Beginnershond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lola25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:37

Wij hebben zelf sinds een jaar een Cavalier King Charles Spaniël. Het zijn echt superleuke hondjes, misschien nie zo groot, maar dat merk je nie aan ze hoor! Onze hond vindt het heerlijk ok over de hei te rennen, en is ook een echt jachthondje. Maar ze ook superknuffelen, en is heel graag bij je.
Ze is niet streng opgevoed, maar luistert super.
Natuurlijk verschilt t ook per hond, maar over t algemeen zijn t superhondjes<3

En ja, ik weet ook dat veel van die hondjes doorgefokt zijn en te kleine schedel etc. Maar ook sat verschilt per hond en de fokker. Onze fokker heeft zoiets nog nooit gehad...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:42

Sodeletuut schreef:
Wat is keurfok precies?

Keurfok zijn Duitse herders die aangekeurd zijn volgens de regels van de rasvereniging. Een stamboom kan iedereen namelijk aanvragen bij de raad van beheer. Je neemt twee stamboom honden en fokken maar. Een goede fokker doet dit niet en laat de honden aankeuren en voldoet daarmee aan een hoop eisen dus veel grotere kans op een gezonde hond. Mocht je meer willen weten op mijn site in het onderschrift staat een hoop uitgelegd hierover. Duitse herders in NL gefokt uit keurfok hebben een raad van beheer stamboom maar ook een rose papier van de VDH (keurcertificaat). Honden die zo maar even gefokt worden alleen het eerste. Duitse herders uit Duitsland uit keurfok hebben alleen een stamboom daar je daar (gelukkig) alleen maar mag fokken met keurfok en zonder niet mag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:50

Ik vind dit zon idioterie, beginnershonden... Imo moet je goed nadenken wat voor type hondeneigenaar je bent en daar een ras op kiezen.
Wij hebben als eerste hond een akita genomen, tegen alle adviezen in (behalve dat van de fokster). Ik wist dat we beide 100% consequent zouden kunnen zijn en dat we hier prima mee om zouden kunnen gaan. Maar je hebt wel zelfkennis nodig. Bedenk waarom de herder een gevorderdehond zou kunnen zijn en bedenk of je daar mee om kunt gaan.

Ik durf zelfs te zeggen dat het een behoorlijke risico is als je altijd labradors, oliebol's e.d. Gewend bent en dan naar een temperamentvol ras gaat. Veel mensen zullen zich dan vergissen en op de automatische piloot werken.

En n.a.v. De vorige pagina: daar zie ik de akita bij de gezelschapshonden staan, maar die hoort toch echt bij de spitsen en oertypes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:57

Wilawander schreef:
Sodeletuut schreef:
Wat is keurfok precies?

Keurfok zijn Duitse herders die aangekeurd zijn volgens de regels van de rasvereniging. Een stamboom kan iedereen namelijk aanvragen bij de raad van beheer. Je neemt twee stamboom honden en fokken maar. Een goede fokker doet dit niet en laat de honden aankeuren en voldoet daarmee aan een hoop eisen dus veel grotere kans op een gezonde hond. Mocht je meer willen weten op mijn site in het onderschrift staat een hoop uitgelegd hierover. Duitse herders in NL gefokt uit keurfok hebben een raad van beheer stamboom maar ook een rose papier van de VDH (keurcertificaat). Honden die zo maar even gefokt worden alleen het eerste. Duitse herders uit Duitsland uit keurfok hebben alleen een stamboom daar je daar (gelukkig) alleen maar mag fokken met keurfok en zonder niet mag.

