Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sodeletuut schreef:Wat is keurfok precies?
Wilawander schreef:Sodeletuut schreef:Wat is keurfok precies?
Keurfok zijn Duitse herders die aangekeurd zijn volgens de regels van de rasvereniging. Een stamboom kan iedereen namelijk aanvragen bij de raad van beheer. Je neemt twee stamboom honden en fokken maar. Een goede fokker doet dit niet en laat de honden aankeuren en voldoet daarmee aan een hoop eisen dus veel grotere kans op een gezonde hond. Mocht je meer willen weten op mijn site in het onderschrift staat een hoop uitgelegd hierover. Duitse herders in NL gefokt uit keurfok hebben een raad van beheer stamboom maar ook een rose papier van de VDH (keurcertificaat). Honden die zo maar even gefokt worden alleen het eerste. Duitse herders uit Duitsland uit keurfok hebben alleen een stamboom daar je daar (gelukkig) alleen maar mag fokken met keurfok en zonder niet mag.
Wilawander schreef:In principe kan je met elk rassen fokken zolang er stambomen bij zitten en heb je dus pups met stamboom maar geen garantie op gezondheid en dergelijke want er zijn geen eisen waaraan de ouders moeten voldoen. Via keurfok is dat dus wel maar veel mensen weten dat niet en is een stamboom hond een stamboom hond maar dat is dus niet zo. Maar zo word dus wel het ras in een slecht daglicht gesteld en dat vind ik zo jammer. De prijzen voor een stamboom hond en keurfok verschillen ook nog niet eens zoveel en de mensen weten het vaak niet.
Hoe dat met andere rassen zit qua eisen en of er verschil is in stambomen durf ik niet te zeggen.
willemieke schreef:Wilawander schreef:In principe kan je met elk rassen fokken zolang er stambomen bij zitten en heb je dus pups met stamboom maar geen garantie op gezondheid en dergelijke want er zijn geen eisen waaraan de ouders moeten voldoen. Via keurfok is dat dus wel maar veel mensen weten dat niet en is een stamboom hond een stamboom hond maar dat is dus niet zo. Maar zo word dus wel het ras in een slecht daglicht gesteld en dat vind ik zo jammer. De prijzen voor een stamboom hond en keurfok verschillen ook nog niet eens zoveel en de mensen weten het vaak niet.
Hoe dat met andere rassen zit qua eisen en of er verschil is in stambomen durf ik niet te zeggen.
Dat klopt niet helemaal, het rvb stelde wel degelijk gezondheidseisen. Je zou dus geen stamboom krijgen als je fokt met een hond die hd of ed heeft bv.
De eisen verschillen per ras, sommige moeten alleen hd getest worden, onze bouviers moeten ook de de ellebogen getest worden ,sommige rassen moeten oogtesten ondergaan, enkele rassen hebben zelfs verplichte gedragstesten.
Wel zijn de eisen van een taalvermenging vaak nog strenger
willemieke schreef:Ook let het raad van beheer op dat er geen inteelt plaatsvind, dan krijg je ook geen stamboom bij je pup, ook al hebben beide ouders die wel..

amy_leftover schreef:Ik zou niet zo een ras kunnen plakken op het woord "beginnershond". Het is maar net welke eigenschappen je zelf graag in een hond ziet en wat je bereid bent er voor te laten en er in te steken.... In hoeverre kun en wil je je aanpassen aan de behoeftes van de hond?
Wij hebben als eerste eigen hond ook voor een Duitse herder gekozen, maar steken daar wel veel tijd/geld in als het gaat om de opvoeding en het voldoen aan de behoeftes van de hond. (2 a 3 keer per week fanatiek trainen onder begeleiding en elke dag thuis nog iets doen aan de gehoorzaamheid of een stuk fietsen) Verder is het ook geen hond die je makkelijk overal mee naar toe neemt, want niet iedereen zit te wachten op zo'n grote (drukke) hond
Vind je dat geen probleem, dan is het een prima hond om mee te beginnen. Kun/wil je daar geen rekening mee houden, dan is het misschien een minder geschikte hond. Ik merk wel dat die van ons graag voor je werkt en als we er niets mee zouden doen, zou ze hoogstwaarschijnlijk zelf wel activiteiten gaan verzinnen waar wij minder vrolijk van worden
Zo heeft elk ras specifieke behoeftes, afhankelijk van welke karaktereigenschappen je graag ziet en in hoeverre je aan behoeftes kunt voldoen, is een hond "makkelijk" of niet.
_SC_ schreef:amy_leftover schreef:Ik zou niet zo een ras kunnen plakken op het woord "beginnershond". Het is maar net welke eigenschappen je zelf graag in een hond ziet en wat je bereid bent er voor te laten en er in te steken.... In hoeverre kun en wil je je aanpassen aan de behoeftes van de hond?
Wij hebben als eerste eigen hond ook voor een Duitse herder gekozen, maar steken daar wel veel tijd/geld in als het gaat om de opvoeding en het voldoen aan de behoeftes van de hond. (2 a 3 keer per week fanatiek trainen onder begeleiding en elke dag thuis nog iets doen aan de gehoorzaamheid of een stuk fietsen) Verder is het ook geen hond die je makkelijk overal mee naar toe neemt, want niet iedereen zit te wachten op zo'n grote (drukke) hond
Vind je dat geen probleem, dan is het een prima hond om mee te beginnen. Kun/wil je daar geen rekening mee houden, dan is het misschien een minder geschikte hond. Ik merk wel dat die van ons graag voor je werkt en als we er niets mee zouden doen, zou ze hoogstwaarschijnlijk zelf wel activiteiten gaan verzinnen waar wij minder vrolijk van worden
Zo heeft elk ras specifieke behoeftes, afhankelijk van welke karaktereigenschappen je graag ziet en in hoeverre je aan behoeftes kunt voldoen, is een hond "makkelijk" of niet.
Hier precies hetzelfde en ook nog een kind van 3, die overigens dikke maatjes is met onze duitse herder. Onze DH kunnen we wel bijna overal meenemen en hij gaat zelfs mee op vakantie naar Oostenrijk met de caravan. Een fijnere lievere hond, waar je s avonds laat ook nog mee over straat durft, kunnen wij ons niet wensen! Zolang je er idd maar tijd in wil steken en consequent bent en je hond en zijn behoeften als hond en niet als mens behandeld. dat laatste lijken veel mensen te vergeten bij, met name die kleine hondjes, waardoor zij hun kleine hondje onbewust tot bijtobject bombarderen. En ja dan heeft de grote hond het altijd gedaan.
zo moest ze op vakantie gemuilkorfd worden... Zit geen kwaad in, maar ja, ze is groot én ook nog eens een herder, dus moest het op bepaalde plekken.
ik heb gekozen voor deze hond en daar heb ik geen minuut spijt van. Daar laat ik bepaalde dingen zonder moeite voor schieten
Iedereen verklaarde me voor gek en mijn "doelen" (sport, uuuuuren wandelen) zijn ook bijgesteld. Maar samen met haar ben ik gevallen en opgestaan en door hulp te zoeken met dingetjes waar we tegen aanliepen is alles goedgekomen.