niet door laten lopen...

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:29

Ik heb het al vaak gezegt, hij eet en deinkt goed hij is levendig en ondaks dat oogje is hij helemaal normaal.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:35

Somebitch schreef:
love_western schreef:

Lijkt me toch wel anders dan met een dodelijke ziekte. Als je paard slokdarmverstopping heeft of koliek laat je er voor de zekerheid ook een da bij komen. Doe je dat niet loop je de kans om je dier te verliezen.

Weet niet of je de ziekte van myxomatose kent, maar dat wil je echt niet meemaken.

Heb zelf konijnen ;) Maar vorig jaar had mijn konijn ook ontstoken oogje. Zalf voor opgehaald en na een paar dagen was over. Eerste dag goed in de gaten gehouden.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:53

Het probleem bij konijnen is dat zij niet snel laten zien dat ze ziek zijn, omdat konijnen prooidieren zijn. Op het moment dat je konijn overduidelijk laat zien dat hij ziek is, dan heeft je konijn er al een tijdje last van.. Daarom dat ik zelf nooit lang wacht en iets aan ga kijken, want dat kan heel verkeerd uitpakken namelijk. Je wil niet weten hoe vaak ik bij de dierenarts kom en er is (gelukkig) niets ernstigs aan de hand. Maar ook wel eens gehad dat ik naar de dierenarts ben gegaan en net op tijd was...

Mijn hond is een paar maanden terug geopereerd. Ze bleef een beetje aan de wond zitten, maar verder zag dat er prima uit want het was niet ontstoken (gewoon mooi roze). Ik wilde toch zeker weten of het nu goed was of niet, ondanks dat het naar mijn idee goed uit zag (regelmatig dieren gehad die geopereerd moesten worden en ook aan de wond zaten zo nu en dan). Maar blijkbaar mocht mijn hond er echt niet aan zitten, ook niet 'een beetje', omdat anders een bacterie in de knie kon komen waar de metalen waren geplaatst. Met alle gevolgen van dien (botontstekingen e.d.). Zo zie je maar... Als ik niet was geweest en het had weggewuifd als 'het valt wel mee, ik kijk het wel aan' was ik nu misschien wel mijn hondje kwijt geraakt.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:07

Vandaag bij da geweest en het was geen myxo en ook geen oogontsteking, gewoon wat vuil, het zag er idd ook al beter uit dus. Verder alleei meteen laten inenten!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:28

Gelukkig maar! Ik had ze alleen zelf nog niet laten inenten voor de zekerheid, maar nu ben je, mocht het écht niets zijn, wel de ergste tijd van het jaar voor :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:58

Ah fijn dat het mee lijkt te vallen. :) Hoe gaat het nu met haar?

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:13

Het gaat nu goed met haar! Helemaal topfut

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:31

Geryon schreef:
Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen hoor en dan met allerlei voorbeelden komen. Hoe jij het doet vind ik ook prima. Je beesten krijgen goede zorg.

Als mijn kat weer een wond heeft, die heel makkelijk zelf te behandelen is (gewoon open houden) wil ik gewoon pijnstilling voor hem. Nu hebben we altijd wel pijnstilling over, maar zo niet dan toch even op en neer naar de dierenarts.

Bij dit soort symptomen, in combinatie met deze tijd van het jaar, dat goed op myx zou kunnen wijzen, wil ik de lijdensweg voor zijn en zou ik het gewoon nooit afwachten. Gewoon een questie van hoe je dieren wilt houden..

En de reactie om af te wachten tot een konijn een dag niet meer eet? Vind ik belachelijk. Als een konijn niet eet is er echt wat mee aan de hand en heeft het waarschijnlijk veel pijn. Zo ga je dat beestje niet door laten lopen...

Als er geen duidelijke symptomen zijn zoals niet eten of sloomheid naast een wat rood oogje is het geen spoedgeval en zou ik dit in geval niet in de spoeddienst naar de dierenarts gaan. Dit kan dan ook wachten tot maandag en nee, konijnen stoppen niet pas met eten als ze veel pijn hebben. Als ze koorts hebben, zich ziek voelen, last van hun tanden hebben etc. stoppen ze ook met eten. Als een konijn meer dan een dag niet eet moet er iets gebeuren maar even een dagje iets minder eten is wederom geen spoed. Eet jij nooit een dagje wat minder als je je ziek voelt? Dan ga je niet meteen dood hoor. Jammer als je een reactie dan als belachelijk bestempeld terwijl je geen goede onderbouwing maar enkel een mening hebt.
Natuurlijk begrijp ik dat je goed voor je dieren wil zorgen en dat is ook vele malen beter dan iemand die niet naar de dierenarts gaat maar net als humaan moet er in het weekend wel onderscheid gemaakt worden tussen spoed en geen spoed. Met enkel een ontstoken oog staat gelukkig ook niet iedereen bij de eerste hulp.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:43

Laptosoom schreef:
Geryon schreef:

Als er geen duidelijke symptomen zijn zoals niet eten of sloomheid naast een wat rood oogje is het geen spoedgeval en zou ik dit in geval niet in de spoeddienst naar de dierenarts gaan. Dit kan dan ook wachten tot maandag en nee, konijnen stoppen niet pas met eten als ze veel pijn hebben. Als ze koorts hebben, zich ziek voelen, last van hun tanden hebben etc. stoppen ze ook met eten. Als een konijn meer dan een dag niet eet moet er iets gebeuren maar even een dagje iets minder eten is wederom geen spoed. Eet jij nooit een dagje wat minder als je je ziek voelt? Dan ga je niet meteen dood hoor. Jammer als je een reactie dan als belachelijk bestempeld terwijl je geen goede onderbouwing maar enkel een mening hebt.
Natuurlijk begrijp ik dat je goed voor je dieren wil zorgen en dat is ook vele malen beter dan iemand die niet naar de dierenarts gaat maar net als humaan moet er in het weekend wel onderscheid gemaakt worden tussen spoed en geen spoed. Met enkel een ontstoken oog staat gelukkig ook niet iedereen bij de eerste hulp.

Jij hebt duidelijk geen goede kennis van konijnen en hun ziektes. En aangezien je blijkbaar niet open staat voor commentaar op jouw gegeven advies, laat ik het hierbij zitten.

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:51

@ Geryon
Commentaar is wat anders dan de reactie "belachelijk" en mijn mening is onderbouwd. Mocht je een goede redenering hebben dan hoor ik dat graag want een reactie afdoen met "jij weet gewoon niet waar je over praat" terwijl je zelf geen onderbouwing hebt is wel erg makkelijk.
Oja, mocht je nog steeds twijfels hebben over anorexie bij andere konijnenproblemen naast "veel pijn" dan stel ik voor eens te kijken in Rabbits, Rodents and Ferrets of Rabbit Medicine. Daar staat een waslijst van problemen die anorexie veroorzaken maar niet enorm pijnlijk hoeven te zijn.

@ TS
Blij dat het allemaal mee viel met je konijn en dat hij het weer goed doet!

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:57

Dat is gelukkig goed nieuws! :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:18

Laptosoom schreef:
Geryon schreef:

Het eetpatroon van een mens vergelijken met een eetpatroon van een konijn is niet zo handig. Als een mens een dagje niet eet is dat geen drama, voor een konijn wel, aangezien de darmen constant aan het werk moeten zijn. Zodra ze stilvallen, zit je met een groot probleem. Dus ja, als ik merk dan mijn konijn minder goed eet, dan onderneem ik wel direct actie.