Bedankt voor de uitleg! Maar werkt dat dan niet met alle rassen zo? Ik denk dat onze fokker ook aan alle eisen voldoet doe jij noemt. :j

Wilawander

Re: Beginnershond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:23

In principe kan je met elk rassen fokken zolang er stambomen bij zitten en heb je dus pups met stamboom maar geen garantie op gezondheid en dergelijke want er zijn geen eisen waaraan de ouders moeten voldoen. Via keurfok is dat dus wel maar veel mensen weten dat niet en is een stamboom hond een stamboom hond maar dat is dus niet zo. Maar zo word dus wel het ras in een slecht daglicht gesteld en dat vind ik zo jammer. De prijzen voor een stamboom hond en keurfok verschillen ook nog niet eens zoveel en de mensen weten het vaak niet.

Hoe dat met andere rassen zit qua eisen en of er verschil is in stambomen durf ik niet te zeggen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:33

Wilawander schreef:
In principe kan je met elk rassen fokken zolang er stambomen bij zitten en heb je dus pups met stamboom maar geen garantie op gezondheid en dergelijke want er zijn geen eisen waaraan de ouders moeten voldoen. Via keurfok is dat dus wel maar veel mensen weten dat niet en is een stamboom hond een stamboom hond maar dat is dus niet zo. Maar zo word dus wel het ras in een slecht daglicht gesteld en dat vind ik zo jammer. De prijzen voor een stamboom hond en keurfok verschillen ook nog niet eens zoveel en de mensen weten het vaak niet.

Hoe dat met andere rassen zit qua eisen en of er verschil is in stambomen durf ik niet te zeggen.

Dat klopt niet helemaal, het rvb stelde wel degelijk gezondheidseisen. Je zou dus geen stamboom krijgen als je fokt met een hond die hd of ed heeft bv.

De eisen verschillen per ras, sommige moeten alleen hd getest worden, onze bouviers moeten ook de de ellebogen getest worden ,sommige rassen moeten oogtesten ondergaan, enkele rassen hebben zelfs verplichte gedragstesten.

Wel zijn de eisen van een taalvermenging vaak nog strenger

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:36

Rot smart phone...

Ik bedoel rasvereniging :-)

Deze stellen idd hogere eisen, bij de dh heb je keurfok, bij de boeven is het weer net iets anders. Maar alle rasverenigingen streven het beste voor hun ras na

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:37

Wij hebben als eerste hond een witte herder gekocht. Die zijn iets minder scherp dan de Duitsers en iets meer huishond. Maar nog steeds een bepaalde aanpak nodig.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:39

Ook let het raad van beheer op dat er geen inteelt plaatsvind, dan krijg je ook geen stamboom bij je pup, ook al hebben beide ouders die wel..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:07

Bedankt voor de info! Ik denk dat het bij labradors dan gaat om fokkers die aangesloten zijn bij de Nederlandse Labrador Vereniging.. :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:58

Ik ben zelf niet zo'n labradorgek maar mogelijk komt dat meer door de eigenaren erachter. Zijn vaak overenthousiast, vliegen springend op mijn honden af en hebben geen rem. Maar als iemand met weinig ervaring zo'n hond kiest kan het dus aan de opvoeding en niet aan het ras liggen (net als dat Friezen makkelijk schijnen te zijn en er dus heel simpel mee wordt omgegaan tot het mis gaat).
Je zou ook voor een iets oudere hond kunnen gaan dan weet je wat je in huis haalt en wat voor opvoeding ze hebben gehad. Sascha was 6 maanden toen ze hier kwam, zindelijk, opgevoed en speels.
Voor een pup kan ik het boek Puppymanieren van Gaus aanbevelen. Staan goede tips in.
Volgens mij staan er op internet ergens wel sites waar je vragen kan beantwoorden en waar dan wat rassen uitkomen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:40

willemieke schreef:
Wilawander schreef:

Dat klopt niet helemaal, het rvb stelde wel degelijk gezondheidseisen. Je zou dus geen stamboom krijgen als je fokt met een hond die hd of ed heeft bv.

De eisen verschillen per ras, sommige moeten alleen hd getest worden, onze bouviers moeten ook de de ellebogen getest worden ,sommige rassen moeten oogtesten ondergaan, enkele rassen hebben zelfs verplichte gedragstesten.

