Red een legkip, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Red een legkip, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:39

Ik vind het verdomd goedkoop voor een kip. Die dieren moeten ook eten en drinken, ontwormd en dergelijke. Kippenvoer is er de laatste jaren ook niet goedkoper op geworden.

Verder dagvers zijn de eieren nooit als ze in de winkel liggen. De eieren worden om de 2 dagen opgehaald bij de boer. Dan gaan ze naar het verdeelcentrum waar ze in de dozen of kartons worden verdeeld. Vandaar gaan ze naar de distributiecentra van de warenhuizen. Vandaar naar de winkels pas. Reken maar dat ze zeker een week oud zijn vooraleer je ze in de winkel vind.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:40

Dan zijn ze wel het lekkerst en het best te bereiden. Ik laat mijn eigen eieren ook altijd vier tot vijf dagen liggen voor ik ze eet.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:49

1 week? reken maar op 2 tot 3 weken! ze worden eerder 1 keer per week opgehaald dan 2 tot 3 keer per week.

En precies zoals je zegt, voer is steeds duurder maar we krijgen steeds minder geld voor de eieren. momenteel hebben we een groot verlies die je normaal met pasen recht zou kunnen trekken. maar ja het verdeel centrum heeft de eieren opgespaard. En zodoende dus veel eieren gehad om zelf te verdelen onder de winkels. de boer heeft geen cent meer gehad! en de consument maar betalen, onder het mom we hebben in iedergeval goede eieren.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:55

WendyenBram: ik denk niet dat jij je aangesproken hoeft te voelen over de site van wakker dier. Als jullie niet op die manier met de dieren om gaan is het toch alleen maar goed dat andere bedrijven ook worden aangespoord diervriendelijker te produceren???

Dit zijn de campagnes die mij dus het meeste bijblijven, duidelijk gericht op de consument!
Afbeelding

De misstanden over eieren opsparen en dergelijke dat is zeker zuur :j Het boerenbedrijf zou gewoon betaald moeten krijgen voor wat het levert, een eerlijke prijs. En dat betekend dat de consument dus ook moet betalen voor wat iets waard is, en dat is wat meer dan we nu doen vrees ik. Plaatje hierboven illustreert dat denk ik best mooi.

Wij halen trouwens vlees bij de boer (of evt. lokale slager), eitjes van de eigen kippen, groente meestal bij de groenteboer. Maar goed daarmee ben je er natuurlijk niet want in die koekjes die je wel bij de supermarkt haalt zitten ook eieren verwerkt etc. Maar ik zou willen dat alle consumenten zich wat meer bewust waren van hun eigen invloed op het aanbod in de winkels.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:51

Ik voel me persoonlijk absoluut niet aangesproken. wel zie ik altijd verkeerde informatie langskomen in dit soort topics, en als je dan vraagd hoe ze daar aan komen, komt het steevast van zulke sites af. Vandaar dat ik af en toe eens tegen gas geef om het eens van de andere kant te belichten.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:35

wendyenbram schreef:
Ik voel me persoonlijk absoluut niet aangesproken. wel zie ik altijd verkeerde informatie langskomen in dit soort topics, en als je dan vraagd hoe ze daar aan komen, komt het steevast van zulke sites af. Vandaar dat ik af en toe eens tegen gas geef om het eens van de andere kant te belichten.

En daarom haal ik mijn eitjes liever bij de boer.
Hij een eerlijke prijs, ik verse eitjes.
En of door mijn prijs de kippetjes langer mogen leggen, geen idee.
Van mijn soepkippies weet ik wel dat ze een geweldig vrij leven hebben gehad.

Wie een kip een langer leven wil geven via redeenlegkip is vrij dat te doen.
Maar welzijn verhogend voor de kip lijkt het me niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:07

wendyenbram schreef:
1 week? reken maar op 2 tot 3 weken! ze worden eerder 1 keer per week opgehaald dan 2 tot 3 keer per week.

En precies zoals je zegt, voer is steeds duurder maar we krijgen steeds minder geld voor de eieren. momenteel hebben we een groot verlies die je normaal met pasen recht zou kunnen trekken. maar ja het verdeel centrum heeft de eieren opgespaard. En zodoende dus veel eieren gehad om zelf te verdelen onder de winkels. de boer heeft geen cent meer gehad! en de consument maar betalen, onder het mom we hebben in iedergeval goede eieren.

hier in België bij grote bedrijven om de 2 dagen. Misschien dat het bij kleinere bedrijven ook wel maar 1x per week is. :)