Daphne__ schreef:Laptopmuis schreef:Met welke boodschap heb jij ze dan afgegeven? Heb jij eerlijk verteld dat mensen er afstand van gedaan hebben bij jou? Want alle opvangen in die lijst vragen afstandsgeld van de eigenaar. Behalve mensen van de dierenambulance die dieren vinden op straat kunnen daar gratis de dieren naartoe brengen (vanuit de dierenambulance dan). Daar vragen ze geen kosten van.
Wij geven trouwens iedereen die bij ons een konijn adopteert een brief mee over de verzorging van het konijn of van de cavia. Staat alles duidelijk in vermeld qua ruimte, gezondheid en dat het groepsdieren zijn en ze ongelukkig zijn alleen.
Ennuh... Denk je nou dat IK die konijnen bij de opvang gedumpt heb, om er niet voor te hoeven betalen? Dat is echt belachelijk.
Nee hoor. Maar dit dacht ik dus ook. Ze hebben misschien gedacht dat de dieren dus echt gedumpt zijn. Want ik ken veel van deze mensen die konijnen foto's gestuurd hebben. En ze hebben enkel foto's gestuurd van konijnen die dus via dierenambulances in de opvang komen.
We plaatsen niet altijd in duo's. Er zijn zoals ik ook al zei ook mensen die eerst 1 konijntje nemen en een paar weken daarna pas een tweede. We hebben zelf geen budget om te castreren. Dus meestal zijn dit mensen die een leuk mannetje nemen, die laten castreren en daarna voor een voedstertje terug komen om te koppelen.
Ik zou eens op een konijnenforum meelezen, waar dus de echte waarheden aan het licht komen.
Nu is er ook weer iemand die bij een Belgische konijnenwinkel een nest konijnen heeft gezien met de ouders erbij (dus over 4 weken weer een nestje...) met op het bordje 'wij zijn trotse ouders, graag onze kinderen met rust laten'. Nou iedereen stond natuurlijk om die glazen bak heen.
Die geweldige eilanden wat ze hebben in dierenwinkels zijn verre van ideaal. Er is te weinig ventilatie (enkel van de bovenkant kan er frisse lucht in en de stank eruit), de dieren zitten in een hok waar ze van alle kanten bekeken worden (ga jij maar eens in een glazen kooi zitten) en ze zijn gewoon te klein.
Een goede fokker zal zijn dieren niet aan een dierenwinkel verkopen. Ken genoeg goede fokkers van dieren die dus echt geen dier daarnaartoe brengen. Omdat de kans dat het dier te vroeg zwanger raakt of gestresst raakt te groot is.
Er komt hier altijd een cavia fokker die eerst de dieren naar een dierenwinkel bracht met de boodschap: ze zijn nu rond de 300 gram en 4 weken oud, dus de vrouwtjes moeten apart van de mannetjes. Ze had ze ook in twee aparte reiskooien gebracht. Kreeg haar geld, dieren werden achteren in bakken gezet. Komt ze enkele dagen later voor voer te kopen, zit gewoon alles gemengd in één bak bij elkaar.
Dierenwinkel medewerker vertelde dat een cavia pas vanaf 6 maanden geslachtsrijp was dus dat er geen reden tot paniek was.
Misschien dat er in Holland of boven in het Noorden anders gewerkt wordt. Maar hier in Limburg ken ik geen enkele goede dierenwinkel.
Waar ik zelf het voer voor de dieren ga halen zitten de cavia's in een bakje wat nog te klein is voor een hamster. De bakjes zijn van de bovenkant open dus iedereen kan er met zijn handen in. Geen schuilhuisje, geen hooi.. alleen zaagsel en een bakje voeding en een drinkflesje.
Nouja, hij werd niet megagroot, maar het was iig geen dwerg...
Als er ooit weer een konijn bij komt of wat dan ook, dan zeker weer uit het asiel.. Heb daar a. meer vertrouwen in en b. we zullen toch weer moeten koppelen en dat gaat daar gewoon net iest makkelijker
Vooral heel sneu voor jou dan dat JIJ geen 'goede' dierenwinkels kent dan. En ook best sneu voor je dat je echt geloofd dat 'goede' fokkers (en wat is dat dan, zo'n goede fokker) geen dieren verkoopt aan een dierenwinkel. Dat lijkt me heel frustrerend als je dat wel allemaal ziet gebeuren als dierenvriend
) fokker van kleine huisdieren voor dierenwinkels. En ja, ik verkocht mijn dieren met veel plezier in deze winkels, ook omdat ik zeker wist dat er goed geadviseerd werd. Daarnaast zorgde ik zelf voor de scheiding man/vrouw en hadden deze winkels geen enkel belang aan oeps-nestjes (ik voorzag ruimschoots in hun vraag naar jonge dieren). Daarnaast heb ik dankzij mijn werk een ruim netwerk van dierenwinkels, tuincentra en opvangcentra. Wat ik daar zie is helemaal niet wat jij nu voorspiegeld, maar misschien komt dat dan idd door de ligging (zit in noord NL)

Twee beren kunnen samen en zeugen kunnen per 2, maar ook met meer.