Wel zijn de eisen van een taalvermenging vaak nog strenger

Ik ken Duitse herder kennels die gewoon stambomen leveren zonder officiële HD en ED onderzoeken. Die honden hebben alleen een stamboom en verder helemaal niks.

Kan me daar ook best kwaad overmaken. ook inteelt word niet na gekeken want ken ook nestjes die zeer verwant zijn helaas.

Maar heb alleen ervaringen met het DH wereldje en niet met andere rassen.

En als je dan ziet wat die pups kosten in vergelijking met wat wij voor een pup vragen en wat wij allemaal laten onderzoeken enz. dan kan je daar best pissig over worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 06:21

wij kijken in de opvang naar de geschiedenis (als we die hebben van honden en als het klopt natuurlijk wat de vorige eigenaar vertelde) van een hond en naar hoe de hond in de opvang is. Dit alles bij elkaar geven wij de aanstaande eigenaren mee hoe makkelijk/moeilijk wij verwachten dat de hond is. Bij makkelijke/goed opgevoedde honden geven wij ook aan dat het beginnershonden zijn ongeacht van welk ras die hond is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 06:26

Labradors zijn juist wel vaak braaf en gehoorzaam, alleen denkt men altijd dat braaf en gehoorzaam betekent ik hoef mijn hond niet op te voeden, terwijl ze wel die leidende hand behoeven!! En daarom zijn het vaak ongeleide projectielen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:15

willemieke schreef:
Ook let het raad van beheer op dat er geen inteelt plaatsvind, dan krijg je ook geen stamboom bij je pup, ook al hebben beide ouders die wel..

dat valt nog wel mee hoor ;)
broer zus = geen stamboom
ouder kind = geen stamboom
grootouder kleinkind = geen stamboom
maar bij verder alle combi s krijg je gewoon een stamboom, dus bijv neef nicht of als er heel veel dezelfde afstamming voorkomt wat duidelijk veel inteelt is krijg je ook gewoon een stamboom

eerst zou ik eens kijken wat je wensen zijn, wat wil je met de hond gaan doen? wil je een heel actieve hond waar je echt mee moet sporten en uitdagen? dan zal je een flinke klus krijgen. wil je lekker een knuffelhondje waar je niet te veel hoeft te doen? dan kan je kiezen voor een hond uit de gezelschapsgroep.

raadvanbeheer is niet heilig hoor, zij gaan niet over de eisen van gezondheid.. ja bij bijv de zo doorgefokte rassen dat het niet anders kan ===> zie cavalier bijv.
de rasvereniging gaat over gezondheids eisen dus stamboom is ALLEEN een afstammingsbewijs, meer niet.
ik laat zelf ook altijd het inteelt coëfficiënt uitrekenen over 10 generaties EN fok alleen met dieren die aan de (strenge) eisen van de club (rasvereniging) voldoen

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:17

Alles begint bij het nest. Kijk naar moeder en vader wat karakter betreft. Kies uit het nest nooit de brutaalste, ga bij een nest zitten en kijk goed naar de pups zelf. Ik zelf heb een DH reu van 6 maanden, als je de tijd neemt, conceqent kunt zijn, heb je er geweldige honden aan, solide, waaks en een zeer trouwe vriend. Daarnaast nog een ruwharige teckel, zeer jachgericht, eigenwijs tot in den treure. Maar ook trouw en zeer dapper.
Neem een ras wat bij jou past, hoe ben je zelf van karakter, ben je rustig of een nerveus type. Zoek een hond die een tegenhanger van jou is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:18

Een hond is een geschikte hond als het karakter je ligt.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:20

Machie schreef:

daar sluit ik me bij aan, wij hadden zelf een labrador die was ook erg lief en heeft zelfs gewacht met dood gaan tot wij er weer waren. echt heel trouw dus labrador is echt een aanrader!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:29

Ik zou niet zo een ras kunnen plakken op het woord "beginnershond". Het is maar net welke eigenschappen je zelf graag in een hond ziet en wat je bereid bent er voor te laten en er in te steken.... In hoeverre kun en wil je je aanpassen aan de behoeftes van de hond?

Wij hebben als eerste eigen hond ook voor een Duitse herder gekozen, maar steken daar wel veel tijd/geld in als het gaat om de opvoeding en het voldoen aan de behoeftes van de hond. (2 a 3 keer per week fanatiek trainen onder begeleiding en elke dag thuis nog iets doen aan de gehoorzaamheid of een stuk fietsen) Verder is het ook geen hond die je makkelijk overal mee naar toe neemt, want niet iedereen zit te wachten op zo'n grote (drukke) hond :n

Vind je dat geen probleem, dan is het een prima hond om mee te beginnen. Kun/wil je daar geen rekening mee houden, dan is het misschien een minder geschikte hond. Ik merk wel dat die van ons graag voor je werkt en als we er niets mee zouden doen, zou ze hoogstwaarschijnlijk zelf wel activiteiten gaan verzinnen waar wij minder vrolijk van worden :=

Zo heeft elk ras specifieke behoeftes, afhankelijk van welke karaktereigenschappen je graag ziet en in hoeverre je aan behoeftes kunt voldoen, is een hond "makkelijk" of niet.

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:39

amy_leftover schreef:
Ik zou niet zo een ras kunnen plakken op het woord "beginnershond". Het is maar net welke eigenschappen je zelf graag in een hond ziet en wat je bereid bent er voor te laten en er in te steken.... In hoeverre kun en wil je je aanpassen aan de behoeftes van de hond?

Wij hebben als eerste eigen hond ook voor een Duitse herder gekozen, maar steken daar wel veel tijd/geld in als het gaat om de opvoeding en het voldoen aan de behoeftes van de hond. (2 a 3 keer per week fanatiek trainen onder begeleiding en elke dag thuis nog iets doen aan de gehoorzaamheid of een stuk fietsen) Verder is het ook geen hond die je makkelijk overal mee naar toe neemt, want niet iedereen zit te wachten op zo'n grote (drukke) hond :n

Vind je dat geen probleem, dan is het een prima hond om mee te beginnen. Kun/wil je daar geen rekening mee houden, dan is het misschien een minder geschikte hond. Ik merk wel dat die van ons graag voor je werkt en als we er niets mee zouden doen, zou ze hoogstwaarschijnlijk zelf wel activiteiten gaan verzinnen waar wij minder vrolijk van worden :=

Zo heeft elk ras specifieke behoeftes, afhankelijk van welke karaktereigenschappen je graag ziet en in hoeverre je aan behoeftes kunt voldoen, is een hond "makkelijk" of niet.

Hier precies hetzelfde en ook nog een kind van 3, die overigens dikke maatjes is met onze duitse herder. Onze DH kunnen we wel bijna overal meenemen en hij gaat zelfs mee op vakantie naar Oostenrijk met de caravan. Een fijnere lievere hond, waar je s avonds laat ook nog mee over straat durft, kunnen wij ons niet wensen! Zolang je er idd maar tijd in wil steken en consequent bent en je hond en zijn behoeften als hond en niet als mens behandeld. dat laatste lijken veel mensen te vergeten bij, met name die kleine hondjes, waardoor zij hun kleine hondje onbewust tot bijtobject bombarderen. En ja dan heeft de grote hond het altijd gedaan.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:47

Machie schreef:

Dit, dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:54

Ik heb een Berner Sennen en dat vind ik een prima beginnershond.
Gehecht aan de baas, maar kan vanuit de achtergrond als erfhond ook gewoon op zichzelf zijn. Niet superwaaks maar maakt vanwege het formaat wel indruk op onbekenden. Gemoedelijk, zachtaardig, vergevingsgezind, kindvriendelijk, niet superveel beweging nodig maar stelt een gezellige lange wandeling samen met de baas wel op prijs als je erop uit wil, gewoon een lekker relaxte vriendelijke grote teddybeer.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:28

_SC_ schreef:
amy_leftover schreef:

Hier precies hetzelfde en ook nog een kind van 3, die overigens dikke maatjes is met onze duitse herder. Onze DH kunnen we wel bijna overal meenemen en hij gaat zelfs mee op vakantie naar Oostenrijk met de caravan. Een fijnere lievere hond, waar je s avonds laat ook nog mee over straat durft, kunnen wij ons niet wensen! Zolang je er idd maar tijd in wil steken en consequent bent en je hond en zijn behoeften als hond en niet als mens behandeld. dat laatste lijken veel mensen te vergeten bij, met name die kleine hondjes, waardoor zij hun kleine hondje onbewust tot bijtobject bombarderen. En ja dan heeft de grote hond het altijd gedaan.

Die van ons gaat ook geregeld mee op visite, op vakantie of dagjes weg. Alleen is niet iedereen zo gecharmeerd van zo'n grote hond :n zo moest ze op vakantie gemuilkorfd worden... Zit geen kwaad in, maar ja, ze is groot én ook nog eens een herder, dus moest het op bepaalde plekken.
Jammer, maar dan laten we zo'n uitstapje schieten en gaan iets anders doen waar ze wel zonder gedoe mee mag :j
Mensen zijn t.o.v. kleine hondjes of een ander ras (er bestaan immers nogal wat vooroordelen over de DH) toch vaak wel wat toleranter, waardoor je ze makkelijker mee kunt nemen.

Maar je hoort mij verder niet klagen hoor :) ik heb gekozen voor deze hond en daar heb ik geen minuut spijt van. Daar laat ik bepaalde dingen zonder moeite voor schieten :j

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:37

Ik heb niet alle posts gelezen maar heb al wat rassen voorbij zien komen. Maar ook die rassen kunnen erg vervelend worden als ze je gewoon niet liggen.

Een beginnershond bestaat niet imo.
Misschien als je een top opgevoede herplaatser kan vinden maar dat is niet ras gebonden.

Als ik jou was ts zal ik goed nadenken wat jij precies zoekt in een hond en daar het ras op uitzoeken. Als jij vind dat de duitse herder de hond voor jou is en het matched bij jou doelen met de hond moet je het gewoon doen. Zoek vooraf veel informatie, ga bij clubs langs en zorg dat je eventueel begeleiding hebt.

Zelf ben ik zo dom geweest een mechelse herder pup uit hoge bloedlijn aan te schaffen }:0 Iedereen verklaarde me voor gek en mijn "doelen" (sport, uuuuuren wandelen) zijn ook bijgesteld. Maar samen met haar ben ik gevallen en opgestaan en door hulp te zoeken met dingetjes waar we tegen aanliepen is alles goedgekomen.

Nu is ze een super opgevoede huishond en me beste vriendinnetje :D <3

Suc6 ts!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:38

Honden met een erg meegaand karakter:
Labrador, Goldenretriever, Schotse Collie, oliebol, Maltezer, tuurlijk kan je als je goed je best doet ze ook gek krijgen maar dan moet je wel erg vreemd doen. :')
Ik heb zelf deze rassen niet omdat ik watmeer uitdaging wil in een hond, maar ik heb dan ook mn hele leven meerdere honden tegelijk.
Duitse Herder zou je wel kunnen doen als je dit echt wilt door naar een showlijn te gaan zoeken, die zijn meer het type gezinshond en dan wel naar de training ermee zodat je leert hoe je de baas blijft ten allen tijden.
Heb zelf oa een DH*Chow Chow maar die zou ik een beginner niet aanraden.(2 zeer sterke rassen) een terrier zou ik ook niet aanraden voor een beginner.